بیانیه جمعی از طلاب و روحانیون بسیجی در حمایت از حجاب و عفاف
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۷۲۰۷
امروز حجاب و عفاف یک مسئله دینی و اجتماعی و فراجنسیتی است که نیاز به عزم دو طرفه از سوی مسؤولان و از سوی مردم دارد، عرصه فرهنگ حجاب و عفاف علاوه بر قانون و بودجه و ساختارهای دولتی و رسمی نیاز به ساختارهای غیر رسمی نیز دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بیانیه جمعی از طلاب و روحانیون بسیجی در حمایت از حجاب و عفاف با این مضمون منتشر شد، یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً”
ای پیغمبر به زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفت و حریت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خودنمائی و جلوه فروشی، یک لحظه است و آثار سوء آن برای کشور، برای جامعه، برای اخلاق، حتی برای سیاست، آثار مخرب و ماندگار است.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی )
حجاب اسلامی جزو ضروریات دین و از مؤکدات آیات و روایات معصومین میباشد و این فریضه الهی موجب حفظ عزت و کرامت زنان و تشخص و ارزشگذاری به مقام زن مؤمن و صیانت از حریم و شخصیت انسانی آنان میشود و در مقابل این نگاه مقدس و باکرامت دین اسلام به زن، شاهد گستردن دامهای فریبنده و کمندهای پیدا و ناپیدای بسیار خطرناک فرهنگ و تفکر غرب هستیم.
دامهایی که در راس آنها سونامی صهیونیست قرار دارد که با چیدن پازلهای خطرناک علیه زنان برای قدرتیابی بیشتر با اسم طرح نظم نوین جهانی از حربههای پلید: تن فروشی، برهنگی (ناتوی فرهنگی یهودیان )، هرزه نگاری، صنعت پورن و فحشا (فرزند مشترک پول پرستان یهود وبیماران جنسی)، بردگی جنسی، ترویج صحنههای اروتیک (تن کامه)، ایجاد کمپانیهای ثروتمند عرضه محصولات مستهجن، فمنیسم (رویای صهیونیستها برای چیرگی بر جهان در راستای به خطر انداختن اساس خانواده )، سوداگران جنسی و قاچاق زنان و... که به صورت پیچیده و عنکبوتی متصل هستند. استفاده میکند.
صهیونیستها میخواهند با ایجاد موج غریزه و به نوعی انقلاب جنسی و گسترش رفتارهای ضد فرهنگی و اخلاقی در بین جوانان و زنان و دختران در جوامع مذهبی از پیشرفت و شکوفایی قدرت جوامع اسلامی در مقابل لیبرالیسم مورد حمایت خود جلوگیری کنند و در این راستا قلب دنیای اسلام که کشور اسلامی ایران مورد هدف قرار گرفته و سمت و سوی تعارض استراتژیک درگیری آنان با انقلاب اسلامی در ترویج لیبرالیزم جنسی و اخلاقی تمرکز دارد تمامی سعی خویش را برای تزریق بیعفتی به شریانهای حیاتی کشور ما بکار میبرند.
امروز حجاب و عفاف یک مسئله دینی و اجتماعی و فراجنسیتی است که نیاز به عزم دو طرفه از سوی مسؤولان و از سوی مردم دارد، عرصه فرهنگ حجاب و عفاف علاوه بر قانون و بودجه و ساختارهای دولتی و رسمی نیاز به ساختارهای غیر رسمی نیز دارد.
ساختارهایی برآمده از بطن مردم انقلابی، معتقد و دغدغهمند و در این میان مهمترین وظیفه نظام حمایت از همین ساختارهای غیر رسمی است.
در ادامه طی این سالها راهبردهای دشمنان برای ترویج بیعفتی و به دنبال آن عادی سازی بیحجابی را میتوان به صورت زیر برشمرد:
1- اولویت سازی برای زیبایی ظاهری افراد در مقابل سایر ارزشهای انسانی و الهی در جامعه با استفاده از ابزارهای فرهنگی و تولیدات رسانهای
2- ایجاد شبکههای سازماندهی شده دختران و پسران برای ظاهر شدن با پوششهای ساختارشکنانه و ناهنجار با پرداخت حقوق روزانه برای گشت زدن این افراد در سطح اجتماع و مراکز عمومی
3- صرف هزینههای کلان برای ایجاد شبکههای ماهوارهای متعدد و تلاش به منظور جایگزینی این رسانهها به جای رسانه ملی در داخل خانوادههای ایرانی و ساخت سریالهای خانوادگی برای القای سبک زندگی غربی و اباحه گری اعضای خانواده و خیانت به یکدیگر
4- استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای شبکه سازی جوانان و ترویج فساد و ابتذال
5- ایجاد شبکههای قاچاق محصولات صوتی و تصویری مبتذل و مشروبات الکلی، لوازم آرایشی و پوشاکهای مغایر با پوشش اسلامی و عرضه کالاهای فرهنگی-آموزشی و هنجار شکنانه و ترویج فساد و بدحجابی در سطح وسیع
6- تلاش برای نفوذ افراد با افکار سکولار و غربی همسو در درون ساختارهای دولتی و تصمیم ساز در اداره امور کشور
7- حساسیت زدایی از اکثریت افراد جامعه نسبت به گسترش فرهنگ بدحجابی در جامعه با استفاده از گفتمان سازی روشنفکری و آزادی
8- ایجاد شکاف اجتماعی و دودستگی افراطیون و آزادی خواهان و قرار دادن آنها در مقابل یکدیگر به صورت فرهنگی و سپس سیاسی
9- تحریف مبانی دینی و الهی حجاب و عفاف و تقلیل آن به امری حکومتی و سیاسی جلوه دادن موضوع حجاب در اذهان عمومی و عدم امکان طرح و تبیین روشن و دقیق مسئله عفاف و حجاب در جامعه توسط دستگاهها و رسانههای فرهنگی و آموزشی به دلیل پیوند خوردن معترضان سیاسی به معترضان اخلاقی و اجتماعی (از هر دو قشر مذهبی و غیرمذهبی ) برای گسترش مخالفین جمهوری اسلامی
10- بهرهگیری از فضای احساسی و التهاب آور برخورد با بدحجابی زنان در سطح اجتماع در راستای کاهش سرمایه اجتماعی کشور و اتهام زنی به ایران با عنوان خشونت علیه زنان
11- ایجاد بحران اجتماعی اخلاقی و آنارشیسم اجتماعی به وسیله گسترش هنجارشکنان در سطح جامعه
12- تغییر در اولویت بندی ارزشها برای مردم و به ویژه زنان مطابق سبک زندگی غربی و استحاله فرهنگ اسلامی- ایرانی
نتیجتا اینکه در کنار سکوت مقامات سیاسی، حتی اظهارنظرهای سیاسیون زن اصلاحات در موضوع عفاف و حجاب که خود چالشی در این عرصه میباشد، اظهارات و دست اندازهای وزریر خارجه آمریکا درباره حجاب زنان ایرانی( که دستگیری افرادی را که در برابر قانون حجاب اعتراض میکنند محکوم و از این افراد حمایت میکند و عدم شفاف سازی مقامات امنیتی در مورد گروهکهای فعال در عرصه اخلالهای اخلاقی و امنیت، شائبه همراهی برخی از آنان برای اجرایی کردن سند 2030 باعث گردیده است تا روند آسیب زایی مقوله حجاب و عفاف تا به این مرحله پیش برود.
و با تاسف اعلام میداریم علت سرمایه گذاریهای کلان و برنامهریزیهای گسترده نظام سلطه و همراهی عناصر داخلی آنها برای حذف حجاب، نه نتها مبارزه برای نابودی اصلیترین نماد مقاومت فرهنگ الهی در برابر فرهنگ مادی است بلکه نتایج و تبعات گستردهای است که بی حجابی و ایجاد فضای فساد و اباحهگری در استحاله جامعه اسلامی بوجود خواهد آورد، که در آن زن مسلمان را دربند زر وزیور و ظواهر و دچار افراط با آرایش و خودنمایی وجلوه گری ساخته و اسیر نقشههای اندلسی نمایند.
از دختران و زنان که به عنوان خط مقدم در مسیر تهاجم و شبیخون بدخواهان نظام اسلامی و استکبار جهانی در جبهه عفاف و حجاب قرار دارند، درخواست م نماییم: از این میراث ارزشمند و معنوی که از پس اعصار و قرون، با جانفشانی و مجاهدت مردان و زنانی مؤمن و خستگی ناپذیر به زمان و عصر ما رسیده است صیانت و پاسداری نمایند.
در ادامه مطالبات این سازمان بشرح ذیل اعلام میگردد:
1- از دولت جمهوی اسلامی میخواهیم مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی را محور کارهای دستگاههای فرهنگی به صورت پیگیر و اثر بخش قرار داده و نقش نظارتی خود را بر دستگاههای اجرایی تحت پوشش فراموش ننماید.
2- از مجلس شورای اسلامی میخواهیم به دنبال اصلاح، رفع ابهام، ایجاد ضمانت اجرایی و خلق قوانین مکمل در حوزه حجاب و عفاف باشد.
3- از قوه قضاییه میخواهیم که هماهنگی لازم را با نیروی انتظامی در برخورد هر چه بهتر و قاطع تر با حلقهها و جریانهایی که با رویکرد معاند مجرمانه و هدفمند در فضای فرهنگی کشور (علی الخصوص دربستر فضای مجازی) تخریب انجام میدهند، به عمل آورد.
4- از رسانه ملی این دانشگاه عمومی میخواهیم ، در این رسالت فرهنگی عظیم از ظرفیتهای مردمی و غیر دولتی استفاده نماید.
5- از همه مراکز و نهادهای فرهنگی درخواست میگردد در راستای فراگیر شدن بحث عفاف و حجاب که نمایانگر جامعه دینی است تلاش بیشتری مبذول دارند.
6- از نیروی انتظامی میخواهیم در برخورد با پدیده بدحجابی با تقویت فعالیتهای نامحسوس خود برای پیدا کردن حلقههای معاند در جریان بدپوشی که با اندیشه مجرمانه در توسعه بیعفتی در جامعه سهیماند را بیش از پیش و مستمرانه پیگیر باشد.
و در پایان اعلام میداریم دیروز مردم مسلمان ما در واقعه گوهرشاد با خون خود از حجاب و عفاف صیانت کردند و امروز در هجمه رسانهها، ماهوارهها و فضای مجازی، معرفت دینی و تفکر اسلامی سلاح مبارزه و صیانت همه ما برای عفت و پاکی زنان و خواهران ماست.
انتهای پیام/73004/ق
منبع: فارس
کلیدواژه: زنان عفاف مجلس شورای اسلامی گوهرشاد حجاب و عفاف عفاف و حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعهای برهنه نبودهایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بودهایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابلمان قرار دادهایم
وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار میدهید، مردم را دعوت به اخلاق نمیکنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار میگیرد، خبر خطای یک نفر میلیونها لایک میخورد، ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمیخورد؛ بعد باعث میشود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد. کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که میخواست غربستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسأله حجاب ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده است، گفت: وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار میدهید، مردم را دعوت به اخلاق نمیکنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار میگیرد، خبر خطای یک نفر میلیونها لایک میخورد ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمیخورد؛ بعد باعث میشود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد.
جماران در خبری نوشت: کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که میخواست غربستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.
مشروح گفتوگو با تقی آزاد ارمکی را در ادامه میخوانید:
فرمانده انتظامی کشور چند روز پیش اعلام کرد که «موضوع عفاف و حجاب را کاملا فرهنگی و اجتماعی میبینیم و اصلاً امنیتی و انتظامی نمیبینیم». شما به عنوان جامعه شناس ریشه مسائل اجتماعی از جمله این قضیه را چطور می بینید؟
به نظر من حجاب یک موضوع اساسی نیست، ولی در شرایط امروز دارد اساسی میشود و متأسفانه ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده و درگیری، تزاحم و برخورد هم از دل آن در آمده است. لذا من مسأله حجاب را بیشتر مسأله امنیتی میدانم؛ تا یک مسأله فرهنگی و عقیدتی. یک علت اساسی نگاه من این است که به طور پنهان وارد یک جنگ شدهایم و شاید در موضع پیچیدهترین جنگ زمانه قرار گرفتهایم. یک زمانی جنگ کلاسیک و اشغال سرزمینی بود؛ مثل جنگ عراق علیه ایران که همه آدمها میتوانستند ببینند واقعا جنگ اتفاق افتاده؛ چون سرزمین ما اشغال شده و صدام آثار و نشانههای فرهنگی را ویران کرده بود. امروز بر خلاف گذشته وارد جنگ شدهایم بدون اینکه این اتفاقات بیفتد و این تخریبهای صورت بگیرد. ما الآن در جنگ با همه غرب قرار گرفتهایم.
تمام جهان را در مقابل خودمان قرار دادهایم
یعنی شما هم قائل به «جنگ ترکیبی» هستید که در حاکمیت بر آن تأکید دارند؟
کاملا؛ در جنگ با غرب به معنای وسیع آمریکا، اروپا و حتی روسیه قرار گرفتهایم. تمام جهان را در مقابل خودمان قرار دادهایم و ما در مقابل جهان قرار گرفتهایم و طبیعی است که این شرایط نیاز به اعلام وضعیت امنیتی دارد. یعنی جمهوری اسلامی الآن نمیتواند اعلام کند که ما حکومت نظامی هستیم و کسی حرکت نکند که مبادا نیروهایی اقدام کنند و شرایط جنگی به هم بریزد. مثلا اسرائیل از ترس حمله ایران اعلام شرایط اضطرار کرد و مردم جمع کردن آب و مواد غذایی را شروع کردند و به پناهگاه رفتند. در واقع به نوعی اعلام شد که ایران میخواهد حمله کند و شما آماده باشید. ولی جمهوری اسلامی هیچ وقت اعلام نکرد که امکان دارد اسرائیل ایران را بزند.
شرایط جامعه ایرانی کاملا خاص شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم
به نظر من امروز به طور نانوشته و پنهان حکومت نظامی برقرار شده است. مثلا اگر کسی بخواهد در دانشکده من را ببیند، درها بسته است و هیچ کس به جز دانشجو حق ورود به دانشکده ندارد؛ این وضعیت پنهان به معنای این نیست که شما سراپا در مقابل غرب قرار گرفتهاید و اراده جنگ دارید؛ شرایط جامعه ایرانی کاملا امنیتی شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم. وقتی قصد ورود به جنگ نداریم، باید مسائل داخلی خودمان را حل کنیم.
عرضم این است که حکومت ما مثل اسرائیل به جامعه اعلام نمیکند که من وارد جنگ شدهام. وقتی گفته شد احتمالا تعدادی اشیاء خارجی در آسمان اصفهان بودند، تحت هیچ شرایطی آژیر کشیده نمیشود؛ ولی شرایط امنیتی است و همه نیروهای نظامی و امنیتی آمادهباش صد درصد هستند و پلیس و نیروهای امنیتی در شهر آشکارا حضور گسترده دارند. شما برای این سطح از حضور نیروها در شهر مستمسک نیاز دارید؛ و پدیدهای به نام «حجاب» اینجا موضوعیت پیدا میکند. کنترل انضباط اجتماعی و اخلاق اجتماعی موضوع میشود به خاطر اینکه سادهترین و قابل دسترسترین موضوعی که میتواند جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد و کل نیروها را سازماندهی کند تا وارد قصه شوند، همین است.
تا وقتی شرایط امنیتی از دستور کار جمهوری اسلامی خارج نشود، ماجرای زد و خورد، درگیری و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در سراسر شهرها به نام حجاب باقی خواهد ماند؛ الّا اینکه ما از این شرایط عبور کنیم. یعنی احساس کنیم که نه غرب میخواهد ما را سرنگون کند، نه اسرائیل ارادهای دارد و نه ما اراده ورود به جنگ داریم. یعنی جامعه یواش یواش دارد میفهمد که اسرائیل که نمیخواهد ما را بزند و غرب هم که اراده اشغال سرزمین ندارد که بخواهد جایی را بزند.
جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است
به نظر میرسد اگر در آمریکا دولت جمهوریخواه بر سر کار بود، شرایط پیچیدهتر میشد. مثلا اگر به جای بایدن، ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، شاید به جنگ هم میرسید. از سوی دیگر آمریکا الآن در قضیه اوکراین درگیر است و نمیخواهد وارد درگیری نظامی دیگری شود. نظر شما در این خصوص چیست؟
اینها دلایل آمریکایی است که چرا وارد این ماجرا نشدهاند؛ ولی جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است. اما چرا در این شرایطی که اجماع بینالمللی هم وجود دارد، اقدام صورت نمیگیرد؟ این از بحث ما خارج است. ولی جامعه میبیند که همه چیز برای یک جنگ آماده بود ولی انجام نشد؛ پس میگویند که جنگ منتفی است. وقتی این در افکار عمومی شکل بگیرد، گزاره شرایط اضطرار از منظر نظام سیاسی و حضور همه جانبه نیروهای امنیتی منتفی خواهد شد.
گام دوم سیاستهای حجاب نمیتواند با مسیر فعلی دنبال شود
گام دوم سیاستهای حجاب نمیتواند با مسیر فعلی دنبال شود و باید توجیههای اجتماعی و فرهنگی بدهند. وقتی فرمانده انتظامی کشور میگوید که مسأله ما امنیتی نیست و اجتماعی و فرهنگی است، نشان میدهد که حساسیت امنیتی منتفی است، الآن دنبال توجیهی برای حضورشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هستند.
اساسا چرا مسأله حجاب در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفت؟ مگر جمهوری اسلامی امروز با بیحجابی رو به رو شده است؟ مگر از روز اول با این مسایل رو به رو نبوده است؟ من معتقدم که ایران از اول با بیحجابی رو به رو بوده است. به دلیل اینکه جامعه ایرانی متنوع است؛ به لحاظ دینی، قومیتی، زبانی، جفرافیای سرزمینی و فرهنگی. ما اصرار کردیم که قالب واحدی در باب حجاب برای زنان طرح کنیم. خود «ارائه قالب واحد» به سرعت درون و بیرون نظام آلترناتیوهای خودش را پیدا کرد. مثلا وقتی روی چادر تأکید شد، قالبهای جدیدی مثل مانتو و روسری آمد و حجاب اداری و حجاب بازار و غیره درون حکومت درست شد.
ما از این غفلت کردهایم که جامعه ای متنوع به لحاظ حجاب بودهایم
یعنی یک تکثر در عین وحدت همیشه شکل گرفته؟
در خود جامعه نگاه کنید. مثلا اقوام مختلف ایرانی یکی از یکی عفیفتر و باحجابتر هستند. البته مفهوم «غیرت» و حمایت از خانه و همسر و ناموس در برخی اقوام بیشتر از جاهای دیگر است. ببینید که در همین اقوام ایرانی چه تنوع حجابی وجود دارد؛ در حالی که خودش خیلی متنوع با حجاب مرکزی و حاشیههای شمالی و جنوبی است، داخل خودش چقدر تنوع به لحاظ موقعیتهای فرهنگی و قبیلهای جاری و ساری هست. شما یک شکل خیلی تاریخی، مهم، مطلوب و قابل دفاع حجاب لری، کردی، آذری، کاشانی، رشتی و... دارید. اصلا جامعه به لحاظ حجاب متنوع بوده و داخل همان مقوله حجاب و بیحجابی قابل حل بوده است. مثلا حجاب خانمهای پیر و جوان را ببینید که چقدر فرق میکند. ما از این غفلت کردهایم که جامعه متنوع به لحاظ حجاب و بیحجابی بودهایم.
ما هیچ وقت جامعه برهنه نبودهایم و برهنگی برای غرب بوده است/ کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود
ما هیچ وقت جامعه برهنه نبودهایم و برهنگی برای غرب بوده است. سختترین دورهای که حجاب رسمی چادر را حاکم کردیم، این را در زیست اجتماعی میدیدیم و در خانه ما جاری بود و در ورزشگاه، عروسی، خلوت و بازار ما وجود داشت. حالا چرا یک دفعه یادشان میآید باید اینها را همسان کند؟ این بر میگردد به قصه مهمی که در جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت؛ و آن «یکسانسازی فرهنگی» است. کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود.
اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد
برخی اندیشمندان معتقدند این یکدستسازی در هیچ جای دنیا نتیجه مطلوب نداشته و همه آنها شکست خورده است. از شوروی گرفته تا خود ایران که دوره پهلوی اول به شکل دیگری این یکدستسازی را شاهد بودهایم. این تجربهها نمیتوانست درسآموز باشد؟
اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد و قرار نیست به تجربه گوش کنند. بر اساس یک ضرورتهای تاریخی انقلاب اسلامی شکل گرفت و همه گروههای سیاسی و فرهنگی آنجا بودند. وقتی جمهوری اسلامی شکل گرفت، این تنوع را یادمان رفت و به یک ایدئولوژی پناه بردیم. آنجا بود که یواش یواش دموکراسی، توسعه و امثال اینها را تعطیل کردیم. آدمهایی که درون این ایدئولوژی عمل میکنند، دیگران را به نگاه رقیب میبینند؛ لذا به حرف کسی گوش نمیدهند و فقط در گزارههای درون ایدئولوژی عمل میکنند.
مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند
ایرانیان هیچ وقت مردمان بیعفتی نبودهاند؛ تنفروشی همیشه پدیده نظامهای سیاسی است. به نظر من گروههای گنگ که یک نوعی خودشان را با نظام سیاسی هم تنظیم کردهاند، فحشا، دزدی و اعتیاد را دامن میزنند؛ پس فحشا یک پدیده سیاسی است. چون مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند؛ در بدترین شرایط نمیمیرند و در بهترین شرایط مست نمیشوند.