Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آماری از فعالیت‌های چهل ساله شورای نگهبان ارائه کرد و اظهار کرد: هنوز از مجلس یازدهم مصوبه‌ای دریافت نکردیم و همه مصوبات امروز مربوط به مجلس دهم است. حدود ۳ هزار و ۳۴۶ مصوبه از مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف دریافت کرده‌ایم، اما ۴ هزار و ۸۰۰ بار از سوی شورا اعلام نظر شده است؛ ۲هزار و ۲۱۴ لایحه بوده و ۱۱۳۲ طرح بوده تقریبا ۰/۱ مورد مغایرت شرع و قانون قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در خصوص اساسنامه‌های هیأت وزیران نیز از سال ۶۹ تاکنون ۵۰۲ اساسنامه ارسال شده ۴۵۸ اساسنامه مورد تایید قرار گرفته است.

کدخدایی اضافه کرد: نامه‌های دیوان عدالت اداری نیز تعدادشان ۱۰۸۱ نامه بوده که ۷۰۳ نامه خلاف موزاین شرع و قانون شناخته نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره محکوم کردن کسانی که در ترور شهید سلیمانی نقش داشتند، گفت: طبیعتاً دوستان در وزارت امور خارجه باید پاسخ این سوال را بدهند و اگرچه خیلی حداقلی و دیر بود، اما گزارشگر کمیسیون حقوق بشر ترور شهید سرافراز ما را نقض قوانین بین‌الملل دانست، این از این جهت که یک اقدام خلاف حقوق بین‌الملل توسط آمریکا صورت گرفته قابل توجه است، اما دوستان ما در وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع هستند.

کدخدایی در خصوص فوت دو نماینده و رد اعتبارنامه و مدارک تحصیلی دو نماینده دیگر و راهکار شورای نگهبان در این خصوص، گفت: ما دو مرحله انتخابات بعد از انتخابات سراسری داریم که به آن مرحله دوم گفته می‌شود که دو هفته پس از انتخابات سراسری برگزار می‌شود، اما این بار به دلیل شرایط کرونایی در شهریور قرار است برگزار شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در شهریور برگزار خواهد شد.
بیشتر بخوانید: چند صندلی سبز مجلس یازدهم خالی از سکنه است؟وی افزود: برای کسانی که فوت می‌کنند، انتخابات میان دوره‌ای باید برگزار شود، انتخابات میان دوره‌ای قبلاً مستقلا‌ً برگزار می‌شد، اما سال‌هاست به موجب قانون با اولین انتخابات سراسری برگزار می‌شود بر همین اساس باید با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره رد اعتبارنامه تاجگردون و هجمه‌های وارد شده به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و براساس قوانین و مقررات بررسی را انجام می‌دهد و رسیدگی می‌شود، رسیدگی به اعتبارنامه نیز مرحله دیگری است که این‌ها ارتباطی به یکدیگر ندارد؛ این کار در مجلس گذشته نیز اتفاق افتاده است و تاکنون ۲۰ مورد داشته‌ایم که مواردی در شورای نگهبان تایید شده و مجلس به اعتبارنامه رای لازم را نداده و اتفاق خاصی نیست که صورت گرفته، اما هجمه‌ها مثل بقیه هجمه‌هایی است که به شورای نگهبان وارد می‌شود، برخی از هجمه‌ها از روی کینه و برخی از هجمه‌ها از روی نادانی است و امیدواریم دوستان نادان هم به خودشان بیایند و توجه کنند که هجمه‌هایشان به شورای نگهبان چه آسیبی می‌زند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان همان شورای نگهبان سال ۸۸ است و قطعا از آرا خود دفاع می‌کند؛ ممکن است که اشتباهی صورت گرفته باشد، اما ترتیبی که در قانون برای رسیدگی است این است که براساس اسناد و مدارک رای‌گیری می‌کنند.

کدخدایی گفت: الان که من در خدمت شما هستم، برخی از نمایندگان در جلسه هیات مرکزی رای منفی دادند و من مخالف بودم، اما ساختار رای‌گیری و قانون این است که باید به آرا احترام گذاشت، همه آرایی که در شورای نگهبان صادر شده مورد احترام حتی خود من است که ممکن است مخالف باشم.

وی در خصوص فیلتر اینستاگرام نیز گفت: باید نسبت به همه مصوبات زمانی اعلام نظر کرد که در مجلس تصویب شود و به دست ما برسد.

کدخدایی درخصوص رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اظهار کرد: هیچ‌گونه رایزنی با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری به عمل نیامده است و این اخبار تکذیب می‌شود. نسبت به صلاحیت افراد همانطور که در مجلس برای هر دوره اظهارنظر می‌کنیم برای انتخابات ریاست جمهوری هم در زمان خودش اظهارنظر می‌کنیم و باید موضوع بررسی شود و امکان بررسی هم وجود دارد و نظر شورا در زمان خودش اعلام می‌شود.

وی افزود: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ممنوع است و اگر جایی خطایی صورت گیرد، باید تذکر داد، اما این گفتگو‌هایی که انجام می‌شود، عرفا تبلیغ نیست.

کدخدایی درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک نیز گفت: این اساسنامه به دولت برگردانده شد و ان‌شاالله با اصلاحات می‌تواند مورد تایید شورای نگهبان واقع شود، اما به شرطی که هیات وزیران اصلاحات را انجام دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص عملکرد این شورا بیان کرد: عملکرد را شما باید نمره دهید؛ اساس شورای نگهبان به عنوان نهاد لازم و ضروری و با تشخیص موسسان قانون اساسی شکل گرفته است و اگر فراز و فرود‌های چهل ساله را در نظر بگیریم بهتر می‌توانیم تشخیص دهیم که دلیل وجود شورای نگهبان چه بوده است.

وی اضافه کرد: هر نهادی خوب است که تحولات و اصلاحاتی داشته باشد، ما نیز باید در رویه‌هایمان تغییر ذائقه‌ای داشته باشیم و این کار در حال انجام است و از پیشنهاد و انتقاد شما استقبال می‌کنیم و اگر پیشنهادی دارید برای ما ارسال کنید.

کدخدایی درباره اظهارات اخیر زاکانی درباره پرونده تاجگردون، گفت: من یک موضوع کلی را گفتم و اعلام کردم که اگر اسناد جدیدی به دست ما می‌رسید، طبیعتاً براساس اسناد جدید اعلام‌نظر می‌کردیم و این موضوع در خصوص همه افراد است. منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 شورای نگهبان کدخدایی برای انتخابات ریاست جمهوری سخنگوی شورای نگهبان هجمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۹۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد / آخرین خبرها از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه) خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: ۱۰ طرح و لایحه، ۵ اساسنامه و ۳ استعلام دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ داده شد.

بیشتر بخوانید: بهادری جهرمی: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شد

وی توضیح داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها از سال گذشته در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که ایرادات و ابهاماتی داشت و با رفع ابهامات، این طرح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم که این طرح به اهداف خود در جهت سامان‌دهی این موضوع بیانجامد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره بحث صحت انتخابات از نظر شورای نگهبان، گفت: نسبت به تمام گزارش‌هایی که در انتخابات دریافت کردیم، بررسی‌های لازم از سوی ما صورت گرفته و صحت انتخابات در تمامی حوزه‌های انتخابیه به تأیید رسیده و بحث از نظر ما پایان یافته است و ان‌شاءالله در انتهای هفته، دور دوم انتخابات را خواهیم داشت. مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس هم حضور یابند تا ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس نیز تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: اگر عزیزان نکاتی دارند، از طریق اعتبارنامه می‌توانند این کار را پیگیری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اخیراً اصلاحیه مجلس را درباره لایحه عفاف و حجاب دریافت کردیم اما هنوز بررسی‌های ما به اتمام نرسیده است. البته هنوز برخی ایرادات قبلی ما به قوت خودش باقی است.

وی بیان کرد: هنوز جمع‌بندی نهایی نکردیم اما یکسری ایرادات هنوز پابرجاست. از طرف دیگر هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم باید در این مورد اعلام نظر کند.

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ د ر شورای نگهبان، گفت: هنوز شورای نگهبان به صورت رسمی مصوبات مجلس درباره بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و اصلاح لایحه برنامه هفتم توسعه را دریافت نکرده است، به محض دریافت مصوبات مجلس بررسی‌های خود را انجام و اعلام نظر خواهیم کرد.

طحان نظیف بیان کرد: بیش از ۴۰ هزار نفر برای دور دوم انتخابات مجلس به عنوان ناظر شورای نگهبان بحث نظارت بر انتخابات را انجام خواهند داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مرحله دوم انتخابات در چند استان برگزار می‌شود و این استان‌ها چند حوزه است و در کدام حوزه‌ها انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: جمعه این هفته مرحله دوم انتخابات مجلس برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و در ۴۷ شهرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرم‌آباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شورای نگهبان برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه تمهیداتی را در نظر گرفته است و آیا نظارت‌ها در مرحله دوم با مرحله نخست تفاوت دارد، تصریح کرد: شورای نگهبان تمهیدات مختلفی را پیش‌بینی کرده است و آموزش‌هایی برای عوامل اجرایی و نظارتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ هزار ناظر مردمی، در مرحله دوم انتخابات حضور دارند. سامانه مردم ناظر آماده دریافت گزارش‌های مردم در این مرحله انتخابات است. بنابراین نظارت‌ها در این مرحله با مرحله اول تفاوتی ندارد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: نسبت به این موضوع ایرادی نداشتیم و در نشست قبلی هم تأیید این موضوع را اعلام کردم، اما لایحه برنامه هفتم توسعه مواد و احکام متعددی دارد که نسبت به مفاد احکام دیگر ایراد و ابهاماتی داشتیم که در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان است و قاعدتاً در رفت‌وآمد این ایرادات باقی‌مانده هم باید برطرف شود و مصوبه به صورت یکجا جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: طبق مفاد مصوبه، قانون برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود و بر همین مبنا است مگر اینکه در اصلاحیه تغییری انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان متذکر شد: در مرحله قبل انتخابات، همه موارد تخلفاتی که به شورای نگهبان اعلام شد، مورد بررسی قرار گرفت که برخی از موارد در روز انتخابات و طی تذکر، برخی با اعزام بازرس و بازشماری و برخی دیگر نیز به دستگاه قضا ارجاع شد.

کد خبر: 1229487 برچسب‌ها شورای نگهبان

دیگر خبرها

  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶مرحله اخذ رای الکترونیک/نشست رئیسی با استانداران
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد / آخرین خبرها از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان