Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر اسبق ایران در عراق با بیان اینکه روابط ما با سوریه برادرانه و ناگسستنی است، گفت: در این شرایط جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار دولت سوریه بوده و برعکس دیگران ایران همواره تأکید کرده که این دولت قانونی است و اعمال هرگونه تغییر در این کشور باید از مجاری قانونی صورت بگیرد نه اینکه آدم‌ های اجاره‌ ای از جاهای مختلف بیایند و دخالت‌ های خارجی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن دانایی فر در خصوص توافق نظامی و سیاسی ایران و سوریه، اظهار داشت: نظام سلطه از روز اول حضور در منطقه به دنبال تفرقه افکنی بوده و هست ولی ما با کشورهایی مثل سوریه مشترکات دینی، قومی و مذهبی فراوان داریم که تحکیم دهنده روابط کشور ما با این کشور بوده و هست؛ به همین دلیل ما همواره با سوریه روابط استراتژیک داشته و داریم و این توافق نیز در چهارچوب همان روابط استراتژیک تعریف می شود.

سفیر اسبق ایران در عراق با اشاره به اینکه نگاه محور مقاومت به مسائل متفاوت از نگاه نظام سلطه است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به دنبال سیادت بر کسی نیست و ادبیات ما برابری و برادری است و این را از قرآن و سیره اهل بیت(ع) یاد گرفته ایم. نگاه  مقام معظم رهبری نیز نگاهی مبتنی با رفاقت است. این رفاقت فقط با سوریه نیست و با همه کشورهای منطقه این نوع نگاه وجود دارد. ما فقط حمایت می ‌کنیم و اختیار تصمیم  گیری برای مردم و گروه‌ های داخلی در کشورها است.

وی با تأکید بر اینکه روابط ما با سوریه برادرانه و ناگسستنی است، افزود: چند وقت پیش شاهد بودیم که در قالب قانون سزار تحریم های ظالمانه ای از سوی دولت آمریکا علیه ملت سوریه و شرکای اقتصادی این اجرا شد و آنها را در معرض مجازات قرار داد. اما امضای این توافقنامه نشان داد که در شرایط دشوار ناشی از تحریم‌ های ظالمانه و یکجانبه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در کنار سوریه ایستاده است. 

دانایی فر بر اهمیت گسترش هماهنگی‌ های مشترک دو کشور برای غلبه بر دشمنان خارجی که وارد منطقه شده اند و قصد خروج ندارند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی دولت سوریه در این کشور حاضر شده و تمام برنامه های این حضور با دولت رسمی و قانونی این کشور هماهنگ شده و می شود. اما آمریکایی ها سالیان سال است که بدون مجوز از سوی هیچ دولتی وارد منطقه شده و منافع مردم این کشورها را هیچ در نظر نمی گیرند و تنها منافع خودشان و متحدانشان برای آنها اهمیت دارد.

وی سرمایه گذاری های مشترک دو کشور به ویژه در دوران پسا کرونا را یکی از عوامل مؤثر در توفیق روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت: روابط دو کشور ایران و سوریه می تواند فراز و نشیب ‌هایی را به همراه داشته باشد. ولی هیچ گاه در اصل این روابط خدشه ای وارد نمی شود و همان طور که اشاره کردم این روابط استراتژیک حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بین ایران و سوریه وجود داشته و تا امروز هیچ دسسیسه ای نتوانسته آن را از بین ببرند و روند اصلی روابط دو کشور همواره پا بر جا مانده است.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه ایران علاقه دارد روابط خود با سوریه را گسترش دهد، اظهار داشت: تلاش ایشان بر این است که عوامل سلبی و منفی تأثیرگذار در روابط بین دو کشور به وجود نیاید و همیشه این روابط رو به گسترش باشد. به همین دلیل است که علی رغم تلاش های آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن، این روابط روز به روز قوی تر و نزدیک تر شده و می شود.

وی با اشاره به اینکه تحویل سامانه های پدافند هوایی باور 373 و سوم خرداد به سوریه بخشی از تفاهمنامه اخیر کشورمان با سوریه است، تأکید کرد: این موضوع علاوه بر اینکه تفاهم و نزدیکی جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد، بر این نکته نیز صحه می گذارد که دولت و مردم سوریه تلاش می کنند به سمتی می روند که حضور بیگانگان در این کشور را پایان دهند و این قرارداد پیام روشنی برای آمریکا و اسرائیل دارد که از این به بعد برخورد جدی تری با حضور آنها خواهد شد و ایران در این موضوع نیز در کنار ملت سوریه خواهند ماند.

دانایی فر افزود: از سوی دیگر این موضوع اقتدار تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه را نشان می دهد و این موضوع که هر تحول نظامی که به نفع مردم منطقه بخواهد رخ دهد، اقتدار نظامی جمهوری اسلامی در کنار مظلومین منطقه ایستاده و تا خروج کامل بیگانگان از این کشورها، که هدف مشترک همه آزادی خواهان خاورمیانه است، این حضور ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: در این شرایط جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار دولت سوریه بوده و برعکس دیگران ایران همواره تأکید کرده که این دولت قانونی است و اعمال هرگونه تغییر در این کشور باید از مجاری قانونی صورت بگیرد نه اینکه آدم‌ های اجاره‌ ای از جاهای مختلف بیایند و دخالت‌ های خارجی داشته باشند. الان ما بهترین روابط را با سوریه داریم و فکر می‌کنم در آینده هم پایدار باشد؛ هرچند در زمینه روابط خارجی کسی نمی ‌تواند مطلق صحبت کند ولی امروز همه مؤلفه ‌ها و گزینه ها و شاخص ‌های روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه مثبت است.

اخبار مرتبط واکنش سخنگوی وزارت خارجه به افزایش تحریم‌ها علیه سوریه سفیر پیشین ایران در بغداد: نخست وزیر جدید عراق وظیفه سنگینی دارد/ خروج آمریکایی ها از عراق مطالبه جدی مردم و پارلمان این کشور روحانی: همکاری های تهران و مسکو موجب تقویت صلح و ثبات پایدار منطقه است / پوتین: روابط تهران - مسکو بیش از پیش توسعه خواهد یافت هیات پارلمانی ایران به سوریه رسید فرمانده سوری: برادران ایرانی حمایت‌های زیادی از ما کردند

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا روابط ایران و سوریه تفاهمنامه ایران و سوریه سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران ایران و سوریه دانایی فر دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۴۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در این دیدار با قدردانی از مواضع و دیدگاه‌های دولت چین در قبال تحولات منطقه به‌ویژه محکومیت حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی ثبات ساز آمریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به چین و امضای برنامه جامع مشارکت همکاری‌های دوطرف افزود: برای حل مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری و همگرایی بیشتر طرفین ضرورت دارد.

وزیر دفاع چین در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و گفت: این عمل ناقض حقوق بین الملل است و ما از حق مشروع ایران در پاسخ به این اقدام حمایت می‌کنیم.

وزیر دفاع چین با دعوت از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در کنفرانس امنیتی پکن بر تداوم همکاری‌ها تاکید کرد.

وزیر دفاع چین در این دیدار خواستار آتش‌بس در نوار غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به آن منطقه شد.

وزیر دفاع چین همچنین بر گسترش روابط دفاعی و نظامی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم