Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@12:19:44 GMT

بوعلی‌سینا هم ماسک زد

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۰۹۴۲

بوعلی‌سینا هم ماسک زد

با هدف ترویج فرهنگ رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به پیشنهاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بر مجسمه بوعلی‌سینا واقع در میدان بوعلی همدان ماسک زده شد

به گزارش خبرنگار برنا از همدان؛ حجت‌الحق، شرف‌الملک، نابغه مشرق‌زمین، حکیم هزاره‌ها، حسین بن عبدالله معروف به بوعلی‌سینا یا به عبارت صحیح پورسینا، دانشمند همه‌چیز‌دان ایران‌زمین که دستی بر تمام علوم از ریاضی و نجوم گرفته تا فیزیک، شیمی، منطق، فلسفه، پزشکی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... داشته و به واسطه آثار فاخرش با کتاب‌های چون «شفا» در علم و فلسفه و «قانون» در پزشکی آوازه جهانی دارد، در روزهایی که ویروس کووید 19 یا همان کرونا جهان را تحت تأثیر قرار داده است، ماسک زد تا به مردان و زنان جهان یادآور شود مبارزه با این بیماری غریب و ناشناخته یک عزم همگانی می‌طلبد و راه مهم حفاظت از خود و دیگران در این روزها استفاده از ماسک است.

پورسینا که پیکرش در یکی از میدان‌های مرکزی کهن‌شهر همدان آرام گرفته است و مجسمه تمام‌قدش در سوی دیگر میدان نشان از عظمت و بزرگی این پزشک حاذق قرن‌های متمادی عمر بشر دارد، هنوز هم نسخه‌هایش به ویژه در استفاده از گیاهان دارویی در دنیا حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و اگر بود، شاید دنیای امروز خیلی زودتر به واکسن و داروی کرونا دست پیدا می‌کرد!

و اینک در حالی که هنوز هم پس از قرن‌ها پزشکان جهان به احترام حکیم هزاره‌ها و مردی از تبار ایران بزرگ کلاه از سر برمی‌دارند و مقبره این نابغه تکرارناشدنی در همدان یا همان هگمتانه، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین سالانه ماوای هزاران هزار عاشق علم و ادب و عرفان است، نشستن ماسک بر چهره مجسمه پورسینا نشانی خواهد بود برای آنکه در راه مبارزه با کرونا، باور کنیم همه باید نقش ایفا کنیم و یادمان نروند دنیا روزهای قشنگ‌تری هم خواهد داشت. پس به امید آن روزها همه ماسک می‌زنیم. همین.

۱۸ تیرماه ۱۳۹۹

مهردادحمزه

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ماسک همدان بوعلی سینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۰۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: کووید ـ ۱۹ و زیرسویه‌های آن حدود ۳ سال جهان را با مخوف‌ترین پاندمی قرن مواجه کرد و جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت. اکنون که این بیماری فروکش کرده و آمار ابتلا به آن و تلفاتش کاهش پیدا کرده است، پزشکان و متخصصان در حال پژوهش درباره مسائل مرتبط با آن هستند.

اکنون موضوع مهم درباره کرونا عوارض آن است چراکه محققان براساس مطالعات خود ثابت کرده‌اند این بیماری تبعات و عوارضی دارد که مبتلایان را تا سال‌ها پس از بهبودی هم درگیر خود می‌کند.
عوارض این بیماری برای افراد متفاوت است و فاکتورهایی همچون سابقه بیماری‌ها، ژنتیک، میزان ایمنی بدن و... را دربر می‌گیرد.

کرونا عوارض کوتاه‌مدت و بلندمت دارد و می‌تواند به اندام‌های حیاتی بدن شامل قلب، ریه، مغز، کبد، کلیه و... آسیب بزند و باعث سکته قلبی و مغزی، افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون و آلزایمر، نارسایی کلیه، ریزش مو و بثورات پوستی، مشکلات تنفسی، خستگی مزمن و... شود.

آنچه در این میان به آن کمتر پرداخته شده، عوارض روانی کروناست و حتی شاید فرد بهبودیافته نداند بعضی تغییرات خلقی وی به دلیل کرونا باشد. این در حالی است که پژوهشگران در تحقیقات خود به نشانه‌های متقنی از ارتباط بیماری‌های روانی با کرونا دست یافته‌اند و تاکید می‌کنند افراد درگیر باید از این موضوع آگاه باشند و برای درمان اقدام کنند.

در اینفوگرافیک زیر شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن را مشاهده می‌کنید:

گرافیست: داود سرخوش

کد خبر 846950 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا خبر مهم بیماری - ویروس بیماری - بیمارستان بیماری روانی روانشناسی

دیگر خبرها

  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • مخالفت مصر با کوچاندن فلسطینی ها به صحرای سینا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • طرحی از افتخارات جان سینا در WWE به مناسبت تولد او + عکس
  • سمینار «ابن سینا» در هفته فرهنگی اصفهان