Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در اولین جلسه هم اندیشی تأسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در استان کردستان گفت: یکی از مهمترین نیاز‌های استان ایجاد بستری برای مهیا کردن زیرساخت‌های مرتبط با پیوند اعضاء است.

او افزود: اولین اهداکننده عضو استان کردستان در سال جاری مربوط به اعضای بدن پسر جوان ۲۰ ساله از اهالی شهرستان قروه است که دچار ضایعه مرگ مغزی بر اثر سانحه تصادف شده بود، اقدامی انسان دوستانه که ایثار و گذشت را بار دیگر معنا بخشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان: با بیان اینکه اعضای بدن این جوان دچار مرگ مغزی، جان ۸ نفر را از مرگ نجات داد و به آن‌ها زندگی دوباره بخشید افزود: عمل جداسازی اعضا و پیوند در بیمارستان سینای تهران روز گذشته انجام شد.

رضاعی در ادامه به هدف تأسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان و اهمیت موضوع در استان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی زندگی بخش بسیار دیگری از افراد می‌شود بنابراین با اهداء، فرصت دوباره زندگی کردن را به دیگران ببخشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه: یکی از پیشروترین مقررات در خصوص اهدای عضو را در ایران داریم، افزود:اما هنوز نسبت به دیگر کشور‌های جهان در این شاخص در رتبه پایینی قرار گرفته‌ایم.

رضاعی با بیان اینکه نجات جان انسان‌ها با اهدای عضو بسیار ارزشمند و از بار معنوی بالایی برخوردار است گفت: در حال حاضر در کشور ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند و هر روز ۱۲ بیمار به علت عدم دریافت عضو فوت می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: سالانه ۴ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که قابلیت اهدای عضو دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه شایعترین علت مرگ مغزی در کشور ما تصادفات جاده‌ای است گفت: با رضایت کامل خانواده فرد دچار مرگ مغزی، از اهدا کنندگان داوطلب استقبال می‌شود و مشکل خاصی برای پیوند اعضا وجود ندارد.

رضاعی با اشاره به اینکه مرگ مغزی ظاهری شبیه به کما دارد ادامه داد: امکان بهبود فرد مبتلا به مرگ مغزی وجود ندارد و بر اساس فتوای علما این فرد دوباره زنده نخواهد شد.

او با اشاره به میانگین شاخص اهدای عضو (تعداد موارد اهدای عضو در یک میلیون نفر) در کشور این امر را ۱۱/۸ عنوان کرد و گفت: میانگین شاخص اهدای عضو در کردستان ۲ است و رتبه ۲۸ را در این خصوص نسبت به سایر استان‌ها داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: اعضای بدن ۴۱ بیمار مرگ مغزی از سال ۸۳ تا کنون در استان اهدا شده که از این تعداد ۲۴ نفر مرد و ۱۷ نفر زن بوده است.

رضاعی با بیان اینکه افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند تنها ۷۰ درصد آن‌ها قابلیت اهدای عضو دارند افزود: فقط ۲۵ درصد بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو می‌رسند که مهمترین علت اهدا نشدن عضو، عدم استقبال و رضایت خانواده‌ها است.

او با بیان اینکه ترویج و نهادینه کردن امر اهدای عضو، لازمه فرهنگ سازی است گفت: در حال حاضر اهدای عضو در استان کردستان به علت عدم اعتقاد به مرگ بیمار تا زمان ایست کامل قلبی، ترس از سرزنش دیگران، ترس از مثله شدن و اعتماد به معجزه کمتر از حد استاندارد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ارتقاء شاخص اهدای عضو از عدد ۲ به ۵ را مهمترین هدف خود بیان کرد و در ادامه به اهم اقدامات دانشگاه، و بررسی مفاد اساسنامه تأسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در استان کردستان اشاره کرد.

رضاعی در پایان اهداف این انجمن و راه‌های رسیدن به این امر را بیان کرد و گفت: ارتقای دانش همه سطوح جامعه درباره مرگ مغزی، آموزش نحوه شناسایی کامل افراد مرگ مغزی شده، همراه نمودن خیرین و رسیدگی به مشکلات خانواده اهدا کننده عضو از جمله این اهداف است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان استان کردستان دچار مرگ مغزی اهدای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۱۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از چهارمحال وبختیاری، دکتر پانته آ رمضان‌نژاد در تشریح این خبر اظهار داشت: سید کریم هاشمی مطلق ۴۲ ساله اهل و ساکن باباحیدر از توابع شهرستان فارسان بر اثر عارضه مغزی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) فارسان بستری بود.

وی افزود: پس از انتقال بیمار به مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی و تایید مرگ مغزی وی از سوی پزشکان، خانواده فهیم و نوع دوست بیمار رضایت به اهدای عضو دادند.

وی اضافه کرد: صبح امروز شنبه ۱۵ اریبهشت ماه ۱۴۰۳ همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) عمل جداسازی کلیه ها و کبد این بیمار جهت اهدا به بیماران نیازمند عضو انجام شد.

وی در پایان از خانواده های ایثارگر اهدا کننده عضو بیماران مرگ مغزی تقدیر و برای این عزیزان از درگاه خداوند صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نمود.

گفتنی است: به منظور ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو، علاقمندان می توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل "فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو" اقدام نمایند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902929

دیگر خبرها

  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • بیمار مرگ مغزی به ۴ نفر زندگی دوباره بخشید
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • ۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • جوان مرگ مغزی به ۵ بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید
  • دانش‌آموز دختر در لالی به ۳ نفر زندگی دوباره بخشید
  • اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به ۳ بیمار جان دوباره بخشید
  • دختر دانش‌آموز اهل لالی به سه بیمار جان دوباره بخشید