Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-04@00:21:06 GMT

تقاضای جهانی نفت هنوز به اوج نرسیده است

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۷۵۶۹

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از شانا، پلتس از لندن گزارش داد که فاتح بیرول روز دوشنبه (۱۶ تیرماه) اعلام کرد: برخلاف برآوردهای اعلام شده مبنی بر کاهش ساختاری مصرف جهانی نفت به دلیل بحران کرونا، تقاضای جهانی نفت احتمالاً در آینده به بالاتر از سطح پیش از همه‌گیری این ویروس می‌رسد.

بیشتر ناظران بازار برآورد می‌کنند که تقاضای جهانی نفت، پس از کاهش روزانه ۸ تا ۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰، طی دو سال آینده دوباره به سطح پیش از ویروس کرونا - حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز - خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه گذشته، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که انتظار نمی‌رود تقاضای جهانی نفت خام تا سال ۲۰۲۲ بهبود یابد.

این در حالی است که مشاوران شرکت مشاوره انرژی دی‌ان‌وی (DNV) هفته گذشته اعلام کردند احتمالا اوج و به دنبال آن افول تقاضای جهانی نفت و انتشار دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۱۹ رخ داده است، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا سبب تسریع انتقال جهان به سوی مصرف کمتر کربن و حرکت به سوی منابع انرژی تجدید پذیر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جهان پیش از این اوج تقاضای نفت را پشت سر گذاشته است، گفت: اگر تقاضای نفت به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد، تعجب نخواهم کرد و در صورت بهبود سریع تقاضا، حتی اگر از آن هم بالاتر برود بازهم متعجب نمی‌شوم.

در حالی که اقتصاد جهانی به آرامی از محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا می‌کاهد، احزاب سیاسی، رهبران تجاری و گروه‌های زیست محیطی خواستار سیاست‌های دوستانه‌تری برای آب و هوا و تغییر رویکرد به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر هستند تا سرعت انتقال به سمت دوری از سوخت‌های فسیلی را سرعت بخشند.

این در حالی است که، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی شک داشت که همه‌گیری کرونا سبب تغییرات رفتاری طولانی‌مدت مانند دورکاری و یا رفت و آمد کمتر شود و تأثیر بسزایی در تقاضای نفت در آینده داشته باشد و فقط ابراز امیدواری کرد که چنین تغییری رخ دهد.

بیرول گفت: برخی می‌گویند تقاضای نفت در حال کاهش است زیرا ما سبک زندگی خود را تغییر می دهیم. من چندان مطمئن نیستم. دورکاری به تنهایی نمی‌تواند تقاضای نفت را کمتر کند. به سیاست‌های صحیح نیاز خواهیم داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه ژوئن بازار نفت اعلام کرد: بهبود شرایط اقتصادی در سال ۲۰۲۱ تقاضای نفت را تا ۹۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از سطح تقاضای سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

برآورد موسسه پلتس از تقاضای جهانی نفت هم‌اکنون حدود ۳ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی‌های این موسسه پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و تا سال ۲۰۴۰ است. در این برآورد سوخت جت و سوخت‌های دریایی بیشترین آسیب را متحمل می‌شود.

موسسه پلتس به جای تسریع در پیش‌بینی اوج تقاضای نفت، بر این باور است که تقاضا می‌تواند تقریباً یک سال دیگر و تا سال ۲۰۴۱ همچنان بالا باشد زیرا تقاضای طولانی مدت محصولات پت روشیمی ادامه دارد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اوپک قیمت نفت تقاضای نفت تقاضای جهانی نفت میلیون بشکه ویروس کرونا بشکه در روز تقاضای نفت همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۷۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کف قیمت نفت در ۸۰ دلار محکم شد

تحلیلگران در نظرسنجی ماهانه رویترز، برآورد خود از قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ را با فرض عقب ماندن رشد عرضه از تقاضا در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی، برای دومین بار بالا بردند و پیش‌بینی کردند این طلای سیاه بالای ۸۰ دلار در هر بشکه می ماند.

به گزارش ایسنا، در نظرسنجی رویترز از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگر در دو هفته گذشته، پیش‌بینی شد قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۴، به ۸۴ دلار و ۶۲ سنت می‌رسد که بالاتر از برآورد ۸۲ دلار و ۳۳ سنت در نظرسنجی مارس رویترز است و دومین بازبینی صعودی متوالی پیش‌بینی قیمت نفت در سال میلادی جاری محسوب می شود.

میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، ۸۳ دلار و ۵۰ سنت بوده است.

پیش‌بینی‌ها برای نفت آمریکا هم از ۷۸ دلار و ۹ سنت در مارس، به ۸۰ دلار و ۴۶ سنت در آوریل بازبینی شد.

سورو سرکار، سرپرست تیم بخش انرژی در بانک «دی بی اس» در این باره گفت: عوامل عرضه و تقاضای بازار در نیمه اول امسال، محدودتر از آنچه تصور می‌رفت، مانده‌اند. روندهای تقاضا از آنچه پیش‌بینی شده بود، مثبت‌تر بوده است و با کاهش ذخایر و محدودیت عرضه اوپک پلاس، از قیمت نفت پشتیبانی خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که با وجود برخی ریسک‌های نزولی، رشد تقاضا برای نفت تا حدودی مطابق با روندهای پیش از کرونا مانده است. این آژانس پیش‌بینی کرده است تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند.

اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی رویترز، انتظار دارند تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، بین ۰.۹ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد کند.

تحلیلگران در واحد اکونومیست اینتلیجنس می‌گویند تقاضا برای نفت که با مصرف قوی در کشورهای در حال توسعه، به رکورد بالای جدیدی خواهد رسید به همراه تنش‌های ژئوپلیتیکی، برای قیمت نفت در سطح ۸۰ دلار در هر بشکه، کف ایجاد کرده است.

اکثر تحلیلگران خاطرنشان کردند که قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت، با وجود ابهامات و نوسان عرضه مرتبط با تحولات خاورمیانه، بعید است.

طبق پیش‌بینی اقتصاددانان و تحلیلگران، در بخش عرضه، انتظار می‌رود اوپک پلاس که در راس آن عربستان سعودی و روسیه قرار دارد، کاهش تولید خود را پس از ژوئن همچنان ادامه دهند و این امر، عرضه در بازار را دچار کمبود می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کردند تولید نفت آمریکا امسال رشد خواهد کرد اما سایرین هشدار دادند اولویت دادن به سوددهی به سهامداران به جای توسعه تولید در صنعت نفت شیل آمریکا، ممکن است رشد تولید این صنعت را محدود کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • مسکن هایی که بیش از یک دهه به سرانجام نرسیده
  • مسکن هایی که بیش از یگ دهه به سرانجام نرسیده
  • کف قیمت نفت در ۸۰ دلار محکم شد
  • کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت
  • وقت آن نرسیده آمریکا به رفتار دوگانه در قبال غزه و اوکراین پایان دهد؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد