تقویت اکران آثار، هدف اصلی جشنواره تلویزیونی مستند
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۶۷۱۶
محسن اردستانی، مستندساز حوزه مقاومت درباره جشنواره تلویزیونی مستند به خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این جشنواره جزو جشنوارههایی است که به آن اعتنا میشود و از آنجا که در ساختار تلویزیونی به وجود آمده، در بحث اکرانهای این جشنواره شاهد مخاطبان میلیونی هستیم. در اصل جشنواره توانسته جای خود را در حوزه مستندسازی باز کند و معتقدم جشنواره تلویزیونی مستند رتبه دوم و سوم را در حوزه مستندسازی کشور دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در اکرانهای مردمی جشنوارههای دیگر حوزه مستند نهایتاً ۲ هزار مخاطب پای تماشای یک اثر مستند مینشینند؛ در حالی که در روند جشنواره تلویزیونی مستند و اکرانهای آن میلیونها مخاطب به یک اثر امتیاز میدهند. این مسئله به گونهای است که در اخبار خوانده بودم برخی آثار در جشنوارههای دیگر مورد اعتنا قرار نگرفته بودند، اما در این جشنواره توانسته بودند به درخواست بازپخش دوباره برسند. این موضوع نشان میدهد که جشنواره از جایگاهی مهم در حوزه مستندسازی برخوردار است.
کارگردان مستند «فاتحان فردا» با تاکید بر اینکه تلویزیون در حوزه اکران همیشه خانه اصلی مستندسازان بوده است، تصریح کرد: این مسئله با تغییر مدیران دچار تغییراتی میشود و متاسفانه در شبکههای غیر از «مستند» یا «افق» نرمشی برای ساخت مستند دیده نمیشود و بیشتر موسسات بیرونی در این حوزه ورود کردهاند. علی رغم همه این مسائل، اما قطعا محفل پخش آثار مستندسازان همیشه صدا و سیما بوده و همچنان نیز شاهد هستیم که برخی از آثار رکورد مخاطبان را در پخش تلویزیونی به دست میآورند.
اردستانی در ادامه اظهار داشت: شاید این طور تصور شود که در جشنواره تلویزیونی مستند قرار است چندین اثر به نمایش در آید و بعد به برگزیدگان آن جایزه داده شود. در حالی که معتقدم این روند در این جشنواره کاملاً متفاوت است و موضوع اصلی بحث اکران آثار است و جایزه در حاشیه جشنواره محسوب میشود. نمیتوان این مسئله را نادیده گرفت که قطعاً تلویزیون میتواند فضای بهتری را برای اکران آثار فراهم کند.
وی درباره حضور مستندهایی با مضامین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در این جشنواره بیان کرد: بنده با تفکیک سازی جشنوارهها به این معنا که بگوییم یک جشنواره انقلابی است اما دیگری نیست، مخالفم. مگر میشود کسی در جمهوری اسلامی زندگی کند، اما واقعیتی به اسم مدافعان حرم را نبیند؟ قطعا چنین فردی در حال جعل تاریخ است. اینکه تصور کنیم رزمندگان و مدافعان حرم افراد جدایی هستند کار غلطی است؛ از طرف دیگر موضوع جنگ نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا یکی از بهترین موضوعات برای ساخت آثار داستانی و مستند به شمار میرود و حتما مستندسازان ما در این حوزه جایگاه خوبی دارند، هر چند که کیفیت آثار متفاوت است.
کارگردان مستند «کرار» با تاکید بر اینکه هنوز در کشور ما این مسئله که افراد برای تماشای مستند پولی بپردازند، نهادینه نشده است، گفت: طبیعتا اصلیترین مسئله برای فیلمساز و مستندساز این است که اثرش دیده شود و قطعا رسانه ملی میتواند یکی از مولفههای اثرگذار در تقویت تعداد مخاطبان آثار مستند در زمان اکران آنها باشد و طبیعی است که وقتی این مهم در قالب یک جشنواره اجرایی میشود، فضای رقابتی شکل میگیرد که مسئله بسیار مهمی است.
اردستانی خاطر نشان کرد: جشنواره تلویزیونی مستند قابلیتی اضافه شده به رسانه ملی در کنار شبکه مستند است که امیدوارم این جشنواره تداوم داشته و به شبکههای دیگر نیز تسری پیدا کند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: مستند تلویزیونی جشنواره تلویزیونی مستند جشنواره تلویزیونی مستند حوزه مستند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسکخونه» شامگاه شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ با اجرای حامد مدرس در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
علاوه بر جمع زیادی از کودکان و خانواده های آنان و شرکت کنندگان در این جشنواره، هنرمندانی همچون عادل بزدوده، وحید آقاپور مریم سعادت، حسن دادشکر، مهدی صبایی، هومن حاج عبداللهی، محمد بحرانی، رضا فیاضی، ماشاالله شاهمرادی زاده، ساقی زینتی، حسن دادشکر در کنار محسن برمهانی معاون سیما، محمدرضا باطنی مدیر شبکه امید و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حاضران در این مراسم بودند.
در این نشست که با حدود ۹۰ دقیقه تاخیر آغاز شد، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاری خردسال و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، یک نمایش موزیکال کوتاه توسط سه بازیگر کودک اجرا شد.
در ادامه نمایش عروسکی کوتاهی توسط «خاله گلی» و گودرز اجرا شد.
در ادامه این نشست، محسن برهانی معاون سیمای رسانه ملی پشت تریبون آمد و عنوان کرد: باید از همه کسانی که این رویداد مهم رسانهای را برای دومین بار برگزار کردند تشکر کنم.
وی اظهار کرد: در دورانی که تولید محصول برای خردسالان و کودکان به سمت پویانمایی و واقعیت مجازی رفته است، کمک به اینگونه تولید محتوای کودک کار بزرگی است. از آقای باطنی و دبیر جشنواره سپاسگزارم که رویدادی را برگزار کردند که بیست میلیون نفر از کودکان و خردسالان ما با رأی دادن در آن مشارکت کردند.
وی اظهار کرد: امیدوارم سال آینده این رویداد به صورت بینالمللی برگزار شود، چرا که خلأ آن در منطقه احساس میشود چراکه در کشورهای دیگر هم بحث نمایش عروسکی با آمدن ابزارهای رایانهای کمرنگ شده است.
معاون سیما گفت: امروز قرار بود آقای جبلی ریاست محترم سازمان هم در این مراسم حضور داشته باشند که به خاطر کار غیرمترقبهای که پیش آمد از بنده خواستند تا به نمایندگی از ایشان در این جمع صمیمانه و پرنشاط حاضر شوم.
در ادامه، مهدی صبایی وحید آقاپور به روی سن آمدند تا در کنار محسن برهانی معاون سیما جوایز تعدادی از منتخبان را اهدا کنند.
در بخش بازیگری از گروه تئاتر «کی بود کی بود من نبودم» تقدیر به عمل آمد.
محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک در ادامه این مراسم روی سن آمد و گفت: عروسکها از مهمترین زبانهای مشترک ما و کودکان است و کارشان این است که ما را به دنیای خیال ببرند. مدتی بود که حضور عروسکها در تلویزیون کمرنگ شده بود. تلاش ما در برگزاری این جشنواره این بود که عروسکها را با قدرت و باشکوه به تلویزیون برگردانیم و خاطره سازی این عروسکها را که در دهه شصت و هفتاد پررنگ بود را دوباره احیا کنیم.
مدیر شبکه کودک اظهار کرد: ما شاهد ارسال بیست میلیون رأی به جشنواره دوم «عروسکخونه» بودیم ضمن اینکه ویدىوهای ما در این دوره از جشنواره در سراسر کشور ۲۴۰ میلیون تماشا داشت. این استقبال و همراهی مخاطبان حتماً انگیزه ما را برای ادامه مسیر بیشتر میکند.
در ادامه رضا فیاضی، وحید جلیلی، هومن حاج عبداللهی و مریم سعادت برای تجلیل از حسن دادشکر پیشکسوت نمایش عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه آمدند.
حسن دادشکر با ابراز تشکر از این مراسم نکوداشت گفت: آن چیزی که من و همنسلان من انجام دادند چیزی جز وظیفه نبوده؛ من از سال ۱۳۵۰ با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و پس از دوران دانشجویی این راه را ادامه داد. م به امید اینکه نسلی از هنرمندان جدید را برای این کشور تربیت کنم.
این هنرمند پیشکسوت افزود: نمایش کودک فقط یک پدیده سرگرمکننده نیست، بلکه فرهنگساز است و تحول ایجاد میکند.
من اینجا و هر جا که تریبونی بوده وظیفه خود دانستم و میدانم این بگویم که ما کارهایی زیادی در سطح کشور داریم که ملغمهای از جیغ و هورا کشیدن است. این شکل از برنامهسازی کار درستی نیست. چرا در تلویزیون همه مثل هم کار میکنند و خلاقیت ندارند؟ چرا همه از بچهها میخواهند جیغ و هورا بکشند؟ ما نباید تماشاگرمان را خسته کنیم و بعد از آنها بخواهیم که حیف و داد بکشند
وی عنوان کرد: با جیغ و دست هورا و تشویق فقط احساسات را تخلیه میکنیم؛ بنابراین به عنوان یک علاقهمند از مسئولان تلویزیون خواهش میکنم؛ و پیشنهاد میکنم که فکری برای این فرمول دست و جیغ و هورا بکنند.
دادشکر اظهار کرد: من خدمتگزار بچههای ایران هستم و از این جشنواره و همکاران و اساتید خودم که در این مراسم حضور دارند تشکر میکنم. ما نسلی بودیم که جز خدمت به فرهنگ و هنر به کار دیگری فکر نمیکردیم.
در ادامه، با پخش کلیپهایی از مجموعههای تلویزیونی خاطره ساز دهه شصت و هفتاد از عادل بزدوده عروسکسازی پیشکسوت تقدیر به عمل آمد.
وی در صحبتهای کوتاهی گفت من بیشتر با عروسکها زندگی میکنم و با آنها صحبت میکنم.
بزدوده افزود: خاطرهای هم دارم که مربوط به طراحی عروسک مجموعه «ماجراهای تا به نا» است. وقتی اسم عجیبوغریب «زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تا به تا» برای این عروسک انتخاب شدو ما اولین سکانسها را کار میکردیم تنها کسی که در اولین پلانها توانست این اسم را درست بگوید، مانی نوری ۶ ساله بود که برای ما شگفتآور بود. چون خانم برومند اصرار داشت که این اسم سیلاب بندی شود و آهنگین شود تا در ذهنها ماندگار باشد.
انتهای پیام/
سید مرتضی حسینی