Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود هادیان گفت: با آتش زدن بقایای زمین های کشاورزی علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمود هادیان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به در پیش بودن فصل برداشت محصول کشاورزی در سطح شهرستان و برای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش، اظهار کرد: مضررات این عمل در بلندمدت کاهش عملکرد محصول به‌دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری‌ها، سرما و گرما به‌دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را درپی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه این اقدام باعث تلف و از بین رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌شود، افزود: برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای بر جای مانده از برداشت محصول می‌کنند که این کار به‌دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی داشته و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

رئیس محیط زیست میاندورد به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن بقایا بعد از برداشت محصولات کشاورزی خودداری کنند زیرا بازمانده محصول کشاورزی (کاه و کلش) برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می‌شود.

 هادیان تصریح کرد: با آتش زدن بقایای زمین های کشاورزی علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

وی تاکید کرد: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر به‌دنبال دارد.

هادیان گفت: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این در بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جرم محسوب می‌شود.

رئیس محیط زیست میاندورود یکی از مهم ترین کارها در جهت جلوگیری از این اقدام توسط کشاورزان را بحت آموزش وفرهنگ سازی دانست و خاطرنشان کرد: قرار است با همکاری جهادکشاورزی و دهیاران با حضور در بین کشاورزان مباحت را مطرح کرده که اولین مرحله امروز کار آموزشی انجام خواهد شد همچنین  گشت‌های مشترک بین محیط زیست و اداره جهادکشاورزی  در راستای ترویج و پیشگیری از آتش زدن کاه و کلش به طور مداوم ادامه دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آتش زدن بقایای برداشت محصول محیط زیست کاه و کلش مواد آلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۵۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد

 عبدالرحمن زحمتی گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.

معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.

روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.

وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.

لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.

در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه از پستانداران زیست می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • برداشت چغندر قند در دزفول