Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام نبوی به ارائه گزارشی از خدمات و فعالیت‌های هیأت متوسلین به چهارده معصوم(ع) پرداخت و تأکید کرد: فضای هیأت می‌تواند کارکردهای مختلف فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی و خدماتی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، یکی از شاخصه‌های جامعه شیعی در برابر دیگر جوامع و گروه‌های مذهبی، برخورداری از سنت بزرگ و ویژه عزاداری، برگزاری مراسم جشن و به‌طورکلی مجلس گرفتن برای اهل‌بیت(ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجالسی که پس از انقلاب رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و تا به امروز منشأ برکات زیادی بوده است.

 

بدون تردید خود ائمه به‌ویژه امام صادق(ع) مروج مکتب مجلس گرفتن برای اهل‌بیت(ع) ازجمله سالار شهیدان بوده‌اند و امروز این هیأت ها و مجالس و محافل مذهبی در حقیقت همان مسیر را ادامه داده و تلاش می‌کنند در راستای اعتلای فرهنگ حسینی و اهل‌بیتی گام بردارند.

 

رهبر معظم انقلاب دریکی از سخنان نورانی خودشان فرمودند: «هیات‌های مذهبی در طول تاریخ به‌‌خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه كردن آن بوده‌‌اند».

 

البته کارکرد هیأت های مذهبی خیلی از اوقات به برگزاری مراسم مذهبی، عزاداری، سینه‌زنی و جشن خلاصه نمی‌شود و خیلی از اوقات می‌بینیم که این مجالس و هیأت ها، مراکزی برای بصیرت افزایی، روشن کردن افکار مردم و حتی کمک و رسیدگی به نیازمندان بوده است، همچنان که نمود ویژه این مسئله را در ایام کرونایی شاهد بودیم.

 

یکی از برکاتی که این هیأت ها دارند این است که خود را فارغ از بودجه های رسمی دولتی دانسته و با کمک مردم اداره می‌شوند، همچنان که رهبر معظم انقلاب در جای دیگری فرموده‌اند: «هیات‌های مذهبی دارای چند ویژگی هستند كه آن‌ها را از سایر تشكل‌ها و جمع‌ها جدا می‌سازد: اولین ویژگی‌شان این است كه توسط مردمی كه علاقه‌مند به اسلام و ائمه‌‌ی طاهرین(ع) هستند اداره می‌‌شوند و بر محور عشق به ائمه‌ی طاهرین(ع) تشکیل‌شده‌اند. ویژگی دوم این است كه هزینه‌های این هیئت‌ها توسط خود مردم تأمین می­‌شود و نه دستگاه‌های دولتی و حكومتی.ویژگی سوم هم این است كه سه عنصر «مردم»، «روحانیت» و «مداح» در این هیئت‌ها جمع شده‌‌اند».

 

یکی از این هیأت ها که سابقه‌ بالای 35 سال دارد و تا به امروز منشأ خیرات و برکات زیادی در استان قم بوده هیأت متوسلین به چهارده معصوم است؛ این هیأت در حقیقت متشکل از تعدادی طلاب و فضلای برجسته حوزه و افرادی فرهیخته از دیار مردمان کویر مرکزی ایران، شهر «فرخی» از توابع خور و بیابانک استان اصفهان است.

 

بخش عمده‌ای از مردم این شهر به علت عشق و علاقه‌ای که به مسیر طلبگی و شاگردی مکتب امام صادق(ع) داشته‌اند، وارد حوزه های علمیه شده و این شهر یکی از پرافتخارترین شهرهای استان اصفهان از این منظر به شمار می‌رود و تا به امروز علما و فضلای زیادی را معرفی کرده است.

 

به همین منظور با حجت الاسلام «سید ابوالقاسم نبوی» مبلغ کشوری و  مدیر هیأت متوسلین به چهارده معصوم(ع) گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم؛ وی در این گفت‌وگو ضمن تشریح تاریخچه و اهداف این هیأت به بیان آخرین فعالیت‌های آن پرداخته است.

 

متن گفت‌وگوی یادشده به این شرح است:

 

سلام‌علیکم؛ ابتدا برای ما از تاریخچه هیأت خود بگویید.

 

سلام‌علیکم در همین ابتدا این نکته را یادآور شوم که این هیأت برای من یا دیگری نیست، چراکه مجالسی که برای اهل‌بیت(ع) گرفته می‌شود و محافلی که به نام آن‌ها برپا می‌شود متعلق به خود آن‌ها است و ما تنها در این مسیر تلاش داریم تا خدمتی را ارائه کنیم و ما برخلاف برخی مسؤولان که هیأت و روضه را مایه افسردگی و خمودگی می‌دانند اعتقاد قوی و راسخ داریم که این هیأت ها اگر کارکردهای خاص خود را داشته باشند و انقلابی عمل کنند نه‌تنها موجب افسردگی نخواهند بود بلکه می‌توانند زمینه نشاط مردم به‌ویژه جوانان را فراهم کنند..

 

شجره مبارکه 36 ساله

 

اما در ارتباط با سؤالی که کردید، هیأت متوسلین به چهارده معصوم فرخی و بیابانک مقیم قم مورخه 26 دی ماه سال 1363 توسط 5 طلبه در خانه یکی از همان طلاب افتتاح گردید و این بنای خیر از همان تاریخ گذاشته شد.

 

این شجره مبارکه که امروز بیش از 35 سال از آغاز آن می گذرد امروزه با برگزاری مراسم مختلف در مناسبت های گوناگون و انجام امور فرهنگی و کارهای عام المنفعه به قدرت به کار خود ادامه می دهد.

 

جلسات هیئت در غیر از مناسبت های خاص مثل ایام محرم و صفر و فاطمیه و شهادت های ائمه اطهار(ع) به صورت هفتگی و سیار در چهارشنبه شب ها برگزار می‌شود و مردم منطقه خودمان به‌ویژه علما و فضلای حوزه و البته همشهری های عزیزی که داریم در کنار همسایه ها و دوستان با شور و علاقه خاصی در این هیأت شرکت می‌کنند.

 

از حضور چه افرادی در هیأت برای سخنرانی و مداحی استفاده می کنید؟

 

این جلسات که در بعضی از موارد با دعوت از نمایندگان مجلس و مسئولین مثل حجت‌الاسلام ذوالنور همراه بوده از اعضایی مثل حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضوی رئیس دفتر حضرت آیت الله العظمی علوی‌گرگانی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالجواد غفاری استاد سطح عالی حوزه، حجت‌الاسلام اسدالله رئیسی نماینده طلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسن رئیسی استاد راهنمای و دفاع از پایان نامه های سطوح حوزه،‌حجت الاسلام دکتر سید مهدی علوی استاد حوزه و دانشگاه و همچنین حجج اسلام سیدمهدی سیدی و سیدمهدی نبوی  از اعضای جامعه محترم وعاظ قم بهره می برد.

 

ما در مناسبت های مختلف همانطور که گفتیم از حضور سخنرانان و مداحان مطرحی به صورت میهمان نیز استفاده کرده ایم اما تلاش اصلی ما بر استفاده از ظرفیت داخلی است همچنان که برگزاری مجالس به این شیوه یعنی استفاده از حضور طلاب و علمایی که مورد شناخت اعضا هستند، تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

 

به جوانان میدان می دهیم

 

برنامه اصلی هیأت هم همانطور که از ظاهر هر هیأتی مشخص است، استفاده از سخنان یکی از علمای انقلابی منطقه خودمان که در قم مستقر هستند در کنار دعوت از مداحان انقلابی است، البته تلاش می کنیم در کنار استفاده از عالمانی که سال ها به اسلام خدمت کرده اند، از طلاب و فضلا و همچنین مداحان جوان نیز استفاده کنیم که از این طریق برای آنها نیز فضای دیده شدن و کار تبلیغی رسمی فراهم شود.

 

این جلسات که با قرائت سوره یس، دعای توسل و سخنرانی یکی از فضلا و به صورت خانوادگی برگزار می شود بیشتر نیاز خود ازجمله کارهای عام المنفعه را بصورت درون گروهی و جذب بانیان خیر برپا می کند و به دلیل حضور اقشار مختلف اعم از طلبه و کارمند و آزاد و ... از جمعیت خوبی برخوردار است.

 

در اکثر مراسم هفتگی غیر از موارد خاصی که بانی وجود دارد، جلسات با پذیرایی مختصر برگزار می گردد و اما در مناسبت ها اعضاء مهمان سفره اهل‌بیت(ع) می باشند.

 

شما غیر از منبر و مداحی چه برنامه های خاصی در هیأت دارید؟ به‌طورکلی برخی از برنامه هایی که دارید را بیان کنید.

 

با توجه به این که کودکان و نوجوانان در تعبیر دین اسلام و همچنین کلام بزرگان ما از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و باید از ابتدای زندگی برای آنها برنامه ریزی ویژه ای صورت بگیرد، به همین جهت ازجمله فعالیت‌های این هیئت می توان به حضور و غیاب از دانش آموزان در مراسم هفتگی و اهدای جوایز به قید قرعه به دلیل تشویق این قشر به حضور در جلسات اشاره کنیم.

 

برنامه های فرهنگی، تفریحی و تقدیر و تجلیل های گوناگون

 

همچنین برگزاری اردوی تفریحی زیارتی به شهرها و زیارتگاه های اطراف قم مثل مشهد اردهال و آبشار نیاسر را اخیرا داشتیم که این برنامه نیز با استقبال خوب و گسترده ای مواجه شد، چراکه ما عقیده داریم مجلس اهل‌بیت(ع) فقط مجلس گریه و اشک نیست و این هیأت ها می‌تواند کارکردهای بزرگتری داشته باشد، همچنان که وقتی کودکان و نوجوانان این گونه برنامه ها را به اسم هیأت ببینند تشویق می شوند تا در برنامه های مذهبی و دینی نیز شرکت کنند.

 

تجلیل از جانبازان با لوح تقدیر و هدیه، تجلیل از خطبا و مداحان با لوح تقدیر و هدیه، تجلیل از پیشگامان انقلاب با لوح تقدیر و هدیه و تجلیل از معلمان و اساتید حوزه و دانشگاه با لوح تقدیر و هدیه را در مناسبت های مختلف داریم.

 

همچنین تجلیل سالیانه از روزه اولی ها که آخرین آنها مربوط به همین دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع) بود را داشتیم و به‌طورکلی تلاش می کنیم تا برنامه های هیأت جذابیت خاصی پیدا کند همچناکه در سال های اخیر حضور همه مردم به‌ویژه افراد جوان رنگ و بوی بهتری به خود دیده است.

 

عیادت از بیماران و نوزادان

 

یک برنامه جالبی که چند سالی است راه اندازی کرده ایم این است که با تولد هر نوزاد از خانواده های اهل هیأت با تعدادی از بزرگان هیأت به دیدار آنها می رویم و با گل و شیرینی و برخی اوقات هدیه ناقابلی، تولد فرزندشان را تبریک می گوییم و گزارش تصویری و خبری همه برنامه ها نیز در کانالی که داریم قرار داده می‌شود.

 

غیر از این که برنامه عیادت از بیماران را نیز داریم و تلاش می کنیم در تأیید سنت حسنه ای که اسلام آن را مطرح کرده اند قدم برداریم همچنان که در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که حضرت فرمودند:«من حق المسلم علی المسلم اذا لقیه ان یسلم علیه واذا مرض ان یعوده واذا مات ان یشیع جنازته; از حقوق هر مسلمان بر مسلمان دیگر این است که هرگاه با او دیدار کند، بر او سلام کند و هرگاه مریض شود از او عیادت نماید و هرگاه از دنیا رفت، در تشییع جنازه اش شرکت کند».

 

 

پس این طور که مشخص است، برنامه های شما به ایام عزا و مصیبت اهل‌بیت(ع) خلاصه نمی‌شود و برای جشن ها نیز برنامه دارید، درست است؟

 

بله اتفاقا یکی از اهداف اصلی ما در این هیأت همین است که شادی های اهل‌بیت(ع) را نیز پررنگ کنیم همچنان که خودشان فرموده اند در شادی ما شاد و در اندوه ما اندوهگین باشید و ما اعتقاد داریم که هیأت نباید صرفا به روضه و اشک خلاصه شود هرچند روضه و اشک را نیز مایه نشاط می دانیم.

 

برنامه های فرهنگی مناسبتی

 

در همین راستا همانطور که گفتم برنامه های مختلفی داریم که به برخی از آنها اشاره کردم و اگر بخواهم آمار دیگری ارائه بدهم می توانم به تجلیل از جوانان به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان با قرعه کشی و اهدای جوایز، تجلیل از دختران به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س ) و روز دختر، جلیل از اسامی حضرات معصومین علیهم السلام به مناسبت ولادت هر کدام ازین ذوات مقدس مثل زینب، عباس، حسین و ...و تجلیل از مادران به مناسبت ولادت حضرت زهرا با قرعه کشی و اهدای جوایز اشاره کنم.

 

یک برنامه دیگری که لازم می دانم آن را ذکر کنم چون کار شخصی من نیست و مساعدت همه اعضا در آن بوده کمک به محتاجین با مساعدت خیرین است؛ همواره تلاش می کنیم از افراد هیأت یا غیر از آن اگر کسی را محتاج یا گرفتار شناسایی کردیم با رایزنی که با خیرین انجام می دهیم تلاش کنیم تا باری از دوش این عزیزان برداریم.

 

از برنامه های خاص خود در ایام کرونایی بگویید؟

 

با توجه به دستورات ستاد مقابله با بحران کشور و در راستای تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب از همان روزهای اولی که بحث فاصله گذاری اجتماعی مطرح و بر لزوم ترک اجتماع ها تأکید شد، ما نیز برنامه محافل خود را تعطیل کردیم و اخیرا یکی دو هفته است که این مجالس با رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سر گرفته شده است.

 

هیأت، کارکردهای مختلفی دارد

 

اما از همان ابتدا با توجه به این که کارکرد هیأت را صرفا در روضه و منبر و مداحی خلاصه نکرده ایم تلاش کردیم تا با استفاده از ظرفیت داخلی خود و استفاده از منابع مردمی کارهایی را در راستای مقابله با کرونا انجام بدهیم که ازجمله آنها می توانم به توزیع مواد ضد عفونی و ماسک به متقاضیان به همراه محصولات فرهنگی در ایام کرونا با هزینه ای قریب به 3 میلیون تومان اشاره کنم.

 

ضدعفونی کردن منازل و وسائل نقلیه اعضاء در ایام کرونا، توزیع اقلامی مثل رب و برنج و گوشت، مرغ، پنیر، شامپو ، صابون ، ماکارونی، سویا، چای و ... با هزینه ای قریب به 15 میلیون تومان نیز از دیگر برنامه های ما بوده است.

 

یکی دیگر از برنامه های اصلی ما در این ایام تجلیل از پرستاران و برخی کادر درمانی بیمارستان های قم بود که به جهت تقدیر کوچکی از زحمات آنها از طرف هیأت، لوح تقدیر و هدیه ای ناقابل تجلیل کنیم.

 

البته با توجه به تعطیلی هیئات در ایام کرونا و شعار «هیئت تعطیل نیست» در همان چهارشنبه ها و ایام مناسبتی مثل شب های قدر و اعیادی مثل فطر و... کلیپی از 5 الی 8 دقیقه با سخنرانی اعزه طلبه در کانال هیئت بارگذاری و از هر کلیپ سوالی مطرح می شد که در پایان به کسانی که به سوالات جواب درست داده بودند به قید قرعه جوایزی اهداء گردید.

 

متشکریم از این که فرصت خود را در اختیار خبرگزاری شبستان قرار دادید؛ در پایان اگر نکته ای مدنظر دارید بفرمایید.

 

بنده هم از شما و سایر عزیزان در خبرگزاری شبستان که با کانون های فرهنگی و هنری مساجد در ارتباط هستید تشکر می کنم چراکه هیأت و مسجد همواره دو رکن اصلی جامعه شیعی به شمار می روند.

 

مسؤولان به هیئآت مذهبی برسند

 

در پایان می خواهم این مسئله را مطرح کنم که ما هرچند تا حدودی مشکلات مالی هیأت خود را با کمک اعضا برطرف کرده ایم ولی این هیأت هنوز نتوانسته مشکل مکانی برای هیئت را برطرف کند و علی رغم صحبت هایی با بانی جهت در اختیار گذاشتن منزل اما هنوز برای ساخت آن مکان نتوانسته به دلیل هزینه های گزاف ساخت آنجا راهی را پیدا نماید، لذا گستردگی جلسات به محل های مختلف قم از آذر و جمهوری و نیروگاه گرفته تا پردیسان و... می رسد.

 

امیدواریم نه فقط به هیأت چهارده معصوم بلکه مدیران و مسؤولان سراسر کشور به تمامی این هیأت ها که می خواهند در مسیر اعتلای فرهنگ اهل‌بیت(ع) قدمی بردارند کمک کنند.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: فرخی و بیابانک لوح تقدیر و هدیه مناسبت ولادت ایام کرونا تلاش می کنیم مناسبت ها حجت الاسلام هیأت ها برنامه ها اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۸۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳ مصوبه اخیر این شورا در خصوص «شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «اعضای جدید هیئت عالی جذب دانشگاه فرهنگیان» و «اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت تجدید نظر» را به دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به شورای عالی حوزه‌های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.

اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

بر اساس این گزارش، نخستین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده اصلاح ماده ۴ آئین نامه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در جلسه ۸ اسفند ۱۴۰۲ این شورا به تصویب رسیده بود.

مطابق این مصوبه، اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شدند که به شرح زیر است:

سه نماینده از شورای عالی حوزه‌های علمیه

سه نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی

مدیر حوزه‌های علمیه یا نماینده وی

رئیس جامعة المصطفی العالمیة یا نماینده وی

مدیران حوزه‌های علمیه خراسان، اصفهان، خواهران، جامعة الزهراء

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

۷ تن از فضلای صاحب نظر حوزوی

افراد فوق‌الذکر به مدت ۳ سال به عضویت در شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شوند.

اعضای کمیته جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

مصوبه دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۸ اسفند ۱۴۰۲ مصوب شده و رئیس جمهور آن را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و هیأت عالی جذب اساتید دانشگاه‌ها ابلاغ کرد، «ماده واحده تعیین اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» بود.

وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس هیأت مرکزی جذب، رئیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان دبیر هیأت مرکزی جذب، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیر ستاد نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان اعضای حقوقی و اسدالله اسدی گرمارودی، سعید غیاثی ندوشن، سید نقی موسوی، فهیمه فرهمندپور و فخرالسادات نصیری به عنوان اعضای حقیقی برای مدت ۴ سال انتخاب شدند.

اعضای هیأت عالی تجدید نظر وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد

مصوبه سوم این شورا در ۸ اسفند ۱۴۰۲ که ۱۱ اردیبهشت امسال از سوی رئیس جمهور به وزرات خانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد ابلاغ شد، «ماده واحده انتخاب نمایندگان شورای انقلاب فرهنگی در هیأت‌های عالی تجدید نظر وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد» بود.

طبق این مصوبه، محمدرضا مخبر دزفولی در کسوت نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت عالی تجدید نظر وزارت علوم و دانشگاه آزاد ابقاء و سید سعیدرضا عاملی به عضویت نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت تجدیدنظر وزارت بهداشت انتخاب شد.

کد خبر 750761

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • تجلیل از مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در مشهد
  • تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) با اجرای مناسب برنامه‌های مذهبی
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • ۷۵ مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • ۷۵ مراسم شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد