عباس کیارستمی ستایشگر زندگی است
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۹۳۲۹
طهماسب صلحجو با اشاره به نگاه متفاوت عباس کیارستمی در سینما، نگاه واقعگرایی او را شاعرانه دانست و تأکید کرد کیارستمی ستایشگر زندگی است.
طهماسب صلحجو منتقد سینما در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: عباس کیارستمی کارگردانی است که علاوه بر فیلمسازی نقاش و گرافیست بود، سابقه طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم را هم داشت و زمانی فیلم تبلیغاتی میساخت و آثار ادبی هم دارد اما آنچه عباس کیارستمی را به شخصیتی ماندگار در عرصه فرهنگ و هنر تبدیل کرده آثار سینمایی او است و سایر فعالیتهای هنریاش در کنار این کار هستند که دیده میشوند، اگر کیارستمی در سینما به چهرهای جهانی تبدیل نشده بود شاید دیگر آثار هنریاش که خارج از سینما دنبال کرده هم به این اندازه مورد توجه قرار نمیگرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صلحجو خاطرنشان کرد: عباس کیارستمی در سینما سبکی را ارائه داد که در بین هنرمندان جهان مورد قبول قرار گرفته و سینماگران بسیاری متأثر از سبک فیلمسازی او آثاری تولید کردهاند. واقعگرایی شاعرانه شاید عنوان درستی برای سبک عباس کیارستمی در سینما باشد. واقعگرایی در هنر، فرمها و شکلهای مختلفی دارد و معمولاً فیلمسازها برای رفتن به سراغ واقعیات سیاهی، تلخی و خشونت را میبینند و آن را به تصویر میکشند اما عباس کیارستمی در پرداختش به واقعیت به سراغ زیباییهای زندگی رفته و واقعیتی را به تصویر میکشد که در عین واقعیت با حس و حالش روتوش کرده و تصویری زیبا به مخاطب ارائه میدهد.
او افزود: به عنوان مثال در چند فیلم کیارستمی مثل «زیر درختان زیتون» روستایی زیبا میبینیم، این روستا در عین واقعیت یک زیبایی دارد که کار عباس کیارستمی است. او با طراحی صحنه و قاببندیهایش طوری به روستا زیبایی داده که ساختگی بودنش به چشم مخاطب نمیآید و مخاطب تصور میکند که کاملاً با واقعیت مواجه است.
این منتقد در ادامه گفت: اندیشه جاری در آثار عباس کیارستمی را میتوان در مصرع «تا شقایق هست زندگی باید کرد» از سهراب سپهری خلاصه کرد. او حتی وقتی به سراغ اتفاقی تراژیک مثل زلزله میرود هم سعی دارد نشانههای زندگی را دنبال کند و در بین مردم روستای زلزله زده که سایه مرگ را بر سر خود دارند نشانههایی مثل عاشق شدن یا ذوق برای دیدن مسابقات جام جهانی را نشان میدهد. کیارستمی سعی دارد نشان دهد این افراد زندگی را فراموش نکردهاند. کیارستمی ستایشگر زندگی است و جلوههای زیبای زندگی را به شکلی برجسته مقابل چشم مخاطب قرار میدهد و این خود سبکی است که کیارستمی در سینما دارد.
صلحجو خاطرنشان کرد: عباس کیارستمی از همان ابتدا همین نگاه را داشت و این نگرش در فیلم «نان و کوچه» نیز دیده میشود. در این فیلم یک کودک نانی در دست دارد و میخواهد به خانه برود و سگی مقابل راه او است که ترس از حمله سگ باعث شده تا کودک برای رفتن به خانه دچار مشکل شود. نان را در این فیلم کوتاه میتوان نماد زندگی دانست و سگ را نماد مرگ. فرار با تکه نان از محضر مرگ به دوستی کودک با سگ میانجامد و مفهومی جالب خلق میشود. کیارستمی در حالیکه از بداهه و واقعیت در فیلمش استفاده کرده است سعی داشته تا مضمونی مربوط به مرگ و زندگی خلق کند.
این منتقد در ادامه درباره انتشار کتاب «نامههای کیارستمی» گفت: معمولاً برای چهرههای نامدار هنر اتفاقاتی از این دست که پس از درگذشتشان آثاری از آنها منتشر شود، رخ میدهد که به نظر من غیر عادی نیست. فرزندان کیارستمی امروز صاحبان حقوق آثار فرهنگی هنری پدرشان هستند و میتوانند از این میراث استفاده کنند. آثاری مثل نامه که این هنرمند برای اعضای خانوادهاش نوشته اگر منتشر شوند ابعاد تازهتری از دنیای این هنرمند به هنردوستان و طرفدارانش نشان میدهد./2
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: عباس کیارستمی طعم گیلاس زندگی و دیگر هیچ زیر درختان زیتون باد ما را خواهد برد نان و کوچه کیارستمی در سینما عباس کیارستمی صلح جو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۹۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بارش باران سیل آسا به زمینهای کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
بارش های سیل آسای اخیر به زمین های حاصلخیز کشاورزی در روستای عباس آباد از توابع شهرستان مینودشت استان گلستان خسارت زد. به گفته شهروند خبرنگار ما یکی از دلایل این خسارات نامساعد بودن بستر رودخانه نرماب است که هر ساله به خاطر لایروبی نشدن برای کشاورزان در حوزه کشت گندم، چغندر، نخود فرنگی و دیگر محصولات مشکل ساز شده است.
شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از مسولان درخواست رسیدگی کرد.
منبع: جمال سرحدی - گلستان
باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار