Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد تازه پیر یکی از مساجد قدیمی کشور آذربایجان است که دارای مناره طلایی و معماری منحصربه فرد سبک و نقوش آذربایجانی ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، یکی از مساجد قدیمی باکو که ساخت و ساز آن در سال 1905 آغاز شده و در سال 1914 به پایان رسیده است. این مسجد در سال 1906 به وصیت و حمایت مالی کی از خیرین باکو بنام نبات خاتم و خانواده آن و به اهتمام معمار زیور بی احمد بی اف (Zivar bey Ahmadbeyov) ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بعد از مرگ حامی آن عملیات ساخت و سازش به حالت تعلیق درآمد اما طولی نکشید که بار دیگر حمایتهای مالی پسرش آغاز شد و ساخت و ساز دوباره از سرگرفته شد و نهایتا در سال 1914 تکمیل گردید.

 

درحالیکه 3 سال از باز شدن مسجد نمی گذشت انقلاب اکتبر به وقوع پیوست و دربهای آن در سال 1917 بسته شد. تا سال 1943 از آن بعنوان موزه استفاده می شد تا اینکه در سال 2005 میلادی با بودجه دولت توسط الله شکور پاشازاده رئیس اداره روحانیت آذربایجان و قفقاز بازسازی و با امکانات جانبی افتتاح گردید و تا امروز درب های خود را به عنوان مسجد به روی علاقمندان گشوده است.

 

این مسجد در فضایی به مساحت 1400 متر مربعی گسترانیده و با سبک معماری و نقوش آذربایجانی و نمونه ها و نقوش شرقی مزین گردیده است.

 

محراب و گنبد آن از جنس سنگ مرمر و بالای مناره های آن از جنس طلا می باشد. بر روی گنبد این مسجد کلمه لا الله الا الله 6 مرتبه نوشته شده است.

 

 

 

 

پایان پیام/42

منبع: شبستان

کلیدواژه: معماری مساجد جهان مساجد جهان آذربایجان مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۷۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد علی زلفی گل در آیین کلنگ زنی دومین سرای دانشجویی متاهلی در یاسوج گفت: سه هزار خوابگاه متاهلی در سراسر کشور در دست ساخت است. 

وی با بیان اینکه توسعه فیزیکی زیرساخت ها از دستور کار خارج شد گفت: افزایش کیفیت زیرساخت هایی دانشجویی اولویت کاری این وزارت خانه است . 

 

دیگر خبرها

  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم در ایران!
  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم خواننده مشهور کره‌ای در ایران
  • دلیل مهدی چمران برای ساخت مسجد در تمام پارک‌های تهران | فیلم
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • فرصتی طلایی برای درخشش در جشنواره فروش بیمه میهن
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • ساخت ۵ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت
  • تبدیل شیر گاو به پنیر توسط بانوی مسن آذربایجانی (فیلم)