Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم‌اکنون زمینه‌های پژوهشی ذیل چالش‌های نظام موضوعات «پدافند غیرعامل حوزه حقوق، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی» و «تهدیدات ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور» جهت بهره‌برداری علاقه‌مندان روی سامانه پژوهش‌یار قرار گرفت.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- محدثه حسینی؛ طرح «پایش آزاد» در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مخفف «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» است که هدف آن تبدیل چالش‌های کلان کشور به زمینه‌های پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایان‌نامه و یا رساله تعریف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس نظام پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاه‌های آزاد اسلامی هر واحد استانی در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالش‌های کشور کمک کنند.

نظام پایش به‌صورت شبکه‌ای در حال اجرا است که موقعیت جغرافیایی استاد و دانشجو حائز اهمیت نیست. دانشجویان و اساتید در سامانه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و در صورت رسیدن به توافق می‌توانند به ادامه فعالیت خود بپردازند.

بیشتر بخوانید:

تشریح برنامه علمی محیط‌زیست دریایی دانشگاه آزاد اسلامی

مشکلات زیست‌محیطی و چالش ضعف در فناوری زیر ذره‌بین دانشجویان

حل مشکل شبکه ارتباطی حمل و نقل کشور در نظام پایش آزاد

با شروع اجرای برنامه پایش آزاد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی با انتخاب زمینه پژوهشی از برنامه علمی، می‌تواند مسیر تحقیقات علمی در حوزه پدافند غیرعامل را بیش‌ازپیش همسو و هدفمند کند.

برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه‌های ریسک، تاب‌آوری شهری و دفاع سایبری؛ نقد و بررسی پروژه بایوژمی تالاب انزلی، نشان‌دهنده توانمندی و ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در حوزه تجزیه‌وتحلیل علمی و ارائه راه‌کارهای فنی در پدافند غیرعامل است.

طراحی نقشه جامع پژوهشی پدافند غیرعامل کشور؛ مأموریت نخست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ذیل برنامه علمی مصوب است، در نظام موضوعات این برنامه علمی و تدوین در نه حوزه علمی (ارزیابی و مدیریت ریسک، علوم و فناوری زیستی، حقوق، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، سایبری، روانشناسی و علوم کالبدی، شیمی و نانو فناوری، فرهنگی و اجتماعی و اقتصاد مقاومتی و مدیریت با رویکرد پدافند غیرعامل) تدوین‌شده است.

نظام موضوعات پدافند غیرعامل حوزه حقوق، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی

دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است، هر ملتی که نتواند از خود دفاع بکند زنده نیست، هر ملتی هم که به فکر دفاع از خود نباشد و خود را آماده نکند درواقع زنده نیست، هر ملتی که اهمیت دفاع را درک نکند به یک معنا زنده نیست، ما نمی‌توانیم چشم و قدرت تحلیل داشته باشیم، توطئه عمیق عناد آمیز استکبار علیه اسلام و انقلاب و نظام اسلامی را ببینیم درعین‌حال به فکر دفاع نباشیم. «مقام معظم رهبری»

فتح‌الله رحیمی، رئیس حوزه دانشی علوم انسانی در برنامه علمی پدافند غیرعامل واحد تهران شمال و متخصص حقوق در گفتگو به خبرنگار خبرگزاری آنا می‌گوید نظام موضوعات حوزه حقوق، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی با ره‌توشه قرار دادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب که دفاع را جزئی از هویت یکی ملت می‌دانند به ارائه اهداف، راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی در چارچوب چهار منظومه (حوزه‌های حقوق بین‌الملل، امنیت ملی و دیپلماسی، حقوق عمومی و اقتصادی و حوزه حقوق فناوری‌های نوین) با رویکرد پدافند غیرعامل پرداخته است.

در منظومه نخست «حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، حقوق مالکیت فکری و حقوق تجارت بین‌الملل»، سه چالش عمده اختلافات مفهومی حقوق بشر اسلامی با اسناد حقوق بشری، تروریسم و نقض حقوق بشر و کاستی‌های حقوقی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر با سه هدف غایی تشخیص اصول مشترک در وضع قواعد حقوق بشر، دفاع از حقوق اساسی ایرانیان قربانی تروریسم و تقویت مبانی قانونی مبارزه با جرائم مواد مخدر و ۶ هدف عینی و ۱۵ راهبرد ارائه می‌شود.

در منظومه دو حوزه «امنیت ملی و دیپلماسی و علوم سیاسی»، دو چالش عمده تهدید اختلافات با همسایگان و حل‌وفصل پایدار اختلافات و یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و بحران‌های منطقه‌ای خاورمیانه، با دو هدف غایی مصونیت افزایی محیط منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و همسایگان بلافصل و تهدید زدایی از نظام آنارشیک و حفظ صلح، چهار هدف عینی و هشت راهبرد ارائه‌ شده است.

نظام موضوعات پدافند غیرعامل حوزه حقوق، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی منظومه چالش حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، حقوق مالکیت فکری و حقوق تجارت بین‌الملل عمده اختلافات مفهومی حقوق بشر اسلامی با اسناد حقوق بشری تروریسم و نقض حقوق بشر کاستی‌های حقوقی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر امنیت ملی و دیپلماسی و علوم سیاسی تهدید اختلافات با همسایگان و حل‌وفصل پایدار اختلافات یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و بحران‌های منطقه‌ای خاورمیانه حوزه حقوق عمومی و اقتصادی کثرت دعاوی و اطاله دادرسی در دیوان عدالت اداری و اطاله اجرای احکام در مراجع مذکور و توزیع ناعادلانه ثروت ناامنی شغلی و تهدید بیکاری ناکارآمدی نظام عملکردی نمایندگان مجلس نارسایی‌های حقوقی اقتصادی نظام پولی و بحران بدهی‌ها حقوق فناوری‌های نوین، حقوق محیط‌زیست، حقوق سایبری و حقوق پزشکی تقابل ناموزون و تهدیدات زیست‌محیطی و تهدیدزایی در چارچوب حقوقی فضاهای سایبری

در منظومه سه «حوزه حقوق عمومی و اقتصادی»، چهار چالش، کثرت دعاوی و اطاله دادرسی در دیوان عدالت اداری و اطاله اجرای احکام در مراجع مذکور و توزیع ناعادلانه ثروت، ناامنی شغلی و تهدید بیکاری و ناکارآمدی نظام عملکردی نمایندگان مجلس، نارسایی‌های حقوقی اقتصادی نظام پولی و بحران بدهی‌ها با چهار هدف غایی تضمین امنیت قضایی شهروندان و تقویت اعتماد عمومی، تضمین ساختارهای شغلی و حفاظت از سرمایه‌های اجتماعی، تقویت ابعاد پارلمانی نظام جمهوری اسلامی ایران، و تأمین رفاه عمومی و تاب‌آوری در مدیریت بدهی‌ها، ۱۲ هدف عینی و ۲۲ راهبرد طرح‌شده است.

در منظومه چهار «حقوق فناوری‌های نوین، حقوق محیط‌زیست، حقوق سایبری و حقوق پزشکی»، چالش تقابل ناموزون و تهدیدات زیست‌محیطی و تهدید زایی در چارچوب حقوقی فضاهای سایبری با اهداف غایی ارتقا مبانی حقوقی توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست و همکاری در حفظ و صیانت از حقوق اساسی و امنیت سایبری، پنج هدف عینی، ۱۰ راهبرد ارائه‌شده است.

به‌طورکلی در هر منظومه به تفکیک منظر، برنامه، هدف و زمینه‌های پژوهشی به‌تفصیل آمده است و این برنامه علمی درمجموع ۴۰۶ زمینه پژوهشی را معرفی کرده است. 

منظومه حقوق و روابط بین‌الملل با حضور سکینه ببری گنبد نماینده حوزه دانشی روابط بین‌الملل و فتح‌الله رحیمی نماینده حوزه دانشی حقوق در شورای راهبردی برنامه‌های علمی استان تهران در جلسه نظارت و ارزیابی اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری بررسی و مصوب شد.

هم‌اکنون زمینه‌های پژوهشی ذیل چالش‌های این حوزه جهت بهره‌برداری علاقه‌مندان روی سامانه پژوهش‌یار قرارگرفته است.

امید است که با مدیریت دانش در این حوزه بازدارندگی و مصونیت افزایی در حوزه حقوق و روابط بین‌الملل و علوم سیاسی در جهت رفع چالش‌های موجود گام مؤثری برداشته شود.

بارگذاری تمام زمینه‌های پژوهشی چالش تهدیدات ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور در سامانه پژوهش‌یار

در همین زمینه عباس اخوان سپهی، رئیس حوزه دانشی علوم زیستی در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال به‌عنوان واحد پیشرو برنامه علمی پدافند غیرعامل با بهره‌گیری از توانمندی اعضای هیئت‌علمی، نخبگان دانشگاهی و هم‌اندیشی گسترده با متخصصان و صاحب‌نظران سازمان پدافند غیرعامل کشور اقدام به طراحی و تدوین نقشه جامع پژوهش پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف علوم و فناوری کرده است.

به گفته وی، یکی از حوزه‌های مهم پدافند غیرعامل، پدافند زیستی است. پدافند زیستی، مجموعه‌ای از اقدامات از قبیل رصد و پایش، آشکارسازی، هشدار دهی، تشخیص و تصمیم و عملیات، کنترل، مدیریت بحران، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و بازتوانی منابع، محدودسازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی است که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آن‌ها می‌شود.

رئیس حوزه دانشی علوم زیستی در راستای نیل به این هدف، در اولین گام از احصا و تدوین هفت چالش مربوط به این حوزه برمبنای سند راهبردی پدافند غیرعامل زیستی با همکاری اساتید دانشکده‌های علوم زیستی و دانشکده علوم و فنون دریایی واحد تهران شمال با راهبری حمیدرضا خالدی، رئیس واحد تهران شمال به‌عنوان متخصص در این حوزه خبر می‌دهد.

این چالش‌ها عبارت‌اند از:

تهدیدات ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور

تهدید زیستی در حوزه محیط‌زیست

آسیب‌پذیری حوزه غذا در برابر تهدیدات

تهدیدات حوزه دارویی

تهدیدات تأمین آب شرب سالم

تهدیدات گیاهان تراریخت در حوزه سلامت و فلور گیاهان ایران

گفتنی است اواخر خردادماه سال جاری در جلسه ارزیابی و نظارت شورای راهبردی برنامه‌های علمی استان تهران با حضور لاله فرهنگ متین، مدیر نظارت و ارزیابی برنامه‌های علمی استان، چالش تهدیدات ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور تا زمینه‌های پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

اخوان سپهی معتقد است که این چالش یک هدف غایی و سه هدف عینی دارد و ذیل هر هدف نهایی دو راهبرد پیش‌بینی‌شده است. برای راهبردهای شش‌گانه حدود 160 زمینه پژوهشی تعریف‌شده تا دانشجویان رشته‌های مختلف علوم زیستی، محیط‌زیست، مهندسی کشاورزی بتوانند در زمینه رفع این چالش‌ها پایان‌نامه‌های خود را انجام دهند.

هم‌اکنون تمام زمینه‌های پژوهشی در این چالش روی سامانه پژوهش‌یار در دسترس علاقه‌مندان، اساتید و دانشجویان قرار دارد. امید است که با مدیریت دانش در این حوزه گام مؤثری در راستای مصون‌سازی کشور برداشته شود.

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: سامانه پژوهش یار پایش آزاد روابط بین الملل و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه های پژوهشی واحد تهران شمال پدافند غیرعامل نظام موضوعات تهدیدات زیست برنامه علمی حوزه دانشی علوم زیستی پایش آزاد حوزه حقوق محیط زیست حقوق بشر هدف عینی هدف غایی چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است

عبداله زاده در مراسم روز ملی آزمایشگاه که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، از پژوهش به عنوان موتور محرک پیشرفت و توسعه کشور و از آزمایشگاه‌ها و عرصه‌های پژوهشی به عنوان موتور محرک پژوهش نام برد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبداله زاده ضمن تشکر از مدیر آزمایشگاه‌ها و عرصه‌های پژوهشی گفت: برگزاری مراسم روز ملی آزمایشگاه فرصت مناسبی برای ایجاد انسجام و نزدیکی بیشتر بین کارشناسان و فعالان آزمایشگاه‌ها و تقدیر از زحمات آن‌ها است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در خصوص اهمیت آزمایشگاه‌ها یادآور شد: پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه کشور است و موتور محرک پژوهش، آزمایشگاه‌ها و عرصه‌های پژوهشی است. پژوهش‌های موفق از آزمایشگاه‌های پیشرفته و دقیق حاصل می‌شوند که دارای ویژگی‌های خاصی هستند.

عبداله زاده گفت: یکی از مهمترین مؤلفه‌های آزمایشگاه موفق، داشتن تجهیزات پیشرفته و دقیق است. اما مهم‌تر از این مؤلفه، وجود کارشناسان خبره و قوانین و مقررات حاکم بر آن است. عنصر اصلی یک آزمایشگاه موفق، نیروی انسانی یا همان کارشناس است که می‌تواند بر تجهیزات موجود در آزمایشگاه اثر بگذارد و با نحوه نگهداری از امکانات، نقش مهمی در آزمایشگاه ایفا کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اضافه کرد: یکی دیگر از وظایف و نقش‌های مهم کارشناسان آزمایشگاه، تربیت نیروی انسانی است. دانشجویان زمان زیادی در آزمایشگاه حضور دارند. تعامل کارشناسان آزمایشگاه با دانشجویان بسیار مهم است و در اینجا نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی دارند.

عبداله زاده با اشاره به اهمیت دسترسی پژوهشگران به تجهیزات آزمایشگاه‌ها گفت: برای ایجاد امکان دسترسی مناسب‌تر به تجهیزات آزمایشگاه‌ها، اکثر تجهیزات را به صورت شبکه‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم و بدین منظور یکی دیگر از وظایف کارشناسان آزمایشگاه این است که، تجهیزات آزمایشگاه‌ها را به موقع در سامانه‌های‌های مختلف مانند گلستان و خاتم ثبت کنند.

وی افزود: ظرفیت آزمایشگاه‌های دانشگاه و همکاران این حوزه بسیار بیشتر است و امیدواریم دست در دست یکدیگر وضعیت بهتری را در آینده رقم بزنیم. همکاران در آزمایشگاه‌های دانشگاه گاه کار کارشناسی انجام می‌دهند و گاهی کار مدیریتی بر عهده دارند، اما در پاره‌ای موارد هر دو وظیفه را بر دوش می‌کشند. یکی از اموری که کارشناسان آزمایشگاه می‌توانند انجام دهند، ارائه مشاوره‌های علمی و آزمایشگاهی به دانشجویان و اساتید است.

عبداله زاده در پایان ضمن تاکید بر اهمیت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خاطر نشان کرد: توجه به آزمایشگاه مرکزی در اولویت است امیدواریم بتوانیم خدمات بهتری به دانشجویان و پژوهشگران ارائه دهیم. در این راستا باید از نظرات یکدیگر استفاده کنیم.

معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه از پیشنهادات همکاران در خصوص جمع گرم و صمیمی کارشناسان آزمایشگاه‌ها و ارتقای کیفیت فعالیت آن‌ها استقبال می‌کند و در صورت امکان آن‌ها را به اجرا در می‌آورد.

دیگر خبرها

  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد: راه اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • پیگیری حقوق بیماران با راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی