Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@07:17:11 GMT

تاثیر کرونا بر آشفته بازار ارز

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۱۲۳۹

تاثیر کرونا بر آشفته بازار ارز

وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی درباره دلایل آشفتگی بازار ارز اظهار کرد: در فصل بهار ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور کاهش یافته است و صادرات نفت به دلیل افت ۳۰ درصدی قیمت و کاهش تقاضای جهانی با مشکلات بیشتری مواجه شد.

کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که ۴۰ درصد صادرات نفتی کاهش یافت، مرز‌ها با همسایگان مسدود شد و به دلیل رکود جهانی قیمت کالا‌های صادراتی نیز کاهش یافت، همه این موارد موجب شد ناترازی کشور بیشتر و فشار بر بازارساز ارز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه این مشکل راه حل کوتاه مدت ندارد، گفت: هیچگاه اقتصاد راه حل کوتاه مدت پیشنهاد نمی‌کند بلکه دولت باید طی سال‌های گذشته شرک‌های تجاری و محصولات صادراتی را متنوع و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیاده می‌کرد و سهم صادرات غیرنفتی و دانش بنیان را افزایش می‌داد.

شقاقی شهری بیان کرد: باید خدمات و کالا‌های ضروری مردم را به صورت کامل در داخل تولید می‌شد تا به خارج وابستگی نداشته باشیم، اما اتفاق نیفتاد و سیاست‌های تجاری و بخش واقعی اقتصاد یک شبه تغییر نمی‌کند و پروسه زمانی نیاز دارد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر رییس بانک مرکزی سهمی در نرخ ارز و کنترل آن ندارد و ورود وی به بازار ارز بی معنی است، تصریح کرد: مهم‌ترین مسئولیت کنترل بازار ارز با وزارت نفت و وزارت صمت است و این دو وزارتخانه منابع ارزی را برای کشور تامین و مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: سهم سیاست‌های تجاری و بخش واقعی اقتصاد سهم غالب در کنترل ارز است، سهم بانک مرکز در کنترل ارز محدود است یا باید از ذخایر ارزی استفاده کند یا باید مداخله کند که در حال حاضر در هر دو حالت اثر کوتاه مدت ۱۰ روزه دارد و راهکار موقتی است.

شقاقی شهری گفت: در حال حاضر حرکت دو وزارتخانه کلیدی باید شتاب بگیرد و باید در گذشته اقدامات ساختاری صورت می‌گرفت و بازار‌های هدف، شرک‌های تجاری و تولید کالا‌های راهبردی را افزایش می‌دادیم، اما فرصت را از دست دادیم.     منبع:میزان

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کرونا بازار ارز پارسی خبر بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۱۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

ایسنا/هرمزگان قشم و کیش در شاخصه‌های سرمایه گذاری، تولید و صادرات، برترین مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصادی انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، اختتامیه‌ همایش ملی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور شامگاه ۶ اردیبهشت در مشهد مقدس برگزار شد. این نشست که با حضور وزیر کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و حجت الله عبدالملکی نماینده ویژه‌ی رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد برگزار شد.

در شاخصه‌های سرمایه گذاری، تولید و صادرات، برترین مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصادی انتخاب شدند.

براساس ارزیابی عملکرد شاخص های اقتصادی سال ۱۴۰۲ حوزه‌های مختلف مناطق آزاد، مناطق آزاد قشم و کیش در حوزه موضوعات اقتصادی (سرمایه گذاری، تولید و صادرات) حائز رتبه اول و برتر در همایش ملی کلیه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شدند.

عبدالملکی در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اهدای لوح از زحمات مدیرعامل این دو منطقه آزاد به منظور ارتقای شاخص های اقتصادی تقدیر کرد.

 افزایش صادرات و صادرات مجدد، به بیش از ۵۰۵ میلیون دلار، تراز تجاری مثبت ۳۱۳ میلیون دلاری، رشد صدور و تمدید ۲۰ درصدی مجوزهای سرمایه گذاری، رشد حجم سرمایه‌گذاری در شیلات و کشاورزی به میزان ۱۰۰ درصد، رشد ۱۱ درصدی تعداد ثبت شرکت‌ها،رشد حمل و نقل و ترانزیت به نسبت تردد خودرو و مسافر به میزان ۲۷ درصد، رشد اشتغال ۲۵ درصدی ایجاد شده در واحدهای صنعتی، عقد قرارداد تحویل ۸۰ قطعه زمین برای فعالیت‌های صنعتی از جمله مهمترین دستاوردهای اقتصادی منطقه آزاد قشم در سال گذشته می باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد