Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رفت و آمدها، گله و شکایت‌ها و بیم و امیدهای هر سال والدین برای نام نویسی فرزندشان در نزدیک­ترین مدرسه محل سکونت، قرار بود امسال با استفاده از سامانه الکترونیک سناد به دست فراموشی سپرده شود، اما بسیاری از خانواده های اصفهانی، برخلاف انتظار با همان مشکلات و محدودیت‌های همیشگی ثبت نام مانند مرزبندی های نامرئی مدارس دولتی و محدودیت های دیگر روبرو شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان بهار، شروع یک فصل نفس­ گیر و طاقت فرسا برای پدر و مادرهایی است که دنبال نام نویسی فرزندشان در نزدیک ­ترین و گاهی مناسب­ ترین مدرسه محل سکونت خود هستند. اولیا دانش آموزان تنها یک ماه فرصت دارند تا با قوانین دست و پاگیری مثل خط و مرزبندی هایی که مانع از ثبت نام در نزدیک ترین مدرسه محله می شود، دست و پنجه نرم کنند و سرنوشت یک سال تحصیلی فرزند خود را به بهترین شکل تغییر دهند. اگرچه در پایان تیرماه، بسیاری ناگزیر می شوند قانون محدوده بندی مناطق شهر را بپذیرند و دانش آموزشان را برای تحصیل در مدرسه دولتی به منطقه دیگری از شهر بفرستند.

تغییر راهی که مشکلی را حل نکرد

امسال اما مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان نوید انجام ثبت نام مدارس در فضایی آرام با کمترین مشکل را داد و گفت: اقدامات علمی و تخصصی توسط همکاران ما در اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در زمینه ثبت نام دانش آموزان انجام شده که فرآیند ثبت نام در مدارس را تسهیل خواهد کرد و به صورت یک سامانه پیاده سازی شده در اختیار نواحی و مناطق قرار می‌گیرد.

محمد اعتدادی، این سامانه را ابزاری برای آسان سازی امر ثبت نام معرفی کرد و افزود: این سامانه در اختیار نواحی و مناطق قرار می گیرد تا مشکلات موجود مرتفع شود و اداره کل آموزش و پرورش استان نیز بر این سامانه نظارت خواهد کرد.

با این حال از همان روزهای نخست تیرماه که سامانه نام نویسی مدارس در اصفهان فعال شد، گلایه های همیشگی والدین از مدارسی که فرزندشان را در محدوده خود نمی دانستند و ثبت نام نمی کردند نیز تکرار شد. گشت و گذاری در مدارس دولتی و ستادهای ثبت نام شهر اصفهان کافی است تا جمع های کوچک و بزرگ والدینی را دید که ساعت ها با وجود گرمای تابستان در راهرو مدارس و ستادهای موقت آموزش و پرورش منتظر می مانند تا با مدیران مدارس یا کارشناسان ثبت نام درباره دلایل دوری مدرسه ای که به آنها معرفی شده گفتگو کنند.

دردسرهای خط های مرزی پنهان

در یکی از این ستادها، خانم جوانی که برای نام نویسی پسرش در پایه اول مراجعه کرده به خبرنگار ایسنا می گوید: خانه ما در یکی از محله های شمال شهر است و همین جا هم یک مدرسه قدیمی هست که برادرهایم ۳۰ سال قبل در آن درس خوانده اند، انتظار داشتم همین مدرسه را برای پسرم معرفی کنند، اما سامانه ثبت نام مدرسه ای در دو سه محله دورتر معرفی کرده و با این که چند بار به هر دو مدرسه سر زده ام با مدیرانشان صحبت کرده ام، می گویند هر چه سامانه تعیین کند، همان است.

او ادامه می دهد: همین مشکل را با کارشناسان آموزش و پرورش ناحیه در میان گذاشتم و گفتم وضع مالی ما اجازه نمی دهد که بخواهیم برای فرزندمان سرویس مدرسه بگیریم، اما آنها در جواب گفتند اتفاقا مدرسه ای که به شما معرفی شده بهتر است و ارزش هزینه کردن برای سرویس را هم دارد.

آقای کریمی که خودش را همسایه یکی از مدارس شرق شهر معرفی می کند نیز می گوید: جالب است که خانه ما با یک مدرسه دولتی، فقط چند کوچه است، اما سامانه به ما یک مدرسه در محله دیگر را معرفی کرده! وقتی اینجا آمدم و دلیلش را پرسیدم می گویند به خاطر کد پستی شماست که روی خط مرزی این مدرسه قرار گرفته اید.

یکی دیگر از اولیا دانش آموزان با اعتراض می گوید: خانه ما دقیقا پشت یک مدرسه دولتی معمولی قرار دارد و ما که یکی دو سال است به این محله آمده ایم انتظار داشتیم سامانه همین مدرسه را برای سال تحصیل معرفی کند، ولی با کمال تعجب مدرسه ای معرفی کرده که دست کم نیم ساعت با خانه ما فاصله دارد. وقتی اعتراض کردیم و دلیل را از آموزش و پرورش پرسیدیم، می گویند شما در محدوده همین مدرسه هستید و با وجود اینکه مشکلمان را به مدیران مدارس گفتیم و در سامانه ثبت شکایت کردیم گفتند تنها راه این است که تا مردادماه صبر کنید و سراغ مدارس خارج از محدوده بروید.

هیچ تغییری در کار نیست، همان محدوده قبل را داریم

در پاسخ به گلایه های والدینی که از دوری راه مدارسی که سامانه سناد به آنها معرفی کرده گله مند هستند، رییس ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به خبرنگار ایسنا، گفت: هیچ اشکالی در سامانه به وجود نیامده چون محدوده مدارس در سامانه نیز، همان محدوده سال های گذشته بوده و هیچ تغییری در آن نداده ایم، به عبارت دیگر خط های فرضی برای محدوده های مدارس کشیده شده که در سال های گذشته اجرا می شده و اکنون هم همان خط فرضی با توجه به کد پستی محل سکونت اعمال می شود.

محمودی با اشاره به تاکید آموزش و پرورش برای نام نویسی دانش آموزان در نزدیک ترین مدرسه محل سکونت، ادامه داد: در راستای محقق کردن دولت الکترونیک و کم کردن رفت و آمدها، مشکلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و ... همچنین قانون هم به ما تکلیف کرده نزدیک ترین مدرسه به محله سکونت فرد محدوده آن مدرسه به شمار می آید و دانش آموز باید در آن تحصیل کند، اما خط فرضی مدارس همچنان به قوت گذشته اعمال می شود.

وی از تبدیل محدوده بندی سال های گذشته به کدپستی محل سکونت خبر داد و گفت: بیشتر والدینی که از محدودیت در انتخاب مدرسه گله مند هستند، خانواده هایی هستند که مدرسه معرفی شده به آنها مورد نظرشان نبوده و یا خودشان علاقه ای به نام نویسی فرزندشان در آن واحد آموزشی ندارند، بنا به دلایلی که از نظر ما خیلی علمی نیست به عنوان مثال بعضی از والدین نام و آوازه خوب یا بدی از مدرسه شنیده اند و بر این اساس معترض هستند و گرنه محدوده ها تغییر نکرده است.

ثبت نام خارج از محدوده به صرفه نیست

رییس ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، شکایت بسیاری والدین از مدارس معرفی شده در سناد را منطقی ندانست و توضیح داد: شرایط بازگشایی مدارس هنوز در هاله ای از ابهام است، چه بسا مدارس به شکل قبل فعالیت نکنند یا یک روز در میان باز باشند، همین طور یا بحث پروتکل بهداشتی باعث می شود هزینه استفاده از سرویس های مدارس چند برابر سال های گذشته باشد، چون محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی مانع از آن می شود که یک سرویس مدرسه، ۶ دانش آموز را جابجا کند و این هزینه گزافی را به خانواده ها تحمیل می کند که بخواهند دانش آموز را در خارج از محدوده ثبت نام کنند.

وی نهادینه کردن فرهنگ تحصیل در نزدیک ترین مدرسه محل سکونت دانش آموزان را فرهنگی نیازمند به نهادینه شدن توصیف کرد و افزود: تکلیف ما این است که این موضوع را نهادینه کنیم، اداره پست نیز به عنوان یک نهاد دولتی رسمی، این مسئولیت را که در راستای وظایف خود در اجرای دولت الکترونیک پذیرفته که مسئولیت احراز محل سکونت افراد را انجام دهد و اگر محل سکونت فردی را تایید نکرده و یا کسی به این بخش معترض باشد و هرگونه انتقادی به عملکرد پست وارد باشد باید مسئولان پست در آینده پاسخگو باشند.

محمودی در پاسخ به این پرسش که روند اعتراض به اولیاء دانش آموزان در سامانه چگونه پیگیری می شود نیز گفت: همه نواحی و اداره کل به شکل حضوری و تلفنی آماده هستند که به انتقادات و شکایت ها پاسخ دهند، سامانه رسیدگی به شکایات را هم فعال کرده ایم، همچنین در همین سامانه ثبت نامی که راه اندازی شده، گزینه ای به نام شکایت وجود دارد که خانواده ها می توانند مشکلاتشان را در آن مطرح کنند تا بلافاصله رسیدگی و پاسخگویی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مدارس ثبت نام مدارس مدارس دولتی آموزش و پرورش کل آموزش و پرورش استان اصفهان اداره کل آموزش و پرورش استان سال های گذشته خانواده ها معرفی کرده ثبت نام معرفی شده نام نویسی یک مدرسه مدرسه ای خانه ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۷۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : دانش آموزان تهرانی از وقتی پای مدرسه به شهر باز شد با پای مبارک به مدرسه می‌رفتند؛ یعنی مسیر خانه تا مدرسه و بالعکس را پیاده گز می‌کردند. بااین‌حال با رشد مدارس نوین و رونق گرفتن مدارس متوسطه کم‌کم بحث جابه‌جایی دانش آموزان جدی شد؛ به‌خصوص جابه‌جایی دانش‌آموزانی که از مسیرهای طولانی باید به شهر می‌آمدند و درس می‌خواندند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

«داریوش شهبازی» مولف و محقق، درباره نخستین سرویس‌های مدارس تهران می‌گوید: «سیستم تحصیلی در تهران بیشتر بر روی محله‌ها متمرکز بود؛ یعنی هر محله یا روستایی مکتب‌خانه خودش را داشت. بعد از اینکه مدارس دبستانی توسعه پیدا کرد به علت کمبود مدرسه، بچه‌ها پیاده باید مسیرهای طولانی را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کردند. یادم می‌آید وقتی ۷ سالم بود در مدرسه‌ای در محله زرگنده تحصیل می‌کردم. آن روزها برخی خانواده‌های پولدار شمرونی بچه‌هایشان را با ماشین شخصی و راننده به مدرسه می‌فرستادند که نوعی سرویس خصوصی بود.»

شهبازی می‌افزاید: «تقریباً اواخر دوره پهلوی دوم بحث سرویس‌های مدارس در تهران جدی شد. در حقیقت رونق سرویس‌های مدارس با توسعه شهر تهران و مشکلات تصادف، ایمنی و امنیت دانش‌آموزان گره خورده بود. دورانی که ما درس می‌خواندیم تنها خطری که دانش آموزان را تهدید می‌کرد گرگ‌های بیابان و سگ‌های ولگرد بودند!»

«عباس حسینی» نویسنده کتاب معروف «این اتولی که من داشتم...» درباره نخستین سرویس‌های مدارس شهر تهران می‌گوید: «در دوران پهلوی دوم برخی از مدارس بزرگ تهران برای دانش آموزان سرویس مدرسه راه‌اندازی کردند. اتوبوس‌های خاص که زردرنگ هم بودند. مدرسه هدف و مدرسه ایران و کالج (البرز) در تهران سرویس مدرسه داشتند مخصوص دختران دانش‌آموز بیشتر از سرویس استفاده می‌کردند.»

اولین اداره و قوانین راهنمایی و رانندگی | سرعت بالای ۱۵ کیلومتر در ساعت ممنوع! روایت‌هایی از نخستین شرکت‌های مسافربری | وقتی گاریخانه‌ها به گاراژ تبدیل شدند

کد خبر 849180 برچسب‌ها هویت شهری همشهری محله

دیگر خبرها

  • محدوده ثبت نام در هر مدرسه به صورت شعاعی خواهد بود
  • محدوده محل کار والدین به محل مجاز تحصیل فرزند اضافه شد
  • تعیین شهریه مدارس غیردولتی براساس الگوی شهریه
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • کنایه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید: ادعایتان درباره مدارس دینی اهل سنت تکذیب شد /تروریست ها در انوارالحرمین پنهان شده بودند
  • ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان