اخلاق جنگ و جنگ اخلاقی
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۶۹۵۴
اخلاق جنگ دقیقاً به معنای جنگیدن با دستان بسته است؛ جنگی با مرزهای مشخص که ناچار میل به صلح پیدا میکند چراکه دستان باز در اعمال خشونت به معنای کشتار و نزاع نامحدود است؛ «تا میتوانی و هرگونه که خواستی بکش!» استراتژی جنگطلبانی است که فقط برای پیروزی میجنگند و فردای صلح پس از پیروزی شاهد روزهای خونینی در اردوگاهها و کمپها هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «دیگری»، میتواند در هویت سازیهای فردی و جمعی نقشی تعیین کننده داشته باشد. ما و کنش هایمان بیشتر از آنکه برآمده از درونمان باشیم، واکنشی به دیگران و کنشهای ایشانیم. جنگ و صلح به عنوان دو پدیده اجتماعی به دلیل میزان تاثیرگذاری در ابعاد مختلف زندگی همیشه دلهره آور بوده و توجه جمعی را به خود متمرکز کرده اند. اساسا جنگ بدون در نظر گرفتن «دیگری» معنا ندارد گرچه در معانی باطنی میتوانیم فرض کنیم شخصی با درون خود و یا جامعهای با تاریخ خود سر جنگ دارد، ولی در همین فرض هم سخن از دیگری در بعدی متفاوت است.
میتوان با احتیاط این نتیجه را گرفت که به دلیل وجود همیشگی دیگری در زندگی بشر، جنگ و صلح نیز تقدیرهای همیشگی زندگی است. ما میجنگیم و صلح میکنیم. درست است که جنگ در ظاهر چهره خشن و خونینی دارد، اما صحنهای برای به نمایش درآمدن و ظهور خود انسانها است. در جنگ به دلیل آنچه موقعیت جنگی مینامیم، همه چیز برای ما متفاوت جلوه میکند. اگر در شرایط عادی برای روزمرگیهای خود اهمیت زیادی قائل نیستیم، اما هنگام عزیمت به نقاط درگیری حتی خداحافظی صبحگاهی با همسر و فرزندمان هم رنگ و بویی دیگر به خود میگیرد. همین موقعیت جنگی برای یک مرد جنگی ایجاد فرصتهایی میکند تا آنچه برایش میجنگد را به نمایش بگذارد.
انسانی که برای صلح میجنگد یا برای استقرار عدالت و فضیلت سلاح به دست گرفته است بهترین نمایشگر آرمانهای خود است. در جنگ و مواقع حساس است که میتوان حدس زد فردای جنگ و در دوران پیروزی چگونه رفتارهایی در سیاست و اجتماع غلبه مییابد. جنگ چهره حقیقی و عریان آرمان ها، شعارها و خطوط مکاتب را به همه نشان میدهد. از آنجایی که همه طرفهای درگیر در یک جنگ سخن از دفاع از آزادگی و انسانیت میزنند با چه سنجهای میتوانیم به تحلیل ماجرای جنگ از لحاظ انسانی بپردازیم؟
قاعدتا برای چنین اوضاعی باید سراغ آنچه همگانی است و جنبه فراسیاسی دارد رفت. شاید بهترین معیار اخلاق باشد فارغ از همه بحثهای فلسفی و شناختی پیرامون چیستی آن.
اخلاق جنگ دقیقا به معنای جنگیدن با دستان بسته است. جنگی با مرزهای مشخص که ناچار میل به صلح پیدا میکند چرا که دستان باز در اعمال خشونت به معنای کشتار و نزاع نامحدود و طولانی است. «تا میتوانی و هرگونه که خواستی بکش!» این استراتژی اساسی جنگ طلبانی است که فقط برای پیروزی میجنگند و فردای غلبه بر دشمن و صلح پس از پیروزی شاهد روزهای خونینی در اردوگاههای اسرا و کمپهای مهاجرین خواهیم بود.
اخلاق جنگ به دنبال خود، جنگ اخلاقی را به ظهور میرساند جنگی که در آن، هدف کشتار بیشتر و بی رحمانهتر نیست، جنگی که برای رسیدن به پیروزی نمیتوان از هر ابزاری استفاده کرد. جنگی که در آن مرد جنگی آن هم با ملاحظاتی و در شرایطی خاص و فقط در میدان درگیری هدف گلوله قرار میگیرد. چهره جنگ اخلاقی میتواند بسیار نورانیتر از دوران صلح باشد گرچه اخلاق جنگ بیشتر در بین صفحههای کتابهای آسمانی و متون مقدس و یا دست نوشتههای برخی فیلسوفان و شاعران ظهور کرده است تا اینکه در میدانهای نبرد عیان باشد.
در این فرصت مناسب است تا چند تجربه تاریخی از ظهور اخلاق جنگ را مورد بارخوانی قرار دهیم. یکی از اصول اخلاقی در جنگ به صورت مشخص، تلاش برای کاهش صدمات جانی و مالی است. گاه حضور در میدان جنگ و اقدام برای جهاد یک تکلیف و وظیفه است، اما این تکلیف و وظیفه اقتضائات اخلاقی خاصی دارد. یکی از این اقتضائات آن است که شخصی که برای جهاد در راه خدا قدم بر میدارد، همه تلاش خود را به کار بگیرد تا کمترین تلفات اتفاق بیفتد. در این زمینه دستورات ارزشمندی در اسلام وجود دارد کمااینکه در سیره امام حسین (ع) هم نکات جالب توجهی دیده میشود. به طور مثال یکی از سفارشاتی که رسول اکرم داشتند، این بود که در جنگها هرگز سپاهیان اسلام به دشمن شبیخون نزنند و در وضع شبیخون، آنها را به قتل نرسانند؛ اجازه دهندکه افراد از سر اراده و آگاهی خود در میدان جنگ حضور پیدا کنند و با کسانی برخورد شود که با قصد خود قدم به میدان جنگ و درگیری میگذارند.
یکی دیگر از توصیههای عجیبی که در این زمینه از امیرالمومنین علی (ع) وجود دارد، این است که حضرت معمولاً جنگ را تا ظهر به تأخیر میانداختند. تعبیری که در روایتی از امام صادق (ع) وجود دارد، این است که «حضرت جنگ را به عقب میانداختند تا موقع ظهر شود». با اینکه علی القاعده اول صبح برای اقدام کردن و جنگیدن، تحرک و نشاط بیشتری وجود دارد، دلیل این تأخیر چه بود؟ امام صادق (ع) توضیح دادند که فلسفه این تأخیر آن بود که زمان تا فرا رسیدن غروب آفتاب کمتر باشد، زمان درگیری کاهش پیدا کند، کشتهها کمتر و امکان این که افرادی بتوانند برگردند و از جنگ منصرف شوند، وجود داشته باشند. به این معنا که هر چه ممکن است زمان جنگ کوتاهتر و محدودتر باشد و با تاریک شدن شب، امکان بازگشت افراد از جنگ وجود داشته باشد. در ادامه این تعبیر آمده که حضرت میفرمودند: «جنگ را هر چه دیرتر شروع میکردند، تا این که افراد فراری هم بتوانند خود را از مهلکه نجات دهند و راهی برای رهایی آنها وجود داشته باشد». مهم است که امیرالمومنین علی (ع) با دشمنانی میجنگد که از راه بغی و طغیان در برابر حضرت ایستاده اند و حتی شروع کننده جنگ هم آنها بودند، اما در عین حال حضرت رضایت نمیدهد که کشتههای آنها به حداکثر برسد بلکه سیاست ایشان بر این است که تعداد کشتهها کمتر باشد. منبع: فرهنگ سدید انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: اخلاق جنگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۶۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قانونمداری و اخلاقمداری ۲ رویکرد مهم در ارایه خدمت به مردم است
به گزارش خبرنگار مهر، هوشیار دستباز پیش از ظهر دوشنبه در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به رسالت و وظایف اصلی حوزه بازرسی و حسابرسی شهرداری، اظهار کرد: برنامهریزی و ارائه راهکارها و تدابیر به منظور کاهش شکایات مردم کارکنان، کاهش تخلفات و حسن اجرای وظایف محوله در سطح این نهاد از وظایف اصلی این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: احصای نقاط قوت و ضعف فعالیتها، رسیدگی، پیگیری و پاسخگویی به شکایات و درخواستهای شهروندان و پرسنل، رسیدگی به امور حسابرسی داخلی شهرداری و سازمانهای تابعه، برنامه ریزی و پیگیری امور مجامع و شوراهای سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری و تهیه گزارشات تحلیلی در مورد رفع نارساییها و عملکرد آنها و …از دیگر وظایف اصلی حوزه بازرسی و حسابرسی شهرداری سنندج است.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج تصریح کرد: تقویت راههای ارتباطی شهروندان با شهرداری و اعمال نظر آنان در رفع مشکلات شهری از سیاستهای اصلی این دوره مدیریت شهری است از این رو تمام توان خود را در راستای تحقق این مهم به کار خواهیم بست.
دستباز با تاکید براینکه قانونمداری و اخلاقمداری دو رویکرد مهم در ارائه خدمت به مردم است، اذعان کرد: تسهیلگری در امور، ارتقای بهرهوری، حفظ ارزشهای اخلاقی و تقویت مدیریت و افزایش اعتماد عمومی بهعنوان سرمایه اجتماعی و تسهیل در خدماترسانی به شهروندان و کسب رضایت مهمترین اولویت در حوزه بازرسی شهرداری است.
وی با بیان اینکه سامانه سامد از خدمات ارزشمند واحد بازرسی است که شکایت مردم از طریق این سیستم ثبت و ضبط میشود، گفت: سامد در حقیقت سامانه ارتباط ملت و دولت است که هدف آن پیگیری و رفع مشکلات مردم بوده از این رو تقویت این سامانه ضروری است.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج افزود: مردم در پیگیری مشکلات نباید سردرگم باشند سامانه ۱۳۷ بهترین کانال برای ارتباطات مردم با مجموعه شهرداری و پاسخگویی به مطالبات و شکایات آنهاست.
وی از شهروندان خواست مشکلات و مطالباتی که دارند را از طریق سامانه ۱۳۷ پیگیری کنند، افزود: تمام درخواستهای مردمی توسط کاربران ثبت و در چارچوب قوانین و مقررات پیگیری در نهایت نتیجه حاصله نیز به شهروند اطلاع داده میشود.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج تصریح کرد: اگر موضوع مطرح شده مربوط به دستگاههای دیگر باشد نیز راهنماییهای لازم به شهروندان انجام خواهد شد تا در فرایند کار دچار سردرگمی نشوند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این سامانه برای شهروندان شناخته شده و در طول سال تماسهای مکرری با آن گرفته میشود، گفت: سال گذشته بیش از یکهزار و۵۰۰ تماس تلفنی شهروندان سنندجی در سامانه ۱۳۷ شهرداری سنندج به ثبت رسیده است.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: این تماسهای بیشتر در زمینه انتقاد و شکایت، آسفالت، درب منهول، جمعآوری سگهای بلاصاحب و سد معبر وانتهای میوهفروشی و…بوده است.
دستباز با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۸۰ مورد مکاتبه شهروندان مربوط به سفر ریاست جمهوری به معاونین، مناطق و سازمانهای شهرداری از طریق سامانه سامد ارجاع داده شده است، گفت: بیشترین موضوعات و درخواستها استخدام و تبدیل وضعیت همکاران، آسفالت و پروانه زمینهای قولنامهای، درخواست واگذاری تاکسی و برقراری بیمه رانندگان، استخدام و تبدیل وضعیت در شهرداری بوده است.
به گفته وی، دریافت شکایات حضوری و مکتوب ارباب رجوع و کارکنان، بررسی و تحقیق پیرامون صحت و سقم موضوع شکایات و پیگیری تا اخذ نتیجه نهایی به منظور پاسخگویی به شاکی، جمعبندی شکایت در مقاطع سه ماهه و تجزیه و تحلیل علل بروز شکایات، پیگیری از نتایج گزارشهای تهیه شده و …به صورت ویژه دنبال میشود.
سرپرست بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری سنندج افزایش اعتماد شهروندان را از اولویتهای مهم مدیریت شهری دانست، گفت: بدون شک بخش خدماتی شهرداری به ویژه پل ارتباطی سامانه ۱۳۷ نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته از این رو به شدت دنبال تقویت هرچه بیشتر آن هستیم.
وی در پایان ضمن قدردانی از اعتماد شهروندان به این سامانه که آن را محلی برای ارجاع و بیان درخواستها، رفع مشکلات و حتی شکایات میدانند، افزود: افزایش مشارکت شهروندان در بازخورد سنجی به جهت خدماترسانی مطلوبتر و دقیقتر از اهداف اداره بازرسی شهرداری سنندج در سال جاری است و در همین راستا از این پس به صورت ۳ ماهه گزارش عملکرد اداره بازرسی به ویژه در زمینه اقدامات انجام گرفته در حوزه پاسخگویی به مردم و رفع مشکلات مطرح شده آنان اطلاعرسانی خواهد شد.
کد خبر 6098082