Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@00:10:10 GMT

منشاء آشفتگی بازار ارز چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۹۲۱۰

منشاء آشفتگی بازار ارز چیست؟

به رغم نوسانات قابل توجه بازار ارز طی روز های اخیر سیگنال هایی از افزایش عرضه ارز و کاهش تقاضاهای انباشته شده در بازار به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، این روزها جهش نرخ ارز و یا به تعبیری افزایش افسار گسیخته قیمت دلار به تیتر اصلی بیشتر رسانه ها تبدیل شده است، وابستگی بیش از حد اقتصاد کشور به دلار باعث شده تا بر اثر هر رویداد داخلی یا خارجی، نرخ دلار قد علم کرده و به میزان نوساناتش بر قیمت تمامی اقلام به ویژه کالاهای ضرور تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش ضمن بررسی سیر نرخ ارزی در تاریخ اقتصاد ایران، به دلایل رکوردزنی های قیمت دلار در این روزها خواهیم پرداخت.

سیر "جهش ارزی" در تاریخ اقتصاد ایران

برای آشنایی با شروع نوسانات ارزی در اقتصاد کشور بهتر است به بررسی اقتصاد ایران و روند معاملات و تجارت تاریخ اقتصادی- سیاسی کشور بپردازیم، آغاز نوسان نرخ اسعار به بازه زمانی سالهای 1364  تا 1367 بر می گردد، در این زمان نرخ دلار از 61 تومان به 74،99 و 96 تومان رسید.

در سال 1368 نیز نرخ دلار وارد کانال سه رقمی شد و مبلغ 100 تومانی را به نام خود ثبت کرد. در فاصله سال های 1368 تا 1373 قیمت دلار بین 100 تا 200 تومان متغیر بود تا در سال 1373 متوسط نرخ این ارز مرز 200 تومان را پشت سرگذاشت و در فاصله یک سال با رشد 47 درصدی از 180 به 266 تومان رسید.

نرخ دلار در سال 1374 از 266 تومان به 407 تومان افزایش یافت و تا پایان سال 1376 در همین رنج قیمت در نوسان بود تا اینکه در سال 1377 جهش دیگری در نرخ آن رخ داد و بر اثر این اتفاق، متوسط قیمت دلار به 646 تومان رسید.

در سال 1378 قیمت دلار با افزایش حدود 200 تومانی نسبت به سال 1377 به 863 تومان رسید و تا سال 1384 جهش قابل توجهی نداشته و در رنج همان 800 تومان در نوسان بود.

در سال 1384 نیز با تغییر دولت، نرخ دلار وارد کانال 900 تومانی شد، از سال 1384 تا سال 1388 متوسط قیمت ارز واسط ایران در همین کانال باقی ماند، بطوریکه در پایان سال 1388 شاهد متوسط قیمتی در حدود 997 تومان برای آن بودیم.

سال 1389 نیز سال آغاز چهار رقمی شدن نرخ دلار بود، بطوریکه دلار وارد کانال هزار تومان شد و تا پایان سال متوسط قیمت آن به  1044 تومان رسید.

در تاریخ اقتصادی ایران از سال 1390 به عنوان دهه آغاز نوسانات شدید و رکوردهای نرخ دلار یاد می شود. در ماه های آغازین سال مذکور به دلیل ورود به دور جدید تحریم ها، کاهش صادرات نفت و به تبع آن بلوکه شدن درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت، کاهش درآمدهای ارزی، سوء مدیریت در کنترل بازار ارز، افزایش سفته بازی و دلالی و ... نرخ دلار به 1204 تومان رسید.

با تشدید شرایط فوق، نرخ دلار به یکباره در سال 1391 به 2607 تومان رسید، بعبارتی نرخ دلار نسبت به سال 1390 با رشد 116.5 درصدی روبه‌رو شد.

در سال 1392 رشد قیمت دلار در بازار آزاد تا حدی پیش رفت که متوسط قیمت آن به 3183 تومان رسید( در بازه زمانی 1391 تا 1392، نرخ دلار گاهی به حدود 4000 تومان هم رسید).

در سال 1393؛ به دنبال تغییر دولت، رفع بخشی از تحریم ها، آزاد شدن قسمتی از دارایی های ارزی بلوکه شده و گشایش های حاصل شده در توافقات هسته ای، هر چند نرخ دلار کاهش قابل توجهی نداشت اما التهاب بازار کاسته شد. بطوریکه نرخ دلار همواره بین 3000 تا 3200 تومان در نوسان بود.

در سال 1394، در سومین سال فعالیت دولت یازدهم وضعیت بازار ارز با سال 1393 تفاوت چندانی نداشت و تنها حدود 2 درصد رشد داشت، بطوریکه در پایان سال مذکور، متوسط نرخ دلار به 3466 تومان رسید.

در سال 1395، دلار کار خود را با قیمت 3 هزار و 460 تومان آغاز کرد. تا آذرماه این سال، قیمت با شیب ملایمی در مسیر افزایشی قرار داشت تا اینکه از اوایل ماه یاد شده رشد قیمت تندتر شد. شاخص ارزی که تا آخرین روز آبان ماه تا قیمت 3 هزار و 680 تومان بالا آمده بود، در کمتر از 40 روز تا نزدیکی سطح 4 هزار و 150 تومان بالا رفت تا یکی از نوسانی‌ترین مقاطع کاری بازار ارز در دولت یازدهم رقم بخورد.

دلار در نهایت یک روز مانده به آخرین روز کاری بازار در سال 95 روی قیمت 3 هزارو 775 تومان قرار گرفت که نشان‌دهنده رشد 7/ 9 درصدی نسبت به همین نقطه زمانی در سال 94 بود. براساس محاسبات، میانگین قیمت دلار در اسفند 95، به 3771 تومان رسید که افزایش 8/ 8 درصدی نسبت به متوسط قیمت در اسفند 94 را نشان می‌داد.

در سال 1396، دلار با نرخ 3765 تومان آغاز به کار و با نرخ 4899 تومان آخرین روز این سال را سپری کرد، با مشاهده نموادر تغییراتی نرخ دلار در سال مورد بحث شاهد روند صعودی آن تا در سال 1396 هستیم.

در بهار 1397 قیمت دلار در ایران از 5800 تومان نیز فراتر رفت، طبق دستورالعمل بانک مرکزی بسیاری از صرافی‌های پایتخت دست از مبادله ارزی کشیدند و جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اعلام اختصاص ارز دولتی، قیمت دلار را به طور دستوری 4200 تومان اعلام کرد. در نیمه تیر ماه 97 هر دلار در بازار آزاد قریب به 9000 تومان داد و ستد شد، در اوایل مرداد 97 به 12000 تومان رسید، در اواسط شهریور 97 به 14000 تومان و در اوایل مهر 97 به 19000 تومان رسید.

در 15 اردیبهشت 1398، نرخ دلار در بازار آزاد به 14 هزار و 700 تومان رسید، البته ارز دولتی هر دلار 4200 تومان و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی هر دلار ۱۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. در 14 دی 1398 قیمت دلار برای فروش در صرافی‌ها، 13 هزار و 380 تومان اعلام شد.

در سال 1399، نرخ دلار در صرافی‌های مجاز و بانک‌ها از 15 هزار و 22 تومان در 5 فروردین به 18 هزار و 350 تومان در 29 خرداد رسید که بیش‌ترین نرخ ثبت شده در سامانه سنا تا آن روز بود.

 نرخ دلار در بازار آزاد نیز در 29 خرداد 1399 به 18 هزار و 820 تومان رسید که چنین نرخی به جز مدت کوتاهی در مهر 1397 سابقه نداشت. نرخ دلار  سامانه سنا در روز 31 خرداد 1399 به رکورد جدید 18 هزار و 600 تومان رسید. هر دلار در بازار آزاد نیز در آخرین روز بهار با قیمت بالاتر از 19 هزار تومان معامله شد.

در اوایل تیرماه سال فوق نرخ دلار برای اولین بار و به طور بی‌سابقه‌ای به بالای ۲۰ هزار تومان رسید.

 دلایل رخداد نوسانات ارزی چیست؟

در کشور ما به دلایلی چون شوک های روانی و نوع نظام مدیریتی، وابستگی به ارز نسبت به سایر کشورها نقش پررنگ تری دارد، علاوه بر این موضوع، تشدید تحریم ها، کاهش صادرات نفت، بلوکه شدن دارایی‌های ایران در بازارهای هدف همچون عراق، کاهش محصولات صادراتی به دلیل شیوع کرونا در ماه‌های ابتدایی امسال، عدم بازگشت 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات طی 2 سال گذشته، رشد نقدینگی، سفته بازی و دلالی و ... میزان عرضه ارز را در بازار مختل کرده و ضمن برهم زدن تعادل ترازوی عرضه و تقاضا، بر دامنه نوسانات نرخ اسعار به ویژه دلار افزوده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان عالی ترین مقام نهاد حفظ کننده ارزش پول ملی و مدیریت بازار ارز با حضور در تیتر یک خبر 21 مورخ 2 تیر 1399 در تشریح دلایل نوسانات بازار ارز بیان کرد: سال گذشته رشد نقدینگی، 31 درصد بود که اگر با میانگین بلندمدت این میزان را مقایسه کنیم، تنها 6 واحد درصد اضافه شده که این 6 واحد درصد نمی تواند چنین التهابی را در بازار ارز ایجاد کند.

وی افزود: به دنبال شیوع کرونا در دو ماه اول سال مرزها بسته شده و ارزش صادرات محصولاتی مانند فرآورده ها، نفت و پتروشیمی دچار کاهش شدند،  بنابراین طبیعی بود که ناترازی هایی بین عرضه و تقاضای ارز به وجود بیاید، بعد از اینکه دوباره این مرزها باز شد و رفت وآمدها و ورود کالا به طور جدی راه افتاد، قطعا روند ورودی عرضه افزایش می یابد. این موارد به همراه شوک های روانی حاصل از تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی  و قطعنامه ای که به ناحق علیه جمهوری اسلامی صادر کردند موجب ورود شوک به بازار ارز شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر از اقتصاد نفتی به اقتصادی غیرنفتی گذر کردیم، عنوان کرد: ایفای تعهدات صادرکنندگان برای ما مهم است. ظرف دوسال گذشته چیزی نزدیک به 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که از این میزان در حدود 45 میلیارد دلار بازگشته و 27 میلیارد دلار آن هنوز به کشور برنگشته است،

همتی با تاکید بر ضرب الاجل تعیین شده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات گفت: صادرکنندگان تنها تا پایان تیر ماه فرصت بازگرداندن ارز خود را دارند، همچین طبق هماهنگی های ایجاد شده با وزارت صمت، بعد از اتمام مهلت تعیین شده فوق که به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد، به خاطیان کارت بازرگانی تعلق خواهد گرفت و در صورت لزوم افراد به قوه قضائیه معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به سفر خود به عراق و دستاوردهای آن عنوان کرد: من درباره نکته ای توضیح دهم که عده ای گفتند در سفر به عراق نفت در برابر غذا بوده است این گونه نیست اولاً گاز بوده است، ثانیاً ما پولمان در عراق است و می خواهیم خرید کنیم  و دوستان عراقی کمک می کنند از طریق کانال شرکت های آنان خرید مان را از خارج کشور انجام می دهیم. بالاخره ما درحدود 14 یا 15 میلیارد دلار دارو و کالای اساسی باید برای مردم تهیه کنیم، اولویت دوم تأمین مواد اولیه، قطعات کارخانجات و اولویت سوم نیز کالاهای ضروری است که احساس کنیم در این شرایط مردم به آنها نیاز دارند

یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز درباره چرایی افزایش نرخ ارز بیان کرد: ارز هم همانند سایر کالا‌ها تابع عرضه و تقاضاست و اگر عرضه و تقاضا متناسب نباشد و عوامل حوزه عرضه و تقاضا مدیریت نشوند بازار هر روز یک شکل می‌شود.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به نقش عرضه در افزایش نرخ ارز تصریح کرد: ارز کشور از فروش نفت، صادرات غیرنفتی و گردشگری تامین می شود که به دلایل مختلف به محدودیت خورده است و از طرفی به گفته رییس بانک مرکزی ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور باز نگشته است. برای تقویت بخش عرضه ارز نباید با دستورالعمل‌های مختلف بازار‌های صادراتی را دچار مشکل کنیم، چرا که ثبات مقررات در این زمینه نقش مهمی دارد.

وی در تشریح بخش تقاضا نیز گفت: تقاضا‌هایی که در بخش تجاری برای واردات، بخش قاچاق و حفظ ارزش دارایی از سوی برخی وجود دارد ایجاد تعادل را مشکل کرده است. با تقاضا‌های غیرمتعارف و غیر ضرور که جزو اولویت نیستند باید برخورد جدی صورت بگیرد به عوان مثال باید واردات کالا‌هایی که در داخل امکان تولید دارند، ممنوع شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح برای کنترل نوسانات ارزی بیان کرد: بین سیاست‌های پولی، مالی و ارزی کشور که بانک مرکزی مسئول آن است و سیاست تجاری کشور که مسئول آن وزارت صمت است هماهنگی وجود ندارد و عدم هماهنگی بزرگترین منشا عدم تعادل است.

آل اسحاق تقویت سایر بازارها را یکی از راههای ساماندهی بازار ارز معرفی کرد و گفت: نقدینگی کشور در حاضر به سمت ۳ هزار هزار میلیارد تومان در حال حرکت است که باید فکری برای آن شود، وقتی بازار‌های دیگر وجود ندارد مردم  برای حفظ دارایی به سمت بازار سکه و ارز خواهند رفت بنابراین تقویت سایر بازار‌ها مانند بورس می‌تواند این وضعیت را سامان ببخشد.

بیشتر بخوانید: گمراهی بانک مرکزی و دولت در کنترل بازار ارز/ فشار سنگین نقدینگی بر بازار طلا و ارز

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق آخرین راهکار مدیریت بازار ارز را در تعیین تکلیف دارایی های راکد دولت دانسته و تصریح کرد: دارایی های راکد دولت  ۷ هزار هزار میلیارد تومان است که باید آن‌ها را واگذار کند تا هم کسری بودجه جبران شود و هم به بخش خصوصی منتقل شود، اما این موضوع فقط در حد حرف باقی مانده است.

سیگنال های مثبت افزایش عرضه ارز در بازار

همتی رییس کل بانک مرکزی در تازه ترین یادداشت خود در صفحه اینستاگرامش نوشت: گزارش های خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده‌ام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد.

همچنین همتی از پایان مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات برخی از صادرکنندگان طی 2 هفته آینده خبر داده است، بنابراین در صورت بازگشت 27 میلیارد دلار و یا حتی بخش از آن، سمت عرضه ارز در بازار کنونی تقویت خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی نوشت: " قبلا هم تاکید کرده ام، تلاطم این روزهای بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است. با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماههای قبل و افزایش عرضه درنیما تعدیل خواهد شد."

علاوه بر موارد فوق، طبق گفته فعالان اقتصادی در حال حاضر رایزنی هایی  با دولت عراق در حال انجام است که به احتمال زیاد به افزایش صادرات و دسترسی به برخی درآمدهای بلوکه شده در آنجا خواهد انجامید.

تقاضای ارز در حال فروکش است

کرونا و بسته شدن مرزها باعث شد تا بخشی از تقاضاهای ارزی از مرتفع کردن نیاز خود عاجز مانده و اکنون شاهد تقویت و انباشت سمت تقاضا و کاهش سمت عرضه در بازار حواله ارز باشیم، اکنون نیز با بازگشایی مرزها روند تبادلات تجاری در اندازه ای نبوده است که بتواند به تمام تقاضاها پاسخ دهد، به همی دلیل قیمت ارز صرافی ها تحت تاثیر انباشت تقاضا قرار گرفته است،  بطوریکه همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت:"تلاطم این روزهای بازار، عمدتا از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به‌خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشات گرفته است".

با بررسی و رصد رفتار معامله گران در هفته های اخیر در می یابیم که آنها بعد از رصد نرخ حواله درهم، در صورت مشاهده افزایشی بودن روند آن، به افزایش خرید خود از بازار داخلی پرداخته اند، بنابراین با کاهش تقاضا و خروج عوامل تاثیرگذار در این زمینه، از فشار بر نرخ حواله درهم کاسته شده و با تغییر مسیر آن تقاضای احتیاطی در بازار داخلی کاهش یافته و صاحبان تقاضا برای سرمایه گذاری وارد بازار دیگری می شوند.

مورد قابل بررسی دیگر در سمت تقاضا، فعالیت قاچاقچیان است، با بسته شدن مرزها و عدم امکان واردات کالای قاچاق، فعالان این عرصه برای ورود کالای خود به بازار ارز و صرافی ها هجوم بردند، بنابراین در شرایطی بخش تقاضا تقویت شد که صرافی ها به دلیل عدم احیای صادرات و محدودیت ورودی ارز حاصل از آن توان پاسخگویی به نیاز ارزی قاچاقچیان را نداشتند.

حالا با کمرنگ شدن هر کدام از موارد فوق، از بار بخش تقاضا کاسته شده و تلاطمات و نوسانات ارزی فروکش خواهد کرد.

نتیجه گیری

با مدیریت تقاضای دلالی و آربیتراژی، تقاضای احتیاطی و حواله ای درهم امکان برگرداندن آرامش به بازار وجود دارد.

بازارساز با بالا بردن قیمت صرافی‌های منتخب تا حدی تقاضای دلالی و آربیتراژی که برای کسب سود از اختلاف قیمت بازارها وجود داشت را از معاملات خارج کرد. روز دوشنبه 16 تیر 1399 نیز قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب تا ساعت ۳بعدازظهر ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان بود که حتی در مقاطعی از قیمت بازار آزاد بیشتر بود. ساعت ۴ بعدازظهر که بازار با ریزش بیشتری مواجه شده بود، قیمت دلار از تابلوی صرافی ملی برداشته شد.

بازار تهران روز سه شنبه 17 تیر 1399 شاهد کاهش عمده قیمت ها بود، بطوریکه دلار هم افت نسبی قیمت را تجربه کرد و به ۲۱ هزار و 650 توما رسید.

 دوشنبه 16 تیر 1399، قیمت درهم با روند کاهشی به زیر مرز ۶ هزار تومانی رسید، همین امر تقاضای احتیاطی را تحت تاثیر قرار داده و از شدت آن کاسته است.

با این حال عرضه درهم راه حل کوتاه مدتی برای کنترل نوسانات ارزی محسوب شده و برای مدیریت طولانی مدت آن قانونگذاران و مسئولان باید نقدینگی را به گونه ای کنترل کنند که بازار ارز مقصد آن نباشد.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: نقدینگی بازار ارز قیمت دلار باک مرکزی ارز حاصل از صادرات دلار در بازار آزاد صادرات غیرنفتی کل بانک مرکزی نوسانات ارزی تاریخ اقتصاد میلیارد دلار قیمت دلار عرضه و تقاضا نرخ دلار هزار تومان تومان رسید متوسط قیمت پایان سال آخرین روز بازار ارز صرافی ها عرضه ارز نرخ ارز تیر 1399

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۹۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاماندگی بورس از بازار‌ها

این روز‌ها رکود و رخوت در صحنه معاملات بورس تهران به عادت و سنت همیشگی تبدیل شده است و تابلوی معاملات و نقشه بازار، سهامداران را هرروز میهمان رنگ سرخ می‌کند و نشانی از تمایلات به سمت ارتفاعات بالاتر در بازار مشاهده نمی‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، تداوم روند نزولی در تالار شیشه‏ای سبب شده است جریان پول در بازار نیز با حالتی مأیوس و ناامید نظاره گر دادوستد‌های روز‌های اخیر بورس تهران باشد. سرمایه‌گذاران حقیقی همچنان به خارج کردن پول از بازار ادامه می‌دهند و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز رکودی بودن اوضاع بورس را مخابره می‌‏کند.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته، شاخص کل برای سومین روز متوالی در مدار نزولی قرار گرفت و در سطح ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار واحدی، کار خود را به اتمام رساند. شاخص کل که بعد از زدوده‌شدن سایه ریسک سیستماتیک، تا سطح ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی نیز پیشروی کرده بود، در روز گذشته نیز ۰.۵۴ از ارتفاع خود را از دست داد تا از سقف تاریخی خود در کانال ۲ میلیون و ۵۰۰هزار واحدی، دورتر شود.

نماگر هموزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نشان می‌دهد، با افت ۰.۸ درصدی همراه شد. این شاخص نیز برای سومین روز متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با افت ۰.۷۵ درصدی همراه شد. در جریان دادوستد‌های روز سه‌شنبه بورس تهران، ۲۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد. ارزش معاملات خرد بازار نیز که شامل سهام و حق تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۳ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان را ثبت کرد.

تطابق بازار‌ها با دلار

بازار‌های داخلی کشور (بازار سهام، سکه و طلا، خودرو و مسکن) در بازه زمانی بلندمدت همواره با توجه به وضعیت تورم عمومی کشور و قیمت دلار، خود را با تغییرات این متغیر‌ها همراه کرده اند. همسو با افزایش قیمت دلار و ثبت تورم‌های بالا در اقتصاد کشور، بازار‌ها نیز شاهد تاخت وتاز قیمتی و رشد‌های افسارگسیخته بوده‌اند.

حتی گاهی برخی از بازار‌ها موفق به سبقت‌گرفتن از تورم و دلار می‌شوند که این موضوع علاوه بر حفظ قدرت خرید سرمایه گذاران آن بازارها، بازدهی مثبت حقیقی را برای فعالان آن‌ها به ارمغان می‌آورد. حال در این میان، گاهی بنا به دلایل مختلفی مانند تصمیمات تاثیرگذار سیاستگذار، محدودیت‌های ایجادشده از سوی نهاد قانون‌گذار و چشم انداز منفی که نسبت به آینده بازار موردنظر وجود دارد شاهد جاماندگی قیمتی در بازار‌ها بوده ایم، اما نکته حائز اهمیت این است که اگرچه در کوتاه مدت، بازار‌ها در اثر عوامل منفی مختلف تاثیرگذار، قادر به حرکت موازی و همسان با سایر بازار‌ها و تورم نیستند، اما در بلندمدت بازار‌ها خود را از قید و بند این جاماندگی و عقب نشینی قیمتی رها می‌کنند و نماگر‌ها و قیمت‌های بازار‌ها خود را با تغییرات تورم و دلار همگام می‌کنند.

براساس آمار موجود، بازار سهام همچنان نسبت به رشد قیمت اسکناس آمریکایی واکنش درخوری نشان نداده است و می‌توان گفت که این بازار دیر یا زود در راستای جبران جاماندگی خود نسبت به دلار حرکت خواهد کرد. نکته قابل ذکر این است که در شرایط کنونی، تمایلات فروش در بازار بیش از میل به خرید است که این موضوع موجب عقب نشینی نماگر‌های تالار شیشه‌ای و قیمت‌ها در روز گذشته شد. فعالان بازار سهام فعلا امیدی به افزایش قیمت‌ها در این بازار ندارند و نقدکردن سهام را به کاهش ارزش سبد سهام خود ترجیح می‌دهند.

ریسک‌های بازار

تصمیمات خلق الساعه‌ای که هر از گاهی از سوی نهاد‌ها و مسوولان مختلف بازار سرمایه را مورد هدف قرار می‌دهند از جمله ریسک‌های داخلی موجود در اطراف بورس تهران است که هر یک به نوبه خود و از جنبه‌ای خاص مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام می‌شوند. اختلاف بیش از ۵۰ درصد میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد و نرخ بهره بالا نیز از جمله عوامل مهم دیگری است که بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که بخش اعظم این موانع و مشکلات حل‌و فصل نشوند، روند صعودی قدرتمندی در بازار شکل نخواهد گرفت که جاماندگی قیمت‌ها را جبران کند. همچنین نبود اعتماد در بازار نیز از دیگر عواملی است که مانع از ورود جریان پول به بازار می‌شود.

همان‌طور که در گزارش روز گذشته «دنیای اقتصاد» نیز اشاره شد: متاسفانه در سال‌های اخیر اعتماد، به حلقه مفقوده بورس تهران تبدیل شده است و همین موضوع باعث‌شده تا بازار سهام بعد از گذشت بیش از ۳سال که از ریزش قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای می‌گذرد، همچنان به روند آتی این بازار و مکانیزم‌های آن اعتماد کمی داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که هر روند صعودی که در بازار سهام شروع می‌شود، سهامداران در انتظار فرارسیدن فرجام زودهنگام آن و سقوط آزاد قیمت‌ها هستند و در مقطع کنونی کمتر کسی پیدا می‌شود که افق سرمایه‌گذاری خود را بلندمدت قرار دهد. بی اعتمادی به‌گونه‌ای باعث تزریق بدبینی مفرط به جریان معاملات سهام می‌شود و در اذهان سهامداران رخنه و رسوخ می‌کند که کمتر کسی در تالار شیشه‌ای پیدا می‌شود در شرایط کنونی افق سرمایه‌گذاری خود را در این بازار به‌صورت بلندمدت قرار دهد.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار چهارشنبه۱۲ اردیبهشت
  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟