Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@06:48:54 GMT

مردم استفاده از ماسک را جدی بگیرند

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۴۶۵۴

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سعید نمکی روز سه شنبه در یک گفت‌وگوی خبری افزود: مدتی است که با مردم صحبت رو در رو نداشتیم، زیرا مشکلات سختی در این دوران به علت پیک جدید کرونا داشتیم. مرحله اول بیماری را با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده در زمینه مسائل اقتصادی کشور داشتیم و توانستیم با کمک همه مردم و سازمان‌های مردم نهاد و جان فشانی کادر پزشکی و درمانی، دستاورد بزرگی را خلق کنیم و مرگ‌ها را به حدود ۳۰ نفر در روز برسانیم و به سمت تک رقمی شدن فوتی‌ها می‌رفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: حتما به یاد دارید که آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی کردم. هم از مردم و هم از کسانی که فشار زیادی به ما برای گشایش‌ها می‌آوردند. عده زیادی از مردم به یاد دارند که بارها گفتم ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین گل بخوریم و در حال کشتی گرفتن با یک ویروس خطرناک هستیم و ممکن است در دقایق آخر ضربه فنی شویم. بارها گفتم که در حال شطرنج بازی کردن با یک ویروس ناشناخته هستیم. بارها گفتم که این عادی انگاری شرایط و این‌که فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هاست.

نمکی بیان کرد: عده زیادی این حرف‌ها و تمناهای ما را گوش نکرده و جدی نگرفتند و متاسفانه موج تازه‌ای در استان‌های بسیار مهم و مرزنشین ما را گرفتار کرد که سال‌ها در برابر امواج حمله دشمن ایستادگی کرده بودند. آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گرفتار شدند.

وی افزود: متاسفانه مراسم عروسی که زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد. مراسم عزایی که زنجیره‌ای از سیاه پوشی را به بار آورد. متاسفانه سفرهایی که بمب ویروس کرونا را با خود حمل کرد. هیچ وقت نمی‌توانم این غم سنگین را که بر قلب ما سنگینی کرد را فراموش کنم. کودک ۱۰ ساله‌ای از یزد به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش خانواده به آغوش خاک سپرده شد. نمی‌توانم فراموش کنم که همکاران من این لباس‌های سخت را تحمل کردند و مردم زیادی را از دست دادیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز در استان‌هایی مثل کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه به وضعیت مطلوب‌تری رسیدیم، اما هنوز به معنی این نیست که بر بیماری فائق آمدیم.

نمکی اظهار کرد: ماسک می‌توان بیش از ۸۰ درصد با رعایت فاصله گذاری، ما را در برابر کرونا موفق کند. می‌دانیم که فراهم کردن ماسک برای یک خانواده تنگ دست با قیمت بیش از ۱۵۰۰ تومان میسر نیست، اما ماسک خانگی می‌تواند یک عامل مهم در برابر پیشگیری از کرونا باشد.

وی ادامه داد: این‌که ما ناوگان حمل و نقل شهری را چطور تقویت کنیم یا چطور امور را تسهیل کنیم در مکاتبات با مسئولان پیگیری می‌کنم.

وزیر بهداشت بیان کرد: فاصله گذاری را جدی گرفته و مسافرت‌ها را گسترش ندهیم. این‌که به مهمانی می‌رویم و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را در خانه می‌گذاریم و فکر می‌کنیم آنها دور خواهند بود اشتباه است. زیرا بچه‌ها را می‌بریم و به منزل بر می‌گردانیم و در آغوش پدربزرگ و مادربزرگ قرار می‌گیرند. این مباحث جدی است.

وی افزود: کسبه برای اجرای پروتکل‌ها که در روزهای اول بیش از ۸۵ درصد بود و حالا به زیر ۱۰ درصد رسیده بدانند که اگر بیماری با شدت بروز کند، رستوران حتی اگر باز باشد هم مشتری نخواهد داشت. خواهش من این است که پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود و مردم ما را در جریان شکست پروتکل‌ها بگذارند و ناظرها بیشتر نظارت کنند. امیدواریم با زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، این مرحله را هم با عزت پشت سر بگذاریم.

نمکی گفت: اصلا دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرض من را جدی بگیرند. روزی که خواهش و التماس می‌کردم شاید برای برخی این به معنی زیاده گویی بود. امیدوارم مردم این حرف‌ها را جدی بگیرند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ماسک کرونا تحریم ها کروناویروس کووید ۱۹ فاصله گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۴۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • عابدینی: برند معنوی باشگاه پرسپولیس را فروختند/ با اهدای ۵ درصد سهام به پیشکسوتان شق‌القمر می‌کنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • مردم اصفهان در جریان روند خدمت‌رسانی قرار بگیرند
  • نروژ: کشور‌ها کمک رسانی به آنروا را از سر بگیرند
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند