Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@22:46:02 GMT

کم‌آبی با بدنتان چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۰۱۶۸

کم‌آبی با بدنتان چه می‌کند؟

به گزارش افکارنیوز،

 آب به تنظیم دمای بدن و عملکرد مناسب قلب کمک می کند و به همین دلیل کم آبی و کم تحرکی در بدن عوارض زیادی برای سلامتی به دنبال خواهد داشت.

کم آبی چه بلایی سرتان می‌آورد؟  تاثیر کم‌آبی بدن بر مغز

 اخبار اجتماعی- ۷۵ درصد از مغز را آب تشکیل داده است و مهم‌ترین وظیفه آب موجود در اطراف مغز، جلوگیری از ضربه و آسیب به مغز است که کمبود آن باعث آسیب مغزی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با از دست دادن آب بدن و کمبود آن فعالیت‌ انتقال دهنده‌های عصبی مغز مختل شده در نتیجه مانع از تمرکز و توجه می‌شود و عملکرد‌های شناختی را کاهش می‌دهد.

سر درد و خستگی

اگر به علت کم آبی تولید مایع مغزی کاهش پیدا کند وزن مغز در نبود آب بر روی نخاع بیشتر و باعث ایجاد سردرد در افراد می‌شود. علت خستگی و خواب آلودگی ناشی از کم آبی بدن در افراد؛ کاهش اکسیژن و فشارخون است که مدام احساس بی حالی می کنند.

گرفتگی عضلات یا تشنج

اگر با کمبود آب بدن تعادل املاح بدن به هم بخورد جمع شدن و گرفتگی عضلات بدن به وجود آمده و در نهایت فرد دچار تشنج خواهد شد.

اثر کم آبی بدن بر کلیه

نارسایی کلیه زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل کمبود آب کلیه‌ها دیگر نتوانند مواد زائد را از خون دفع کنند. در بعضی موارد اندوخته‌های نمک و مواد معدنی که به صورت طبیعی در کلیه‌ها انباشته می‌شوند نیاز به آب دارند تا تفکیک شوند؛ بنابراین بدون آب، این مواد روی هم انباشته شده و تبدیل به سنگ‌های کلیوی می‌شوند.

تاثیر کم‌آبی بدن بر دستگاه ادراری

 

هرچه سطح آب بدن بیشتر باشد ادرار شفاف‌تر است. اگر رنگ ادرار تیره باشد به معنی این است که بدن هشدار می‌دهد با کمبود آب مواجه هستید و کم آبی باعث عفونت مجاری ادرار می شود.

تاثیر کم آبی بدن بر خون

با کاهش آب در بدن خون غلیظ‌تر و در نتیجه جریان خون کمتر شده و باعث لخته شدن خون در رگ‌ها می شود. اگر بدن شما کم آب باشد فشار خون پایین می‌آید، ضربان قلب‌تان شدید‌تر از حالت عادی شده و جریان خون به سمت قسمت‌های پایین و انتهایی بدن کمتر می‌شود و در انگشتان دست و پایتان احساس سردی می‌کنید.

تاثیر کم‌آبی بدن بر دستگاه گوارش

یکی از علائم کم‌آبی بدن بروز مشکلات گوارشی است. وجود آب کافی به سیستم گوارش کمک می‌کند که عملکرد خوبی داشته باشد، نبود آب ترشحات معده را کمتر می‌کند و اسید معده به دیگر اعضای بدن آسیب رسانده و در نتیجه باعث سوزش معده و سوءهاضمه می شود.

کم‌آبی بدن باعث یبوست می‌شود

آب امکان حرکت روان غذا را در روده فراهم می‌کند و روده را سالم نگه می‌دارد. در صورت عدم وجود آب کافی روده بزرگ قادر به دفع مواد نیست.

تاثیر کم‌آبی بدن بر پوست

آب تاثیر زیادی روی پوست دارد که اگر بدن کم آب باشد پوست خشک و بی انعطاف می‌شود. کمبود آب فرآیند دفع سموم را از طریق پوست کم می‌کند و پوست دچار پیری زودرس یا چین و چروک خواهد شد. پس آب برای حفظ رطوبت و رسیدن مواد مغذی سالم به پوست مهم است. آب بدن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند که با افزایش مصرف آب برطرف خواهد شد.

چگونه باید از کم آبی بدن جلوگیری کنیم؟

 

_توجه به تشنگی یک راهنمای خوب برای جلوگیری از کم‌آبی بدن است. قبل از اینکه احساس تشنگی کنید، آب و مایعات بسیار بنوشید تا بدنتان کم آب نشود.

_از یک رژیم غذایی سالم همراه با پروتئین‌های بالا مثل تخم مرغ، پنیر، شیر و حبوبات برای جذب آب کافی استفاده کنید.

_کافئین‌های موجود در چای و دیگر نوشیدنی‌ها باعث افزایش ادرار و از دست رفتن آب زیادی می‌شوند، پس بهتر است مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

_مصرف روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب، استفاده از میوه و سبزیجات آبدار مثل توت فرنگی، هندوانه، سالاد‌های سبز می‌تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند.


 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مغز کم آبی کم آبی تاثیر کم آبی بدن کم آبی بدن کمبود آب آب بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۰۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید

آفتاب‌‌نیوز :

باید بدانیم که در زمینه کاهش وزن و جلوگیری از چاقی، برخی ویتامین‌ها موثر هستند. این ویتامین‌ها برای پیشگیری از پرخوری و کاهش اشتها بسیار موثرند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رایج‌ترین ویتامین‌هایی که کاهش مصرف آن‌ها منجر به کاهش اشتها و پرخوری شما می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

_ امگا۳: کمبود این اسید چرب ضروری باعث هوس غذایی می‌شود. نوع EPA و DHA امگا۳ که بهترین نوع محسوب می‌شوند. امگا ۳در ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین و کنسرو تن ماهی وجود دارد. تخم مرغ، گردو و دانه‌های کتان نیز حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند.

_ روی: سطح این ماده معدنی در افراد مسن و افرادی که دچار استرس هستند، پایین است. کمبود روی نقش مهمی در هوس خوردن ندارد؛ اما روی حس چشایی تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود شکر و نمک بیشتری در غذا‌های خود استفاده کنید. برای تامین این ماده معدنی مواد غذایی همچون جگر، گوشت مرغ، تخم مرغ، لوبیا سبز و مغز میوه بخورید.

_ ویتامین ب: این ویتامین نقش مهمی در مدیریت استرس و افسردگی ایفا می‌کند. به طور خلاصه مصرف این ویتامین منجر به بهبود خلق و خوی و افزایش احساس خوب خواهد شد. هنگامی که شما به اندازه کافی ویتامین ب دریافت نمی‌کنید، به احتمال زیاد استرس و در نتیجه آن میل به مصرف تنقلات و پرخوری در شما تقویت می‌شود. لازم است بدانید ویتامین ب در زرده تخم مرغ، سیب زمینی، آووکادو، گوشت، سبزیجات تیره رنگ و ماهی قزل‌آلا به وفور وجود دارد.

_ منیزیم: کمبود منیزیم، منجر به تقویت میل به خوردن شکلات می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف قند و افزایش استرس می‌تواند سطح منیزیم بدن را کاهش دهد. سیب زمینی، دانه‌ها، لبنیات، کلم بروکلی و ... منابع بزرگ منیزیم هستند.

_ کلسیم: کمبود کلسیم معمولا باعث میل به مصرف شکر و نمک می‌شود. به غیر از لبنیات، می‌توانید کلسیم را از راه مصرف کلم، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا و کنجد به دست آورید.

_ آهن: کمبود آهن در بین زنان بخصوص قبل از یائسگی شایع است. همچنین گیاه‌خواران نیز در معرض این کمبود هستند. کمبود آهن، میل زیاد به خوردن گوشت را افزایش می‌دهد. با خوردن گوشت، ماکیان و ماهی، مقادیر قابل توجهی از آهن مورد نیاز بدن تامین می‌شود. منابع گیاهی آهن، جذب خوبی در بدن ندارند، اما اگر می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید بهتر است میوه‌های خشک، تخم کدو، حبوبات و غذا‌های غنی شده را وارد رژیم غذایی‌تان کنید. بهتر است همراه آهن، حتما ویتامین ث مصرف کنید تا جذب آن سریع‌تر و بهتر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تخصیص میزان واقعی ارز دارو تابع چه شرایطی است؟
  • رویداد اکسپو ایران و دفع ۶۰۰ تاجر به دلیل کمبود هتل در تهران
  • ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • کمبود یک هزار عضو هیات علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • کمبود مرکز دولتی تصویربرداری پزشکی در مرکز گلستان
  • درخواست فرهنگیان بر نظارت به موضوع نقل و انتقال
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟