Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-26@21:04:46 GMT

دشمنان مخالف گسترش روابط ایران و چین هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۶۶۳۳

دشمنان مخالف گسترش روابط ایران و چین هستند

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان ما مخالف گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری بین ایران و چین هستند، گفت: مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود صحت ندارد.

به گزارش امتداد، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در خصوص قرارداد ایران و چین، اظهار داشت: درباره این سند که امروز بیشتر در مورد آن صحبت می‌شود باید گفت روابط ایران و چین در دهه گذشته بیشتر از قبل گسترش یافته و حجم روابط به ۵۰ میلیارد دلار در سال رسید و در سفری که رئیس جمهور چین در سال ۹۴ به ایران آمد، در آنجا بحث شد که در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو کشور می‌توانند به عنوان شریک، روابط را گسترش بدهند و در آن دیدار این اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سند به دلیل اینکه ابعاد مختلفی دارد زمان بیشتری را برده است.

وی افزود: آقای روحانی در سفری که به چین داشتند و همچنین آقای ظریف و آقای لاریجانی در سفرهای خود پیرامون این سند با طرف مقابل مذاکره کردند و دو طرف روی پیش‌نویسی که ایران تهیه کرده بود کار کردند اما در مرحله‌ای هستیم که چارچوب این سند مشخص شده اما هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم؛ با توجه به اینکه این سند هنوز نهایی نشده، نمی‌توانیم در خصوص ابعاد آن صحبت کنیم.

واعظی با بیان اینکه در اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا این موضوع بسیار مهم شده است؟ گفت: آیا این موضوع از سوی داخلی‌ها دنبال می‌شود یا خارجی‌ها. در داخل دو طرف بر روابط دوجانبه و گسترش آن همواره تاکید کرده اند و از سوی دیگر ایران با روسیه و برخی دیگر از همسایه‌ها نیز اینگونه مذاکرات را دارد اما این قرارداد و گسترش روابط ایران با هم پیمان خود یک مزیت هست و از سوی دیگر برای دشمنان ما به عنوان یک فشار است؛ به همین دلیل اولین بار می‌بینیم که بحث قرارداد ترکمنچای در کاخ سفید از سوی کاخ سفید مطرح می‌شود و بعد از آن به این موضوع پرداخته می‌شود که وقتی بر سر کار بود رابطه بسیار خوبی با چین داشت، بر اساس اصولی که مقام معظم رهبری در سیاست خارجه تدوین کرده اند، است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص اینکه برخی اعلام می‌کنند بر اساس این قرارداد جزیره قشم و کیش برای ۲۵ سال در اختیار چین قرار می‌گیرند، گفت: ما در این سند به هیچ عنوان در حوزه‌ای که تعهدی برعهده ما باشد وارد نشده ایم. در این سند اشاره به مسائلی که در فضای مجازی و از سوی دشمنان مطرح می‌شود مانند اعزام نیروهای نظامی بیگانه به کشور ما و یا در اختیار قرار دادن جزایر به بیگانگان مطرح نشده است. آنها حساسیت‌هایی که نظام ما نسبت به آن دارد را پیدا کردند و برای اینکه روابط ایران و چین را بر هم بزنند به این موضوعات دامن می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در این شرایط به دنبال این است که فاصله بین مردم و نظام و مردم و مسئولین ایجاد کند، افزود: به همین دلیل از طریق فشار اقتصادی که به نتیجه نرسیدند، متوسل به روش‌های دیگر شده‌اند و با جنگ رسانه‌ای اهداف خود را دنبال می‌کنند. این مسائلی که مطرح می‌شود کاملاً شایعه و توهمات است و به هیچ عنوان در سند توافق بین ایران و چین نیامده است.

دشمنان مخالف گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری بین ایران و چین هستند

واعظی با رد شایعات مربوط در خصوص فروش نفت ۲۰ درصد زیر قیمت بازار جهانی به صورت انحصاری به چین، گفت: قیمت نفت همیشه تابع قوانین بین‌المللی است و بر اساس ساز و کارها و قراردادهای مشخص این معاملات انجام می‌شود. به همین دلیل به هیچ عنوان در سند ۲۵ ساله به این مسائل ریز پرداخته نشده است. اعتقاد ما بر اساس اصولی که در روابط خارجی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داریم و آنچه در ۴۰ سال گذشته همواره عمل کرده ایم قدم بر می‌داریم، مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود صحت ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: این یک قدرت اقتصادی است و به همین دلیل دشمنان ما مخالف گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری بین ایران و چین هستند. آنها فکر می‌کنند گسترش این روابط نظمی که مدنظر آنهاست را برهم می‌زند؛ به همین دلیل آمریکایی‌ها این موضوع و مسائل را مطرح می‌کنند، این سند منافعی که دیگران در منطقه دارند را هدف گرفته و موجب تقویت می‌شود. ما خوشحال هستیم که می‌بینیم مجلس و مسئولان دیگر کشور از این اقدام ایران که در شرف انجام است حمایت کردند، مردم عزیزمان نیز باید توطئه‌های دشمنان را تشخیص بدهند و بدانند اتاق فکر این توطئه در خارج کشور است و متأسفانه بر زبان برخی در داخل کشور نیز مسائل مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: این سند اگر تعهد آور باشد بر اساس قانون اساسی حتماً باید به مجلس برود، مانند همه توافقنامه‌هایی که با کشورهای مختلف می‌بندیم و تعهد باشد باید به تصویب مجلس برسد، این گونه مسائل موضوعی نیست که بشود آن را از نهادهای قانونی کشور مخفی کرد، من معتقدم این نگرانی را نباید در داخل داشته باشیم زیرا اگر از یک مرحله‌ای پیشتر رفتیم همه مراحل آن بر اساس قانون طی خواهد شد. این توافقنامه اگر یک بند از آن تعهد آور باشد باید به مجلس رفته و در مجلس تصویب شود.

واعظی گفت: این مذاکرات به دلیل کرونا در ۵ ماه گذشته به تأخیر افتاده و ما فکر می‌کنیم تا پایان سال بتوانیم به جمع‌بندی برسد. در این مذاکرات می‌شود از ویدئو کنفرانس برای پیش بردن اهداف استفاده کرد. به همین دلیل با گسترش کرونا محدودیت‌هایی به وجود آمده که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم آن را نهایی کنیم. از سال ۹۲ در دولت تدبیر و امید و سیاست خارجی خود را بر اساس تعامل سازنده گذاشتیم. مذاکرات با همسایگان و مذاکرات با کشورهای مختلف، که بر اساس منافع کشور ما باشد برای ما اساسی است. ما فکر می‌کنیم که در شرایط امروز هرچه روابط را با چین، روسیه و همینطور با همسایگانمان گسترش دهیم، نقطه قوت ما است و در تحقق منافع مؤثر است، در روابط خارجی هم آن چیزی که مذاکره می‌شود همیشه باید منافع دو طرف را تأمین کند، تا زمانی که منافع خودمان در آن باشد که دیگر کسی چیزی را امضا نمی‌کند.

سه کشور اروپایی در برجام ضعف بسیار زیادی از خودشان نشان دادند

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه سه کشور اروپایی در برجام مجبور شدند به گونه‌ای عمل کنند که عملاً به عنوان سه کشور دست بسته هستند و نتوانستند آنچه خود و دولتشان اعتقاد داشتند را با فشار آمریکا محقق کنند، گفت: به همین دلیل مذاکرات مفصلی که با ایران داشتند و متعهد شده بودند منافع ایران را تأمین کنند را نتوانستند محقق کنند. آنها تعهد کرده بودند که اقداماتی را برای تأمین منافع ایران انجام بدهند و تلاش‌هایی در این خصوص انجام دادند اما عملاً با فشار آمریکا عقب نشستند، این نشان دهنده ضعف این کشورهاست و به خوبی نشان داده شد که ضعیف‌تر از آن چیزی هستند که خودشان فکر می‌کردند.

وی افزود: اروپا و این سه کشور اروپایی در برجام ضعف بسیار زیادی از خودشان نشان دادند و ما در پنج مرحله تعهدات خود را کاهش دادیم و عملاً در ارتباط به بخش‌های مختلف به ویژه در هسته‌ای محدودیت‌ها را برداشته ایم و کارهای بسیار بزرگی در حال انجام است. اقداماتی که امروز سه کشور اروپایی و آمریکا انجام دهند بر خلاف آن چیزی است که روسیه و چین انجام می‌دهند و همه اینها نشان دهنده آن است که سیاست آنها یکی نیست و شما دیدید که در شورای امنیت چین و روسیه با کشور آمریکا مخالفت کردند و حتی در این مرحله کشورهای اروپایی نیز با آمریکا موافقت نداشتند.

واعظی تاکید کرد: در شورای حکام آنها فکر می‌کردند اگر این اقدام را علیه ایران انجام دهند، چین نیز با آنها همراهی می‌کند و ایران عقب می‌نشیند اما ایران بر موضع خود قاطعانه ایستاد و روسیه و چین نیز با آنها مخالفت کردند و به حمایت از ایران پرداختند، آنها فکر می‌کردند که با این اقدام بتوانند فشاری را بر ایران وارد کنند، اما آن گونه که آنها می‌خواستند نشد و اروپایی‌ها به همین دلیل سیاستشان را تغییر و مذاکراتی را با ما مجدداً شروع کردند.

ادامه دارد…

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: رئیس دفتر رئیس جمهور مخالف گسترش روابط ایران و چین هستند سه کشور اروپایی بین ایران و چین همین دلیل روابط ایران مطرح می شود بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۶۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم

نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان در رأس هیئت بین‌الوزارتی با وزیر خارجه طالبان دیدار و تأکید کرد کوالالامپور خواستار گسترش روابط با کابل است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، افزود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه حکومت طالبان، هیئت مالزی اظهار داشت باوجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه افغانستان، این کشور در برخی موارد پیشرفت‌های خوبی داشته، اما رسانه‌های بین المللی در راستای جلوگیری از انعکاس این دستاوردها تلاش می‌کنند.

نمایندگان مالزی همچنین اطمینان دادند در راستای تعامل افغانستان با جهان تلاش خواهند کرد.

عبدالکبیر نیز در این دیدار به هیئت بلندپایه مالزی گفت: آرزو داریم چنین نشست‌هایی باعث مناسبات مثبت و سازنده میان کابل و کولالامپور شود.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، مالزی را نمونه خوب پیشرفت در جهان اسلام دانست و افزود این کشور در سیاست خارجی افغانستان جایگاهی مهم و ویژه دارد.

نماینده ویژه مالزی: در کنار مردم افغانستان بوده و هستیم دعوت از مالزی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان گسترش روابط حکومت طالبان در جنوب شرق آسیا

وی ادامه داد شرایط عینی و وضعیت افغانستان خلاف آن چیزی است که رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند،  زیرا بعضی محافل و گروه‌ها تحمل پیشرفت و آرامی افغانستان را ندارند.

عبدالکبیر با دعوت از سرمایه‌گذاران مالزی برای سرمایه‌‎گذاری در افغانستان گفت کشورهای منطقه و جهان نگرانی از جانب افغانستان ندارند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟