Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه ای به رئیس مجلس تاکید کردند: توان علمی و تخصص در انتخاب رئیس دیوان محاسبات دیده شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نکاتی را درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشنهاد یک اتحادیه دانشجویی به قالیباف درباره مرکز پژوهش های مجلس

 

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

نیک مستحضرید که کارآمدی مجلس و برگشت به راس امور زمانی محقق خواهد شد که ساختارهای زائد و بعضا ناکارآمد پارلمان اصلاح گردد تا قطار پارلمان که مدت هاست از مسیر مشخص در قانون اساسی و موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری خارج شده، به ریل درست بازگشته تا مردم برسر کار آمدن جبهه انقلاب را احساس کنند.

در این میان اما توجه به ساختار نظارتی مجلس یعنی دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد مستقل و بدور از سیاسی کاری های معمول همچون قوه قضائیه برای انجام وظیفه نظارتی نمایندگان ملت نسبت به قوانین مصوب یکی از مهم ترین ساختارهای پارلمان است که باید اصلاح گردد.

در همین راستا اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی مواردی را که بر اساس جلسات متعدد و مشورت با متخصصان این حوزه می‌باشد را جهت بررسی و اعمال از سوی جنابعالی در ادامه پیشنهاد می دهد‌:

1. قرائت گزارش بررسی‌ها: 

باید در نظر داشت که یکی از اصول مهم در برخورد با فساد این است که مفسدین همیشه وجود نهاد نظارتی را حس کنند. در همین راستا قرائت گزارش های مختلف در حوزه های گوناگون کمک شایانی خواهد نمود. آنچه مهم است پیگیری نمایندگان ملت و الزام ریاست مجلس برای دیوان محاسبات و شخص رئیس آن به جهت قرائت های منظم از بودجه و دیگر موضوعات مطرح شده در ماده 1 قانون دیوان محاسبات کشور می باشد. الزام قرائت و ارجاع به قوه قضائیه نقش مهم نظارتی مجلس را محقق که گام بلندی در راستای برگشت مجلس به راس امور است.

2. شفافیت در برخوردها و پرونده‌ها:

در راستای تحقق شفافیت در تمام ساختارهای مجلس شورای اسلامی، نقش و جایگاه این شفافیت در نهاد نظارتی مجلس یعنی دیوان محاسبات راهبردی و ضروری است. الزام دیوان به اطلاع رسانی و شفافیت برای مردم در پرونده ها و تخلفات صورت گرفته از سوی دستگاه های کشور و مسئولین عالی رتبه اقدامی است مهم که دوای درد این روزهای کشور است.

3. ارتباط مردمی

ضمن توجه به ماده 1و ماده 41 قانون دیوان محاسبات کشور که شرح وظایف این دستگاه است، ضروری است سامانه دریافت گزارشات مردمی توسعه یافته و با طراحی سامانه ای اقدام به دریافت گزارشات و تعیین شفاف مسیر پیگیری برای فرد گزارش دهنده شود. همچنین در نظر گرفتن موارد تشویقی برای افراد گزارش دهنده نیز اقدامی موثر در این راستا است.

4. انتخاب رئیس دیوان محاسبات:

اصلاح آئین نامه مجلس در دوره گذشته و ضوابط تعیین شده برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات از جمله اقدامات مهمی بوده که صورت گرفته است. از جنابعالی انتظار داریم به جهت تخصصی بودن پست مذکور و نقش مهم آن در تحقق نقش نظارتی پارلمان، امتیازات کسب شده توسط گزینه های داوطلب در کمیسیون برنامه و بودجه شفاف برای مردم و رسانه ها اعلام گردد تا مشخص شود تا چه اندازه اراده مجلس در نظارت جدی است.

انتخاب مجلس برای پست ریاست دیوان محاسبات آزمون بزرگ دیگری است که جدیت مجلس در برخورد با مفاسد را نشان خواهد داد. انتخاب فردی با سلامت کامل در مسائل مالی و سابقه مشخص فعالیت در عرصه های نظارتی با در نظر گرفتن توان علمی و تخصصی از جمله ملاک های مهم برای نمایندگان ملت می باشد.

توجه به این نکته که انتخاب ریاست دیوان محاسبات نباید محلی برای منازعه احزاب سیاسی باشد لازم و ضروری است چراکه اگر مجلس وارد بازی سیاسی احزاب، گروه‌ها و افراد شود قطعا در آینده استقلال دیوان برای ورود به پرونده ها و برخورد با افراد زیر سوال خواهد رفت.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی آمادگی کامل خود برای همکاری به جهت اصلاح ساختارهای بعضا ناکارآمد پارلمان را خدمت جنابعالی اعلام نموده و امیدواریم با نگاه ویژه ریاست مجلس طرح های ارائه شده در کمیسیون‌های مربوطه با دستور جنابعالی به صورت ویژه بررسی و نتیجه آن به این اتحادیه اعلام گردد.

انتهای پیام/

R1011173/P/S1,1412/CT12 واژه های کاربردی مرتبط محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی ایران بیشتر بخوانید... مجلس از طرح های کارشناسی شده درباره دانشگاه فرهنگیان استقبال می کند طرح جدید نمایندگان مجلس درباره نحوه توزیع کالاهای اساسی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی ایران محمدباقر قالیباف مجلس اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان انتخاب رئیس دیوان محاسبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۹۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی با جدیت ادامه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دیوان محاسبات کشور، محسن برزو زاده در گردهمایی معاونت حوزه اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات که با حضور قائم‌مقام معاونت هماهنگی و امور اجرایی و مدیرکل هماهنگی استان‌های دیوان محاسبات، مدیران کل، حسابرسان کل، معاونین، مشاوران و مدیران گروه‌های حسابرسی و با محوریت بررسی فرآیند تفریغ بودجه و نظارت بر شرکت‌ها برگزار شد، اظهار داشت: بررسی عملکرد شرکت‌های بزرگ دولتی و شبه‌دولتی به صورت هفتگی دنبال می‌شود و در این جلسات مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها به ارائه گزارش عملکرد خود می‌پردازند.
معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه آنچه به عنوان یکی از برنامه‌های نظارتی دیوان محاسبات از اهمیت بالایی برخوردار است، نظارت بر شرکت‌ها است، افزود: چک لیست این شرکت‌ها به همراه سود و زیان آنان توسط گروه‌های حسابرسی تهیه و تاپایان امسال شناسایی و تکمیل آن انجام می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تفریغ بودجه اشاره کرد و افزود: تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ شامل۴۵۰ بند است که ۸۷ درصد آن متعلق به معاونت فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی است که در آن علاوه بر وضعیت تحقق اعتبارات در موضوعات مختلف، آخرین وضعیت اعتباراتی که باید تا شهریورماه سال گذشته توسط دستگاه‌های اجرایی مصرف می‌شد، نیز گزارش می‌شود.
ابراهیم نامداری قائم‌مقام معاونت هماهنگی و امور اجرایی و مدیرکل هماهنگی استان‌های دیوان محاسبات کشور نیز در این گردهمایی با قدردانی از زحمات مدیران، حسابرسان کل و حسابرسان اظهار داشت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در معاونت هماهنگی و امور اجرایی تلاش ما بر این است، تا با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، تفریغ بودجه به بهترین شکل ممکن و در مدت زمان پیش بینی شده انجام شود.
وی افزود: رویکرد دیوان محاسبات کشور این است که، تفریغ بودجه به گره گشایی اقتصادی و حل مسأله کمک کند و در کنار گزارش‌ها نیز پیشنهاد‌های کارشناسانه ارائه دهیم.
براساس این گزارش، در این نشست گزارشی از نظارت بر شرکت ها، پیگیری احکام تفریغ بودجه و بررسی فرآیند‌های آن از سوی مدیران مربوطه ارائه شد.

دیگر خبرها

  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد
  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم پس از 21 نشست تخصصی
  • پایان نشست‌های آموزشی منتخبان مجلس دوازدهم
  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم
  • جذب به‌موقع و صحیح اعتبارات و تسهیلات تکلیفی لرستان
  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور
  • رصد بانک‌ اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی لرستان
  • دوره آموزشی تقنینی و نظارتی نمایندگان منتخب برگزار می‌شود
  • توانمندی دفاعی ایران از نگاه غرب؛ از فتوشاپ تا تغییر محاسبات
  • بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی با جدیت ادامه می‌یابد