Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:20:24 GMT

ماجرای مرمت دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۸۶۷۶

ماجرای مرمت دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان چیست؟

انتشار اخبار و ویدئو در روز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۹۹ درباره میراث به جامانده از دوران هخامنشیان در تخت جمشید حاکی از انجام مرمت‌های غیرفنی بلوک‌های سنگی ورودی تخت جمشید با آجر و سیمان داشت که در پی آن برخی رسانه‌ها و باستان شناسان نیز واکنش نشان داده و این نوع اقدامات را خودسرانه خواندند.

کلیپی نیز در این باره منتشر شد که لبه بالایی دیواره بخش ورودی تخت جمشید که دروازه ملل بالای آن قرار گرفته با ملاط سیمان و آهک به صورت غیر اصولی مرمت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آن را رد و عنوان کرد که این اقدامی موقتی برای حفاظت از جداره اصلی و برای مدت زمانی اندک بوده تا طرح اصلی مرمت این بخش آماده اجرا شود و به همین دلیل دیواره‌ای کاذب با فاصله از جداره اصلی ایجاد شده و روی آن دیواره آجری کاذب با ملاط سیمان و آهک پوشیده شده و این کار هیچ آسیبی به بخش تاریخی این بنا نزده است.

انتقاد از سوی فردی که سمتش هم جعلی از کار درآمد

خبری را یکی از رسانه‌های کشور در این باره منتشر کرد که فردی به نام افشین یزدانی به عنوان باستان شناس و مشاور حریم محوطه تخت جمشید و نقش رستم این سخنان را بیان کرده است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در گفت و گو با ایرنا اعطای حکم مسوولیت مشاوره ،عضو شورای فنی و ...  به این فرد در دوران مدیریت فعلی و یا مدیران گذشته را تکذیب کرد.

در خبر رسانه یاد شده آمده است که افشین یزدانی (باستان‌شناس و مشاور حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم) با اشاره به فیلمی که پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با عنوان مرمت پلکان ورودی به نمایش گذاشته است، گفت: جدای از مباحث فنی و کارشناسانه، مرمتی که  پرسش‌های بسیاری را مطرح کرده و از سوی گروهی از مرمتگران باسابقه به عنوان یک روش منسوخ شده، غیرفنی و علمی مطرح شده است به جهت جنبه‌های باستان‌شناسانه نیز پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی را مطرح می‌کند.

او ادامه داد: در پروژه مورد بحث مشاهده می‌شود که یک قطعه بلوک سنگی آزاد که در حفره محل مرمت قرار دارد توسط نیروهای کارگری با دیلم اندکی از محل خود جابه جا شده و با قرار گرفتن در لبه دیواره پلکان اطراف و بالای آن با آجر و ملاط سیمان پوشانده می‌شود. بررسی و مرور اسناد مرتبط با پلکان بزرگ ورودی تخت جمشید از سده نوزدهم تا بیستم و پیش از مرمت‌های دقیق مرمتگران ایتالیایی-ایرانی در دهه پنجاه خورشیدی نشان می‌دهد که بلوکی که با دیلم بر لبه دیواره پلکان قرار گرفته، در این محل وجود نداشته و در حقیقت به این بخش از دیواره تعلق ندارد.

افشین یزدانی که از او به عنوان باستان شناس یاد شد، گفت:  اگر پیش از انجام عملیات مرمتی مدیریت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید در راستای رعایت ضوابط و مقررات حاکم بر مجموعه، خود را ملزم به تهیه طرح با هماهنگی بخش‌های مختلف باستان‌شناسی و البته مرمت پایگاه میراث جهانی می‌دید و همچنین خود را ملزم به تصویب طرح یادشده نه در پژوهشگاه حفاظت و مرمت که دست‌کم در سطح  شواری فنی پایگاه با حضور کارشناسان و متخصصان مختلف می‌دیدند، بی‌تردید از این اشتباه فاحش در کنار انتقادهای مورد تأمل مرمتگران متخصص و آشنا به مرمت سنگ جلوگیری می‌شد.

مدیر پایگاه تحت جمشید: مرمت در این یادمان ، تخصص می‌خواهد نه روحیه دلالی

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بسیاری از افرادی که در خصوص موضوعات مرمت میراث تاریخی و باستانی اظهار نظر می‌کنند متاسفانه تخصص این کار را ندارند.

حمید فدایی افزود: از جمله این اشخاص غیرمتخصص همین فردی است که به نام یزدانی در رابطه با مرمت بخش هایی از تخت جمشید اظهار نظر کرده است و این فرد عادت دارد خود را به عنوان مشاور و عضو شورای فنی پایگاه جهانی تخت جمشید معرفی کند در صورتی که اینگونه نیست.

تمام سمت‌های عنوان شده برای فرد منتقد جعلی است

وی ادامه داد: تمام مناصبی که این فرد در حوزه مرمت میراث فرهنگی به خود داده، جعلی است و نه در دوران مدیریت فعلی میراث جهانی تخت جمشید و نه در دوران مدیریت های گذشته به این فرد هیچ حکم و مسوولیتی داده نشده است.

فدایی عنوان کرد: اینگونه افراد سعی دارند با وارد کردن فشار، امور شخصی خود را جلو ببرند و بتوانند قراردادی به نفع خود و یا امتیازی بگیرند در صورتی که اینگونه روش‌ها بسیار سخیف و غیر قابل پذیرش است.

او بیان کرد: تلاش داریم تحت تاثیر اینگونه فشارها در حوزه میراث جهانی تخت جمشید قرار نگیریم و در عرصه حفاظت و مرمت بخش های مختلف این میراث جهانی را با افراد متخصص و خبره انجام دهیم نه با افراد کاسبی که تصور می کنند با هجمه وارد کردن می‌توانند کار تخصصی را در این سایت متوقف کنند.

سیمان و آهک بر جداره مصنوعی قرار دارد نه دیواره تاریخی

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه گفت: اقدام حفاظتی که اخیرا در مجموعه تخت جمشید انجام و علیه آن هجمه وارد شده عملیاتی اضطراری بوده است.

وی ادامه داد: در این بخش که در قسمت بالای دیواره پلکان ورودی تخت جمشید قرار دارد که از سالیان گذشته جداره داربستی با نمای بصری نازیبا قرار داشت که اکنون این حفاظ با شیشه اجرا شده است.

وی اضافه کرد: از گذشته در این قسمت قطعه سنگی بر روی بخش بالایی دیواره مفقود بوده که همین موضوع باعث سرازیر شدن خاک از روی سطح بالا به پایین می شد و همچنین مجرایی برای نفوذ آب بر روی دیواره بود.

فدایی بیان کرد: برای اینکه این محل بصورت موقت پوشانده شود از مصالح با ظاهر ساده استفاده شد و سراغ سنگ نرفتیم زیرا این موضوع پروژه ای است که باید مراحل آن طی شود و زمان بر است و به همین دلیل فعلا دیواره‌ای موقت آجری در این محل ایجاد شده که ملاط سیمانی و آهکی روی آن آمده و در حقیقت این ملاط هیچ تماسی با سطح دیواره اصلی بنا ندارد.

مرمت اصلی و نهایی در راه است

فدایی با تاکید بر اینکه به موازات اجرای دیواره حفاظتی کاذب و موقت کار طراحی و مرمت بنا با مواد سنگی دائمی نیز دنبال می شود،گفت: مرمت این بخش نیاز به طی زمان و مراحل لازم دارد و بعد از آن سنگ مناسب که حدود چند تن خواهد بود انتخاب و کار مرمت اصلی آغاز خواهد شد.

وی کار گذاشتن جداره موقتی و کاذب را با هدف حفاظت از اصل بنا تا زمان اجرای کار اصلی عنوان کرد و افزود: ملاط سیمانی و آهکی روی دیواره کاذب اجرا شده و هیچ ارتباطی با اصل بنا ندارد در صورتی که در هجمه های اخیر عنوان شده که برای کار مرمت اصل بنا از مصالحی مانند سیمان و آهک و ... استفاده شده که به هیچ عنوان صحت ندارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید  گفت: دیواره کاذب به راحتی قابل برداشته شدن است زیرا پشت آن با قطعات سنگ ریز و درشت پر شده است.

وی اضافه کرد: کلیپی که مدیریت پایگاه تخت جمشید درباره عملکرد مرمتی خود منتشر کرد، قابل دفاع است؛ بعد از این کلیپ هجمه به مجموعه تخت جمشید وارد آمد در صورتی که اگر مشکلی در کار بود که این کلیپ را منتشر نمی کردیم.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

برچسب‌ها تخت جمشید مرمت میراث فرهنگی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تخت جمشید مرمت میراث فرهنگی فارس تخت جمشید مرمت میراث فرهنگی فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید میراث جهانی تخت جمشید ورودی تخت جمشید تخت جمشید سیمان و آهک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، ابتکارشرکت آلمانی «فناوری‌های کربن زدایی تایسنکراپ» «Thyssenkrupp Decarbon Technologies» می‌تواند نزدیک به صد درصد از انتشار دی اکسید کربن تولید شده در طول تولید کلینکر سیمان را جذب کند.

سالانه تولید سیمان و بتن، ۹ درصد از کل انتشار CO۲ انسانی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب، این فناوری که نیاز به جایگزینی پایدارتر را مورد توجه قرار می‌دهد، با یک روش جدید همراه شده است: از اکسیژن خالص در فرآیند احتراق استفاده می‌کند و جایگزین هوای محیط می‌شود.

جذب ۱۰۰ درصد انتشار CO۲

بر اساس اعلام این شرکت، این فناوری جذب تقریبا صد درصدی انتشار کربن حاصل از تولید کلینکر سیمان را تسهیل می‌کند.

تایسنکراپدیروز (۲۳ آوریل ۲۰۲۴)، ساخت «اولین کارخانه سیمان بدون کربن در جهان» را به عنوان بخشی از پروژه فانوس دریایی خود، رسما آغاز کرد.

این فناوری که امکان جذب و استفاده مجدد از انتشار CO۲ را فراهم و راه را برای تولید سیمانعاری از کربن هموار می‌کند، گامی رو به جلو در مبارزه با تغییراتاقلیم است.

«رابرت هابک» «Robert Habeck» معاون صدراعظم آلمان و وزیر فدرال در امور اقتصادی، گفت: صنعت سیمان در مورد کربن زدایی با چالش بزرگی مواجه است.

ساخت این کارخانه در شهر لگردورف در آلمان نشان می‌دهد چگونه می‌توان تولید را کربن‌زدایی و به‌طور جسورانه‌ای سیمان و بتن را بدون آسیب دیدگی اقلیم عرضه کرد.

هابک تاکید کرد: این واقعیت که دی اکسید کربن نه تنها می‌تواند جذب شود، بلکه می‌توان از آن به عنوان ماده خام مجدد استفاده کرد، نمونه بارز تحول سبز است.

تایسنکراپ در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد، هر تن سیمان معمولا حدود ۸۳۰ کیلوگرم CO۲ تولید می‌کند. در واقع، در سال ۲۰۱۹، ۱۷ درصد از انتشارات صنعتی در آلمان فقط ناشی از تولید سیمان بوده که ۲۰ میلیون تن CO۲ به هوا آزاد کرده است. به نظر می‌رسد تولید کلینکر سیمان اصلی‌ترین انتشار دهنده CO۲ باشد.

سیمانیک مصالح ساختمانی ضروری است. با این حال، تولید آن عامل حدود هفت درصد از انتشار کربن در جهان است. بنابراین، تغییر به سوی فرآیندهایدوستدار اقلیم بسیار حیاتی است.

مجریان این کارخانه می‌گویند با غنی‌سازی دی‌اکسید کربن با استفاده از فناوری «سوخت اکسیژن خالص» به مشتریان خود کمک می‌کنیم تقریباهمه CO۲ حاصل از فرآیند تولید را جذب کنند و بنابراین از آن به شیوه‌ای پایدار استفاده مجدد کنند.

از آنجایی که تولید جهانی سیمان سالانه بیش از چهار میلیارد تن است، این شرکت به پتانسیل رشد فناوری جدید اکسیژن خالص خوشبین است.

اکنون، این شرکت تجهیزات و خدمات خود را به حدود یک سوم کارخانه‌های سیمان در سراسر جهان عرضه می‌کند.

مفهوم اساسی پشت «سوخت اکسیژن خالص» شامل حذف CO۲ از گاز‌های خروجی از کارخانه‌های سیمان در یک سیستم کوره است. این امر از انتشار CO۲ به اتمسفر جلوگیری می‌کند، زیرا هوای محیط با اکسیژن خالص در فرآیند احتراق جایگزین می‌شود.

‌سپس گاز حاوی CO۲ به شکلی با خلوص بالا تصفیه‌شده که آن را برای کاربرد‌های مختلف از جمله صنایع شیمیایی مناسب می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود اجرای این فرآیند در این کارخانه آلمانی، انتشار CO۲ را تا حدود ۱.۲ میلیون تن در سال کاهش دهد. قرار است این کارخانه در سال ۲۰۲۸ راه اندازی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • پیشنهاد دیواره نگاره شهدای ارتش و نیروی انتظامی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟