Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: اینکه قاضی فدرال آمریکا دستور قضائی در مورد توقیف محموله‌های مربوط به سایر کشور‌ها را صادر کند در عرف منطق حقوق بین الملل جایگاهی ندارد و براساس حقوق بین الملل یک قاضی آمریکایی تنها می‌تواند در خاک خود حکم دهد.

مسعود اخوان فرد، کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره رای جدید وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر اینکه قاضی فدرال این کشور دستور داده تا چهار نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا توقیف یا محموله‌های آن‌ها مصادره شود و اینکه این اقدام تا چه میزان با قوانین موجود در حقوق بین الملل مطابقت دارد، گفت: تفکر آمریکایی در موضوع حقوق بین الملل با تفکر منطقی و رایج در این حوزه متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند حقوق بین الملل به معنای حقوق رایج بین ۵۰ ایالت آمریکاست و به نوعی فقط به آن حقوق بین الملل اطلاق می‌کنند.

اخوان فرد با بیان اینکه آمریکایی‌ها سال هاست ذهنیت مالک دنیا بودن را دارند، گفت: از نظر آن‌ها انسان‌ها در جهان به درجات یک و دو تقسیم می‌شوند و مردم سایر کشور‌ها غیراز آمریکا خدمه آن‌ها به حساب می‌آیند که البته هر دوی این تفکرات نشئت گرفته از زورگویی آمریکایی‌ها در عرصه حقوق بین الملل است.   حقوق بین الملل با چاشنی زورگویی سیاست و خط مشی آمریکاست این کارشناس حقوق بین الملل افزود: به تعبیر بهتر حقوق بین الملل با چاشنی زورگویی سیاست و خط مشی آمریکاست و اینکه قاضی فدرال ایالات کلمبیا به خود اجازه داده که دستور قضائی در مورد توقیف محموله‌های مربوط به سایر کشور‌ها را صادر کند در عرف منطق حقوق بین الملل جایگاهی ندارد و براساس حقوق بین الملل یک قاضی آمریکایی تنها می‌تواند در خاک خود حکم دهد و در خارج از خاک آمریکا حکم او اعتباری ندارد.

وی با بیان اینکه حکم قاضی آمریکایی مبنی بر اینکه سایر کشور‌ها مجبور به تمکین از آن باشند در حقیقت یک تجاوز به حقوق بقیه کشور‌ها محسوب می‌شود، گفت: به عبارت دیگر این اقدام «دستور فراتر از مرزها» به حساب می‌آید که یک نوآوری حقوقی آمریکایی در عرصه بین الملل محسوب می‌شود.

اخوان فرد ادامه داد: این قبیل اقدامات یک جانبه گرایانه آمریکایی در موارد متعددی مورد اعتراض کشور‌های دیگر حتی کشور‌های اروپای غربی نیز قرار گرفته و مصداق آن پرونده توتال می‌باشد. حتی آمریکایی‌ها در سازمان جهانی تجارت (WTO) نیز به واسطه این اقدام محکوم شدند، اما به این رویه ادامه می‌دهند و از آن تاسف بارتر تبعیت کشور‌های بله قربان گویی است که از این دستورات پیروی می‌کنند.

این کارشناس حقوق بین الملل با اشاره به اینکه موضوع سوخت رسانی در همه کشور‌ها مرتبط با بحثی به عنوان مایحتاج عمومی و عادی جامعه و مسئله‌ای است غیر محرمانه و از جمله حداقل‌های زندگی مردم در هر کشور است، گفت: این موضوع در اعلامیه حقوق بشر نیز به صراحت بیان شده است.

وی با بیان اینکه براساس همین حقوق اصل تحریم ایران و ونزوئلا نیز غیرمنطقی بوده است، گفت: از طرف دیگر وزارت خزانه داری آمریکا ماه قبل دستور تحریم خدمه کشتی ارسال کننده بنزین به ونزوئلا را صادر کرده بود. این در حالی است که این مسائل ارتباطی به خدمه کشتی ندارد و فارغ از اینکه هر کشتی حامل چه محموله‌ای است خدمه مسئولیتی در خصوص کالای حمل شده ندارند. به اضافه اینکه روشن است که محموله کاملا غیرنظامی، غیردفاعی و غیرامنیتی است و حمل آن براساس استاندارد‌های عادی بین المللی در جهان اتفاق افتاده است.   حکم توفیف کشتی‌های ارسالی به ونزوئلا یا مصادره محموله‌های آنها فقط با حقوق بشر آمریکایی منطبق است
اخوان فرد در پایان خاطر نشان کرد: براساس همین روند تحریم خدمه کشتی توسط آمریکا نیز نقض آشکار حقوق بین الملل محسوب می‌شود و آمریکایی‌ها در این راستا اقداماتی انجام دادند که نه در مبدا، نه در مقصد و نه در مسیر قابل توجیه نمی‌باشد و فقط با منطق حقوق بشر آن هم از نوع آمریکایی آن تطابق دارد البته پیروی آمریکایی‌ها از این منطق اتفاق چندان جدیدی نیست و آمریکایی‌ها چند سال قبل نیز هواپیمای مسافربری ایران را به زعم اینکه هواپیمای نظامی است با وجود بهره گیری از پیشرفته‌ترین رادار‌ها مورد حمله قرار دادند و ۲۹۰ نفر از هموطنان بی گناه را به شهادت رساندند. بر این اساس به نظر می‌رسد منطقه حقوق بشری در آمریکا با آنچه در علوم حقوق بشری ثبت و ضبط شده تفاوت فاحشی دارد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اخوان فرد حقوق بین الملل توقیف نفتکش ایرانی ونزوئلا محموله کارشناس حقوق بین الملل حقوق بین الملل سایر کشور ها آمریکایی ها اخوان فرد حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره بازداشت دانشجویان معترض به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه در دانشگاه‌های این کشور نوشت: گزارش‌های خبری درباره سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی توسط پلیس این کشور به دلیل حمایتشان از مردم فلسطین، نقض خشونت‌بار حق رای، آزادی بیان و حقوق بشر است که برای افکار عمومی سراسر جهان نگران‌کننده است.

تجمع دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

کنعانی افزود: ضرورت دارد که دولت آمریکا در عین پایبندی به وظایف حقوق بشری خود، آزادی بیان و تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به خواسته‌ها و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

بازداشت دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

در ادامه پیام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطرح شد: نقش اصلی و حمایت‌گرانه دولت آمریکا در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین با ایجاد فضای خفقان‌آور و فرونشاندن صدای معترضان پاک نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • جنبش انصارالله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق‌بشر را ندارند
  • عفو بین‌الملل: دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه
  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 
  • نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود