Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران بیستمین کشور دنیا در استفاده از فناوری اینترنت اشیا است. فناوری که با تلاش فعالان این حوزه بومی‌سازی شد و به دست فناوران ایرانی رسید.

وجود بازیگران متعدد در این حوزه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به فکر شناسایی و زیر یک سقف جمع کردن فعالان این عرصه فناورانه انداخت.

استفاده از فناوری اینترنت اشیا برای کارآفرینان و محققان خلاق ایرانی فرصتی ارزشمند است تا از آن برای بهبود فضای کسب‌وکار خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فناوری جدید، همچنین فضایی مناسب برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی در کشور ایجاد کرده است. اگر زیرساخت‌های خاص این فناوری پیشرفته در کشور با کمک مجامع بین‌المللی ایجاد شود، فضایی گسترده برای کسب‌وکار فراهم خواهد شد.

اینترنت اشیا در کشورهای پیشرفته با استانداردی جهانی توسعه می‌یابد. این فناوری در ایران هم با رعایت این استانداردها اما با مدلی ایرانی به کار می‌رود.

پروژه‌های مختلفی با استفاده از اینترنت اشیا در کشور پیش‌بینی شده که از آن جمله می‌توان به «سامانه اطلاعات سلامت (HIS)»، «سامانه پرونده الکترونیک سلامت (طرح سپاس)»، «شبکه ملی سلامت (شمس)»، «سامانه هوشمند حمل‌ونقل و ترافیک» و غیره اشاره کرد.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم یکی از مجموعه‌های موثر در این حوزه علمی است و در تلاش است تا زیست‌بوم فناوری و نوآوری این عرصه را تکمیل کند. بر همین اساس هم به دنبال زیر یک سقف جمع کردن این بازیگران است. بازیگرانی که هر کدام نقشی موثر در توسعه این زیست‌بوم دارند.

این ستاد شناسایی و حمایت از این فعالان را در اولویت کاری خود قرار داده است. این کار در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری اتفاق می‌افتد و بازیگران خلاق و دارای ایده در حوزه اینترنت اشیا شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند با این حمایت‌ها ایده‌های خود را کاربردی و تجاری‌سازی کنند. این کار هم به خلاقان این حوزه کمک می‌کند و هم مردم را از مزایای این محصولات بهره‌مند.

کارگروه اینترنت اشیا ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی هم برای تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های این حوزه به میدان آمده است تا شتاب‌دهی به توسعه اینترنت اشیا در کشور را سرعت دهد. اتفاقی خوش که به کام جامعه استارت‌آپی و کسب‌وکارهای نوپا، شیرین است.

با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون در کشور ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه اینترنت اشیا شکل گرفته است که این شرکت‌ها می‌توانند سهم ایران از بازار دو تریلیون دلاری اینترنت اشیا را بالا ببرند. بازاری که پیش‌بینی می‌شود تا ١٠ سال آینده به چهار تا ١١ تریلیون دلار برسد./مهر

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: هوشمند سازی اینترنت اشیا حمایت مالی اینترنت اینترنت اشیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۶۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی در جهان اسلام تاکید کرد.

سیدوحید حسینی امروز، ۸ اردیبهشت در دیدار با رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی و مستندسازی پژوهشی با توجه به تحریم‌ها و چالش‌های مختلف موجود، توسعه یافته است.

وی، اقدامات عملیاتی و کاربردی در حوزه پژوهشی و فناوری را در پیشبرد اهداف این حوزه ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت گام برداشتن در مسیر توسعه دانش  و مقالات علمی، از روند افزایشی تعداد مقالات و تحقیقات علمی در مجموعه سلامت فارس با شیب معناداری خبر داد.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) نیز در این نشست، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز را ریشه تنومند حوزه علمی استان و کشور معرفی و بر تلاش برای افزایش همکاری و اقدامات مشترک این موسسه با مجموعه سلامت فارس تاکید کرد.

سید احمد فاضل‌زاده از برگزاری ۱۵ نشست مشترک مسئولان موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) با مراکز عالی علمی در استان‌های مختلف کشور خبر داد و بر تداوم نشست مشترک با محوریت مشارکت داده‌ها و تبادل تجربه‌ها، دانش و علم تاکید کرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت در این حوزه، گزارشی از معرفی فعالیت‌های موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) با محوریت رصد و پایش وضعیت علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و همچنین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان فارس ارائه داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳
  • ۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور