Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز این پرتاب‌ها به سوی مریخ اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، از هفته آینده آغاز خواهد شد.

امارات متحده عربی نخستین ماموریت فضایی بین سیاره‌ای‌اش را با پرتاب سفینه «امید مریخ» (Hope Mars)  که «ماموریت مریخ امارات» هم نامیده شده است در ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدارگرد «امید» در اوائل سال ۲۰۲۱ به مریخ خواهد رسید و بعد از سه وسیله علمی برای بررسی جو ، آب‌وهوا و اقلیم سیاره مریخ از بالا استفاده خواهد کرد. مشاهدات این سفینه به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا تبدیل شدن مریخ را از جهانی گرم و مرطوب  در مدت‌ها پیش به سیاره سرد و بیابانی فعلی درک کنند.

این تغییر مریخ به علت از بین رفتن جو ضخیم آن زمان این سیاره بوسیله بادهای خورشید، جریان ذرات بارداری که از خورشید به درون فضا انجام شده است.

سفینه امید مریخ

سفینه امید بوسیله مرکز فضای محمد بن رشید امارات در همکاری با دانشگاه‌های آمریکایی ساخته شده است: این ماموریت نخستین ماموریت علمی سیاره‌ای که یک کشور عرب و مسلمان آن را رهبری می‌کند.

اندکی بیش از یک هفته پس از پرتاب سفینه امید، چین نخستین ماموریت مریخ را کاملا در این کشور توسعه یافته است با پرتاب سفینه تیان‌ون-۱ با یک موشک لانگ مارچ ۵ شروع می‌کند.

چین قبلا مدارگردی به نام یینگ‌هوو-۱ را همراه با سفینه روسی فوبوس- گرانت در نوامبر ۲۰۱۱ به سوی مریخ فرستاده بود، اما این ماموریت ناموفق مانده بود.

تیان‌ون-۱ یک برنامه بلندپروازانه است که شامل یک مدارگرد، یک مریخ‌نشین و یک مریخ‌گرد ۲۴۰ کیلوگرمی است. مقامات چینی جزئیات زیادی درباره این ماموریت منتشر نکرده‌اند، از جمله محل نهایی فرود مجموعه مریخ‌نشین/مریخ‌نورد را اعلام نکرده‌اند- اما وجود این وسائل علمی سوار شده بر روی این ربات‌ها نشان می‌دهد که تیان‌ون-۱ یک برنامه اکتشافی گسترده را در محیط مریخ انجام خواهد داد.

این مدارگرد شش وسیله علمی از جمله یک دوربین با وضوح بالا، یک مغناطیس‌سنج و یک طیف‌سنج معدنی و یک رادار نفوذ‌کننده در زمین دارد که می‌تواند آب یخ‌زده زیر سطح مریخ تا عمق ۱۰۰ متری را شناسایی کند.

اگر تیان‌ون-۱ موفق باشد، چین به سومین کشوری پس از اتحاد شوروی و آمریکا بدل خواهد شد که سفینه‌ای را روی مریخ نشانده است. فرود آمدن این سفینه روی مریخ احتمالا به رویدادی حماسی بدل خواهد که به حوادث حتی بزرگتری در آینده منجر شود: مقامات فضایی چین تمایل خود به انجام یک ماموریت بازگشتی که نمونه‌هایی از مریخ را با خود به کره زمین بیاورد اعلام کرده‌اند و این ماموریت ممکن است در اوائل سال ۲۰۳۰ انجام شود.

آمریکا و اروپا نیز قصد دارند نمونه‌های از سیاره سرخ را به کره زمین بیاورند و برای این کار سفینه «استفامت» (Perseverance) را به فضا پرتاب خواهند کرد این سفینه مریخ‌گرد ۱۴۲ کیلوگرمی بخش اصلی در طرح ۲.۷ میلیارد دلاری ناسا برای اکتشاف مریخ در سال ۲۰۲۰ است. پرتاب این سفینه در ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد) با یک موشک اطلس پنج از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدای آمریکا انجام خواهد شد. این سفینه در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ روی دهانه جزرو (Jezero) روی مریخ خواهد نشست.

سفینه استقامت

سفینه استفامت هفت ابزار علمی روی عرشه‌اش دارد که زمین‌شناسی دهانه جزرو را بررسی می‌کنند و به جستجوی نشانه‌های حیات در دوران باستانی مریخ در سنگ‌های این دهانه ۴۵ کیلومتری خواهد پرداخت که میلیاردها سال پیش یک دریاچه و یک دلتای رودخانه در آن وجود داشته است.

این سفینه که در واقع یک ربات شش‌چرخه است، نمونه‌های متعددی از این محل گردآوری و ذخیره خواهد کرد و احتمالا تا اوائل سال ۲۰۳۱ با خود به زمین خواهد آورد. سپس دانشمندان در آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان به بررسی این مواد مریخی خواهند پرداخت و به دنبال نشانه‌های زندگی و شوهدی درباره تاریخ تکامل مریخ خواهند گشت.

کد خبر 529253 برچسب‌ها نجوم - سیاره - ستاره فضاپیما - کاوشگر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره فضاپیما کاوشگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۹۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، «لیز گرانده» را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی (۶ اردیبهشت) با انتشار بیانیه ای در این زمینه به فعالیت‌های لیز گرانده در عملیات سازمان ملل در امور بشردوستانه و توسعه در یمن، و ایجاد ثبات در بیش از بیست شهر آزاد شده از دست داعش در عراق اشاره کرده است.

بلینکن بدون اشاره به حمایت های همه جانبه آمریکا از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه افزود: دهه‌ها تجربه بشردوستانه لیز گرانده ، زمینه ای که توسط دیوید ساترفیلد و تیمش برای رسیدگی فوری به بحران انسانی در غزه ساخته شده بود را گسترش خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بدون اشاره به نقش واشنگتن در بحران کنونی غزه با حمایت های نظامی و امنیتی از اسرائیل ادامه داد: «بایدن این سمت را بلافاصله پس از حملات تروریستی هولناک ۷ اکتبر ایجاد کرد تا دیپلماسی منطقه ای آمریکا را برای افزایش کمک های بشردوستانه به غزه هدایت کند. »

بلینکن اضافه کرد: در هفت ماه گذشته دیوید ساترفیلد - یکی از دیپلمات های ارشد و با تجربه ما - این تلاش را رهبری کرده است. کمک های خستگی ناپذیر او در گسترش تلاش های کمک های بشردوستانه در غزه ضروری بوده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: من همچنان از تجربه، خرد و مشاوره دیوید در مورد این مسائل بهره خواهم برد، زیرا او به عنوان مشاور ارشد به وزارت امور خارجه خدمت خواهد کرد.

بلینکن گفت: ما مشتاقانه منتظریم که لیز گرانده در این کار مهم رهبری کند. لیز اخیراً به عنوان رئیس و مدیر عامل مؤسسه صلح آمریکا خدمت کرده است. او نزدیک به سه دهه تجربه خارج از کشور را در رهبری، مدیریت و هماهنگی عملیات پیچیده سازمان ملل متحد در برخی از سخت ترین بحران ها در کارنامه دارد

وزیر خارجه دولت بایدن اضافه کرد: لیز گرانده سابقه کار گسترده ای در آفریقا و خاورمیانه دارد از جمله تجربه های وی شامل رئیس عملیات بشردوستانه و توسعه سازمان ملل در یمن، جایی که یکی از بزرگترین عملیات سازمان ملل در سطح جهانی می شود. لیز همچنین مسئول عملیات بشردوستانه، تثبیت و توسعه سازمان ملل به عنوان معاون ماموریت سیاسی سازمان ملل متحد در عراق در طول مبارزات علیه داعش خدمت می کرد.

بلینکن ادامه داد: ارائه کمک های بشردوستانه نجات بخش به غزه نیاز به افزایش و تداوم دارد. تجربه منحصر به فرد لیز در نظارت بر تلاش های مشابه در شرایط پیچیده و خطرناک به او اجازه می دهد تا این تلاش شبانه روزی را ادامه دهد. آمریکا از همه راه‌های ممکن برای اطمینان از رساندن کمک‌ها به آسیب‌پذیرترین جمعیت‌هایی که به آن نیاز دارند استفاده خواهد کرد و سعی خواهد کرد از کارمندان بشردوستانه فعال در منطقه محافظت کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • آمریکا فرستاده ویژه جدید برای غزه منصوب می‌کند
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • این زن فرستاده جدید آمریکا در غزه می‌شود/عکس