Web Analytics Made Easy - Statcounter

سایه سنگین کرونا بر سر بسیاری از واحدهای تولیدی کهگیلویه وبویراحمد رونق را ازاقتصاد این استان گرفته است.

خبرگزاری فارس گچساران_سمیرا نصاری، با شیوع ویروس کرونا  از اسفندماه سال گذشته  تاکنون علاوه بر اینکه  این ویروس  سلامت انسان‌ها را تحت تاثیر قرار  داده بلکه  تاثیرمخرب بر اقتصاد جهان گذاشته است.

با فراگیری این بیماری در جهان به خوبی می‌توان اثرات آن را بر اقتصاد کشورها  و بازار‌ها مشاهده کرد به طوری که اقتصاد ایران از این موضوع مستثنی نبوده و تا حدودی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گفته برخی از  اقتصاددانان، اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته بنا به  وجود تحریم‌ها و کاهش صادرات و واردات  با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم ‌می‌کند به طوری که برخی از صنایع  و واحدهای تولیدی به واسطه تحریم‌ها و کاهش واردات مواد اولیه  نتوانستند بهره روری خوبی داشته باشند.

اما با وجود این همه تحریم و فشار اقتصادی هیچگاه چرخه تولید ، رونق و اقتصاد کشور چشم انتظار واردات نبوده و خود با تولید محصولات داخلی توانست بر مشکلات و تحریم ها غلبه کند و توانست نقش بسزایی در صادرات کشور داشته و چراغ تولید را روشن نگه دارد. 

اما با شیوع بیماری کووید_19  آن هم در روزهای پایانی سال گذشته  مزیت بر علت شد و برای جلوگیری از انتشار  و مقابله به این ویروس صادرات محصولات به کشورهای همسایه محدود شد.

 اثرات ویروس کرونا از اسفند سال 98 تا کنون بر علاوه بر بنگاه‌ اقتصادی از جمله در بخش صنعت که بیشترین آسیب‌پذیری  در واحدهای تولیدی صنعتی رخ داده همچنین در حوزه نفت و گاز نیز چالش‌های متعددی رخ داده است.

 تأثیر کرونا بر صنعت برق، در سه حوزه عرضه، تقاضا و مسائل مالی قابل بررسی است، کرونا در بخش کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل، نظام آموزشی و حوزه بهداشت و درمان تاثیرگذار و نمایان است.

با تداوم ویروس کرونا و  آغاز سال نو و نامگذاری  سال  از سوی مقام معظم رهبری به سال  (( جهش تولید ))می‌توان دریافت که رهبری بر توان داخلی و تولید داخلی تاکید فراوان دارند.

 بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۹۹ به نام «جهش تولید» نشان داده می‌شود  که رهبر انقلاب تاکید ویژه‌ای به تولید داشته و شرایط اقتصادی را به خوبی درک می‌کنند.

رهبری برقوی شدن اقتصاد ایران تاکید ویژه‌ای دارند و تحقق شعار جهش تولید می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند و این شعار نشان دهنده آن است که بر داشته‌های خود بایستی تکیه کرد و سمت و سوی دولت بر خودکفایی، حمایت از واحدهای تولیدِی و سرمایةگذاری  به سمت تولید حرکت کند.

همچنین  رهبری بر حمایت از واحدهای تولیدی راکد، نیمه فعال و  تعطیل، افزایش ظرفیت تولید برخی از واحدها، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و برداشتن گام‌های جدی در پژوهش و تحقیق به‌عنوان سرچشمه تولید تاکید و این بیانات در نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به خوبی احساس می‌شود.

 با شیوع ویروس کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بنگاه‌های اقتصادی که در این دوران دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، حمایت کرده است.

براساس اعلام وزارت تعاون، ۲میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه در بحث کرونا آسیب جدی دیدند که بنا بر  تصمیم دولت و اعطای تسهیلات از بیکار شدن دائمی افرادی که تحت تاثیر ویروس کرونا خانه نشین شده بودند، جلوگیری و از فرصت‌های شغلی حمایت کند.

در این زمینه تصمیم بر آن شد تا مبلغی برای کارفرمایان پرداخت شود تا بخشی از مشکلاتشان را برطرف و اثرات شیوع کرونا به حداقل برسد.

 در این راستا در استان کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۶۴۶ واحد تولیدی و صنفی آسیب دیده از کرونا شناسایی شده است  که برای حمایت از این واحدها تسهیلاتی در اختیار آنها قرار داده شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کرونا موجب اختلال در کسب و کارها و ایجاد زیان و ضرر به برخی از کسب و کارها شده است، اظهار کرد:  هم اکنون مبلغ 225 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی برای این استان در نظر گرفته شده است.

پروانه نیک مرام با اشاره به اینکه به نهادها و سازمان‌های مربوطه که از بروز ویروس کرونا دچار زیان شده‌اند اطلاع رسانی شده و این دستگاه‌ها برای جذب این اعتبار اقدام لازم را انجام دهند، گفت: نهادها و سازمان‌ها برای ثبت مشخصات زیرمجموعه‌های آسیب دیده در سامانه اقدام کنند.

نیک‌مرام ادامه داد:  تاکنون  یک هزار و 201 واحد تولیدی و صنفی با اشتغال 2هزار 241 نفر و میزان تسهیلات 24 میلیارد تومان  در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند.

این مسوول در ادامه با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحدهای زیان دیده از شیوع کرونا ویروس گفت:  این تسهیلات با  نرخ سود بانکی 12 درصد  در اختیار واحدهای تولیدی و صنفی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنفی زیان دیده از ویروس کرونا تا آخر تیرماه امسال برای جذب  و دریافت این تسهیلات مهلت دارند، عنوان کرد: تقاضامندیم که بانک‌های عامل و دستگاه‌های مختلف برای جذب این اعتبار اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های اجرایی در زمینه اطلاع رسانی به واحدهای آسیب دیده  اشاره و خواستار اطلاع رسانی از سوی دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه شد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات سامانه کارا در نام نویسی واحدهای تولیدی و صنفی برای  دریافت تسهیلات زیان دیده  ناشی از کرونا مرتفع شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 4 هزار و 200 واحد دیگر آسیب دیده باقی مانده هستند که در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند.

انتهای پیام/82031

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد کرونا تولید جهش کهگیلویه و بویراحمد واحدهای تولیدی واحدهای تولید تولیدی و صنفی اقتصاد کشور ویروس کرونا آسیب دیده دستگاه ها زیان دیده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۱۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ایرانی شامگاه چهارشنبه در جلسه وبینار بررسی تامین ارز واحدهای صنعتی اردبیل اظهار کرد: برای تولید کننده واقعی در اردبیل امکانات فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع تامین ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی برای تهیه مواد اولیه، قطعات مصرفی و ماشین آلات در سال جهش تولید به ویژه تولید کالاهای صادراتی اداره کل صمت پیگیری و اقدامات لازم را به عمل می آورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: برای رفع مشکلات احتمالی واحدهای صنعتی استان جلسات مستمری را برگزار می کنیم تا با برنامه ریزی و مشورت مسائل و مشکلات را حل کنیم.

ایرانی با تاکید بر تحقق ارتقای جهش صنعتی استان اردبیل تصریح کرد: نشست صمیمی با صاحبان صنایع و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی استان در دستور کار است و با حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی و همفکری مجموعه صنعت، معدن و تجارت با بخش خصوصی برای گسترش تولیدات و افزایش اشتغال پایدار و توسعه صادرات تلاش می کنیم.

وی با اشاره بر تلاش و برنامه ریزی مدون مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان، برای توسعه فعالیت‌های تولیدی صنعتی و تجاری گفت: به صورت هفتگی با تشکیل کارگروه تسهیل و برگزاری نشست های صمیمی با مدیران واحدهای تولیدی بازدید دوره ای و مستمراز واحدهای صنعتی و احصای مشکلات مجموعه های تولیدی به دنبال رفع موانع احتمالی تولید و تسهیل امر سرمایه گذاری در استان هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: با افزایش میزان صادرات استان، میزان تخصیص ارز نیز افزایش خواهد یافت که مدیران واحدهای تولیدی باید در این زمینه نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

کد خبر 6088175

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»
  • صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد