Web Analytics Made Easy - Statcounter

در عرصه هنرهای نمایشی نیز در کنار آرام آرام گرم شدن تنور اجراهای نمایشی و افزوده شدن به تعدد سالن‌های میزبان آثار تئاتری که از ابتدای تیر درهای خود را برای اجرای عمومی و پذیرایی از مخاطبان گشوده بودند؛ رویدادهای دیگری به وقوع پیوست.

از معرفی اعضای شورای نمایش معاونت صدا گرفته تا معرفی معاون پژوهشی و آموزشی جشنواره تئاتر دانشگاهی، مشخص شدن اجراهای جدید در تماشاخانه‌های پایتخت تا برچیده شدن سازه ناایمن محوطه تئاترشهر با اعتراض مردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اگر در طول هفته به دلیل دل‌مشغولی‌ها کمتر زمان و فرصتی برای رصد اخبار حوزه هنرهای نمایشی کشور داشتید؛ مطلبی که از خاطرتان می‌گذرد مرور مهم‌ترین اتفاقات روی داده طی هفته جاری از شنبه (۱۴ تیر) تا امروز چهارشنبه (۱۸ تیر) در حوزه هنر تئاتر است.  

معرفی اعضای شورای نمایش معاونت صدا

با شکل‌گیری شورای نمایش معاونت صدا، دبیر و ۷ عضو این شورا از سوی معاون صدا معرفی شدند. نادر برهانی‌مرند، ایوب آقاخانی، حسین فدائی حسین، اعظم بروجردی، کاظم نظری، محمدرضا آزاد و حجت الاسلام مهندس سیف جمالی به عنوان اعضا و حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش به عنوان دبیر شورا از سوی حمید شاه آبادی معاون صدا به عنوان سیاست‌گذاران تولید نمایش رادیویی معرفی شدند.

در اولین جلسه شورا با حضور کلیه اعضا و معاون صدا، حمید شاه‌آبادی با اشاره به اهمیت تولید متن نمایش، ماموریت شورا را ارتقای نمایش‌های رادیویی از طریق احصا و تدوین سیاست‌های اصلی و جهت‌گیری‌های کلان معاونت صدا دانست و گفت: دوره سفارش و تولید نمایش‌ها براساس مناسبات تقویمی گذشته است و انتظار می‌رود هم مدیر شبکه و هم اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به سمت مسئله‌محوری پیش بروند و نمایش‌ها بر اساس مسئله‌های موجود تولید شوند نه مناسبات تقویمی. اگر چه برخی مناسبت‌ها خودشان جزء مسائل هستند و حتماً اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید نمایش براساس مناسبت‌های مهم را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اهمیت نمایش‌های کوتاه افزود: این ظرفیت برای تولید نمایش کوتاه حتی نمایش‌های ۱ دقیقه ای در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو وجود دارد و شبکه‌ها باید به این جمع‌بندی برسند که قطعات نمایشی را هم سفارش دهند.

سازه ناایمن محوطه تئاتر شهر در بوستان دانشجو برچیده شد

سازه ناایمن محوطه بوستان دانشجو که با مصالح کانکس در سال ۱۳۸۲ احداث شده بود؛ به دلیل رفع خطرهای ناشی از نقص ایمنی و شکایت‌های متعدد شهروندان به دستور مقام قضایی و با حضور ناظران قضایی و مدیران شهرداری ناحیه یک منطقه۱۱ برچیده شد.

علی اصغرطاهری شهردار ناحیه یک منطقه۱۱ با تاکید بر موضوع اهمیت حفظ ایمنی اماکن و سازه‌های سطح شهر که کاربری‌های اجتماعی و عمومی دارند، گفت: سازه مذکور در سال ۱۳۸۲ بر اساس تفاهم نامه امام جماعت مسجد ولیعصر (عج) و شهرداری ناحیه یک با مصالح کانکس به منظور کاربری موقت اقامه نماز تا زمان ساخت مسجد در این محدوده احداث شد.

وی بیان کرد: پس از پایان ساخت مسجد حضرت ولیعصر (عج)، تذکرات و هشدارهای متعددی برای جمع آوری سازه و رعایت موارد ایمنی ابلاغ شد اما متاسفانه توجهی به این موضوع نشد.

به منظور رفع خطرهای ایمنی سازه، رسیدگی به شکایت های متعدد بهداشتی شهروندان مبنی بر تجمع حیوانات موذی در محدوده و ایجاد آزار برای شهروندان، پس از پیگیری‌های متعدد، به دستور مقام قضایی با حضور نمایندگان قانونی، شهروندان و مدیران شهری، سازه مذکور در بوستان دانشجو برچیده شد.

تماشاخانه مهرگان میزبان «اتاق عروس» می‌شود

تماشاخانه مهرگان میزبان نمایشنامه‌خوانی اتاق عروس به کارگردانی محمد قنبری، نویسندگی والنتین کراسناگوروف و ترجمه مریم صامعی خواهد بود. نمایشنامه‌خوانی اتاق عروس شنبه، ۲۱ تیرم١٣٩٩ ساعت٢٠ در تماشاخانه مهرگان روی صحنه می‌رود.

الهه شه‌پرست، الهه زحمتی، لیلا میرزایی، دلارام ترکی، پروا آقاجانی، سحر آقاسی، سحر حق‌شناس، نازنین میهن، یاسمین بدوی، گندم (معصومه) محمدی، حانیه حقیقی، وصال امینی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، با صدور حکمی مژگان خالقی را به عنوان معاون پژوهش و آموزش این دوره منصوب کرد.

در بخشی از متن حکم جدی به خالقی آمده است: "نظر به شایستگی، تعهد و تجربه‌های ارزشمند جنابعالی در عرصه تئاتر دانشگاهی، به موجب این حکم به عنوان معاون پژوهش و آموزش بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها، زمینه اعتلا و ارتقاء این بخش در جشنواره تئاتر دانشگاهی فراهم شود.

مژگان خالقی دانشجوی دکتری مطالعات تئاتر دانشگاه تهران است. از جمله تالیفات وی در عرصه پژوهش می‌توان به نگارش از کانتور تا کانتور پژوهشی در روش کارگردانی، تاملی بر نقش تماشاگر در اجرای تئاتر، فرآیند شکل گیری رابطه ی تماشاگر با اجرا، تئاتر تادئوش کانتور و ... را نام برد.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری مجتبی جدی از آبان ۹۹ با بخش پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه‌ها و درس گفتارها کار خود را آغاز می‌کند.

عمو زنجیرباف در تالار محراب به صحنه می‌رود

نمایش عموزنجیرباف به نویسندگی، طراحی و کارگردانیِ مهدی رضایی از بیست‌ و دوم تیر ۱۳۹۹ در تالار محراب روی صحنه می‌رود. عموزنجیرباف نمایش برگزیدۀ نخستین جشنوارۀ مونولوگ دانشجویی افراست؛ این نمایش، دورۀ اول اجرای خود را به مدت پنج شب در قالب رپرتوار آثار برگزیده، در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو در دی‌ سال ۱۳۹۸ با استقبال مخاطبان سپری کرد.

در ادامۀ روند اجراییِ این اثر، مهدی رضایی تصمیم به اجرای دوبارۀ آن در تالاب محراب گرفته است. عمو زنجیرباف به موضوع مواد روان‌گردان پرداخته و با توجه به شیوۀ اجرایی، برای اجرا در روزهای کرونایی، گزینۀ مناسبی است. محمد میرعلی، بازیگر این نمایش است که در نخستین جشنوارۀ مونولوگ دانشجویی افرا، موفق به دریافت تندیس بهترین بازیگری مرد شد.

هنرمندان به پویش «من ماسک می‌زنم» دعوت شدند

سید حسین سیدزاده مدیریت صندوق اعتباری هنر از تمامی اعضای این مجموعه خواست با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا و تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان بهداشتی به پویش «من ماسک می‌زنم» بپیوندند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: با توجه به تشدید مجدد شیوع ویروس کرونا در کشور و تأکید مقام معظم رهبری و مسئولان بهداشتی کشور، از تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر دعوت می‌کنیم ضمن رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی به‌عنوان پرچمداران اصلاح فرهنگ عمومی، سهم خود را در راه مبارزه با این ویروس با پیوستن به کمپین «من ماسک می‌زنم» به شکل مطلوب ادا کنند.

اعضای صندوق که علاقمند به مشارکت در پویش «من ماسک می‌زنم» هستند، می‌توانند از اقدامات خود در راستای مبارزه با ویروس کرونا عکس تهیه نموده و به صفحه اینستاگرامی صندوق اعتباری هنر ارسال نمایند.

صابر ابر در فضای باز تالار وحدت اجرا می‌رود

نمایش هِه با بازی صابر ابر و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا می‌شود. نمایش هِه به طراحی و کارگردانی پیمان قدیمی و با بازی صابر ابر از نیمه اول مرداد در فضای باز تالار وحدت، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا می‌شود

هِه بر اساس رمان تنهایی پرهیاهو اثر بهومیل هرابال و ترجمه‌ پرویز دوایی، توسط پیمان قدیمی برای اجرای تئاتر بازنویسی شده ‌است. این نمایش در شیوه‌ اجرایی خود از تمهیدات دیگرگونه‌ای بهره می‌برد به نحوی که در پرهیز از تداخل آلودگی‌های صوتی محیط، صدای این نمایش توسط تلفن همراه و هدفون شخصی تماشاگران قابل شنیدن خواهد بود.

برچسب‌ها تئاتر شهر صابر ابر رادیو نمایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر شهر صابر ابر رادیو نمایش تئاتر شهر صابر ابر رادیو نمایش صندوق اعتباری هنر تئاتر دانشگاهی من ماسک می زنم هنرهای نمایشی تولید نمایش معاونت صدا برچیده شد صابر ابر نمایش ها نمایش ه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی و سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین دوره جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدای نشست عنوان کرد: شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است. سه سال جشنواره برای ایجاد زیرساخت‌ها و چشم انداز‌های درست تعطیل شد، اما بعدش دومرتبه به اجرا رسید. پس از در تولید بچه‌های مسجد در استان‌ها تحت عنوان تئاتر محرابیان، حال احساس میکنیم به رشد مناسب رسیدند.

وی در ادامه افزود: تئاتری‌ها حال به زایایی رسیده و می‌توانند وارد عرصه‌های جدی شوند. پس از کارگاه سال قبل مشهد، قرار است خروجی‌ها امسال به اجرا رسیده و در رویداد‌های تئاتر کشور حضور یابند. تئاتری‌های اجرایی امسال خروجی هشتصد گروه نمایشی ما هستند و ما تلاش داریم کار‌ها را به روستا‌ها هم برسانیم. تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد تا ما بتوانیم استعداد‌ها حتی در مرز‌های ایران را کشف و هدایت کنیم.

مصطفی موتورچی دبیر جشنواره نیز در صحبت‌هایی با اشاره به عدم انتشار فراخوان برای این دوره گفت: از بین کار‌های رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد. در کنار کار تولید اثر، سلسله کارگاه هم داشتیم که نزدیک به هشتصد مربی و گروه بودند و اینها نمایشنامه‌هایی آماده و در مساجد اجرا کردند و بااین هدف سه دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها را داشتیم که برگزیده‌های آنها به این جشنواره رسید. همچنین داوران اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه هستند.

زارعی همچنین درباره اهمیت گروه محوری در جشنواره افزود: جوایز هم گروه محوری از اول تا سوم اعطا می‌شود. یکی از جوایز ویژه ما جایزه ویژه فرج الله سلحشور به نام این عزیز تئاتری مسجدی خواهد بود است.

زارعی رباره جایزه سلحشور گفت: این جایزه به گروه برتر تقدیم خواهد شد یک گروه کاملا مسجدی که در آموزش‌ها حضور داشتند و مسائل اخلاقی را هم رعایت کرده و به معنای واقعی یک گروه هستند. همچنین امسال چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها را خواهیم داشت.

وی درباره تک جنسیتی بودن اجرا‌ها بیان کرد: بخاطر این مسائل کار‌هایی تولید شد و داوران خانم هستند که راحت کار‌ها اجرا شود و اینبار ما ساختار شکنی کرده و از سه خانم با تحصیلات و تجربه برای داوری استفاده کردیم. 

کوروش زارعی در ادامه گفت: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجرا‌ها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود، هرگروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت، مساجد یزد و امامزاده‌ها شاهد اجرا‌ها خواهند بود. 

موتورچی افزود: در طول جشنواره برای بچه‌های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و انجا کارگاه نمایشنامه نویسی و دوره کارگردانی برگزار می‌کنیم.

وی درباره جوایز این جشنواره گفت: ما پنج جایزه گروه خواهیم داشت. بازیگری خانم و آقا هفت نفر تقدیر بدون رتبه خواهند بود. دو بزرگداشت و جایزه سلحشور نیز خواهیم داشت. سیصد میلیون جایزه خواهیم داشت و بیشترین جایزه هم فرج الله سلحشور بیست میلیون و پنج گروه برگزیده هر کدام ده میلیون خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • کاظم نظری از اداره کل هنرهای نمایشی به دانشگاه رفت
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • دومین دوره انتخابات موسسه هنرهای نمایشی استان برگزار شد
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • تخریب منزل مسکونی با سازه چوبی در پیشوا/۴نفر مصدوم شدند
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال