Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«هشام الهاشمی» کارشناس سیاسی و امنیتی عراق دوشنبه شب هفته جاری نزدیک منزلش در بغداد به دست افراد ناشناسی ترور شد. صبح روز بعد این اتفاق با موجی از محکومیت‌ها در سطح نهاد و شخصیت‌های رسمی و سیاسی عراق همراه بود. دولت عراق نیز بر ضرورت شفاف‌سازی در این زمینه و مشخص شدن عاملان اصلی جنایت ترور الهاشمی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعاتی بعد عناصر گروه تروریستی داعش از طریق شبکه‌های مجازی اعلام کردند که این ترور کار آن‌ها بوده است. برادر الهاشمی نیز حین تشییع پیکر هشام طی یک گفتگو ابراز داشت که تروریست‌های داعش بار‌ها برادرش را تهدید به قتل کرده بودند و به احتمال زیاد این گروه تکفیری مسئول ترور کارشناس عراقی باشد.

البته اینکه داعش مسئولیت یک جنایت تروریستی را بر عهده گرفته باشد موضوع عجیبی نیست و این روش٬ سازوکار استراتژی این گروه تروریستی است.

اما نکته قابل توجه در این میان٬ حوادث و تحولات سریع و مبهمی است که اخیراً در عراق اتفاق می‌افتد. با نگاهی به سریال اتفاقات سؤال‌برانگیز عراق طی هفته‌های گذشته از حمله معنادار نیرو‌های موسوم به ائتلاف مبارزه با تروریسم در این کشور علیه مواضع حشد شعبی تا اهانت گستاخانه رسانه سعودی علیه مرجعیت عالی شیعیان و پس از آن مانور نظامی غیرقانونی آمریکا در مرکز بغداد که نقض آشکار حاکمیت عراق محسوب می‌شود و اکنون ترور یک فعال سیاسی٬ شاید بتوانیم ارتباط میان آن‌ها را از هدف مشترکی که دنبال می‌کنند بیابیم.

بیشتر بخوانید

درخواست سفیر انگلیس برای حمایت از عراق در یافتن عاملان قتل هاشم الهاشمی

بعد از این اتفاق٬ رسانه‌های معارض و متخاصم با گروه‌های مقاومت در عراق تلاش کردند از همان ابتدا با فرافکنی و نشر اکاذیب انگشت اتهام را به سمت این گروه‌ها بگیرند. البته اینگونه جنجال‌های رسانه‌ای جزءسازوکار اصلی این رسانه‌هاست جای تعجب نیست.

اما هر شخصی که با اوضاع امنیتی و سیاسی عراق آشنایی داشته باشد متوجه می‌شود که سودبرندگان واقعی از مرگ یک شخصیتی همانند الهاشمی گروه‌های مقاومت نیستند.

بدیهی است که مقاومت عراق و حشد شعبی مهم‌ترین مانع اجرای پروژه‌های آمریکا در این کشور هستند و دشمنی واشنگتن با آن‌ها موضوع پوشیده‌ای نیست؛ به ویژه در این بازه زمانی و در فضای مذاکرات استراتژیک ایالات متحده با عراق. گروه‌های مردمی عراق و حشد شعبی همواره به تیم عراقی در این مذاکرات تاکید می‌کنند که اولویت بغداد اخراج آمریکایی‌ها بر اساس مصوبه پارلمان است؛ مصوبه‌ای که آمریکا با دور زدن آن در صدد ادامه حضور خود در عراق است؛ بنابراین هدف اصلی آشکار ایالات متحده از بازی‌های اخیر در عراق٬ حشد شعبی است.

واقعیت این است که سلسله توطئه‌های اخیر واشنگتن در بغداد همگی با هدف تحریک حشد شعبی و آغاز یک درگیری میان نیرو‌های آن با ائتلاف آمریکایی موسوم به مبارزه با تروریسم صورت گرفت تا آمریکا در نهایت بتواند مقاومت را عامل ایجاد ناامنی در عراق معرفی کند.

اما به هرحال حشد شعبی به لطف تدابیر فرماندهان و رهبران آگاه خود تاکنون اسیر هیچ یک از این فتنه‌های آمریکا نشده است و شاید واشنگتن قصد داشته باشد همین استراتژی تحریک را ادامه دهد یا به راهکار تازه‌ای برای مورد هدف قرار دادن حشد شعبی روی بیاورد.

اما در رابطه با موضوع ترور الهاشمی می‌خواهیم این مسئله را که چرا مخالفان حشد شعبی و سفارت آمریکا خیلی سریع این جنایت را متوجه مقاومت دانست مورد بررسی قرار دهیم. در این میان توجه به چند نکته ضروری است:

اول اینکه الهاشمی بر خلاف افکار تکفیری گذشته خود٬ از این گروه‌ها جدا شده و با دولت عراق روابط خوبی برقرار و اقدام به رسوا کردن گروه‌های تروریستی و تکفیری کرده بود.

هشام الهاشمی روابط خوبی با رهبران احزاب شیعه و حشد شعبی داشت و همواره ترور و هرگونه اقدام ضد آن‌ها را محکوم می‌کرد.

درست است که گاهی مواضع و تحلیل‌های الهاشمی بر خلاف نظرات رهبران حشد شعبی بود؛ اما آن‌ها با اعتقاد به آزادی بیان همواره روابطشان را با وی حفظ می‌کردند.

اما صرف نظر از اینکه هشام الهاشمی چه کسی بود و چه رویکرد‌هایی داشت و با توجه به اینکه ترور او می‌تواند تنش‌های جدیدی را در فضای سیاسی و امنیتی عراق ایجاد کند چه کسانی از این اتفاق سود می‌برند؟ و چرا آمریکا تا این حد در محکوم کردن ترور یک نویسنده و کارشناسی که جزءمقامات رسمی دولتی به شمار نمی‌آید عجله کرد؟

پاسخ این سوال خیلی سخت نیست؛ کسی که می‌خواهد عراق را از یک فتنه خارج و وارد یک فتنه جدید و درگیری‌های داخلی و قرار دادن ملت در مقابل گروه‌های مردمی کند٬ آمریکا و وابستگان آن هستند. طرف‌هایی که از آشوب و درگیری‌های عراق سود می‌برند.

نیرو‌های حشد شعبی همواره به ویژه در زمان هجوم تروریست‌ها به عراق٬ خیرخواهی و ملی بودن خود را به مردم این کشور ثابت کرده و هر اقدامی که انجام می‌دادند در راستای منافع ملت و دولت عراق بوده است. اکنون نیز مقاومت عراق قاطعانه در برابر اشغالگری‌های آمریکا ایستاده؛ زیرا حضور آمریکایی‌ها را در عراق مانع اصلی توسعه و تحقق منافع ملی این کشور می‌داند؛ همانطور که واشنگتن در عمل ثابت کرده هیچگاه به دنبال آرامش عراق نیست و احترام به حاکمیت این کشور هیچ معنایی برای آن ندارد.

آنچه بارز است سریال فتنه‌های آمریکایی در عراق تا زمان حضور آن در این کشور تمامی ندارد و عراقی‌ها باید در مقابله با آن‌ها محتاط و هوشیارانه عمل کنند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنگ عراق آمریکا حشد شعبی حشد شعبی گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۱۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

براساس گزارش ایسنا، وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902722

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • گروه‌بندی فوتبال المپیک مشخص شد/ امباپه و مسی در پاریس؟
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • برندگان اسکار ایتالیا معرفی شدند/ «من کاپیتان» درخشید