یادداشت| رنگ باختن خصیصهای ذاتی رو به فراموشی
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۵۱۲۸
آنچه در تاریخچه پوشش در جهان تحت عنوان «برهنگی به بهانه پیشرفت» مطرح شد، نشان میدهد که این معادله طبیعی یعنی تمایل به پوشیدگی بر مبنای فطرت انسان دستکاریشده و ناگهان در اوایل قرن ۲۰ به شکل زشتی خود را نشان داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، «فاطمه احمدی» سردبیر خبرگزاری فارس گیلان در یادداشتی نوشت: مسئله حیا و بهتبع آن پوشیدگی خصوصاً در میان زنان ریشه در فطرت و ذات بشر دارد، بشر همواره بهفرمان فطرت در برابر اصل حیا سر فرود آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این میان پوشش و عفاف زنان ایران در طول تاریخ همواره بسیار متفاوت از سایر نقاط جهان بوده است. همانطور که تاریخنگار معروف ویل دورانت در تاریخ تمدن اشاره میکند: «تجلیات پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر بوده که برخی از اندیشمندان و تمدن نگاران، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب معرفی کردهاند».
پوشش و عفاف زنان ایران باستان از زبان فردوسی حکیم
فردوسی گوشههایی از تاریخ اجتماعی ما را نشان میدهد و در این میان، بارها نهتنها به «پوشیده رویان» در مورد زنان ایران و همسایگان حتی چین و روم اشارهکرده بلکه چندین بار به حجابِ «چادر» نیز اشاراتی داشته است. درآمدن منیژه نزد رستم، منیژه میگوید:
منیژه منم دُختِ افراسیاب برهنه ندیده رُخم آفتاب
پوشش چادر در زمان هخامنشیان به چشم میخورد، در این دوران چادر بهصورت ابتدایی مورداستفاده زنان قرار گرفت، در فرشهای پا زیریک بهصورت پارچهای با حاشیهدوزی بسیار زیبا آویزان از پشت تاج خانمهای هخامنشی دیده میشود.
اما چه شد که تمدنی با این عظمت که حتی پیش از ظهور و بروز اسلام به مقوله پوشیدگی و حیا بسیار اهمیت میداد رفتهرفته به سمت فرهنگ پوشیدگی جوامع غرب سوق داده شد؟
آنچه در تاریخچه پوشش در جهان تحت عنوان «برهنگی به بهانه پیشرفت» مطرح شد، نشان میدهد که این معادله طبیعی یعنی تمایل به پوشیدگی بر مبنای فطرت انسان دستکاریشده و ناگهان در اوایل قرن ۲۰ به شکل زشتی خود را نشان داد.
باوجوداینکه پس از رنسانس ترویج بیحیایی از طریق نقاشی، مجسمه و رمان بسیار بود اما تأثیر آن در طول سه الی چهار قرن فقط بسترسازی و آمادهسازی اذهان و تا حدودی آزادی روابط دو جنس بود و در پوشش زنان تأثیر چندانی نداشت.
فروید و پیروان او معتقد بودند که اخلاق کهن را رد امور جنسی باید واژگون کرد و اخلاق جدیدی را جایگزین آن کرد، چراکه اخلاق کهن بر اساس محدودیت و ممنوعیت است و موجب ناراحتی بشر میشود؛ استاد شهید مرتضی مطهری دراینباره میگوید: «اینها چون یکطرف قضیه را خواندهاند توجه نکردهاند همانطور که محدودیت و ممنوعیت غریزه را سرکوب میکند، رها کردن و تسلیم شدن در برابر تحریکات آن را دیوانه میسازد و چون این امکان وجود ندارد که هر خواستهای برای فرد برآورده شود موجب ایجاد عقده روحی در افراد میشود».
نشانههای نخست کشف حجاب در ایران
اولین نشانههای کشف حجاب از دربار ناصرالدینشاه آغاز شد. رضاخان در ایران در 17 دیماه 1314 اقدام به کشف حجاب کرد، ازجمله اقدامت او برای بیارزش کردن حجاب و حقیر و پست نشان دادن آن، فشار و زور برای چادر سر کردن فواحش بود. این در حالی است که او از همتای ترکیهای خود در این امور الهام میگرفت؛ کمال آتاتورک در ترکیه برای نابود کردن فرهنگ اسلامی با تغییر لباس، تغییر زبان و ارزشها موفق شد از ترکیه، کشوری خودباخته و وابسته بسازد بهطوریکه در آن سالها ورود یک بانوی باحجاب و پایبند به باورهای دینی در مجلس ترکیه مورد اعتراض قرار گرفت.
نابودی ارزشها به بهانه دموکراسی
امروزه واژه دموکراسی بیش از هرزمانی بر سر زبانهاست، دموکراسی یعنی شیوه اداره جامعه از طریق مراجعه به آراء عمومی و حاکمیت رأی اکثریت و دموکراسی که توسط غربیها مطرح شد آزادی مطلق انسان را مدنظر قرارداد و ازآنجاییکه آزادی نامشروع جزئی از حقوق طبیعی انسانها بهحساب میآید، بیبندوباری، همجنسبازی، مناسبات جنسی نامشروع و صدها فساد دیگر جنبه قانونی به خود میگیرد.
رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه میفرمایند: «بساط آن چیزی که امروز بهعنوان «آزادی زن» در دنیا و از سوی فرهنگ منحط غربی پهنشده است بر پایه این است که زن را در معرض دید مرد قرار دهند، یکی از نشانههای مردسالاری غربیها این است که میگویند زن آرایش کند تا مرد التذاذ ببر! این مردسالاری است، این آزادی زن نیست». ایشان همچنین معتقدند که: «زن را به در جوامع غربی وسیله التذاذ مردان معرفی کردهاند و اسمش را «آزادی زن» گذاشتند! درحالیکه بهواقع آزادی مردان هرزه برای تمتع از زن است».
البته باوجود تمامی هجمهها به این مسئله مهم و فطری و تا حدودی تلاشهای موفقیتآمیز دشمنان اسلام در مقابله باحجاب دلسوزان و مبلغان بسیاری به پا خواسته و از این فرهنگ و دستور الهی دفاع کردهاند، اما بهترین راه برای ترویج حجاب و پایبند کردن جوانان جوامع اسلامی به این امر از طریق فرهنگسازی درست و منطقی و آغاز آن از درون مدارس به شیوه درست است.
سینما و تغذیه افکار جوانان/ کار مبلغان سختتر میشود
آدریان ارکاد، یکی از متفکران مسیحی غرب دریکی از جشنهای عمومی نیویورک در سال 1937 میگوید: «یهود بهوسیله خبرگزاریهای جهانی شمارا شستشوی مغزی داده و وادار میکند که جهان و واقعیات آن را آنگونه که میخواهند ببینید نه آنچه حقیقت دارد».
درست است، یهود بهوسیله فیلمهای سینمایی، افکار جوانان و فرزندان ما را به سمت ارزشهای ساختگی خود میکشاند و جوانان را بهگونهای تباه میسازد که همواره برده و بنده آن باشند، صهیونیسم تنها در دو ساعت که مدت نمایش یک فیلم است آداب و فرهنگی را که خانواده و معلم و مدرسه طی ماهها تعلیم و تربیت در اذهان جوانان ایجاد کرده، میزداید.
نقش مبلغان و مسؤولان حوزه فرهنگی، آموزشوپرورش و طلاب خانم و آقا در این میان پررنگتر میشود و میبایست با استفاده از روشهای نوین، منطقی و درست در مقابله با این هجمهها به پا خیزند و برای نجات ارزشهایی از قبیل امر مهم حجاب بهخصوص در دختران که مادران آینده و سازندگان خانوادههای متمدن در آینده هستند اقدامات جدی و مثمر ثمری انجام دهند تا بتوانیم به مخالفان حجاب و دشمنان دیرینه اسلام عزیز ثابت کنیم ایرانیان از پیش از اسلام نیز باحیا بوده و همیشه پایبند به ارزشهای دین مبین اسلام خواهند بود.
انتهای پیام/۸۴۰۰۷
منبع: فارس
کلیدواژه: حجاب مدرسه فرهنگ تربیت فاطمه احمدی پوشش ادیان مختلف زنان ایران ارزش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۵۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاباستایلهای ضدحجاب!
درحالیکه لایحه عفاف و حجاب روی میز مجلس شورای اسلامی است، از آن طرف طرح نور با قدرت و در پی مطالبات مردمی درخصوص عفاف و حجاب در حال انجام است، اما به نظر میرسد در این میان کسی با حجاباستایلهایی که در اینستاگرام در حال خودنمایی با نام حجاب هستند کاری ندارد.
افرادی که دو اصطلاح استایل و حجاب را به گونهای با یکدیگر تلفیق کردند که خیلی نتیجه خوبی از آب درنیامده است. انگار حجاب بازیچه دست آنان شده و به لطف شبکههای اجتماعی و بلاگرها، استانداردهای جدید و متناقص برای حجاب تعریف شده و نگاه به مقوله حجاب در حال تغییر است. آنها با شعارهایی همچون «با حجاب هم میتوان زیبا بود»، «بهت یاد میدم چطوری هم باحجاب باشی هم خوشتیپ» کار خود را گسترش دادند و بهجای ترویج حجاب، به تغییر آن رسیدند.
اگر کسی استایل خود را حجاب و محجبهبودن انتخاب کرده باید نوعی از پوشش را برگزیند که مانع از فخرفروشی و جلوهگری باشد. یکی از موضوعاتی که درخصوص حجاباستایلها به چشم میخورد، عادی سازی و رعایت نکردن برخی احکام شرعی و نمایش زیبایی و طنازی زنانه است. موضوعی که چند سالی است توسط بلاگرهای ایرانی دنبال میشود. به این صورت که در ابتدا با ظاهری کاملا پوشیده جلوی دوربین ظاهر میشوند و رفتهرفته برای تبلیغ و درآمدزایی، با آرایش غلیظ و ناخنهای کاشتشده برای دنبالکنندگانشان از سبک زندگی اسلامی سخن میگویند. این موضوع تا جایی پیش رفته که چند روز پیش هم یکی از همین افراد بهظاهر باحجاب که تاکنون در همه تبلیغها و عکس هایش محجبه بوده، به یکباره و در شب عروسی اش با ظاهر دیگری عکسهای بی حجابی از خود را به اشتراک گذاشته است.
بازنمایی جدید حجاباستایلها از حجاب
در عصر حاضر بلاگرهای حجاب به چهرههای نامآشنا و تاثیرگذاری تبدیل شده اند که در حال تغییر شکل صنعت مد و آغاز دوره جدیدی از تنوع در موضوع حجاب هستند. موضوعی که زنگ خطری جدی برای اعتقادات نسل جدیدی بهشمار میرود. نسلی که بعضا در خانوادههای مذهبی بزرگ شدهاند، اما تحت تاثیر این حجاباستایلها و با الگوبرداری از این بلاگرها، تغییراتی در حجابشان ایجاد میشود. علیرضا چابکرو، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این خصوص به جامجم میگوید: «ما تعریف درستی از حجاب نداریم و آن را فقط در نوع پوشش خلاصه میکنیم؛ بنابراین زمانی که فردی به گونهای دیگر حجاب دارد و با عرف جامعه همخوانی ندارد، آن را ضدحجاب میبینیم.» این درحالیاست که بسیاری از حجاب استایلها به کاسبانی سودجو تبدیل شدهاند که اصلا اعتقادی به حکم حجاب اسلامی ندارند و صرفا بهخاطر بازار پرمشتری پوشش اسلامی، به صنعت مدلینگ اسلامی رویآورده اند. حتی این افراد را در صفحات خودشان هم با پوششهای متعدد میبینیم. فعالیت این بلاگرها نه فقط تاثیر مثبتی در پذیرش حجاب مخصوصا در بین جوانان نداشته بلکه آنان ارزشهای حجاب را هم دچار تغییرات منفی کردهاند.
حجاب فقط در پوشش نیست!
حجاب در تعریف اسلامی فقط به پوشیدگی سر و تن اختصاص ندارد، بلکه حجاب گفتار و رفتار را هم شامل میشود؛ بنابراین حجاباستایلهایی را که در ظاهر، حدود شرعی حجاب را رعایت میکنند، اما صدایشان با ناز، کرشمه و عشوه گری همراه است نمیتوانیم محجبه بنامیم. چابکرو هم بر این موضوع تاکید میکند و توضیح میدهد: «ما باید حجاب را بهصورت یک منظومه ببینیم که بخشی از آن پوشش و قسمتی هم به نحوه گفتار و کردار بازمیگردد. البته بخش دیگر آن نیز سبک زندگی، ارزشها و نگرشهای افراد است که مجموعهای از آن حجاب را تشکیل میدهد. اگر در هرکدام از این موارد نقصی وارد شود، نمیتوانیم مبلغ حجاب در شبکههای اجتماعی باشیم.» از سوی دیگر حجاباستایلها به تغییر ذائقه افراد منجر میشوند. از محجبهها گرفته تا پسرانی که در آستانه تشکیل زندگی مشترک هستند. به گونهای که سبک زندگی و نوع پوشش آنان ملاکی برای انتخاب جوانان در انتخاب همسر و شریک زندگی میشود. این موضوع تا جایی پیش میرود که این جوانان را به وسواس در انتخاب گرفتار میکند.
رفتاری متناقض با فلسفه حجاب
عملکرد حجاب استایلها با فلسفه حجاب در تناقض است. فلسفه پوشش و حجاب، کمک به عدم جلوهگری زنان است، اما حجاباستایل از این فلسفه عبور کرده و زن را وارد عرصه جلوه گری و تظاهر میکند. چابکرو نیز بر این باور است که امکان دارد بسیاری از افراد پوشش بسیار کاملی هم داشته باشند، اما با رفتارها و اطوارهایی که در شبکههای اجتماعی از خود نشان میدهند، ضدحجاب شوند و همین تضاد در ذهن بیننده شکل میگیرد. متاسفانه در سالهای اخیر تناقضهای هویتی زیادی در بین بانوان شکل گرفته که اگر نتوانیم این تناقضها را به سمت جامعه پذیری دینی و فرهنگ اصیل ایرانی ــ اسلامی سوق دهیم، شاهد استقبال زنان از فرهنگ غرب خواهیم بود. این دقیقا همان جنگنرم دشمنان است. بااینحال باید با معرفی فلسفه حجاب افراد را نسبت به این مسأله آگاه کنیم و با این تفکر حجاباستایلها که «دیدن مهم نیست، دیدهشدن مهم است» مقابله کنیم.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی