Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام» عنوان اثری است که با توجه به استقبال مخاطبان به تازگی از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تجدید چاپ شده است.

به گزارش قدس آنلاین؛ با سپری شدن روزگاری دراز از سقوط امپراتوری ساسانی، طاهریان نخستین حکومت ایرانی را در شرق ایران بر پای داشتند. اینان آغازگر تحولات بنیادین در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی شدند و در سایه تدبیر و کفایت خرمندانه در اداره امور قلمرو وسیع خویش طی نیم قرن و همچنین داشتن مناسبات تنگاتنگ با خلافت عباسی، زمینه های لازم را برای دست یابی تدریجی ایرانیان به مقاصد سیاسی دیرینه و کسب استقلال نسبی فراهم آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا به ویژه شیوه زمامداری عادلانه و بی بدیل عبدالله بن طاهر پس از دو قرن حاکمیت اعراب مسلمان بر ایران کاملا چشمگیر بود. بر همین اساس با تلاشهایی که در این عرصه صورت گرفت، دستاوردهای ارزشمندی در عرصه شکوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و حتی استقلال زبان و ادب پارسی بروز کرد که مقتضیات مناسبی را برای آغاز یک جریان عمیق گسترده در عرصه های گوناگون ایران پدیدار ساخت.

در کتاب «تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام» تلاش شده است تا جایگاه روشنی ازموقعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاندان طاهری و نقش آنان در خراسان تبیین شود. برخورد خوارج و دیگر جنبشهای پر غوغای خراسان و چگونگی دستیابی این خاندان به قدرت برخی از مباحث این کتاب است.

«تحولات سیاسی خراسان در قرن اول و دوم هجری»، «ایام حکمرانی طاهریان در خراسان» و «اوضاع فرهنگی و تمدنی عصر طاهریان» عناوین بخش های سه گانه این اثر است.

همچنین کتاب «تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام» در ۱۴ فصل تهیه و تدوین شده و به موضوعاتی همچون، «نگاهی بر پیشینه تاریخی خراسان تا پیروزی نهضت عباسی»، «خلافت اسلامی از قتل امین تا عزیمت مامون به بغداد»، «قدرت یابی طاهر در خراسان»، «ایام حکمرانی عبدالله بن طاهر در خراسان»، «آخرین حکام طاهری درخراسان»، «اقتصاد و تجارت در روزگار طاهری» و... می پردازد.

این اثر توسط امیر اکبری نگاشته شده و به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در اختیار علاقمندان به مطالعه قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تجدید چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۱۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم

وزارت خارجه حکومت طالبان در واکنش به کشف گورهای دسته‌جمعی در فلسطین ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، تصریح کرد کابل از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه حکومت طالبان در بیانیه‌ای به کشف گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان «ناصر» در شهر خان یونس فلسطین واکنش نشان داد.

در این بیانیه وزارت خارجه حکومت طالبان آمده است: پیدا شدن اجساد شهدا از محوطه این بیمارستان که در میان‌شان زنان و کودکان نیز هستند، بیانگر مظلومیت مردم بی‌دفاع فلسطین، عدم پایبندی رژیم اشغالگر صهیونیستی به قوانین و مقررات بین‌المللی و همه ارزش‌های انسانی و بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی جامعه بین‌الملل به جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی است.

وزارت خارجه حکومت طالبان ضمن محکومیت این جنایات تصریح کرد افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه مردم فلسطین حمایت کرده و از انسان‌های آزاده در سراسر جهان می‌خواهد تا برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

پیش از این نیز «هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان در پیامی درباره فلسطین گفته بود: «قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می‌باشد، ما بار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم».

معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند طالبان: کشورهای اسلامی برای توقف نسل‌کشی در غزه کاری کنند طالبان: نشست دوحه به جای افغانستان باید بر وضعیت غزه و فلسطین تمرکز می‌کرد

وی تاکید کرده بود: «ما از تمام کشورهای اسلامی حتی جهان می‌خواهیم که هرچه زودتر دست ظلم رژیم اسرائیل را کوتاه سازند تا در آنجا تجاوز پایان یابد، به ویژه امت اسلامی مسئولیت دارد که از داعیه فلسطینیان مظلوم حمایت کامل نماید و با یک صدا در محدوده امکانات خویش در کنار فلسطینی‌ها بایستند».

آخندزاده اعلام کرده بود: جای تأسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، نظاره‌گر ظلم بر فلسطین هستند و تاکنون  هیچ جناح بین‌المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم‌ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
  • واکنش طالبان به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن