Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق در اظهاراتی ضمن تأکید بر این مسئله که ترکیه با بغداد هماهنگی در زمینه حملات خود انجام نداده است، گزینه‌های این کشور در پاسخ به حملات ترکیه را رونمایی کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «احمد الصحاف» سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق، امروز (پنجشنبه)، در گفت‌و‌گویی مطبوعاتی از گزینه‌های پیش روی این کشور در پاسخ به حملات ترکیه به شمال عراق خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، سخنگوی وزارت خارجه عراق در این خصوص گفت:‌ «به‌شدت اقدامات نظامی تحریک‌آمیز و یک‌جانبه ترکیه را محکوم و رد می‌کنیم. تأکید می‌کنیم که هماهنگی با دولت عراق صورت نگرفته است. این اقدامات باعث افزایش تنش در نوار مرزی میان دو کشور خواهد شد و کمکی به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه نخواهد کرد حتی بر امنیت منطقه اثر خواهد گذاشت لذا از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که به نقش خود در زمینه حمایت از عراق در حق دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضیش عمل کنند».
احمد الصحاف ادامه داد:‌ «قوانین بین‌المللی حق واکنش، رجوع به شورای امنیت، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و همچنین استفاده برگه دادوستدهای تجاری را که سالانه بیش از شانزده میلیارد دلار برای ترکیه سود به همراه دارد به اضافه وجود ده‌ها شرکت ترکیه‌ای در خاک عراق، ضمانت می‌کند».
الصحاف افزود: «تمام این موارد منابع قدرت و گزینه‌های پیش روی وزارت خارجه عراق هستند؛ اما ما به اصل حسن همجواری، حفظ منافع در قالب توازن و احترام به حاکمیت و همچنین پایدار بودن هماهنگی‌های مشترک در هر آن چیزی که بر دو ملت همسایه بازتاب خواهد داشت، تکیه می‌کنیم».
سخنگوی وزارت خارجه عراق در پایان خاطرنشان کرد: «همچنان بر این باوریم که راه حل سیاسی راهی برای گذر از تجاوزهای پی‌در‌پی است؛ اما در مقابل برگه‌های قدرت را نیز در اختیار داریم».
این اظهارات در حالی است که پیشتر، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت که آنکارا بر اساس حق دفاع از خود طبق قوانین بین‌المللی در شمال عراق علیه گروه «پ‌ک‌ک» دست به عملیات می‌زند و در عین حال برای همکاری با بغداد در مقابله با این گروه اعلام آمادگی کرد.
آنکارا از 14 ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از 17 ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق، با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان آغاز کرد که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است؛ اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

عملیات هوایی ترکیه در شمال عراق
روز گذشته نیز پایگاه اینترنتی روزنامه تقویم چاپ ترکیه از عملیات جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور در شمال عراق خبر داد.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه تقویم، وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد: این عملیات پس از شناسایی محل استقرار شماری از عناصر گروه پ ک ک در منطقه زاپ در شمال عراق اجرا شد. در این عملیات 2 تن از عناصر گروه پ ک ک از پای در آمدند.
وزارت دفاع ملی ترکیه تاکید کرد: عملیات ترکیه تا نابودی کامل همه تروریست‌ها ادامه خواهد یافت.

واکنش برهم صالح به تجاوز ترکیه به خاک عراق
رئیس جمهور عراق لزوم توقف تجاوز نظامی ترکیه به خاک عراق ‏و خودداری از تعرض به حاکمیت آن را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، برهم صالح، رئیس جمهور عراق بر لزوم توقف تجاوز نظامی ترکیه به خاک عراق تاکید کرد.
برهم صالح دیروز میزبان تعدادی از سفرای کشور‌های عربی در بغداد بود. این دیدار برای بررسی راه‌های تقویت روابط میان عراق و کشور‌های عربی و گسترش دورنمای همکاری در زمینه‌های مختلف با هدف تضمین منافع متقابل برگزار شد.
برهم صالح در این دیدار گفت: عراقی توانمند، ‏ مقتدر و دارای حاکمیت یک پروژه ملی است که امنیت کشور عراق و ثبات و آرامش جامعه را حفظ خواهد کرد.
بر اساس گزارش شبکه «شفق نیوز»، برهم صالح تاکید کرد: ثبات و آرامش عراق یکی از ارکان اصلی ثبات منطقه‌ای است.
رئیس جمهورعراق گفت: عراق کشوری قدرتمند و تاثیر گذار بر تحولات منطقه‌ای و بین المللی است و همه کشور‌ها باید به حاکمیت آن احترام بگذارند و برای داشتن روابطی پیشرفته مبتنی بر تفاهم مشترک درباره بسیاری از مسایل کنونی نباید در امور داخلی آن دخالت کنند.
برهم صالح بر لزوم حمایت از راه حل‌های مسالمت آمیز برای حل بحران‌ها و تنش‌ها در منطقه با هدف تقویت امنیت و ثبات همه کشور‌ها تاکید کرد.
وی افزود: عراق نباید بخشی از سیاست جناح بندی‌ها باشد.
رئیس جمهور عراق در ادامه لزوم توقف تجاوز نظامی ترکیه به خاک عراق ‏و خودداری از تعرض به حاکمیت آن را خواستار شد.
برهم صالح از موضع کشور‌های دوست و برادر و اتحادیه عرب در پشتیبانی از عراق در برابر تداوم تجاوز ترکیه و نیز حمایت از امنیت و ثبات عراق قدردانی کرد.
رئیس جمهور عراق بر ضرورت تلاش و همگرایی مشترک برای رسیدن به راه حل‌هایی درباره مشکلات مرزی میان کشور‌ها تاکید کرد.
وی افزود این راه حل‌ها باید از طریق دیپلماتیک، گفتگو‌های جدی و همکاری مشترک حاصل شود.

درخواست نشست فوق‌العاده پارلمان عراق
سه روز پیش نیز یک نماینده دیگر عراق، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان کشورش در سایه سکوت دولت مرکزی در قبال تداوم نقض‌های حاکمیتی آشکار از سوی آنکارا و واشنگتن در خاک عراق شد.
«منصور البعیجی» نماینده پارلمان عراق، سکوت دولت عراق در قبال «اشغال اراضی این کشور از سوی ترکیه» و نقض حریم هوایی عراق از سوی آمریکایی‌ها را خجالت‌آور دانست و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی این نقض‌های صورت گرفته شد.
پیش از او «جمال فاخر» نماینده عضو ائتلاف «سائرون» از پارلمان عراق خواست تا نشستی فوق‌العاده برای بررسی تجاوزهای ترکیه برگزار کند و به دولت اختیار تام دهد تا از تمامی برگه‌های فشار خود علیه آنکارا استفاده کند و به تجاوزهای مکرر آن به زمین و آسمان عراق پایان دهد.
البعیجی نیز امروز، طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، گفت: ترکیه به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان، اقدام به عملیات نظامی در داخل اراضی عراق کرد و این امر در واقع اشغال اراضی عراق به شمار می‌آید اما ما هیچ واکنش درخوری را از سوی طرف عراق ندیدیم. پس سوگندی که شما برای حمایت از کشور در قبال هرگونه تجاوز خارجی یا داخلی خورده‌اید، کجاست؟
البعیجی از ریاست پارلمان عراق خواست تا برای بررسی نقض‌های صورت گرفته علیه حاکمیت عراق از سوی ترکیه و آمریکا نشستی فوق‌العاده برگزار کند و به این نقض‌ها پایان دهد. زیرا این امر بیش از این نباید به تاخیر افتد و یادداشت‌های اعتراضی دولت در قبال این مسأله دیگر کافی نیست و باید طرف عراقی، اقدام بازدارنده‌ای برای این پیشروی نیروهای ترکیه در داخل خاک ما ـ به هر دلیلی که صورت می‌گیرد ـ انجام دهد.
وی توضیح داد: آیا طرف ترکی می‌پذیرد که نیروهای عراقی برای مقابله با تروریست‌ها در مرزها، در داخل ترکیه عملیات نظامی انجام دهند؟ قطعا آنها نخواهند پذیرفت.
این نماینده عراقی خواستار استفاده از تمامی ابزارهای لازم برای اخراج نیروهای ترکیه از خاک عراق و جلوگیری مانورها و آموزش‌های نظامی نیروهای آمریکایی بدون موافقت دولت فدرال در داخل این کشور شد.

اقدام جنجالی ترکیه؛ انتشار نقشه‌ای از عراق تجزیه شده!
سومریه نیوز از اقدام بخش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در انتشار نقشه‌ای از عراق تجزیه شده خبر داد که با انتقاد برخی نمایندگان مجلس ترکیه همراه شد. پایگاه خبری سومریه نیوز اعلام کرد: بخش ارتباطات در ریاست جمهوری ترکیه در حساب کاربری توئیتر خود نقشه‌ای را منتشر کرد که اوضاع عمومی عراق را تا ششم ژوئیه 2020 نشان می‌دهد که این مسئله خشم یک نماینده مخالف (مجلس ترکیه) را همراه داشت.
آیتون چیرای، نماینده حزب «الخیر» و رئیس فراکسیون سیاست‌های امنیت ملی در مجلس ترکیه با هشدار درباره خطرناک بودن انتشار این نقشه گفت: اقدام بخش ارتباطات ریاست جمهوری مبنی بر انتشار نقشه‌ای از عراق تجزیه شده، می‌تواند این مشروعیت را به طرف‌های رسمی در کشور‌های دیگر بدهد که نقشه‌ای مشابه برای ترکیه منتشر کنند.
چیرای در حساب کاربری توئیتر خود تاکید کرد انتشار نقشه‌ای درباره عراق تجزیه شده با موضع ترکیه مبنی بر پایبندی آن به تمامیت ارضی عراق تعارض دارد.
این سیاستمدار مخالف ترک افزود: انتشار نقشه‌ای این چنینی توسط یک طرف رسمی بسیار خطرناک است.
در این نقشه؛ مواضع تمرکز نیرو‌های ترکیه در شمال عراق تا ششم ژوئیه 2020 و مواضع حزب کارگران کردستان نشان داده شده است.




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق ترکیه ترکیه به خاک عراق وزارت خارجه عراق رئیس جمهور عراق پارلمان عراق شمال عراق برای بررسی فوق العاده برهم صالح کشور ها نقض ها راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۵۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار استقلال به خانواده ها: تست گیری فصل جدید آکادمی شروع نشده است

باشگاه استقلال اطلاعیه‌ای را درمورد آکادمی این باشگاه منتشر کرد.

باشگاه استقلال، با انتشار اطلاعیه‌ای به خانواده‌ها هشدار داد فریب افراد سودجو که اقدام به سواستفاده از نام آکادمی باشگاه استقلال می‌کنند را نخورند.

در این اطلاعیه آمده است:

"برخی افراد سودجو طی روزهای گذشته اقدام به انتشار تبلیغات در زمینه تست گیری آکادمی باشگاه استقلال کرده و مدعی شده‌اند برای تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید آکادمی باشگاه استقلال تست گرفته و یارگیری می‌کنند.

در همین راستا، باشگاه استقلال به اطلاع تمامی علاقه‌مندان و همچنین والدین محترم و عزیزی که تمایل به ثبت نام فرزندانشان در آکادمی باشگاه استقلال دارند، می‌رساند هنوز فعالیت تست‌گیری آکادمی استقلال برای فصل جدید آغاز نشده و باشگاه استقلال زمان تست‌گیری در تیم های پایه (نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید) را از طریق رسانه‌های رسمی باشگاه استقلال اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

همچنین کسانی که در هر جایگاهی بدون اخذ مجوز از باشگاه استقلال اقدام به تست‌گیری به اسم آکادمی استقلال و ثبت نام با نام و لوگوی باشگاه استقلال به عنوان آکادمی زیرمجموعه باشگاه کنند، به صورت جدی تحت پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت."

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش سرمربی پرسپولیس به استوری جنجالی نورافکن
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • (ویدئو) پاسخ جالب همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال به یک سوال جنجالی
  • ببینید | پاسخ جالب همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال به یک سوال جنجالی
  • هشدار استقلال به خانواده ها: تست گیری فصل جدید آکادمی شروع نشده است
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق