Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - یکی از مشکلات کشاورزان بی‌ثباتی قیمت‌های خرید محصولاتشان است و حضور دلال‌ها در بازار میوه و تره‌بار نه تنها باعث ایجاد مشکلاتی در معیشت تولید کنندگان شده؛ بلکه افزایش قیمت‌ محصولات برای خریداران نیز چالشی قابل تامل است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سالانه چندین هزار تن انواع محصولات کشاورزی در سطح استان اردبیل تولید می‌شود که حضور دلالان در این حوزه علاوه بر بی‌نصیب  شدن کشاورزان از منافع حاصل دسترنجشان،  سبب بروز مشکلات فراوان در اقتصاد کشاورزی استان نیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلالی و واسطه‌گری در حوزه کشاورزی همراه با نوسان قیمت‌ها و عدم نظارت کافی دراین بازار اخیرا گسترش یافته و این مسئله سبب شده است تا واسطه‌ها تولیدات کشاورزی را به بهای اندک خریداری کرده و با عرضه قطره‌چکانی محصولات به بازار عاملی در افزایش قیمت مایحتاج عموم جامعه باشند و نهایتا سود اقتصادی قابل توجهی برای خود ایجاد کنند.

این درحالی است که اصولا بی‌توجهی به معیشت و حفاظت از منافع کشاورزان  یکی از عوامل اصلی افزایش مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگتر و خالی شدن روستاها معرفی شده و این اتفاق مدتی با توجه به جولان دادن واسطه‌ها در مزارع یا میادین مرکزی میوه و تره‌بار استان پررنگ‌تر دیده می‌شود.

نکته قابل توجه اینجاست که اخیرا این گروه از سودجویان با بازارسازی و ایجاد قیمت‌های کاذب خرید یا فروش محصولات نه تنها مصرف‌کنندگان را متضرر می‌کنند بلکه با خرید ارزان قیمت محصولات تولیدی کشاورزان تولیدکنندگان را هم با مشکلات تامین معاش خود روبه‌رو کرده‌اند و ادامه این روند قطعا منجر به خشکیدن ریشه‌های تولید خواهد شد.

به این ترتیب  رکود  بازار فروش به دلیل افزایش قیمت غیرمنطقی و کاهش قدرت خرید مردم در برخی محصولات ایجاد می‌شود و هزینه بالای تولید، کشاورزان را در شرایط سخت اقتصادی قرار می‌دهد تاجایی که نهایتاً این قشر زحمت‌کش جامعه مجبور به پذیرش پیشنهادها و شرایط واسطه‌ها می‌شوند.

این درحالی است که اصولا خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت اقدام ارزشمند در حمایت از کشاورزان و کوتاه کردن دست دلالان است، اما اقدامات حمایتی کافی نیست و باید همه محصولات کشاورزی را در برگیرد و پرداخت به موقع نیز یکی از مطالبات اصلی کشاورزان در این زمینه است.

به‌طور کلی اهمیت  صادرات و نیز تجاری‌سازی محصولات کشاورزی از مواردی است که در صورت حمایت‌های همه‌جانبه در این زمینه، جایی برای یکه‌تازی دلال‌ها باقی نمی‌ماند و این زخم کهنه برجان اقتصاد کشاورزی ترمیم شده و ارزش افزوده محصولات کشاورزی را مستقیم به خود تولیدکنندگان می‌رساند.

در این زمینه لازم است مدنظر داشته باشیم که با  تقویت تعاونی‌های روستایی و نیز ارائه تسهیلات حمایتی می‌تواند سود بیشتری عاید کشاورزان کرد و فرصت سوء استفاده را در واسطه‌ها گرفت.

‌افرایش 20 درصدی ‌بیمه‌شدگان بیمه کشاورزی در استان مرکزی/ 9600 کشاورز ‌مستمری می‌گیرندمشاغل در بخش کشاورزی هم تسهیلات کرونا می‌گیرندوزیر جهاد کشاورزی: مرغ ارزان می شود

سامانه هوشمند کشاورزی دست دلالان را از سودجویی قطع می‌کند

در این باره خلیل نیکشاد؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: با ظهور فناوری اطلاعات و توسعه روزافزون این فناوری در ابعاد خرد و کلان بسیاری  از محدودیت‌ها در زندگی روزمره کشاورزان که وظیفه خطیر  امنیت غذایی و استفلال در کشور را دارند رفع شده است.

وی افزود: یکی از فناوری‌های نوین وکارآمد در این زمینه کارت‌های هوشمند کشاورزی است  که امروزه دربسیاری از نقاط جهان استفاده از این کارت‌ها رایج بوده و مبنای آماری دقیقی برای دولت و البته تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی ایجاد می‌کند.

نیکشاد افزود: استفاده از امکانات دیجیتالی این فرصت را به کشاورزان می‌دهد که با عرضه محصولات تولیدی خود دست دلالان و واسطه‌گران را قطع کنند و محصولات خود را به قیمت مناسب به بازار عرضه کنند که امیدواریم اردبیل به عنوان پایلوت این طرح به شکل مناسب ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف استفاده از این کارت به منظور ایجاد وحدت رویه و یکپارچه‌سازی فرآیندهای مربوطه است که امیدواریم با همکاری مسئولان ذی‌ربط در این راستا مدیریت مناسبی را اجرایی کرده و به اهداف توسعه‌ای خود جامه عمل بپوشانیم.

عملیاتی‌سازی استفاده از سامانه هوشمند کشاورزی توسعه اردبیل را در پی دارد

صحرایی مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل نیز در ادامه در این باره با اشاره به این که توسعه کشاورزی با در نظر گرفتن عملیاتی‌سازی سامانه هوشمند کشاورزی در اردبیل حتمی است که باید در این زمینه حمایت‌های لازم توسط مسئولان مربوطه مبنای کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: کوتاه کردن دست دلالان از سود و منفعت بی‌رویه و بدون زحمت از اهم مواردی است که با اجرای این طرح محقق خواهد شد.

صحرایی ادامه داد: در این طرح طی یک روش پیشرفته که با کمک مهندسان داخلی و نخبگان خارجی طراحی شده تمامی اطلاعات کشاورز و زمین و خرید تضمینی و اعتباری یک تولیدکننده با تمام گزارشات مربوطه موجود است و در عین حال توسط پورتال هوشمند کشاورزی و با نظارت کارشناسان خبره کشاورزی و خود سیستم راهکارهایی برای کشاورز و افزایش محصول به صورت مستمر ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در قالب اجرای این طرح کشاورزان می‌توانند از خرید و فروش الکترونیکی و تضمین داشتن بایگانی الکترونیکی از آزمایشهای انجام شده مطمئن باشند و از نظرات کارشناسان برای بهبود و افزایش کشت محصول مشاوره گرفته و اطلاعات هواشناسی و آزمایش خاک در اختیارشان قرار گیرد.

مدیر روابط همومی جهاد کشاورزی اردبیل افزود: در این روش کشاورزان نیازی به اخذ وام ندارند چرا که یکپارچگی و تنوع خدمات و سهولت و دسترسی کشاورزی بنیان اقتصادی بسیاری از مناطق ایران را تشکیل می‌دهد و تخمین زده می‌شود که بیش از 60 درصد از نیروی کار ی در این مناطق را به کار گرفته و بخشی از تولید ناخالص داخلی را رقم می‌زند.

دلالان کمر باغداران را خم کرده‌اند

در این باره یکی از باغداران اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: متاسفانه با جولان دلالان شرایط کمرشکنی برای باغداران و روستائیان به وجود آمده و هم‌اکنون میوه‌های ما با قیمت مفت به دست دلالان می‌رسد.

وی افزود: هم‌اکنون فقط هزینه تهیه جعبه و میوه‌چینی در دستمان مانده و گیلاسی که در پشت وانت‌ها با قیمت حداقل 8 هزار تومان به فروش می‌رسد از ما فقط دو هزار تومان می‌خرند.

این باغدار ادامه داد: امیدواریم متولیان و مسئولان مربوطه در این باره تصمیمات اساسی اتخاذ کنند و فکر باغداران و کشاورزان هم باشند چرا که اگر وضعیت با چنین روال ادامه یابد همان طور که فرزندانمان از خیلی وقت‌ها پیش به شهرهای پرجمعیت مهاجرت کرده‌اند ما نیز باید این کار را انجام دهیم.

اهمیت به زحمات و دسترنج کشاورزان می‌تواند یک راهکار مناسب هم برای توسعه کشاورزی و هم توسعه اقتصادی کشور باشد که بی‌شک دست دلالان را نیز از دست در جیب مردم کردن نیز کوتاه خواهد کرد.

رسیدگی به مشکلات کشاورزان و نیز رفع دغدغه و مطالبات آنان جزو اولویت‌های اساسی برای توسعه اقتصاد استان محسوب می‌شود که نیازمند انجام اقدامات اساسی از سوی دستگاه‌های دولتی و متولیان مربوطه است.

انتهای پیام/132/ ع

R41374/P/S6,49/CT6 بیشتر بخوانید... کمربندی شهرکرد نباید از میان اراضی کشاورزی عبور کند انتقاد رئیس جهاد کشاورزی کاشان از نگاه انقباضی مسئولان به بخش کشاورزی تعطیلی کارگاه‌های تنها هنرستان کشاورزی غرب تهران به دلیل موقوفه بودن ملک! + فیلم و تصاویر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محصولات کشاورزی هوشمند کشاورزی جهاد کشاورزی دست دلالان واسطه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش قیمت شاهین در بازار

فرارو- قیمت شاهین دنده‌ای و شاهین اتوماتیک امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت به‌ترتیب ۱۵ و ۱۰ میلیون نسبت به دیروز کاهش پیدا کرده است.

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد امروز ۷۶۵ میلیون تومان است و خرید شاهین اتوماتیک ۸۶۵ میلیون تومان آب می‌خورد. کوییک SR نیز که افت قیمت پنج میلیونی را تجربه می‌کند، به‌طور متوسط ۴۵۵ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد می‌شود.

اطلس G اما برخلاف روند امروز بازار، حول‌وحوش ۵۹۵ میلیون تومان فروخته می‌شود که به‌معنی افزایش پنج میلیونی درقیاس با دیروز است. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل چهارم اردیبهشت پنجم اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

340 میلیون تومان

340 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

445 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

445 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

460 میلیون تومان

455 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

585 میلیون تومان

595 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

780 میلیون تومان

765 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

875 میلیون تومان

865 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۶ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تفاوت ۳۰ میلیونی قیمت پراید در کارخانه و بازار
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش قیمت شاهین در بازار
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند