Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز یکی دیگر از نهاد‌هایی است که البته مسئولیتی در خصوص توسعه خوابگاه‌های متاهلی ندارد و متولی این امر نیست، اما به صرف یک نهاد دانشگاهی بودن وظیفه خود می‌داند که این مسئله را پیگیری کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قانون بودجه سال جاری دانشگاه‌ها اولویت بودجه عمرانی را به خوابگاه‌های متاهلی اختصاص داد، به طوری که توسعه این خوابگاه‌ها به قانون تبدیل شد و مجلس شورای اسلامی در راستای اهمیت ساخت این خوابگاه‌ها بودجه دانشگاه‌ها را به این سمت سوق داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مسئله‌ای که در پیگیری‌های توسعه خوابگاه‌های متاهلی از دانشگاه‌ها گرفته تا وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان به آن رسیدیم ناشی از کمبود بودجه و یاحتی عدم اختصاص بودجه در این حوزه به آن رسیدیم. مشکل اصلی در این حوزه تامین منابع مالی است که وزارت علوم و شخص وزیر علوم نسبت به آن اظهار تاسف کرده که بودجه‌ای تامین نشده و در توان دانشگاه‌ها هم نیست که بتوانند منابع این طرح را فراهم کنند.

دانشگاه‌ها هم که با درخواست‌های گاه و بی گاه و یا دائمی دانشجویان در این حوزه سرو کار دارند شاید نسبت به وزارت علوم کمی بیشتر به این موضوع می‌پردازند از موانعی که بر سر راه است مسیر را برای پیشرفت اهداف این طرح در دانشگاه‌ها مسدود کرده است. شاید اکثریت دانشگاه‌ها مشکلی از بابت فضای فیزیکی برای اختصاص به خوابگاه‌های متاهلی نداشته باشند؛ اما مشکل مشترک همه‌ دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های بزرگ که منابع درآمدی خوبی دارند تا دانشگاه‌های سطح پائین، از نبود منابع مالی رنج می‌برند.  
سازمان امور دانشجویان که متولی پیگیری و نظارت بر این امر است نیز آب پاکی را بر روی دست دانشگاه‌ها ریخته و فقط از تسهیلات بانکی در این خصوص و کمک خیرین نام برده و اعلام کرد دانشگاه‌ها فقط باید بر روی این دو راه حل تکیه کنند و چشم به بودجه دولتی نداشته باشند. بیشتر بخوانید
آب پاکی سازمان امور دانشجویان بر روی دست دانشگاه‌ها/ صدیقی: اعتبار مستقلی برای ساخت خوابگاه متاهلی اختصاص داده نشده    

 

البته ناگفته نماند که وقتی به دور و بر خود نگاه می‌اندازی می‌بینی که مهمان ناخوانده کرونا خیلی از مسائل را تحت تاثیر خود قرار داد به گونه‌ای که برنامه ریزی‌های بودجه را نیز تغییر داده است، تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا بر این مسئله دامن زده و دولت بودجه دانشگاه‌ها را تاکنون به درستی پرداخت نکرده است.

البته راه حل‌هایی که از آن برای رفع این مشکل سخن گفته می‌شود نیز راه طولانی را پیش روی دانشگاه‌ها گذاشته که باید از هفت خوان رستم برای رسیدن به این تسهیلات عبور کنند.   وقتی نهاد رهبری پا به میدان می‌گذارد

نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز یکی دیگر از نهاد‌هایی است که البته مسئولیتی در خصوص توسعه خوابگاه‌های متاهلی ندارد و متولی این امر نیست، اما به صرف یک نهاد دانشگاهی بودن وظیفه خود می‌داند که این مسئله را پیگیری کند.


سال گذشته مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نسبت به کمبود خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و عنوان کرده بود که این موضوع دغدغه دانشگاه‌ها نیست و نهاد رهبری این موضوع را پیگیری می‌کند.
البته در میان این اظهار نظر‌ها، اختصاص وام برای حل مشکل زوج‌های دانشجو نیز مطرح شده بود.
اما پس از گذشت این مدت زمان، حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص اقدام مجلس نسبت به اختصاص بودجه به توسعه خوابگاه‌های متاهلی گفت: اقدام خوبی از سوی مجلس پس از پیگیری‌ها و اعتراضات دانشجویان صورت گرفت و برای آن بودجه اختصاص داد.   پیگیری‌هایی که نتایجی به همراه داشت وی افزود: مشکل این است که وضعیت بودجه و تخصیص بودجه‌ها متناسب با درآمد‌های دولت است و آن چه که مجلس پیش بینی کرده است اگر مواجه با کسر بودجه شود معمولا بودجه به بخش‌های ضروری اختصاص داده می‌شود و بقیه بخش‌های نیز بودجه‌های آن داده نمی‌شود و یا از این بخش‌ها زده می‌شود.  
رستمی اضافه کرد: متاسفانه خوابگاه‌های متاهلی جزء حوزه‌هایی است که در تخصیص بودجه توجه کافی به آن صورت نمی‌گیرد.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: نهاد رهبری مسئولیتی در حوزه توسعه خوابگاه‌های متاهلی ندارد، اما پیگیری‌هایی را که وعده دادیم در حال انجام است. تشکیل ستاد ملی ازدواج دانشجویی نیز به همین منظور که مجموعه دستگاه‌ها در آن عضو هستند و حضور دارند و می‌توانند کمک کنند آیین نامه آن در حال تکمیل است و می‌تواند کمک مناسبی در این زمینه داشته باشد.
وی ادامه داد: البته بحث وام‌های ازدواج دانشجویی را صندوق رفاه دارد که این وام‌ها به موقع به دانشجویان پرداخت می‌شود.   با این پیگیری‌های که از سوی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در حال انجام است شاید بخشی از این موانع را بتواند حل کند و خبر خوشی برای دانشجویان خواهد بود، اما در مجموع نهاد رهبری در دانشگاه‌ها هیچ گونه مسئولتی در این حوزه نداشته و متولی اصلی توسعه خوابگاه‌های متاهلی دولت و سازمان امور دانشجویان است که پیگیری‌های قابل توجهی در این زمینه ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوابگاه متاهلی نهاد رهبری در دانشگاهها بودجه تامین منابع مالی توسعه خوابگاه های متاهلی نهاد رهبری در دانشگاه ها سازمان امور دانشجویان پیگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۷۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد

۷ پروژه علمی فناوری با حضور معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه کاشان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، پیش از ظهر امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ با حضور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ۷ پروژه شامل آزمایشگاه روانشناسی، فیزیولوژی علوم ورزشی، مرکز نوآوری علوم انسانی و خانه خلاق علوم انسانی، کلینیک حقوق، خانه سلامت، مرکز توانمندسازی اجتماعی و مرکز بین المللی سازی علوم انسانی افتتاح شد.

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز استاد تجلیل از اساتید سرآمد کشوری دانشگاه کاشان و عملیاتی شدن خوابگاه متاهلی «خیرساز» در زمینی به مساحت هزار مترمربع با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان به ظرفیت ۱۲۰ دانشجوی مجرد و ۲۴ زوج دانشجوی متأهل در دانشگاه کاشان به زمین زده شد.

کد خبر 750875

دیگر خبرها

  • پیگیری وضعیت وام ازدواج با کد ملی
  • تصاویر جالب از آمریکا در حمایت از غزه | از رژه خودرویی تا تشکیل زنجیره انسانی توسط دانشجویان دانشگاه شیکاگو
  • اتفاقات دانشگاه‌های امریکا نتیجه فعالیت‌های گسترده ایران و نهاد «جامعة‌المصطفی» است | اذغان به تأثیرپذیری دانشگاهیان امریکا از ایران
  • عملیات وعده صادق جهانیان را نسبت به مسئله غزه بیدار کرد
  • واریزی مددجویان تحت پوشش در سال جدید چند برابر شد؟
  • اجرای طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام اصفهان
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • بنیاد دانشگاهی فردوسی؛ حامی دانشجویان صاحب ایده 
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • تشکیل زنجیره انسانی دانشجویان دانشگاه تورنتو و کانادا برای محافظت از چادر‌های همبستگی مقابل پلیس (فیلم)