Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@15:05:11 GMT

ظریف؛ سیاست‌گذار یا کارگزار؟!

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۲۴۱۶

ساعت24-جان کلام وزیر خارجه در میان فریادهای نمایندگان تازه‌واردی که بر آن‌اند کاسه و کوزه‌های خروج آمریکا از برجام را بر سر او بشکنند، این بود: «من سیاست‌گذار نیستم، من کارگزارم.» هر چند این را به صراحت نگفته باشد.

«جان کلام سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسۀ علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در میان همهمه‌ها و فریادهای نمایندگان تازه‌واردی که بر آن‌اند کاسه و کوزه‌های خروج آمریکا از برجام را بر سر او بشکنند، این بود: «من سیاست‌گذار نیستم، من کارگزارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» هر چند این جمله را به صراحت نگفته باشد.

مفهوم سخن او البته به مذاق کسانی خوش نیامده و انتقاد می‌کنند چرا موضع دفاعی گرفت و در حالی که می‌داند در این وضعیت، امکان تغییر او را ندارند و دست‌ کم تا انتخابات آمریکا باید صبر کرد و سیاست‌های بعدی در قبال برجام بر اساس ماندن یا رفتن دونالد ترامپ تعیین می‌شود، نگران چیست؟

بعضی هم از این منظر که نوع دفاع او جایگاه دولت و مجلس را نزد ناظر بیرونی تضعیف کرده و انتخابات به قصد تغییر سیاست‌ها را زیر سؤال بُرده است.

محمد جواد ظریف اما جز واقعیت را نگفت و چاره‌ای نداشت و شاید زبانی جز این را نمایندگان حمله‌ور به او درک نمی‌کردند. این لحن به شکل‌های دیگر هم البته پیش‌تر گفته شده و شاید ظریف تنها صراحت بیشتری پیشه کرد.

به یاد آوریم که ۵ سال قبل و در مجلس نهم با فضای ضد برجامی علی لاریجانی برجام را از تصویب گذراند و این جمله را هم در واکنش به برخی اعتراضات گفت: «ما می‌خواهیم به این موضوع کمک کنیم و قصد نداریم که برای کشور یک مسئله جدید بسازیم. شورای عالی امنیت ملی یک سری چارچوب مشخص دارد و ما باید همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشیم. بحث فروش سیب زمینی و پیاز در کشور مطرح نیست بلکه موضوع بسیار با اهمیت است.»

در نمایشگاه مطبوعات و در همان اوایل بحث بر سر برجام نیز شاهد بحث جالبی بودم. جوانی با حرارت ظریف را متهم به خیانت می‌کرد و جوانی دیگر با شدت تمام از برجام دفاع می‌کرد و وقتی بحث آنان داغ شده بود جوان دیگری به میانه آمد و خطاب به منتقد گفت: «برادر من! آقای ظریف نوع پوشش و ظاهر خود را تغییر داده و  مناسبات رسمی را رعایت می‌کند و به جای بلوز سه دگمه پیراهن دگمه بسته می پوشد و مثل اوایل ریش پروفسوری هم دیگر ندارد. حالا چطور ممکن است قراردادی با این اهمیت و حساسیت با ۶ کشور را سر خود امضا کرده باشد؟!»

چگونه است که آن جوان ۲۲ یا ۲۳ ساله به این نکته پی برده بود و نمایندگان فریاد زننده پی نبرده‌اند؟!»

منبع: عصرایران

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۲۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم

به نظر می‌رسد عربستان با برگزاری یک تور برای پروژه نئوم قصد دارد پیشرفت‌های انجام‌شده پروژه The Line را به نمایش بگذارد.

به گزارش دیجیاتو، عربستان احتمالاً میزبان سرمایه‌گذاران مختلف خواهد بود. هدف این گردهمایی و بازدید از نئوم، علاقه‌مندکردن بانکداران و سرمایه‌گذاران به این شهر بیابانی است. پیش‌ازاین عربستان با برگزاری نمایشگاه در شهر‌های مختلف مانند نیویورک و لندن و با نشان‌دادن ویدیو‌های واقعیت مجازی از این شهر، قصد داشت تا سرمایه‌گذاران را به این پروژه جاه‌طلبانه ترغیب کند.

جذب سرمایه‌گذاران برای پروژه نئوم عربستان

نئوم دارای قسمت‌های مختلفی است و یکی از عجیب‌ترین آن‌ها، پروژه The Line است که به‌صورت یک شهر افقی ساخته می‌شود و قرار است تا سال ۲۰۳۰ تکمیل گردد. البته به‌نظر می‌رسد عربستان اخیراً خیال‌پردازی خود را برای این پروژه کاهش داده است. درحالی که دولت این کشور در مقطعی امیدوار بود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱.۵ میلیون نفر در The Line زندگی کنند، اکنون انتظار دارد که تا آن زمان کمتر از ۳۰۰ هزار نفر را در این شهر جای دهد.

به گفته برخی از منابع آگاه، تاکنون برخی از بانک‌های خارجی در ارائه وام‌های کلان به نئوم مردد بوده‌اند، زیرا عربستان هنوز به این پروژه ضمانت دولتی نداده است. بیشتر بودجه نئوم تاکنون به صورت تزریق سهام از سوی صاحب آن یعنی صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی که توسط ولیعهد، «محمد بن سلمان» مدیریت می‌شود، فراهم شده است.

عربستان قصد دارد برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ تا حدودی از طریق سرمایه‌های خارجی تأمین شود و امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ سالانه به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برسد که تقریباً سه برابر بیشتر از آنچه تاکنون به دست آورده است.

دیگر خبرها

  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • حال کارگران خوب است!
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو باید استعفا کند
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد