Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:15:19 GMT

دانشگاه از رسالت خود دور شده است

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۱۴۷۴

دانشگاه از رسالت خود دور شده است

به گزارش روز سه شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع نمایندگان استان گلستان با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست، رضا آریان‌پور، نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه تبدیل شدن علم به مدرک در برخی دانشگاه‌ها افزود: دانشگاه‌ها به لحاظ کمی رشد داشته‌اند ولی مدرک‌گرایی بیش ‌از حد مورد توجه قرار گرفت و از رسالت دانشگاه که به فرموده رهبری تولید علم و عالم است، به دور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه آموزش‌وپرورش شاهد هستیم با فشار بر نمایندگان مصوباتی برای به‌کارگیری خارج از آزمون‌های استخدامی اتفاق می‌افتد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه استانداردهای جذب معلم را برای ارتقای کیفیت نظام آموزش‌وپرورش ارائه کند.

حمایت برای راه‌اندازی دانشکده پزشکی در گنبد با توجه به پتانسیل‌های موجود در شرق استان گلستان از دیگر موارد مورد اشاره توسط آریان پور بود.

رحمت اله نوروزی، نماینده مردم علی آباد کتول و بخش کمالان، شورای عالی انقلاب فرهنگی را نهادی اثرگذار در حوزه علم و فرهنگ کشور خواند و اظهار داشت: مجمع نمایندگان استان گلستان برای همکاری و تعامل با این شورا در زمینه مدیریت و راهبردی حوزه علم و فرهنگ کشور آمادگی دارد.

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه در حوزه فرهنگ وضعیت مطلوب با وضعیت موجود فاصله زیادی وجود دارد، گفت : شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان قرارگاه مرکزی برای حوزه فرهنگ کشور باید نقشه راه را ترسیم کند و دستگاه‌هایی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگوی آن باشند.

وی با اشاره به شکل‌گیری ستاد مهندسی فرهنگی در دوره اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آرمان بزرگ مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی در حوزه نظر محقق شد؛ ولی در عمل باید برای اجرایی شدن آن تلاش بیشتری کرد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت حوزه قرآنی، هنر، تئاتر، سینما و ... تأکید کرد: برای سنجش این حوزه‌ها و مشخص شدن افق پیش رو باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

وی همچنین از تجاری شدن برخی دانشگاه‌ها و مدرک‌گرایی انتقاد و بر ضرورت تدوین استانداردهای مشخص در این زمینه تأکید کرد.

در ادامه امان‌قلیچ شادمهر، نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت حاکم بر فضای مجازی کشور، گفت: باید برای این شرایط فکری شود و حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی این‌قدر در فضای مجازی عدم کنترل وجود ندارد که در کشور ما بدون ملاحظه این موضوع پیش می‌رود.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: فرهنگ از مقوله‌هایی است مقام معظم رهبری روی آن تأکید دارند و افق فرهنگ در کشور ما قابل دسترس نیست. این حوزه باید به متخصصان امر سپرده شود تا مشکلاتش حل شود.

وی افزود: در ایران رنگین‌کمان هویت و فرهنگ اقوام داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در حوزه فرهنگ اقوام ورود داشته باشد.

نظارت در دانشگاه‌ها و موضوعات مرتبط با دانشجویان و اعضای هیأت علمی از دیگر موارد مورد تأکید سنگدوینی بود.

غلامعلی کوهساری، نماینده آزادشهر نیز در این جلسه با اشاره سند آمایش آموزش عالی و گسترش دانشگاه‌ها در کشور گفت: با توجه به سند آمایش در توسعه آموزش عالی باید تمام ظرفیت‌ها لحاظ شود؛ اگر چه گسترش دانشگاه توجیه اقتصادی ندارد، ولی اثرگذاری فرهنگی اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی تاکید کرد: ما خواستار حضور بیش‌ از پیش دانشگاه‌ها در استان گلستان هستیم.

کوهساری تأسیس دانشگاه آزادشهر و آثار مثبت آن را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: در حال حاضر شرق استان گلستان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که طبق شاخص‌های وزارت بهداشت می‌تواند حداقل یک دانشکده پزشکی داشته باشد.

برچسب‌ها دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی فضای مجازی دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی فضای مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس شورای اسلامی استان گلستان نماینده مردم دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۱۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیاد‌های معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد، اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم، اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده