Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: بکارگیری حل اختلاف در برجام ایده خوبی نیست. تاریخ انتشار: 13:36 - 17 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۵۳۵۲

خبرگزاری میزان - «میخاییل اولیانوف» در توییتی نوشت: تروئیکای اروپایی و ایران تلاش می کنند از نقطه نظرهای متفاوت مکانیسم حل اختلافات در برجام را بکار اندازند؛ این ایده چندان خوبی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همه شرکت کنندگان در برجام باید بجای این گونه مشاجرات بی فایده و احتمالا مخرب، به اتفاق هم فکر کنند که چطور می توان این توافق هسته ای را حفظ کرد؛ توافقی که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

دیپلمات ارشد روس روز شنبه نیز در توییتی به ارجاع عدم پایبندی به برجام از سوی کشورهای اروپایی به کمیسیون مشترک توسط ایران اشاره کرد و گفت که سازوکار حل اختلاف فاقد روند روشن و مورد توافق است.

اولیانوف خاطرنشان کرد: ایران از کمیسیون مشترک برجام خواست که از طریق سازوکار حل اختلاف به نگرانی‌های تهران درباره اجرای توافق توسط فرانسه، آلمان و انگلیس بپردازد.

وی افزود: این سومین بار است که مشارکت‌کنندگان برجام از مکانیسم حل اختلاف استفاده می‌کنند. این مکانیسم فاقد روند روشن و مورد توافق است.

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه‌شب در بیانیه‌ای، گفت: امروز نامه‌ای از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی‌های ایران درباره مسایل مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک توسط فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق مکانیسم حل اختلاف به کمیسیون مشترک آنگونه که در بند ۳۶ توافق آمده، ارجاع داده است.

بورل افزود: همانگونه که پیشتر گفته‌ام، مکانیسم حل اختلاف نیازمند تلاش شدید همه [طرف‌ها] با حسن نیت است. به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، از همه مشارکت‌کنندگان برجام انتظار دارم که به این روند با این روحیه و در چارچوب برجام نزدیک شوند.

وی در این بیانیه همچنین گفت: کمیسیون مشترک که مسوول نظارت بر اجرای توافق تحت مفاد برجام است، از سال ۲۰۱۶ تاکنون برای بحث پیرامون اجرای برجام و رسیدگی به مسایل مرتبط که توسط هر یک از مشارکت‌کنندگان به استحضار هماهنگ‌کننده رسیده، تشکیل شده است.

بورل ادامه داد: همچنانکه به پنجمین سالگرد برجام نزدیک می‌شویم، مایلم از این فرصت استفاده کرده و اهمیت این توافق را یادآوری کنم. برجام دستاوردی تاریخی برای منع اشاعه هسته‌ای در جهان است که بر امنیت منطقه‌ای و جهانی تاثیرگذار است. من همچنان مصمم هستم که به همکاری با مشارکت‌کنندگان برجام و جامعه جهانی برای حفظ آن ادامه دهم.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه عصر جمعه گفت که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به "جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.
موسوی افزود: متعاقب اقدام غیرمسئولانه وغیرقانونی سه دولت اروپایی ( آلمان، انگلیس و فرانسه )در ارائه پیش نویس قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین تداوم عدم پایبندی نسبت به تعهدات بین المللی ناشی از برجام و مصوبات کمیسیون مشترک، روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای به"جوسپ بورل" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.

بیشتر بخوانید: واکنش مسکو به اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران روسیه تنش آفرینی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را غیرسازنده خواند

وی یادآورشد: در نامه وزیر امور خارجه تاکید شده است که هرگونه مداخله در همکاری های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می تواند بر مبانی همکاری های پادمانی موجود تاثیرات منفی داشته باشد.

/انتهای پیام/

ایرنا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روسیه برجام مکانیسم حل اختلاف کمیسیون مشترک مشارکت کنندگان هماهنگ کننده عدم پایبندی امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۳۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده

تین نیوز

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: پیش بینی می شود تا دو ماه آینده بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، کامبیز میرکریمی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه موافقت نامه های تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل می کند اظهار کرد: مهم ترین اصلی که ما از آن غافل بودیم انعقاد موافقت نامه هایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار کشور تسهیل می کند.

وی افزود: مهم ترین قدمی که اخیراً برداشته شده امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان است. صادرات ما تا سال 1397 در حد 260 میلیون دلار بود اما بلافاصله با اجرای آن در سال 1398 صادرات کشورمان به بالای 400 میلیون دلار جهش پیدا کرد. صادرات ما حتی در زمانی که به خاطر اپیدمی کرونا، گمرکات بسته بود از 500 میلیون دلار هم عبور کرد و الان به 1 میلیارد دلار رسیده و تازه این شروع کار است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: تجارت آزاد هنوز کامل نشده و فقط تعرفه های ترجیحی با 50 درصد و 75 درصد تخفیف اعمال شده و لیست ها برای تعرفه صفر مبادله شده است. پیش بینی می شود تا دو ماه آینده در پارلمان های تمام اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شود و بالای 88 درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند و این موضوع، رقابت پذیری کالای ایرانی در برابر رقبای چینی و هندی و دیگر کشورها را به شدت افزایش می دهد.

میرکریمی با بیان اینکه موانع تجارت شرکت ها برطرف شدند و باید در حوزه شناختی و بازاریابی کار کنیم گفت: ما تا شش سال قبل در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت نداشتیم اما الان دائماً کشتی ها و کامیون های جدید اضافه می شوند و خط راه آهن منطقه شوروی سابق از مرز ایران عبور کرده است.

وی افزود: در حال حاضر شرق دریای خزر در محدوده پنج جمهوری آسیای میانه بروکراسی جدی دارد و جهش صادرات و واردات نشان می دهد هرچقدر سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت لجستیک انجام شود باز هم کم است. ما هنوز هم صف کامیون ها را داریم و از دولت تقاضا کردیم حمایت ها و تسهیلات خود را از این بخش ادامه دهد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیان کرد: هم اکنون رابطه بانکی بین ایران و روسیه وجود دارد اما بخشی از ظرفیت بانکی بین دو کشور بلااستفاده مانده که به دو نرخی بودن ارز در کشور ما و روسیه برمی گردد.

میرکریمی درمورد تنوع کالاهای صادراتی ایران به روسیه گفت: مواد غذایی و لبنی، کالاهای لوکس مانند فرش ماشینی و پسته، محصولات نساجی و صنایع پلاستیک و صنایع پایین دست پتروشیمی بازار خوبی در روسیه پیدا کرده همچنین توربین های گازی و کاتالیست نیز متقاضی دارد و فقط یک بازاریابی اساسی لازم است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در پایان این برنامه، جذب توریست های تجاری را در رونق اقتصاد کشور به شدت موثر خواند و گفت: توریست های تجاری یک نوع سفیران اقتصادی برای کشور محسوب می شوند که می توانند اتفاقات تجاری مهمی را رقم بزنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • پاسخ روسیه به اظهارات بورل: یک اعتراف عالی! فرمول صلح همین است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟