Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا حسنی روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: کار کاوش این محوطه باستانی توسط گروهی از کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و به سرپرستی حسن رضوانی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه محوطه تاریخی تل خاکستر مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است، تصریح کرد: این محوطه تاریخی در سال ۱۳۸۱ با شماره  ۵۸۴۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسنی با اشاره به اینکه تاکنون در شهرستان شاهرود ۱۵۶ اثر فاخر به ثبت رسیده است، ادامه داد: از این تعداد ۷۴ اثر مربوط به تپه‌ها و محوطه های تاریخی است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: از مهمترین محوطه‌های تاریخی شاهرود می‌توان به "تپه سنگ چخماق" بسطام و "ده خیر" مربوط به دوران نوسنگی، محوطه تاریخی "عمادالدین ۲ "و "تپه بلوار" شاهرود اشاره کرد.

حسنی یادآورشد: قدمت تاریخی شهرستان شاهرود بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسان و حفاری‌ها در تپه تاریخی" ده خیر" به هزاره هشتم قبل از میلاد و تپه "سنگ چخماق" بسطام به هزاره ششم تا هفتم قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

وی افزود: آثار به دست آمده دوره نوسنگی در حفاری اخیر تپه تاریخی "عمادالدین ۲"  شهر شاهرود نیز گواهی بر این مدعاست.

شهرستان شاهرود دارای یک شهر نمونه گردشگری، هشت منطقه نمونه گردشگری و هشت روستای هدف گردشگری  است.

جنگل هیرکانی ابر شاهرود دومین اثر طبیعی ایران بعد از کویر لوت در فهرست جهانی قراردارد و کار ثبت جهانی مجموعه تاریخی  بسطام و خرقان در دست اقدام  است.

برچسب‌ها شاهرود وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شاهرود وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شاهرود وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود محوطه تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۳۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، استان لرستان همواره به دلیل تنوع آب‎ و ‎هوایی بی‌نظیر، آثار تاریخی و باستانی فراوان و جاذبه‌های بی‌نظیر و بکر گردشگری موردتوجه گردشگران بوده و به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان و کرمانشاه در فصول گردشگری به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
شهرستان سلسله نیز با قرار گرفتن در شمال استان و به دلیل جوشش بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی دل‌انگیز و فرح‌بخش است به‌گونه‌ای که زیبایی‌های دل‌فریب و آثار تاریخی بسیار این شهرستان هرسال در ایام گردشگری، گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط استان و کشور به این شهرستان که به بهشت لرستان معروف است می‌کشاند و بی‌شک این شهرستان می‎تواند در سایه‌سار توجه بیشتر مسئولان به یکی از شهرستان‎های پربازدید برای گردشگران تبدیل شود.
سراب هنام یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهرستان سلسله است که در۱۵ کیلومتری شرق شهر الشتر واقع شده است و به علت قرارگرفتن در کنار خانه تاریخی رحمتی پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
آنچه سبب وجه تمایز این سراب با دیگر سراب‎های منطقه شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی خانه رحمتی است.
خانه‌ای تاریخی که در سال ۱۳۲۰ و در دوران پهلوی اول توسط شخصی بنام مردان رحمتی ساخته شده و به همین دلیل این بنای تاریخی خانه رحمتی نام گرفته است.
مساحت این بنای ارزشمند در حدود ۳۰۰ متر مربع بوده و گویا توسط دو معمار الشتری با مصالحی از سنگ و چوب ساخته شده، این اثر در سال ۱۳۸۵ از طرف مالک آن به اداره کل میراث فرهنگی استان واگذارشده و با شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرداری الشتر نیز  باهدف جذب بیشتر گردشگر اقداماتی در جهت زیباسازی محیط اطراف این سراب کرده است .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دیگر خبرها

  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور