Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت کد بورسی سجام، دریافت کد بورسی آگاه، دریافت کد بورسی مفید و دریافت کد بورسی سهام عدالت از جمله پرسش‌هایی است که هر فرد در زمان فعال سازی کد بورس با آن برخورد می‌کند. در این مطلب راهنمای ثبت نام، دریافت کد بورسی، کد معاملات آنلاین و احراز هویت سجام و کارگزاری‌های بورس منتشر شده است.

به گزارش ایمنا نخستین گام برای ثبت نام در بورس و انجام معامله توسط سرمایه گذار، دریافت کد بورسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کد بورسی چیست؟

به کد شناسایی برای ورود به بورس، کد بورسی، کد معاملاتی یا کد سهامداری گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان هم در بورس سرمایه‌گذاری کرد و هم فعالیت‌های دیگری مانند صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور کد سبد گردانی، تغییر کارگزار و صندوق و دریافت سود سهام در بازارهای مالی انجام داد، کسی که کد بورسی داشته باشد می‌تواند از طریق نرم‌افزار معاملات آنلاین و معاملات آفلاین به خرید و فروش سهام بپردازد.

کد سهام داری یا کد بورسی (Stock code)، شناسه‌ای واحد است که از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. هر فرد چه حقیقی چه حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس، بوسیله این کد شناسایی خواهد شد. افراد با این کد، قادر خواهند بود که به خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار بپردازند.

این کد مانند شماره حساب یا شماره ملی برای هر فرد منحصربه‌فرد است و تا زمانی که این کد تعریف نشود فرد نمی‌تواند به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازد.

کد بورسی من چیست؟

نمونه کد بورسی از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد و ۵ رقم تصادفی ساخته می‌شود، این کد برای هر فرد منحصر به فرد است و هر شخص می‌تواند فقط یک کد بورسی داشته باشد، مثلاً اگر فامیل فرد فدایی باشد کد بورسی به صورت فدا ۵۴۳۲۱ است. سرمایه‌گذار با تغییر نام خانوادگی می‌تواند کد بورسی خود را تغییر دهد.

تفاوت کد بورسی و کد آنلاین چیست؟

در واقع تفاوتی وجود ندارد، منظور از کد آنلاین، کد بورسی آنلاین است که شخص با دارا بودن آن بصورت مستقیم به سامانه معاملات آنلاین وارد می‌شود و می‌تواند سفارشات خرید و فروش اوراق بهادار را بصورت مستقیم ارسال کند. به کد بورسی، کد سهامداری و کد معاملاتی نیز گفته می‌شود، اما کد اقتصادی ربطی به بورس ندارد. هر شرکت نیاز به یک کد اقتصادی دارد. این کد برای مشخص شدن عملکرد یک شرکت (خرید – فروش – خدمات) در قراردادها و فاکتورها ارائه می‌شود و اخذ آن برای شرکت‌ها اجباری است.

روش دریافت کد بورسی

به دو روش می‌توان کد بورسی دریافت کرد:

در روش اول با مراجعه به یکی از کارگزاری‌ها و ارائه درخواست، کارگزاری اطلاعات را به شرکت بورس و سپرده گذاری ارسال می‌کند و کد بورسی صادر می‌شود.

در روش دوم بدون مراجعه به کارگزاری و با ثبت نام اینترنتی برای دریافت کد بورسی اقدام می‌شود.

مراحل دریافت کد بورسی

برای ورود به بورس تمامی سرمایه‌گذاران باید مراحل زیر را به صورت گام به گام طی کنند تا برای آن‌ها کد بورسی صادر شود.

ثبت نام در سامانه سجام تکمیل احراز هویت ثبت نام در کارگزاری‌ها و دریافت نام کاربری و رمز عبور از آن‌ها برای ورود به سامانه معاملات سجام چیست؟

سجام مخفف عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است که برای ارائه بهتر و سریع‌تر خدمات توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آغاز به کار کرد. این سامانه تمام اطلاعات سرمایه‌گذاران را جمع آوری می‌کند و سرمایه‌گذاران با ثبت نام در این سامانه دیگر لازم نیست، هر بار برای برای ثبت اطلاعات و احراز اطلاعات به صورت حضوری به دفاتر کارگزاری‌ها یا دیگر نهادهای مالی بازار سرمایه مراجعه کنند و ثبت نامشان هم فقط یک بار و برای همیشه انجام می‌شود.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام

برای ورود به سامانه سجام باید از طریق وب‌سایت آن به آدرس www.sejam.ir اقدام کنید.

بیانیه‌ای که روی صفحه می‌آید را تأیید کنید و بعد به صفحه اصلی ثبت نام وارد شوید.

گزینه سبز رنگ ثبت نام در سجام را انتخاب کنید و بعد از وارد کردن شماره تلفن همراه خود و کد امنیتی، کلید دریافت کد تأیید را بزنید تا کد ۴ رقمی به شماره تلفن همراه شما پیامک شود. بعد از وارد کردن این کد و تأیید شدن آن، به مرحله بعد می‌روید.

در این مرحله گزینه مشتری حقیقی را انتخاب کنید و پس از وارد کردن تابعیت و کد ملی به مرحله بعد بروید.

در این مرحله باید هزینه ثبت نام در سامانه سجام را که ۱۰ هزار تومان است، به صورت اینترنتی پرداخت کنید.

پس از انتخاب بانک پرداخت را انجام می‌دهید.

بعد از اینکه مبلغ را پرداخت کردید و تأیید شد، فرم‌های مورد نیاز شامل اطلاعات هویتی، ارتباطی و مالی خود را مطابق با موارد خواسته‌شده تکمیل کنید.

در مرحله آخر و وقتی که اطلاعاتتان به طور کامل ثبت شد، یک کد رهگیری برایتان ارسال می‌شود که باید آن را تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان یا کارگزاری‌های مورد تأیید در سایت سجام نگهدارید.

بعد از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی باید احراز هویت خود را در دفاتر تکمیل کنید.

گام بعدی، ثبت نام در کارگزاری‌ها و شروع معاملات با استفاده از خدمات کارگزاری‌ها است.

احراز هویت در سجام

احراز هویت در سامانه سجام به دو صورت حضوری (در دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری‌ها) و الکترونیکی انجام می‌شود.

در احراز هویت حضوری مدارک کامل و کد پیگیری لازم است.

کارگزاری بورس چیست؟

در یک جمله می‌توان گفت کارگزار واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

هر فرد حقیقی می‌تواند با ارائه مدارک زیر برای دریافت کد معاملات بورس و فرابورس اقدام کند:

اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی مشخصات حساب بانکی (نام بانک، شماره حساب، شماره شبا، کد و نام شعبه، نوع حساب) تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین (قرارداد معاملات برخط) تکمیل فرم قرارداد انجام معاملات اینترنتی

هر فرد حقوقی (شرکت‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها) می‌تواند با ارائه مدارک زیر برای دریافت کد معاملات بورس و فرابورس اقدام کند:

اصل و تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس اصل و تصویر روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات اصل و تصویر اساسنامه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره تکمیل فرم تعهدنامه تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین (قرارداد معاملات برخط) نامه درخواست دریافت کد بورسی خطاب به کارگزاری معرفی نماینده جهت دریافت کد بورسی و انجام معاملات آنلاین

کد خبر 433145

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چگونه بازار بورس بورس فرابورس کد بورس کد بورسی کد اقتصادی بورس تهران سامانه سجام سجام نحوه دریافت کد بورسی چگونه کد بورسی بگیریم دریافت کد بورسی دریافت کد بورسی کارگزاری دریافت کد بورسی سجام دریافت کد بورسی سهام عدالت کد آنلاین ثبت نام سجام کارگزاری بورس چیست احراز هویت در بورس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ثبت نام در سامانه سجام دریافت کد بورسی معاملات آنلاین برای دریافت کد سرمایه گذاران اوراق بهادار برای ورود کارگزاری ها خرید و فروش اصل و تصویر احراز هویت کد معاملات تکمیل فرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۸۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۰۶۹ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بارشد ۱۰۶۹ واحدی به سطح دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی رسید. 

به گزارش مشرق، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه) با رشد یک هزار و ۶۹ واحدی همراه بود و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید.

اما در مقابل شاخص کل هم وزن با ۴۶۵۰ واحد رشد، رقم ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحدی را ثبت کرد.

همچنین نمادهای پارسان، فولاد، فملی، کگل، شبندر، شپدیس و بوعلی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر را روی شاخص گذاشتند. نمادهای ذوب، خزامیاد، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر پر تراکنش‌های بازار بودند.

در معاملات فرابورس نیز شاخص کل با ۱۱۶ واحد رشد به رقم ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید و نمادهای آریا، فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر پر تراکنش‌های بازار بودند.


دیگر خبرها

  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • شاخص بورس یک‌هزار واحد رشد کرد
  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • رشد ۱۰۶۹ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • شاخص بورس امروز ۵ اردیبهشت/رشد۱۰۷۱ واحدی
  • محرک جدید بورس