Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اینکه عده‌ای از دادستان‌های فدرال آمریکا شکوائیه‌ای تنظیم کرده‌اند تا محموله و یا نفتکش ایران را که در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند، مصادره کنند، گفت: تحرکات اخیر آمریکا برای منع ورود محموله‌های نفتی و مواد غذایی ایران به مردم ونزوئلا در چارچوب راهزنی دریایی تعریف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: بعد از اینکه کشتی‌های سابق ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد و آمریکا تهدید کرد که کشتی‌های ما را هدف قرار می‌دهد، تهران هم بلافاصله واکنش تندی از خود نشان داد که واشنگتن یک گام عقب نشینی کرد، اکنون هم آنها تلاششان بر این است که کشتی‌های جدیدی که به سمت کاراکاس در حال حرکت هستند را با حکم دادستان فدرال آمریکا مصادره کنند.

هانی زاده ادامه داد: به نظر می‌رسد که ترامپ سعی دارد که از توقیف کشتی‌های حامل کمک‌های ایران به ونزوئلا به عنوان یک پروپاگاندای انتخاباتی استفاده کند، ولی اگر واشنگتن دست به ماجراجویی زد تهران عکس العمل به موقعی از خود نشان می دهد، لذا واشنگتن بار دیگر در مورد توقیف کشتی‌های ایران عقب نشینی می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکایی‌ها اکنون با حکمی که دادستان فدرال این کشور صادر کرده است به لحاظ حقوقی سعی می‌کند که به نوعی از شرایط حقوقی و دریایی استفاده کرده تا کشتی‌ها را توقیف کنند که این امر هیچ جنبه قانونی ندارد، چراکه ایران و ونزوئلا دارای روابط استراتژیک هستند و آمریکا حقی برای توقیف کشتی‌ها ندارد.

بیشتر بخوانید

جدیدترین تلاش آمریکا برای ممانعت از تجارت قانونی ایران و ونزوئلا 

او افزود: ایران دارای ابزار‌ها و برگ‌ها برنده‌ای است که در صورت توقیف کشتی‌های ما واکنش نشان می‌دهد، از نظر قانونی آمریکا قادر به مصادره محموله‌های ما نیست، چراکه در آب‌های آزاد حرکت می‌کند و هیچ گونه مصوبه‌ای از سوی شورای امنیت برای منع همکاری های بین ایران و ونزوئلا نیست، علاوه بر این شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مصوبه ای در این خصوص صادر نکرده است و اگر واشنگتن نفتکش‌های ما را توقیف کند، ایران به جامعه جهانی و نهاد‌های بین المللی شکایت خواهد کرد.

هانی زاده تاکید کرد: آمریکایی‌ها ابزار‌هایی دارند و می‌توانند مانع نفتکش‌های ما شوند، ولی افکار عمومی و قوانین بین المللی چنین اجازه‌ای به آنها نخواهد داد، ضمن اینکه ایران این توانمندی را دارد که عکس العمل مناسبی از خود نشان دهند به همین دلیل واشنگتن در مورد مصادره این محموله‌ها با احتیاط قدم بر می‌دارند.

آمریکا بعد از ناکامی ماه گذشته در جلوگیری از ارسال محموله سوخت ۵ نفتکش ایران به ونزوئلا تلاش تازه‌ای را برای ممانعت از تجارت قانونی این دو کشور آغاز کرده است، خبرگزاری رویترز گزارش داد که چند دادستان فدرال شکوائیه‌ای برای توقیف محموله سوخت ۴ نفتکش ایران که در حال حرکت به سوی ونزوئلا هستند، تنظیم کرده‌اند.

رویترز این اقدام را جدیدترین اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران و ونزوئلا به عنوان دو دشمن آمریکا تعبیر کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نفتکش های ایرانی ایالات متحده آمریکا ایران و ونزوئلا ایران و ونزوئلا توقیف کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۲۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد

رئیس جمهور ونزوئلا در دیدار هیئتی از ایران  اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه کشورش را «اشتباهی جدی» توصیف کرد و گفت: ایالات متحده به یک کلمه از توافقنامه امضا شده در اکتبر گذشته در قطر احترام نمی‌گذارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "نیکلاس مادورو"، رئیس دولت ونزوئلا بعدازظهر روز دوشنبه از هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (عج) جمهوری اسلامی ایران که به منظور تقویت روابط راهبردی بین دو کشور به ونزوئلا سفر کرده، استقبال کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در این دیدار اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه کشورش را «اشتباهی جدی» توصیف کرد و گفت: ایالات متحده به یک کلمه از توافقنامه امضا شده در اکتبر گذشته در قطر احترام نمی‌گذارد.

اشاره او به مذاکراتی است که توسط قطر در سپتامبر 2023 انجام که منجر به مبادله زندانیان شد و در آن 10 آمریکایی و 18 ونزوئلایی آزاد شدند و ونزوئلا گفت که واشنگتن همچنین به پایان تحریم‌ها در صورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2024 رای داده است.

مقامات آمریکایی اخیراً اعلام کردند که دولت بایدن تحریم‌ها را مجدداً علیه ونزوئلا اعمال خواهد کرد و مدعی شدند که دولت مادورو از "انتخابات فراگیر و رقابتی" حمایت نکرده است.

آمریکا و ونزوئلا تبادل زندانی انجام دادندایران تمدید مجدد تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را محکوم کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • توقیف محموله آرد قاچاق در قزوین
  • توقیف محموله بیش از ۵ تنی آرد قاچاق
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید
  • توقیف محموله ساخت اسرائیل در مرز ایران + جزئیات ماجرا
  • توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان