Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سعیدرضا پارساییان معاون برنامه ریزی دادگستری استان یزد گفت: برای رفاه حال شهروندان و تسهیل امور، سامانه احذ گزارش‌های نقض حقوق شهروندی به منظور تحقق اهداف تبیین شده در دستورالعمل"حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه" بر روی سایت دادگستری استان یزد، راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  اظهار داشت: چنانچه شخصی در مراجعه به مراجع انتظامی و ضابطین قوه قضائیه یا محاکم قضائی و دادسرا‌ها و یا در زندان‌ها به زمینه‌های نقض حقوق خود که در بند‌های پانزده گانه قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بدان اشاره و در دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی به آن تصریح شده برخورد نمود می‌تواند از این طریق موارد را برای بررسی و رسیدگی گزارش نماید.

پارساییان تصریح کرد: اگر فردی شخصاً ذینفع بوده و یا بعنوان یک شهروند آگاه با احساس مسئولیت اجتماعی به مواردی از نقض حقوق شهروندی یا خدشه به کرامت انسانی، موضوع قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی یا دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی برخورد کرد، می‌تواند گزارش خود را به سامانه اخذ گزارش‌ها و شکایت‌های دبیرخانه هیات استانی نظارت بر حفظ حقوق شهروندی ارسال نماید.

او اعمال هر گونه سلایق شخصی و سوء استفاده از قدرت و یا اعمال هرگونه خشونت و یا بازداشت‌های اضافی و بدون ضرورت، در کشف و تعقیب جرائم و اجرای تحقیقات را از مصادیق نقض حقوق شهروندی اعلام کرد و گفت: کشف و تعقیب جرائم و اجرای تحقیقات و صدور قرار‌های تأمین و بازداشت موقت باید مبتنی بر رعایت قوانین و با حکم و دستور قضایی مشخص و شفاف صورت گیرد باید و از اعمال هر گونه سلایق شخصی و سوءاستفاده از قدرت و یا اعمال هرگونه خشونت و یا بازداشت‌های اضافی و بدون ضرورت اجتناب شود.

پارساییان تصریح کرد: محکومیت‌ها باید بر طبق ترتیبات قانونی و منحصر به مباشر، شریک و معاون جرم باشد و تا جرم در دادگاه صالح اثبات نشده و رأی قطعی نگردیده اصل بر برائت متهم بوده و هر کس حق دارد در پناه قانون از امنیت لازم برخوردار باشد.

این مقام قضایی، استفاده از وکیل را حق هر شهروند دانست و بیان داشت: محاکم و دادسرا‌ها برای موازین تعیین شده مکلفند حقوق طرفین پرونده از جمله حق دفاع متهمان و کسانیکه مورد شکایت واقع شده اند را رعایت کرده و فرصت استفاده از وکیل وکارشناس را برای آنان فراهم آورند.

او اظهار داشت: با دادخواهان و اشخاص در مظان اتهام و مرتکبان جرایم و مطلعان از وقایع و کلاً در اجرای وظایف محوله و برخورد با ارباب رجوع، لازم است اخلاق و موازین اسلامی کاملاً مراعات گردیده ضمن حفظ حیثیت و آبرو و اسرار و حریم حقوقی مراجعین با رعایت موازین پاسخگوئی که باشند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان یزد، التزام قانونی در تعیین مدت بازداشت حسب قوانین مربوطه را از موارد حقوق شهروندی ذکر کرد و گفت: اصل منع دستگیری و بازداشت افراد ایجاب می‌نماید که در موارد ضروری نیز جلب و بازداشت افراد به حکم و ترتیبی باشد که در قانون معین گردیده است و ظرف مهلت مقرر پرونده به مراجع صالح قضایی ارسال شود و خانواده دستگیر شدگان نیز باید در جریان دستگیری و بازداشت‌های وی قرار گیرند.

او ایذای افراد، نظیر بستن چشم و سایر اعضاء، تحقیر و استخفاف به آنان در جریان دستگیری و بازجویی را از موارد نقض حقوق شهروندی دانست و ابراز داشت: پوشاندن صورت و یا نشستن پشت سر متهم یا بردن آنان به اماکن نامعلوم و کلاً اقدام‌های خلاف کرامت و ارزش‌های انسانی از سوی بازجویان و مأموران تحقیق ممنوع بوده و در کل می‌تواند در صورت مواجهه یا اطلاع از اقدامات فوری مذکور مراتب را به دبیرخانه ریاست نظارت بر حفظ حقوق شهورندی دادگستری استان یزد اطلاع دهد.

معاون برنامه ریزی دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: موارد نقض حقوق شهروندی طی یک بخشنامه در ۱۴ بند، توسط ریاست وقت قوه قضاییه وقت در سال ۸۳ ابلاغ گردید است.

پارساییان شهروندان می‌توانند از طریق سایت دادگستری استان یزد به آدرس https://dadgostari-yz.eadl.ir/ و سامانه پیامک ۵۰۰۰۱۰۷۲ موارد مربوط به نقض حقوق شهورندی یا عدم رعایت کرامت و ارزش‌های انسانی در مراجعه به مراجع انتظامی، دادسرا‌ها و محاکم را گزارش نمایند.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرامت انسانی حقوق شهروندی کرامت و ارزش های انسانی دادگستری استان یزد نقض حقوق شهروندی حفظ حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۸۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه ثبت تخلفات پارک خودروها در قرچک راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علی سلیمانی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نارضایتی شهروندان از معضلات و مشکلات ترافیکی، افزایش تخلفاتی مانند پارک دوبل، توقف در محل ممنوعه و توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی از یک سو و تاکید و سیاست پلیس مبنی بر استفاده از تجهیزات الکترونیکی و کاهش نیروی انسانی برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات از سوی دیگر، ساز و کار به کارگیری اولین خودرو پلیس مجهز به دوربین‌های ثبت تخلفات ساکن در قرچک را فراهم کرد.

وی در بیان ویژگی‌های این خودرو گفت: این خودرو با دوربین‌هایی که در هر دو سمت آن نصب شده، با عبور از طول معابر اصلی، امکان ثبت تخلفات خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان مانند توقف ممنوع، پارک دوبله، توقف در حریم تقاطع، توقف در ایستگاه جانبازان و معلولین، توقف در ایستگاه وسایل حمل و نقل عمومی، توقف در روی خط عابر پیاده و سایر تخلفات ساکن را به‌صورت هوشمند دارا است و مطابق قانون خودروهای متخلف را جریمه خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور شرق استان تهران به مزایای استفاده از این سامانه اشاره کرد و افزود: روان سازی جریان ترافیک در معابر پر تردد شهر به وسیله نظارت هوشمند تصویری، اعمال قانون کاملاً مکانیزه و خودکار تخلفات ساکن خودروها، ترویج فرهنگ پارک صحیح خودرو در محل مناسب و احترام به حقوق شهروندی، جلوگیری از پارک‌های دوبل و رفع مشکل ازدحام ناشی از آن، جلوگیری از پارک خودروها در محل نامناسب در سطح شهر، از جمله مزایای این سامانه است.

سلیمانی ضمن تقدیر از همراهی و همکاری شهروندان قانونمند گفت: امیدواریم با به کارگیری تجهیزات الکترونیکی در حوزه حمل و نقل و ترافیک، روز به روز شاهد کاهش تخلفات رانندگی و ایجاد ترافیکی آرام و روان در شهر باشیم.

وی در پایان با تاکید بر هوشمند سازی و نقش آن در انضباط ترافیکی و کاهش تخلفات و حوادث ترافیکی، خواستار توسعه شبکه هوشمند سازی تجهیزات ترافیکی در جهت ارتقا فرهنگ رانندگی در سایر شهرستان‌های استان شد.

کد خبر 6091901

دیگر خبرها

  • فعال حقوق بشر سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را بر هم زد
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • ۵ هزار سامانه خورشیدی در فارس راه اندازی می شود
  • مراحل راه اندازی ابتدایی سامانه املاک و اسکان آغاز شده است
  • راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
  • ۵۰۰۰ سامانه خورشیدی در فارس بهره‌برداری می‌شود
  • تسریع روند راه‌اندازی سامانه راهبردی ناوگان آتش‌نشانی تبریز
  • دومين پل هوایی (ايربريج) در فرودگاه کرمان راه اندازی می شود
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • سامانه ثبت تخلفات پارک خودروها در قرچک راه اندازی شد