Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، درگذشت شیخ محمد کسنزانی، پیر طریقت قادریه و تلاش مریدان وی برای حضور در مراسم تشییع که قرار است فردا در اقلیم کردستان عراق برگزار شود به دلیل محدودیت های کرونایی برای رفت و آمد در مرز و تلاش مریدان برای عبور مشکلاتی را به وجود آورد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در باره به ایرنا گفت: با توجه به شیوع کرونا، بسته بودن مرز مسافری باشماق و رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان حضور دراویش و مریدان شیخ محمد کسنزانی پیر طریقت قادریه برای شرکت در مراسم تشییع وی در اقلیم کردستان عراق فراهم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین خوش‌اقبال اظهار داشت: بدلیل شیوع کرونا و برای حفظ سلامتی مردم، امکان حضور مریدان طریقه قادریه در عراق فراهم نیست و نیروهای مرزبانی اقلیم کردستان هم اجازه ورود ایشان به خاک عراق را نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه ساعت ۱۶ عصر پنجشنبه تعدادی از پیروان طریقه دراویش کسنزانی قادریه وارد مرز باشماق شدند، افزود: پیروان دراویش کسنزانی قادریه درصدد بودند از طریق این مرز به کشور عراق عزیمت کنند که مرزبانان عراقی بدلیل رعایت شرایط بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مانع عبور این افراد شدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: افراد حاضر پس از ممانعت طرف عراقی در صدد بودند که به صورت فشار جمعیت از مرز باشماق عبور کنند که مرزبانان عراقی متوسل به زور و تیراندازی هوایی شدند اما در این حادثه کسی آسیب ندید و کشته نشد.

به گفته وی، طرف عراقی علت اصلی این ممانعت را جلوگیری از ازدحام جمعیت به منظور پیشگیری از گسترش شیوع کرونا اعلام کرده است.

خوش‌اقبال یادآور شد: تعدادی از این افراد موفق به ورود به خاک اقلیم شدند و تعداد دیگری نیز قصد ورود داشتند که مأموران مرزی اقلیم کردستان عراق بدلیل شرایط خاص بیماری کرونا ممانعت کردند و این موضوع باعث درگیری بین طرفین و تیراندازی هوایی مرزبانان عراقی شد.  

وی با بیان اینکه علت اصلی مخالفت عراق با ورود این افراد محدودیت های مربوط به کرونا است، گفت: این فرد مورد احترام همگان در اقلیم کردستان و کردستان و برخی دیگر از استان های کشورمان است و احتمال اینکه در شرایط مناسب برای او مراسم گرفته شود، وجود دارد.

معاون سیاسی، امتیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه با وجود شایعات فضای مجازی و رسانه های معاند کسی در درگیری مرزی کشته نشده ولی برای متفرق کردن تجمع کنندگان مرزبانان عراقی تیراندازی هوایی کردند، افزود: بخاطر ازدحام جمعیت ۲ نفر از این افراد به صورت سطحی مصدوم شدند که یکی در بیمارستانی در مریوان و یکی در پنجوین عراق تحت درمان هستند و حال عمومی آنها نیز خوب است.

خوش اقبال تاکید کرد: خانواده این فرد نیز از طرفداران شیخ محمد کسنزانی خواسته‌اند بدلیل شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا از حضور در مراسم تشیع و مجلس ختم بزرگ این طریقت پرهیز کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

خوش اقبال تاکید کرد: احتمال عودت افرادی که عصر امروز وارد خاک اقلیم شده اند نیز از سوی طرف عراقی بدلیل محدودیت‌های کرونایی زیاد است.

خوش اقبال گفت: با توجه به درگذشت شیخ محمد کسنزانی قطب طریقه قادریه اینجانب ضمن تسلیت به همه مریدان و دوستداران این پیر طریقت و با عنایت به برگزاری مراسم خاکسپاری در روز جمعه و علاقه مشتاقان وی به شرکت در مراسم به علت شراط خاص شیوع ویروس کرونا و عدم موافقت عراق برای حضور هموطنان عزیز و علیرغم موافقت ما با حضور مریدان وی در مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی از مریدان ایشان تقاضا داریم با توجه به احتمال عودت افرادی که از مرز خارج شده اند از حضور در مرز خودداری کنند در فرصت مناسب مراسمی در خور این عزیز برگزار شود.

 ۱۵۰ نفر از دراویش در مرز باشماق منتظر هستند

باشگاه خبرنگاران هم نوشت:  حسین خوش اقبال معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان گفت: تعدادی از طرفداران مرحوم شیخ محمد کسنزانی که قرار است فردا پیکرش در سلیمانیه به خاک سپرده شود، قصد عزیمت به کشور عراق را داشتند که با برخورد خوب ماموران انتظامی، مرزبانی و گمرک تعدادی از این عزیزان موفق شدند وارد کشور عراق شوند.

او افزود: با توجه به برخی محدودیت‌های کرونایی در مرز و مخالفت‌های کشور عراق، متاسفانه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ نفر از دراویش در مرز باشماق منتظر هستند.

معاون سیاسی استاندار کردستان بیان کرد: علیرغم همراهی و همکاری خوب ایران، کشور عراق به خاطر شیوع کرونا ویروس و رعایت مسائل بهداشتی از ورود دراویش به کشورش ممانعت می‌کند.

خوش اقبال یادآور شد: در حال رایزنی با کشور عراق هستیم که در مورد ورود این تعداد از طرفداران آن مرحوم به یک نتیجه برسیم.

او خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه والای شیخ محمد کسنزانی و فرقه قادریه و اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی برای این عزیزان قائل است در طول این مدت برنامه‌های متعددی برای برگزاری مراسم پیش بینی شد که با توجه به تاکید خانواده آن مرحوم، به عقب افتاد، اما تعدادی از طرفداران بدون هماهنگی قصد ورود به عراق را داشتند و به علت ازدحام مشکلاتی ایجاد شد.

به گفته خوش اقبال، بر اثر ازدحام دراویش در مرز باشماق، دو نفر هم مصدوم شدند که یک نفر در حال حاضر در بیمارستان مریوان بستری و حال عمومی اش خوب است و یکی دیگر از مجروحان هم در بیمارستان پنجوین عراق بستری شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچگونه مشکل امنیتی در مرز نداریم و ماموران مرزبانی، انتظامی و نمایندگان فرماندار در منطقه حضور دارند و در حال رایزنی هستند که انشاالله مشکل تردد این عزیزان حل شود.

شیخ «محمد کسنزانی» کیست؟

 شیخ «محمد کسنزانی»  شخصیت نامی و شیخ طریق قادری، رییس طریقت قادریه صبح روز شنبە ۱۴ تیرماه جاری دار فانی را وداع گفت. شیخ محمد بر اثر بیماری در آمریکا و در سن ٨٢ سالگی جان خود را از دست داد. شیخ محمد کسنزانی حسینی، فرزند سید عبدالکریم، فرزند سید عبدالقادر، فرزند سید عبدالکریم، مشهور به لقب «شاه کسنزان» است. او در سال ۱۳۱۷ شمسی  در روستای ''کربجنە'' از نواحی شهر ''سنگاو'' در کردستان عراق  بە دنیا آمد. شیخ محمد علاوه بر علوم تصوف و آداب طریقت، علوم فقه و قرآن کریم و عقاید و ادیان تطبیقی را نیز خواند. او بسیار به تنهایی و مطالعه و جمع کردن و تحقیق در کتاب‌های علمی عمومی و به‌ویژه عرفانی علاقه داشت و به این ترتیب بود که کتابخانه بزرگ و با ارزشی از کتاب‌ها و دست‌نوشته‌ها جمع‌آوری کرده است. او بعد از وفات پدرش شیخ عبدالکریم کسنزانی، به ریاست طریقت قادریه کسنزانیه رسید.

پیام استاندار کردستان

چند روز پیش استاندار کردستان هم در پیامی درگذشت پیر طریقت قادریه را به مردم کردستان و مریدان وی تسلیت گفت. در متن پیام بهمن مرادنیا آمده است: با خبر شدیم کە شخصیت نامی و رهبر طریقه قادریه شیخ محمد کسنزانی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفته و روح پاکش در جوار بارگاە الهی آرام گرفته است. فقدان این شخصیت بزرگوار، عالم وعارف بی گمان ضایعە ای بزرگ برای مردم متدین و خصوصا مریدان و دوستداران ایشان در جای جای جهان بە شمار می رود.

اینجانب درگذشت شیخ محمد کسنزانی رهبر و قطب طریقت قادریە را بە عموم مردم استان کردستان و همە کسانی کە دل در گرو کردار و منش این شخصیت بزرگ دارند تسلیت عرض کرده و از خداوند بخشایندە مهربان برای ایشان آرامش ابدی مسالت می نمایم.

کد خبر 529466 برچسب‌ها دراویش ایران و عراق

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دراویش ایران و عراق استاندار کردستان تیراندازی هوایی مرزبانان عراقی اقلیم کردستان کردستان عراق طریقت قادریه معاون سیاسی شیوع کرونا مرز باشماق خوش اقبال کشور عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پس از ۱۳ سال به عراق سفر کرد. چندین وزیر عضو کابینه، رییس سرویس اطلاعاتی میت و برخی از مشاورین نظامی و اقتصادی در این سفر اردوغان را همراهی کردند. نگاهی به لیست توافقنامه‌های امضا شده بین اردوغان و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، نشان دهنده این است که اقتصاد و امنیت به عنوان دو رکن مهم اهداف آنکارا در این سفر برجسته شد و ترکیه می‌خواهد از ظرفیت‌های اقتصادی عراق بالاترین بهره را ببرد.

عراق و ترکیه ۲۶ موافقتنامه و یادداشت تفاهم در زمینه های امنیتی، تجاری، آب، توسعه و سایر زمینه ها امضا کردند. تلاش برای تحقق اهداف پروژه «مسیر توسعه»، از مهمترین اهداف ترکیه در عراق است و قرار است برای اتصال بندر فاو عراق به ترکیه و ایجاد یک گذرگاه تجاری جدید از فاو تا بندر مرسین ترکیه در سواحل دریای مدیترانه، قطر و امارات متحده عربی نیز مشارکت مالی داشته باشند. به همین خاطر، علاوه بر عبدالقادر اورال ‌اوغلو، وزیر ترابری و زیرساخت ترکیه و رزاق محیبس الصداوی وزیر حمل و نقل عراق، جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر و سهیل محمد المزروعی وزیر انرژی و زیرساخت امارات نیز در مراسم امضای یادداشت تفاهم حضور داشتند.

اردوغان، پس از دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نشست مشترک خبری اعلام کرد: «این سفر و توافق‌هایی که امضا شده، نقطه عطف جدیدی در روابط ترکیه و عراق خواهد بود. توافقنامه چارچوب استراتژیک برای همکاری مشترک که با نخست وزیر محترم عراق امضا کردیم، یک نقشه راه ارزشمند و استوار است. همکاری در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم یکی از مهمترین موضوعات دستور کار ما بود. اشاره رسمی عراق به این که پ.ک.ک یک گروه ممنوعه است، مورد استقبال ماست و درباره اقدامات مشترک قابل اجرا علیه گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک و شاخه‌های آن که از خاک عراق ترکیه را هدف قرار می‌دهند، رایزنی کردیم». اردوغان همچنین درباره ادامه حمله های رژیم صهیونیستی به غزه گفت: «با مقامات عراق، تأثیرات ظلم اسراییل در فلسطین بر منطقه خود را مورد بررسی قرار دادیم و درباره گام‌های مشترکی که می‌توانیم برداریم رایزنی کردیم».

محمد شیاع السودانی نخست ‌وزیر عراق نیز امنیت عراق و ترکیه را به هم مرتبط دانست و اعلام کرد: «در این دیدار درباره همکاری امنیتی که ثبات ترکیه و عراق را تضمین می‌ کند، توافق کردیم. نمی‌توانیم اجازه حمله به کشور دیگری از طریق خاک عراق را بدهیم».

عراق طی سالیان گذشته به یکی از مهمترین مقاصد صادرات کالا و شرکای تجاری ترکیه تبدیل شده است. اردوغان در جریان سفر به بغداد، درباره حجم مبادلات تجاری گفت:«حجم تجارت بین کشور ما و عراق در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار بود. ما می خواهیم این حجم را به سطوح بالاتر برسانیم. درباره اقداماتی که در این زمینه باید انجام دهیم با جناب نخست وزیر صحبت کردیم».

مثلث اهداف ترکیه در عراق

طی سالیان گذشته، ترکیه در حوزه حساس آب و امنیت، مشکلات خاصی برای عراق به وجود آورده است. مقابله با تحرکات تروریستی پ.ک.ک از سوی نیروی هوایی و نیروی زمینی ترکیه، بارها موجب آن شده که روستاییان مناطق مرزی شمال عراق، امنیت و امکان تردد و فعالیت روزمره را از دست بدهند و امنیت غیرنظامیان منطقه در خطر قرار بگیرد. ترکیه همچنین با سدسازی و اعمال کنترل بر میزان ورود آب به عراق، عملا همسایه خود را در تنگنا قرار داده و این در حالی است که مناطق گسترده‌ای از شمال و جنوب عراق، به بازار مصرف کالاهای ترکیه‌ای تبدیل شده است. بنابراین به شکل اجمالی می‌توان گفت که اقتصاد، امنیت و آب، سه ضلع مثلث اهداف ترکیه در عراق هستند.

ترکیه به دنبال خرید نفت از عراق است و می‌خواهد در آینده، گاز عراق را نیز منتقل کند و علاوه بر پروژه‌های عمرانی عظیم، در بازار مصرف مواد غذایی، پوشاک و مبلمان عراق، امتیازات کلانی به دست آورد و در حوزه آب نیز از کارت فشار استفاده کند. در عین حال، به دنبال آن است تا با همکاری و همراهی ارتش عراق و همچنین نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق، به تهدیدات تروریستی پ.ک.ک پایان دهد. اما هنوز مشخص نیست که در میدان عمل، کمیته عملیاتی مشترک تا چه اندازه بتواند امکان هماهنگی بین نیروها و تغییر شرایط بر روی ارض واقع را ایجاد کند.

سفر اردوغان به اربیل

رییس جمهور ترکیه، پس از پایان دیدارهایش در بغداد، راهی اربیل شد تا با سران اقلیم کردستان عراق نیز دیدار و گفت و گو کند. یکی از نکات برجسته مهم در سفر اردوغان به اربیل، این بود که او با نچیروان بارزانی رییس اقلیم، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم و اعضای کابینه محلی دیدار کرد اما با بافل طالبانی رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق دیداری صورت نگرفت. برخی از روزنامه نگاران و تحلیلگرانی که اردوغان را در این سفر همراهی می‌کردند، اعلام کردند که آنکارا به بهانه آزادی عمل فعالیت نیروهای گروه موسوم به حزب کارگران کردستان ترکیه در سلیمانیه، در مقابل طالبانی موضع گرفته و در هفته‌های اخیر، اردوغان و هاکان فیدان وزیر امور خارجه کابینه او، بارها به طور آشکار به اتحادیه میهنی هشدار داده و از طالبانی انتقاد کرده‌اند.

اما با وجود اینکه روابط رو به رشد و تثبیت شده ای بین ترکیه و حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی وجود دارد، کنترل نفت عراق در اختیار دولت مرکزی بغداد است و پس از صدور حکم دادگاه، ترکیه و اقلیم کردستان عراق، نمی‌توانند نفت عراق را به شکل غیرقانونی به فروش برسانند.

نتیجه

عراق به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه، علاوه بر حوزه نفت و انرژی، در بخش‌های دیگری نظیر کشاورزی و بازار مصرف، مورد توجه دولت و بخش خصوصی ترکیه قرار گرفته است. انتظار می‌رود در شرایطی که بحران اقتصادی ترکیه را فرا گرفته و تورم و ناتوانی در تامین مالی اقتصاد این کشور را با مشکلات بزرگی روبرو کرده، عراق عملا به یک مجرای تنفسی تبدیل شود و دولت اردوغان، بخشی از مشکلات اقتصادی خود را با مواهب و آورده‌های عراق حل کند.

کد خبر 6086239

دیگر خبرها

  • مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ| فتحی قهرمان بزرگسالان شد
  • عملیات در محل تجمع و عیش و نوش مستشاران آمریکایی‌ به روایت حسین مظفر
  • ثبت دو وقف جدید کردستان
  • اولین تصاویر از محل وقوع تیراندازی و حریق در اربیل + فیلم
  • ثبت۲ وقف جدید در کردستان
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس
  • ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس
  • گزارش یک خبرگزاری از ماجرای تجمع امروز در مقابل فرمانداری بندرعباس + فیلم
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟