Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک منبع آگاه در دادستانی کل سودان از بازجویی از «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق این کشور به اتهام اعدام چند نفر از افسران در بیش از سه دهه قبل، خبر داد.

به گزارش مشرق، یک منبع آگاه در دادستانی کل سودان گفت که عمر البشیر روز یکشنبه(دیروز) برای انجام تحقیقات از او درباره اعدام افسران مربوط به سه دهه قبل، در دادستانی حضور یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه الجزیره به نقل از «هاشم الجعلی» عضو هیأت دفاع از البشیر گفت که جلسه بازجویی مربوط به کودتای رمضان ۱۹۹۰ و اعدام شماری از افسرانی بود که در این کودتا مشارکت داشتند.

بیشتر بخوانید: رشوه، بمب و دلارهای سعودی؛ سرگذشت روابط اسرائیل و سودان

الجعلی افزود که هیأت دفاع از احضاریه البشیر به دادستانی مطلع نبود لذا البشیر نتوانست پیش از حضور در دادستانی با وکلای خود مشورت کند حال آنکه قانون این اجازه را به او می‌دهد.

از سوی دیگر روزنامه «الانتباهه» سودان نوشت که جلسه جدید بازجویی البشیر مربوط به تعدادی از پرونده‌ها بود.

بر اساس این گزارش، دادستان کل سودان کمیته‌ حقیقت‌یاب درباره اعدام ۲۸ افسری که در کودتای ۱۹۹۰ علیه دولت البشیر دست داشتند، تشکیل داده است.

محاکمه البشیر علاوه بر قضیه اعدام این افسران، در پرونده‌های دیگری از جمله قتل انقلابیون در سال گذشته و فساد مالی ادامه دارد.

در همین ارتباط «وجدی صالح» عضو کمیته مبارزه با فساد، البشیر را به حیف و میل اموال عمومی در جریان سفرهای خارجی خود متهم کرد و گفت که البشیر تنها در یک سفر ۱۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

ارتش سودان ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) بعد از گذشت چهار ماه از تظاهرات‌های مردمی، عمر البشیر را پس از سه دهه حکومت عزل کرد و از آن زمان تا کنون البشیر در بازداشت به سر می‌برد.

یک سال پیش از سرنگونی رژیم البشیر، مراجع سودانی شرکت‌ها، املاک و مستغلات متعلق به البشیر و تعدادی از اعضای خانواده و معاونان او را مصادره کردند.

یک دادگاه سودانی ماه دسامبر گذشته البشیر را به اتهام فساد به دو سال حبس محکوم کرد.

البشیر همچنین با اتهام قتل معترضان در جریان کودتای سال ۱۹۸۹ که به روی کار آمدن او منتهی شد، مواجه است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم عمر البشیر سودان شبکه الجزیره عمر البشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۱۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امتناع افسران و سربازان صهیونیست از دستور آماده شدن برای حمله به رفح

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد که ۳۰ افسر و سرباز از نیرو‌های ذخیره ارتش صهیونیستی به دلیل ناتوانی در ادامه جنگ در نوار غزه پس از حدود ۷ ماه مبارزه دستور آماده شدن برای عملیات نظامی در شهر رفح را رد می‌کنند. 

براساس گزارش المیادین، این کانال گزارش داد که نیرو‌های شرکت چترباز ذخیره وابسته به تیپ چتربازان عادی دستور آماده شدن برای عملیات در رفح را دریافت کردند، اما آنها به فرماندهان خود اطلاع دادند که آن‌ها نمی‌آیند، زیرا دیگر قادر به انجام این کار نیستند. 

کانال ۱۲ صهیونیستی افزود که رهبران ارتش به صراحت گفته اند که اعضای ذخیره را مجبور به حضور در آن نخواهند کرد، اما آنها گفتند که این نشان دهنده سطح بالایی از فرسایش نیرو‌های ذخیره پس از ماه‌ها جنگ است.

چند روز پیش، کانال هفتم رژیم صهیونیستی نیز فاش کرد که ده‌ها تن از کسانی که قصد داشتند در ارتش صهیونیستی استخدام شوند از دسته‌بندی برای خدمت در پایگاه آموزشی به‌عنوان ناظر در خدمات واحد کنترل مرزی با غزه خودداری کردند.

 این کانال صهیونیستی اشاره کرد که این سومین خدمت اجباری از ۷ اکتبر است که در آن تعداد زیادی از خدمت در این واحد خودداری می‌کنند.

در همین راستا، اسرائیل زیو، سرلشکر ذخیره در ارتش اشغالگر و فرمانده لشکر عملیاتی آن در گذشته پیشتر در بیانیه‌های مطبوعاتی درباره عملیات مورد انتظار در رفح صحبت و تأکید کرده بود: حماس در حال آماده‌سازی یک کمین استراتژیک برای ارتش است. این یک فاجعه برای اسرائیل خواهد بود.

زیو معتقد است که این عملیات با توجه به اینکه رفح مکان بسیار دشوار و شلوغی برای نبرد است، علاوه بر حساسیت مصر و آمریکا نسبت به آن، خطری بالاتر از هر کاری که ارتش در نوار غزه انجام داد، دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • ژرار دوپاردیو سرانجام بازداشت شد/ بازجویی برای اتهامات جنسی
  • پیگیری تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان در دستورکار دادستانی کرمان
  • توافق مهم ضد تروریستی ایران و پاکستان چه بود؟ | محل استقرار افسران رابط نظامی مشخص شد
  • تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان زیر ذره بین دادستانی کرمان
  • امتناع افسران و سربازان صهیونیست از دستور آماده شدن برای حمله به رفح
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • رفع توقیف بیش از ۲۴ هزار وسیله نقلیه در قم
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم