Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-09@00:26:31 GMT

شورای حقوق بشر؛ شرمسار از نام سردار سلیمانی

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۷۵۰۶

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی برگزار شد که حتی متحدان سنتی رژیم تروریست امریکا نیز نتوانستند شرمساری خود را از جنایت ترور سردار سرلشگر، شهید قاسم سلیمانی پنهان کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  کشور‌های شرکت کننده در چهل و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که امروز پنجشنبه در ژنو برگزار شد، ضمن محکومیت اقدامات فراقانونی و خودسرانه دولت‌ها، از به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا برائت جستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نشست امروز نمونه آشکاری از محکومیت سیاست‌های تجاوزکارانه و نقض حقوق بشر کاخ سفید توسط جامعه جهانی بود که در سایه شهادت فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ابراز شد.

گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از روال قانونی در ابتدای نشست با ایراد سخنانی یادآور شد؛ سردار (شهید) سلیمانی یک مسئول بلندپایه دولتی در یک کشور دارای حاکمیت است که مورد هدف ارتش آمریکا قرار گرفت.

اگنس کالامارد با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم درباره ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند نتیجه گرفت که ترور فرمانده سپاه قدس اقدامی خودسرانه، غیرقانونی و نقض حقوق بشر بوده است.

وی همچنین بی‌اعتنایی برخی دولت‌ها به قوانین الملل در استفاده از پهپاد در جریان درگیری‌های نظامی را به باد انتقاد گرفت و خاطر نشان کرد که گسترش دامنه جنگ با تروریسم به امنیت و صلح جهانی خسارت می‌زند.

در همین پیوند سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو هم هشدار داد که آمریکا و کشوری که پهپاد مورد استفاده در عملیات ترور سردار سلیمانی را میزبانی کرده باید پاسخگو باشند.

«اسماعیل بقایی هامانه» خاطر نشان کرد؛ ترور سردار سلیمانی اقدامی غیر قانونی و جنایت بزرگی است که صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته است.

وی یادآور شد که این اقدام نه تنها نقض قوانین بین الملل و منشور ملل متحد، بلکه نقض قوانین حقوق بشری است و گزارش گزارشگر سازمان ملل در رابطه با ترور فرمانده نیروی قدس ایران، قابل چالش نیست.

سفیر کشورمان در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که ترور سردار سلیمانی فراتر از یک اقدام خودسرانه بلکه غیر اخلاقی و خطرناک است.

بقایی عملیات به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه را «تروریسم دولتی» خواند و خاطر نشان کرد که آمریکا باید بر همین اساس پاسخگوی اقدام خود باشد. هیچ دلیل و برهانی به گفته او نباید اجازه داده شود که «این اقدام غیر قانونی» را توجیه کند.

سفیر کشورمان بر همین اساس از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا درباره به خطر افتادن ابتدایی‌ترین قوانین حقوق بشری، حاکمیت قانون و مبانی نظام بین الملل، زنگ خطر را به صدا درآورد.

وی سردار سلیمانی را محبوب ملت ایران خواند که ترور او ضمن جریحه دار کردن احساسات مردم، گواه دیگری برای اثبات رویکرد خصمانه آمریکا علیه ملت ایران در چهل سال گذشته است.

وی در پایان با بیان اینکه سردار سلیمانی مثل یک قهرمان زندگی کرد و سرانجام به شهادت رسید تصریح کرد: او همچنان برای قاتلانش یک کابوس به شمار می‌رود.

نمایندگان سایر کشور‌های حاضر در این نشست از جمله افغانستان، لیبی، استرالیا، سوریه، عراق و کوبا نیز اقدامات یکجانبه، خودسرانه و خارج از روال قانونی را محکوم کردند.

نماینده ونزوئلا در اظهارات خود تصریح کرد: ما عملیات ترور سپهبد قاسم سلیمانی را که به صورت غیرقانونی صورت گرفت، محکوم می‌کنیم. این اقدام، نقض آشکار قوانین بین المللی انسانی و حقوق بشر بود.

نماینده عراق نیز ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در خاک این کشور را تجاوز آشکار و نقض حاکمیت عراق خواند و به شدت ان را محکوم کرد.

همچنین نماینده اتحادیه اروپا در سخنانی با بیان اینکه استفاده از پهپاد در نظام بین الملل غیر قانونی نیست، اما تصریح کرد که کشتار‌های خودسرانه و فراقانونی غیر قابل قبول است. وی خاطر نشان کرد؛ پایبندی به قوانین حقوق بشری فارغ از اینکه چه کسی مرتکب جنایت میشود امری اجتناب ناپذیر است و مصونیت نباید به عنوان یک گزینه دیده شود.

نماینده کشور ایسلند نیز از طرف کشور‌های اسکاندیناوی در اظهار نظر مشابهی نسبت به کشتار‌های فراقانونی دولت‌ها عمیقا ابراز نگرانی کرد و خواستار پاسخگویی دولت‌های جنایتکار شد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه (۱۳ دی ۱۳۹۹) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپاد‌های وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: ترور سردار سلیمانی سازمان ملل متحد شورای حقوق بشر خاطر نشان قاسم سلیمانی بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد

وزارت خارجه سوریه گزارش مضحک این کشور درباره حقوق بشر که اخیرا صادر شد را محکوم و تاکید کرد که آمریکا صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش مضحکی که اخیراً وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر صادر کرده بود اعلام کرد که ایالات متحده با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت حرف زدن درباره حقوق بشر و یا متهم کردن کشورها در این زمینه را ندارد و باید به نقض قوانین بین‌المللی پایان داده و مداخلات خود در امور سایر کشورها را متوقف کند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه به این منظور آمده است که وزارت خارجه آمریکا اخیراً گزارشی را منتشر کرد که مملو از اطلاعات گمراه کننده درباره حقوق بشر بود . در چهارچوب تلاشی از سوی دولت‌های متوالی آمریکا جهت معرفی خود به عنوان حافظ حقوق بشر در سراسر جهان و سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشور در نقض حقوق بشر قرار داشت که آخرین مورد آن کمپین‌های سرکوب خشونت آمیز علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاست، در حالی که این دانشگاهیان خواستار پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه هستند.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت این را ندارد که دیگر کشورها را متهم کند و یا به آنها درس بدهد؛ زیرا تاریخ ایالات متحده پر از وحشتناک‌ترین اشکال نقض حقوق بشر است که از نابودی مردمان بومی در قاره آمریکا شروع شد و سپس به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ممنوعه در هیروشیما و ناکازاکی و کشتار بسیاری از ملت‌ها و غارت ثروت‌های آنها رسید.

وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که مردم سوریه در نتیجه سیاست‌های متجاوزانه دولت‌های متوالی آمریکا از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی، تجاوز به خاک سوریه، حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه و غارت ثروت‌های ملی این کشور آسیب زیادی دیده‌اند و هنوز هم از آنها رنج می‌برند. علاوه بر آن آمریکا با تحمیل محاصره ناعادلانه یکجانبه درحال مجازات جمعی مردم سوریه و دیگر ملت‌های مورد هدف است که نقض آشکار حقوق بشر از جمله حق زندگی محسوب می‌شود.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا باید از سیاست‌های مخرب خود عقب نشینی کرده و به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از استانداردهای دوگانه و سیاسی کردن مسائل حقوق بشری پایان داده و از مداخله در امور سایر کشورها و بی‌ثبات کردن آنها دست بردارد.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • ببینید | روایت سردار سلیمانی از علت ردصلاحیت شدن خود در گزینش سپاه
  • حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟/ اوکراین: ترور زلنسکی توسط روسیه خنثی شد/ تهدید بلاروس به اقدام نظامی علیه لهستان
  • سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم
  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • غریب‌آبادی: چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • پیام ویژه رهبری به خانواده سردار ترور شده توسط اسرائیل