Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@07:55:53 GMT

سرگردانی در دیار خاموشان!

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۰۰۶۴

سرگردانی در دیار خاموشان!

آرامستان در فرهنگ اجتماعی ایرانیان اهیت زیادی دارد به گونه‌­ای که این فضا با هیچ فضا و کاربری دیگری در شهر قابل قیاس و دسته­‌بندی نیست و حتی می‌توان گفت به بخش ناخودآگاه شهر تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرامستان دیار ابدی ماست. این مکان هر چند در آموزه‌های اجتماعی گاه با داستان‌ها و خرافاتی همراه بوده که سر منشأ بیم و هراس از آن است، اما به واسطه آنکه عزیزانمان را در خود جای داده، ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که در آرامستان‌ها حضور پیدا می‌کنند یا به خاطر از دست دادن عزیزانشان است که در شرایط روحی خوبی قرار ندارند و یا به زیارت اهل قبور می‌آیند که برای هر دو گروه نحوه خدمات‌رسانی و ساماندهی بسیار مهم است، زیرا افرادی که به این مکان برای زیارت مراجعه می‌کنند تنها انتظاری که از مسئولان دارند.

اگر گذر هر کدام از ما به آرامستان‌های بندرعباس افتاده باشد و یا حتی از نزدیکی این محل عبور کرده باشیم، کمبود امکانات رفاهی و خدماتی برای خانواده‌های متوفیان را دیده‌ایم؛ نبود آب‌سردکن و سایه‌بان، نبود علائم راهنمایی و کمبود سرویس بهداشتی از جمله مشکلات عمده این آرامستان است که شرایط را برای دیدار با اهل قبور دشوار کرده است.

صدای گلایه‌ها شنیده و مشکلات دیده می‌شود؟

حمیدرضا جبلی یکی از شهروندان بندرعباسی که در جستجوی قطعه‌ای در آرامستان است، می‌گوید: پیدا کردن قطعه‌ها در آرامستان بندرعباس به خاطر نبود تابلوهای راهنما و نداشتن نظم مشخص بسیار سخت است تازه اگر با این منطقه آشنایی نداشته باشی شاید ساعت‌ها باید به دور این آرامستان بچرخی.

وی ادامه می‌دهد: مشکلات این آرامستان زیاد است و مقامات مسئول برای رفع این مشکل هیچ اقدامی انجام نداده‌اند، گرمای طاقت‌فرسای بندرعباس از یک طرف مردمی را که برای انجام مناسک خاکسپاری حضور می‌یابند را به شدت اذیت می‌کند و گلایه‌های بسیاری داشته چراکه آنها مجبور هستند در گرما و زیر آفتاب سوزان شاید ساعت‌ها بایستند.

جبلی می‌افزاید: تعداد بسیار کمی سایبان در این آرامستان وجود دارد این تعداد را نیز خود خانواده‌های متوفیان ساخته‌اند.

زهرا اکرمی یکی دیگر از شهروندان حاضر در آرامستان بندرعباس می‌گوید: در اینجا هیچ آب سردکنی تعبیه نشده است و سرویس‌های بهداشتی کمی وجود دارد که یکی از آزاردهنده‌ترین مسائل برای مراجعه کنندگان به این آرامستان است.

وی ادامه می‌دهد: علی‌رغم فاصله زیاد آرامستان تا شهر بندرعباس، سرویس ایاب و ذهابی برای این مسیر مشخص نشده و مردم برای حضور در این مکان مجبور به متحمل شدن هزینه‌های سنگین هستند، انگار اینجا واقعاً مسئولان صدایی از گلایه‌ها نمی‌شنود و مشکلات را نمی‌بیند.

واگذاری زمین‌های آرامستان

بهمنی نژاد بندری، رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در این باره به ایمنا می‌گوید: در چند ماه اخیر با مراجعات زیادی در خصوص شرایط و موضوعات مربوط به آرامستان بندرعباس روبه رو بوده‌ایم و البته برای رفع این مشکلات به زودی راهکارهایی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران اظهار می‌کند: با توجه به شیوع این ویروس دستورالعمل‌های اجرایی که به این سازمان ابلاغ شده و تمامی نکات بهداشتی برای دفن متوفی در آرامستان بندرعباس رعایت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت آرامستان بندرعباس تکمیل شده و یا احتیاج به جانمایی جدید وجود دارد؟ تصریح می‌کند: با وجود اینکه این آرامستان تنها آرامستان شهر محسوب می‌شود هنوز ظرفیت دفن متوفی را دارد البته با توجه به شرایط در صورتی که زمین‌های در اختیار این سازمان واگذار و یا برای مورد دیگری استفاده نشود طبق پیش‌بینی تا ۱۵ سال آینده با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون قسمتی از زمین‌های آرامستان با تصمیم مسکن و شهرسازی به غیر واگذار شده است.

بهمنی نژاد بندری با اشاره به طرح‌های اجرایی در این آرامستان خاطرنشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین طرح‌ها اجرای لوله‌کشی و تفاهم نامه استفاده از آب غیر شرب برای توسعه فضای سبز بوده که با اعتبار تقریبی ۲۷۰ میلیون تومان انجام شده؛ تا پیش از این به دلیل محدودیت استفاده از آب شرب نمی‌توانستیم در این زمینه فعالیت زیادی داشته باشیم.

وی می‌افزاید: از دیگر طرح‌ها احداث دو پارک بازی کودکان، احداث بوستان حضرت رقیه (س)، همچنین ایجاد محلی برای توقف و استفاده از سایه درختان، پروژه احداث پارکینگ رو به روی ساختمان غسالخانه با ۸۰ درصدی پیشرفت، احداث بازارچه سنگ تراشی با ۸۰ درصد پیشرفت و برق رسانی برای بازارچه، اصلاح مسیر ورودی به آرامستان، احداث سایبان و نصب مبلمان شهری در محوطه غسالخانه، نصب هشت دستگاه سیستم سرمایشی در نمازخانه اموات، ایجاد سامانه پیامکی اطلاع رسانی در خصوص انجام سفارش شهروندان به جهت کاهش هزینه مردم برای مراجعات حضوری در آرامستان انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در خصوص نیروهای دوره‌ای و موقت در آرامستان می‌گوید: در حال حاضر نیروی موقت و دوره‌ای در سازمان نداشته و تمامی کارکنان نیروی سازمان آرامستان هستند.

بهبود وضعیت آرامستان با درخواست‌های مردم

وی با اشاره به اقداماتی که برای بهبود وضعیت آرامستان با توجه به درخواست مردم و نیازها انجام شده است، اظهار می‌کند: در نخستین اقدام در خصوص آمبولانس‌هایی که متوفی را از سردخانه و بیمارستان به آرامستان بندرعباس و سایر آرامستان‌های شهرهای استان و کشور انتقال می‌دادند ورود کردیم؛ با ایجاد مرکز «خدمات اعزام متوفیان» با تحت پوشش قرار دادن بخش خصوصی؛ نظارت و خدمات از مرحله نخست تحویل متوفی تا زمان دفن را بر عهده گرفتیم.

بهمنی نژاد بندری اضافه می‌کند: در گذشته برای انتقال متوفی، بخش خصوصی با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد و سلیقه‌ای این خدمات را انجام می‌داد که با ایجاد این مرکز و خرید و به کارگیری چند دستگاه آمبولانس همراه با تلفیق خودروهای بخش خصوصی و بازنگری و نظارت بر قیمت‌ها بار سنگین مالی را از دوش خانواده‌ها برداشتیم.

وی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر با راه اندازی این مرکز مشکلات حمل اموات مجهول‌الهویه، افراد تحت پوشش اداره بهداشت، خانه سالمندان و تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بی‌بضاعت با اخذ مجوز حمل رایگان و یا با دریافت هزینه نیم بها مرتفع شد و حتی در خارج از شهر بندرعباس، در سطح استان و خارج از استان نیز این خدمات دهی را مرکز اعزام حمل متوفی بر عهده دارد.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس می‌گوید: در ادامه موضوع بهبودی آرامستان با فعال کردن واحد فنی و اجرایی در خصوص هم سطح سازی قطعات، نصب و تعمیر سنگ قبور، ساخت آلاچیق، نصب صندلی، احداث باغچه و همچنین با فعال کردن واحد تأسیسات ضمن نصب و یا تعمیر خطوط آب و برق بنا به درخواست خانواده متوفیان نصب چراغ‌های پارکی در قطعات نیز انجام می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در گذشته برخی از خانواده‌ها خود اقدام به نصب سنگ قبر و احداث سایه‌بان در اندازه، شکل‌ها و ارتفاع مختلف می‌کردند که به دلیل اجرای نامناسب در شرایط آب و هوای بارانی با فرو رفتگی و ریزش قبور و خرابی سایه‌بان‌ها مواجه بودیم به همین دلیل از بستن قبور و نصب سایه‌بان به‌صورت شخصی و سلیقه‌ای جلوگیری و یک واحد در امور فنی و اجرایی برای این انجام این امر در نظر گرفتیم که برابر با استاندارهای تعریف شده قبور بسته و سایه‌بان‌ها احداث شود.

بهمنی نژاد بندری ادامه می‌دهد: همچنین بعد از تکمیل هر قطعه توسط واحد مذکور تمامی سطح قطعه موزائیک بندی می‌شود که افراد برای زیارت اهل قبور در تردد خود با مشکل مواجه نشوند، علاوه بر این با اضافه کردن واحد خدمات برگزاری مراسم در زیر مجموعه روابط عمومی؛ مشکل نداشتن امکانات و تجهیزات خانواده‌ها مثل صندلی، سایه‌بان، وسایل صوتی و سرمایشی برای انجام مراسم تشییع و یا سوم و هفتم را بر طرف کردیم.

وی اضافه می‌کند: احداث بوستان گل محمدی یکی دیگر از اقدامات انجام شده بود که قریب به ۱۵۰ بوته گل محمدی در این بوستان کاشته شده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در خصوص میانگین آمار فوتی‌ها به‌صورت سالیانه با توجه به تفکیک جنسیت اظهار می‌کند: بر اساس آمارها میانگین سالیانه فوتی این آرامستان به‌صورت تقریبی دو نفر در روز است که برحسب جنسیت میزان مرگ و میر آقایان بیشتر بوده است.

در نظر گرفتن محل ویژه برای دفن اموات کرونایی

وی درباره تدفین بیماران کرونا و تمهیداتی که برای دفن آن‌ها در نظر گرفته شده است، می‌گوید: تجهیز سریع پرسنل به وسایل حفاظت بهداشت فردی نخستین اقدام بود و سعی کردیم که با تجویز داروهای مکمل به خصوص داروهای گیاهی طب سنتی و اسلامی مقاومت بدنی نیروها را افزایش دهیم.

بهمنی نژاد بندری می‌افزاید: در بخش دیگری از این اقدام محل ویژه‌ای برای دفن این افراد در نظر گرفته شد که با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی تغسیل و تدفین می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در باره اینکه آیا کمک هزینه‌ای برای سازمان آرامستان به دلیل جهش آمار فوت بر اثر بیماری کرونا و اضافه شدن ساعات کاری کارکنان این سازمان اختصاص یافته است؟ اظهار می‌کند: شهرداری بابت خرید تجهیزات به این سازمان ۵۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داد که در حال حاضر تعداد سه راننده آمبولانس، ۱۲ نفر نیروی حفار، شش غسال و پنج غساله به‌صورت مستقیم درگیر با متوفیان کرونایی هستند.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس خاطرنشان می‌کند: مدیران شهری نیز ۵۰ میلیون تومان به‌عنوان پاداش برای کارکنانی که درگیر فوتی‌های کرونا هستند در نظر گرفته‌اند و همچنین سازمان آرامستان نیز برای کمک و همراهی با کارکنان کمک هزینه به همراه بسته ارزاق و کارت هدیه خرید از فروشگاه‌های سطح شهر را برای پرسنل تخصیص داده است.

وی با اشاره به گلایه برخی از شهروندان به دلیل کمبود آب سردکن‌ها و صندلی می‌افزاید: بر اساس نیاز برای هر قطعه یک سکوی آب با پنج چشمه شیر آب و برای سه قطعه یک سکوی مجهز به آب سردکن احداث شده است.

بهمنی نژاد بندری ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط قطعه‌ها به دلیل ایجاد مانع در تردد زائران اهل قبور نمی‌توانیم داخل قطعه و بین قبور اقدام به نصب نیمکت کنیم، اما دور تا دور قطعه در صورت درخواست و سفارش کتبی توسط واحد فنی و اجرایی اقدام می‌کنیم همچنین در بوستان‌ها، محوطه اطراف نمازخانه اموات و حیاط غسالخانه مبلمان شهری برای استراحت مراجعان ایجاد شده است.

وی تصریح می‌کند: برای انجام خدمات‌رسانی هر چه بهتر برای آسایش خانواده متوفیان و سایر مراجعان نیازمند همکاری خود آنها هستیم.

کد خبر 432465

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر شهر وزارت مسكن و شهرسازي آرامستان بندر عباس شهروند کرونا ویروس کرونا در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آرامستان بندرعباس ادامه می دهد خانواده ها انجام شده سایه بان برای دفن اهل قبور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۰۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ایلام گذرگاه عتبات عالیات است که این میهمان‌نوازی و میزبانی افتخار بزرگی است و به عنوان یک مدال افتخار بر سینه مردم این استان نقش بسته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، محمدحسن نامی امروز_ پنجشنبه ششم اردیبهشت‌_ در دیدار با استاندار ایلام با اشاره به تلاش‌های استاندار ایلام در کنگره اربعین‌حسینی اظهار کرد: با حضور میدانی استاندار و مسئولان استانی، خدمات خوبی به زائران در اربعین‌حسینی ارائه شد که قابل تقدیر است.

وی با اشاره به ظرفیت مرز مهران و وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، افزود: استان ایلام، استانی راهبردی و شناخته شده در کشور است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به مقاومت مردم استان ایلام در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس مردم این دیار به خوبی در مقابل دشمن ایستادگی کردند و هیچ‌گاه منطقه و دیار خود را ترک نکردند.

نامی با اشاره به مشارکت بالای مردم استان ایلام در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، گفت: استان ایلام در این انتخابات، جزو استان‌های برتر کشور از نظر مشارکت مردم در انتخابات است که نشان دهنده روحیه ولایت‌مداری مردم استان است.

کد خبر 747872

دیگر خبرها

  • پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • آمادگی هما برای انجام پرواز حج عمره از فرودگاه بندرعباس
  • طراوت باران بهاری در دیار هگمتانه
  • احداث قطعه اصحاب شهدا در بجنورد
  • ایجاد قطعه اصحاب شهدا در بجنورد
  • احداث آرامستان مطالبه مردم شهریار