Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه نتایج سفر رییس کل بانک مرکزی به عراق امکان استفاده از منابع منجمد شده کشور را فراهم می‌کند، خواستار تشکیل کمیته‌ای ویژه برای اجرایی کردن توافقات شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ایبنا، «یحیی ال اسحاق» با اشاره به سفر دکتر همتی به عراق و دیدار با رییس کل بانک مرکزی، وزیر دارایی و نخست وزیر این کشور و توافق برای استفاده از منابع ایران برای تامین کالاهای اساسی و غیر تحریمی اظهار داشت: این توافق، توافق بسیار خوبی است و دلیل آن نیز این است که می‌توان در شرایط موجود از منابع منجمد شده ایران در عراق استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق عمده منابع موجود ایران در عراق را منابع حاصل از درآمد صادرات برق و گاز اعلام کرد و افزود: این رقم متنابهی است و حدس می‌زنم بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار باشد.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به سفر سال گذشته رییس کل بانک مرکزی ایران به عراق، تصریح کرد: در سفر سال قبل دکتر همتی در دیدار با رییس کل بانک مرکزی عراق قرار شد حسابی از سوی چند بانک ایرانی در بانک مرکزی این کشور افتتاح شود تا امکان تبادلات پولی به یورو و دینار میسر شود اما در عمل بازهم در نوع کالا محدودیت‌هایی به وجود آمد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: قرار شده است تا ایران بتواند از منابع خود درباره کالاهای اساسی و دارو و همچنین کالاهای غیرتحریمی استفاده کند. اقدام اخیر اقدامی شایسته و خوب است و باعث دسترسی دولت به منابع خود خواهد شد.

ال اسحاق با بیان اینکه اجرایی شدن این توافق، آثار فراوانی برجای خواهد گذاشت، گفت: اولین موضوع این است که دولت مقداری از دارایی‌های خود را نقد کرده و مشکلات ارزی نیز حل می‌شود. همچنین تبدیل این دارایی‌ها به ریال حجم بزرگی از کسری‌های دولت را از نظر ریالی حل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توافقات خوبی که حاصل شده، به نظر می‌رسد این کار اجرایی است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: بخش خصوصی هم می‌تواند مجری این کار باشد و این امکان وجود دارد که از محل مطالبات دولت ایران، بخش خصوصی بتواند دارو، کالاهای اساسی و غیرتحریمی را وارد کند.

وزیر اسبق بازرگانی پیشنهاد داد تا کمیته ویژه‌ای با نگاه فورس ماژور توسط بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک و سازمان استاندارد تشکیل شود تا هرچه سریعتر امکان اجرایی کردن توافقات حاصل شده در سفر رییس کل بانک مرکزی به عراق به وجود بیاید.

وی اظهار داشت: نظامات داخلی بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک و سازمان استاندارد باید برای اجرای این توافقات با یکدیگر همراه باشند زیرا در صورتی که روال عادی ثبت سفارش و واردات بخواهد دنبال شود، این موضوع به مشکل برمی‌خورد و باید تحولی در بروکراسی اداری آن انجام شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: پیش از این در بانک مرکزی کمیته تهاتر داشتیم که به نظرم احیای آن کمیته ضروری است و می‌تواند به تسهیل امور کمک بسیاری کند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: یحیی آل اسحاق آل اسحاق ایران و عراق رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق رییس کل بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۷۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد

امتداد - مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تا تاریخ 31‏/02‏/1403 برای پژوهشگران، محققان و علاقه مندان حوزه فناوری های نوین و بانکداری الکترونیک تمدید شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛ با توجه به آثار فناوری های جدید بر متغیرهای کلالن اقتصادی و حکمرانی پولی، فصلنامه روند بانک مرکزی در نظر دارد ویژه نامه ای با موضوع « پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» و با محورهای زیر منتشر کند:


۱    بررسی آثار کلان اقتصادی و دلالت های سیاستی انتشار انواع پول های دیجیتال بانک مرکزی (کاربری سطح خرد یا کلان و مبتنی بر حساب یا میتنی بر توکن بودن انتشار)

۲    تبیین و بررسی نقش و جایگاه سایر نهادهای پولی ( مانند بانک های تجاری) پس از انتشار پول دیجیتال بانک مرکزی

۳    اثرات انتشار پول های دیجیتال بانک مرکزی بر نحوه ارائه خدمات و محصولات بانک های تجاری 

۴    انقلاب پول های دیجیتال و تحولات حکمرانی دیجیتال

۵    روش های شبیه سازی انتشار پول های دیجیتال بانک مرکزی و بررسی مدل های پیاده سازی شده در سایر کشورها در بررسی آثار انتشار آن بر متغیرهای اقتصادی

۶    فرصت ها و چالش های تبادلات فرامرزی پول های دیجیتال بانک مرکزی (مزایا، معایب، محدودیت ها و فرصت ها)

۷    تاثیر متقابل رمزارزهای خصوصی و پول دیجیتال بانک مرکزی

۸    ارزیابی نظام دولایه انتشار پول های دیجیتال بانک مرکزی و مقایسه آن با روش های در دسترس

۹    کیفیت و الزامات قراردادهای هوشمند مبتنی بر پول دیجیتال بانک مرکزی از منظر حقوقی، فنی و کسب و کاری

علاقه مندان می توانند مقالات خود را تا تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری به آدرس ایمیل ravand@cbi.ir  ارسال کنند.   

  برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی