Web Analytics Made Easy - Statcounter

نانوبلوری عاری از سرب ساخته شده که می‌تواند کارایی پیل‌های خورشیدی، حسگر‌ها و بسیاری از ادوات الکترونیکی را بهبود دهد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، یافته‌های اخیر محققان دانشگاه کلیمسون نشان می‌دهد با سنتز نوع جدیدی از نانوبلور‌های پروسکیتی می‌توان به ارائه نسل جدیدی از پیل‌های خورشیدی، حسگر‌های تصویربرداری و LED‌ها امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این مقاله، محققان به تشریح روند تحقیقات خود برای رسیدن به مواد جدید به‌منظور تولید نسل جدید پیل‌های خورشیدی و شناساگر‌های نوری پرداختند. آن‌ها به‌صورت ویژه روی ساخت نانوبلور‌های پروسکیتی عاری از سرب تمرکز کردند و در نهایت نقاط کوانتومی جدیدی تولید کردند.

هدف از این پروژه، یافتن جایگزینی مناسب برای نیمه‌هادی‌های حاوی سیلیکون بود که کارایی پایینی داشته و در حال حاضر به‌عنوان ماده استاندارد در صنعت شناخته می‌شود.

کوبیکادووا از محققان این پروژه می‌گوید: «هدف اصلی ما، درک عملکرد داخلی یعنی چگونگی حرکت حاملین بار است، حاملینی که بعد از تحریک منبع با استفاده از یک منبع خارجی شروع به حرکت می‌کنند. حوزه کاری من، کمک به افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی است به ویژه با استفاده از نقاط کوانتومی پروسکیتی که بسیار ارزان بوده و به سادگی قابل تولید هستند. بنابراین، استفاده از آن‌ها می‌تواند به تولید پیل‌های خورشیدی ارزان‌تر ختم شود.»

نتایج این پروژه دارای کاربرد‌های متعددی است و می‌توان با استفاده از آن، نسل جدیدی از دستگاه‌های کارآمدتر را تولید کرد.

کوبیکادووا می‌گوید: «نقاط کوانتومی به دلیل داشتن مزایای متعدد، بسیار مورد توجه است. با استفاده از این نقاط کوانتومی می‌توان دستگاه‌های ارزان‌تر تولید کرد که کارایی بالاتری داشته و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به فناوری‌های رایج دارند.»

نقاط کوانتومی ممکن است شبیه بخش‌هایی از دنیای علمی و تخیلی باشد، اما به گفته کوبیکادووا، در حال حاضر، از این مواد در تولید ادوات و تجهیزات مختلف استفاده می‌شود. این نقاط به دلیل خواص ویژه‌ای که دارند مزیت‌های جالب توجهی در محصولاتی نظیر حسگر‌ها ایجاد می‌کنند. از این فناوری می‌توان برای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها نظیر تشخیص چهره یا کنترل کیفیت استفاده کرد.

یکی از مزیت‌های این فناوری، فقدان سرب در تولید نانوبلور‌ها است که ماده‌ای سمی و مضر برای سلامت و محیط‌زیست است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو پیل خورشیدی نقاط کوانتومی دستگاه های الکترونیکی پیل های خورشیدی نقاط کوانتومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۸۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد

مدیر‌کل دفتر فنی و تحقیقات نوسازی مدارس کل کشور گفت: قرار است نیروگاه های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت نیرو، سید محمد واعظی‌نژاد، مدیر‌کل دفتر فنی و تحقیقات نوسازی مدارس کل کشور با بیان اینکه 56 پروژه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی مدارس کشور در 15 استان در حال اجراست، اظهار کرد: 16 پروژه ساخت نیروگاه های مدارس در 6 استان به پایان رسیده که همزمان در استان های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی به صورت همزمان، از روز پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 با افتتاح نمادین نیروگاه خورشیدی 60 کیلوواتی یک دبیرستان خیرساز به نام حاج غلام رضا زیرک در شهر قم با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و حمیدرضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور به بهره برداری رسیدند.

واعظی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر 56 پروژه ساخت نیروگاه های خورشیدی پشت بامی مدارس کشور با ظرفیت 840 کیلووات توسط خیرین مدرسه ساز در حال اجراست؛ این نیروگاه ها در حال انعقاد قرارداد و یا در حال طی کردن مراحل اجرا هستند که دو تا سه ماه آینده وارد مدار می شوند.

وی با اشاره به مزایای بکارگیری نیروگاه های خورشیدی در مدارس کشور، افزود: ساخت این نیروگاه ها ضمن ایجاد اقتصاد و درآمد پایدار و صرفه جویی در هزینه های مدارس سبب افزایش خودآگاهی دانش آموزان از مزایای استفاده از انرژی های پاک برای کشور و حفظ محیط زیست با جلوگیری از بکارگیری سوخت های فسیلی در مدارس می شود.

واعظی نژاد در ادامه تصریح کرد: از آنجا سرانه های تخصیص یافته به مدارس پایین است و مدارس در فصل های فعال مجبورند از سوخت های فسیلی استفاده کنند، بکارگیری نیروگاه های خورشیدی در آنان ضمن صرفه جویی در هزینه های جاری همچون آب، برق و کاغذ و ... سبب کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی می شود.

وی از هدف گذاری ساخت نیروگاه های خورشیدی در 20 هزار مدرسه کشور خبر داد و اظهار کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته، قرار است نیروگاه های خورشیدی در 20 هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح 16 نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسیده و 56 پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • ارتقاء رونق تولید و بهره روری با حمایت از کارگران
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد