Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@03:04:00 GMT

چند دلیل برای یک تصمیم

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۱۲۰۰

چند دلیل برای یک تصمیم

« اگر متجاوز را تنبیه نکنیم، فردا شوروی نیز به کشور ما چشم طمع خواهد دوخت. همین‌الان که ما در مقابل عراق برتری نظامی داریم، «میگ‌»های شوروی برای رفتن به افغانستان به مرز ما تجاوز می‌کنند وای به‌روزی که ما متجاوز را تنبیه نکنیم.»

به گزارش ایسنا، دوروز پیش از آغاز عملیات رمضان قرارگاه کربلا روز اجرای این عملیات را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در روزشمار بیستم جنگ ایران و عراق با عنوان «عبور از مرز؛ تعقیب متجاوز با عملیات رمضان»  در تشریح دلایل تصمیم ایران برای ورود به خاک عراق نوشته است:

«طبق ابلاغ قرارگاه کربلا، روز ۱۳۶۱/۴/۲۲ به‌عنوان روز آغاز عملیات تعیین‌شده است. اما ساعت حرکت نیروها از خاک‌ریز خودی برای بعضی از یگان‌ها مهم است، چون با توجه به یکسان نبودن فاصله خطوط خودی با دشمن در سه قرارگاه و با احتساب یک زمان برای شکستن خط دشمن، حرکت یگان‌ها در یک زمان میسر نیست، لذا قرار شده که یگان‌ها با فاصله‌های زمانی متفاوت حرکت خود را آغاز کنند. با توجه به این‌که در این فصل (تابستان) طول ساعات روز بیش‌تر از طول ساعات شب است، باید نیروها در اوایل تاریکی شب به خط بزنند که تا ساعت روشنی هوا (حدود ساعت ۵ صبح) فرصت انجام دادن کارها را داشته باشند، به همین دلیل مقررشده است که بعضی از یگان‌ها در بین راه نماز بخوانند.

همه یگان‌ها موظف شده‌اند که ساعت ۹:۳۰ شب به خط دشمن بزنند و یک تا دو ساعت پیش از تاریکی هوا حرکت کنند تا در زمان مقرر به خاک‌ریز دشمن برسند. بدین ترتیب قرارگاه فتح که نسبت به سایر قرارگاه‌ها به دشمن نزدیک‌تر است، باید دیرتر از آن‌ها حرکت کند.

دلایل تصمیم ایران برای ورود به خاک عراق

محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز در یک سخنرانی در جمع مسئولان قرارگاه کربلا و فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده در عملیات رمضان، با بیان اصول کلی استراتژی نظامی ایران پس از عقب‌نشینی نیروهای عراق، درباره دلایل تصمیم ایران برای ورود به خاک عراق و نیز دلایل و اهداف عملیات نظامی ایران در خاک دشمن در آینده نزدیک، توضیحاتی داد.

محسن رضایی درباره علل و اهداف ایران در عملیات آینده، گفت: «اولین هدف عملیات آینده ایران، به شکست کشاندن توطئه‌ای است که برای نجات صدام طراحی‌شده و می‌خواهند نیروهای ما را در ۸۰۰ کیلومتری مرز بین‌الملل نگه‌دارند و جنگ را فرسایشی کنند و مجدداً به ایران حمله کنند.

هدف دوم این است که ما به تکلیف شرعی خود عمل کنیم؛ به این معنی که در حال حاضر بسیاری از شهرها و روستاهای مرزی ما علی‌رغم عقب‌نشینی عراق از قسمت‌هایی از خاک ایران، زیر آتش توپخانه ارتش عراق قرار دارد و ما هرروز متحمل خسارات مالی و تلفات جانی زیادی می‌شویم و دفاع در برابر این وضعیت شرعاً برای ما واجب است و ما نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم و باید از امنیت در داخل مرزهای خود اطمینان حاصل کنیم.

دلیل سوم ما برای انجام عملیات در آینده این است که رژیم متجاوز عراق را به‌صورت جدی تنبیه کنیم تا در آینده نه‌تنها رژیم عراق که هیچ کشور دیگری در منطقه و در دنیا جرأت تجاوز به خاک ایران را نداشته باشد و در شرایط کنونی ما باید این قدرت و اعتبار را برای خود به وجود بیاوریم و اگر متجاوز را تنبیه نکنیم، فردا شوروی نیز به کشور ما چشم طمع خواهد دوخت. همین‌الان که ما در مقابل عراق برتری نظامی داریم، میگ‌های شوروی برای رفتن به افغانستان به مرز ما تجاوز می‌کنند وای به‌روزی که ما متجاوز را تنبیه نکنیم. در زمان بنی‌صدر وقتی سازمان ملل طرح استقرار نیروی حافظ صلح بین نیروهای ایران و عراق را مطرح کرد و بنی‌صدر آن را پیش امام برد، امام فرمودند که «ما این طرح را نمی‌پذیریم. ما تا این ملت را داریم باید پیش برویم و دشمن را از خاک خود بیرون کنیم.

مگر ما با عراق کاری داشتیم. دولت عراق به خاک ما تجاوز کرد و حالا نیز باید چنان سیلی‌ای به او بزنیم که دیگر از جایش بلند نشود.» حالا نیز ما معتقدیم اگر متجاوز را تنبیه نکنیم، هیچ ضمانتی وجود ندارد که کشورهای دیگر به سرزمین ما چشم طمع نداشته باشند.

دلیل چهارم ما نیز برای ادامه نبرد این است که ما برای دفاع از اسلام و دفاع از امت خودمان مجبور هستیم که با اسرائیل درگیر شویم و تا زمانی که رژیم بعث در عراق سر کار است، ما هیچ کاری نمی‌توانیم با اسرائیل انجام دهیم اما اگر به امید خدا دولت صدام از بین برود، راه برای مبارزه با اسرائیل باز خواهد شد.»

منابع:

۱ ـ سند شماره ۳۲۸۹، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: عملیات رمضان، قرارگاه کربلا، نوار شماره ۶۷۵۸، راوی: هادی نخعی، ۲۱/۴/۱۳۶۱، ص ۱۱.

۲ ـ سند شماره ۳۲۹۵، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: عملیات رمضان، قرارگاه کربلا، نوار شماره ۶۷۵۹، راوی: هادی نخعی، ۲۱/۴/۱۳۶۱، ص ۱ و ص ۵.

۱۱ ـ سند شماره ۳۷۱۷، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: نوارپیاده شده سخنرانی محسن رضایی، ۲۱/۴/۱۳۶۱، صص ۱ تا ۱۱.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محسن رضایی عملیات رمضان جنگ تحمیلی شوروی عراق قرارگاه کربلا عملیات رمضان یگان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۱۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمدان: عملیات کرم ابو سالم نشانه آمادگی مقاومت بود

اسامه حمدان سخنگوی حماس اعلام کرد که عملیات کرم ابو سالم پیامی مبنی بر آمادگی مقاومت برای مقابله با دشمن بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وی در گفتگو با تلویزیون العربی تاکید کرد که مقاومت از طریق عملیات امروز یکشنبه علیه پایگاه نظامی کرم ابو سالم این پیام را به دشمن داد که اگر بخواهد به رفح حمله زمینی کند، کاملا آماده مقابله با آن و دفاع از ملت خود است.

اسامه حمدان اظهار داشت: سخت است از تغییر موضع آمریکا در قبال جنگ علیه غزه سخن گفت مگر اینکه آتش‌بس محقق شده و دشمن صهیونیستی نیز به آن پایبند باشد.

حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد

این رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس در بخش دیگری از سخنانش گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته و هیئت حماس برای مشورت با رهبران خود قاهره را ترک کرده است.

حمدان تصریح کرد: رژیم اشغالگر بر موضوع مبادله اسرا متمرکز شده و پاسخی به مسائلی که ما مطرح کردیم، نمی‌دهد.

وی بیان کرد که مقاومت قادر است بسیار فراتر از آنچه دشمن تصور می‌کند، به مقابله و رویارویی با آن ادامه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • «وعده صادق» بخشی از توانایی های ایران را نشان داد
  • حمدان: عملیات کرم ابو سالم نشانه آمادگی مقاومت بود
  • برپایی یادواره شهید شاخص شهرستان کوار
  • یک روایت از جهادگران در عملیات بیت‌المقدس
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • مقایسه تاریخی پاسخ‌های ایران به تهدیدات دشمن