Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@16:45:07 GMT

کابل: ممکن است بیش از ۵۰۰ زندانی طالبان آزاد نشوند

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۳۹۱۰

کابل: ممکن است بیش از ۵۰۰ زندانی طالبان آزاد نشوند

دفتر ریاست جمهوی افغانستان از احتمال آزاد نشدن بیش از 500 زندانی طالبان از زندان‌های این کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد نهادهای عدلی و قضایی این کشور درباره آزادی بیش از ۵۰۰ زندانی طالبان ملاحظه دارند و ممکن است این زندانیان آزاد نشوند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان گفت که تاکنون فهرست جدیدی برای آزادی زندانیان با حکومت در میان گذاشته نشده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدیقی افزود: «ممکن است که سیستم ما اجازه ندهد که یک تعدادی از طالبان، که شاید از اعضای این گروه هم نیستند و یا افراد و اشخاصی که در لیست هستند متهم به جرایم دیگری باشند، آزاد شوند.»

با این وجود، کابل می‌گوید که هیچ بهانه‌ای را به طالبان نخواهند داد تا مانع آغاز گفت‌وگوهای صلح شوند.

از سویی دیگر، وزارت امور خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که کشورهای جهان در نشست‌هایی که از راه دور برگزار شده بودند، از طالبان خواسته‌اند که خشونت‌ها را کاهش دهند.

در همین حال، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز گفت که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید در کشوری برگزار شود که تحت نفوذ آمریکا نباشد و نیز هیچ کشور خارجی در آن تصرف نداشته باشد.

حکمتیار، از طالبان خواست تا دست از خشونت بکشند و مانع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نشوند. به گفته وی، صلح با اشغالگران و جنگ با رقبای افغانی هیچ مجوز شرعی و عقلی ندارد.

براساس توافق صلح طالبان و آمریکا، حکومت افغانستان باید پیش از آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان پنج‌هزار زندانی این گروه را آزاد کند و طالبان نیز یک‌هزار سرباز دولتی را که دربند دارد آزاد سازند.

تاکنون بیش از چهارهزار زندانی طالبان و در حدود ۶۰۰تن از سربازان دولتی آزاد شده‌اند.

طالبان آزادی پنج‌هزار زندانی خود را یکی از شروط‌ بنیادی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح می‌دانند و پیش از این گفته‌اند که آنان تا چهل درصد عملیات‌های خود را کاهش داده‌اند.

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس

کلیدواژه: ارگ طالبان زندانی طالبان گفت وگوهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  از کابل، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز در گزارشی اعلام کرد: از ماه «ژانویه» سال جاری میلادی تا ماه «مارس» امسال ۱۵۴ نفر براثر حملات داعش در افغانستان کشته یا زخمی شدند، شمار تلفات حملات داعش در این مدت ۳۶ نفر و تعداد مجروحان، ۱۱۸ نفر اعلام شده است.
سازمان ملل متحد با بیان اینکه در این حملات، عمدتا شیعیان افغانستان هدف حملات داعش قرار گرفته اند، افزود: سه انفجار بمب دستی در این مدت باعث کشته و زخمی شدن هفتاد و نه نفر شد.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد با اشاره به جان باختن پنج غیرنظامی براثر انفجار مین کارگذاشته شده در مینی بوس مسافربری در غرب شهر کابل و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر در این انفجار اعلام کرد: حمله انتحاری در برابر شعبه «کابل بانک» در شهر قندهار در جنوب افغانستان نیز بیست و پنج کشته و پنجاه زخمی برجای گذاشت.
سازمان ملل با بیان اینکه مسئولیت همه انفجار‌های یاد شده را داعش برعهده گرفته است افزود: قربانیان این حملات، زنان، مردان و کودکان بوده اند.
این درحالی است که هفته جاری نیز نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در شهرستان «گذره» استان هرات هدف حمله داعش قرارگرفتند که بر اثر آن هشت نفر به شهادت رسیدند.
دفترنمایندگی سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان در بیانیه‌های خود بر حفاظت از شیعیان این کشور در برابر حملات تروریستی تاکید کرده اند.

 

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند