Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظرفیت و گستره فضای مجازی نامحدود و بی‌انتهاست و برای کار در این حوزه به امکانات و تجهیزات زیادی نیاز است که فعالان فرهنگی کمتر از این ابزار برخوردا هستتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، فضای مجازی قابلیت های زیادی داردکه گستردگی و نامحدودی آن از جمله این ظرفیت ها  به شمار می رود.

 

توسعه و پیشرفت در این عرصه با سرعت زیادی در حال انجام است و دشمن از این توسعه و انتقال سریع اطلاعات در تحقق اهداف خود استفاده کرده که نتایج این فعالیت ها مشخص است و نباید برای ترویج ارزش های ناب از این بستر غفلت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تجهیزات و امکانات برای فعالیت در این حوزه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است چرا که فضای مجازی بر خلاف فضای حقیقی بر مدار اینترنت و امکانات و ابزارهای دیجیتال فعالیت می کند و همواره نیز باید این وسایل به روز رسانی شوند تا همگان با توسعه جهانی پیش برویم.

هرچقدر سرمایه گذاری در این عرصه بیشتر باشد نتایج آن نیز بهتر و کارآمدتر خواهد بود و ما باید تمام تلاش و همت خود را در حوزه فعالیت های فرهنگی برای خلاقیت و نوآوری بکاربگیریم اما نقش تجهیزات به روز و جدید را نمی توان نادیده گرفت.

 

بسیار جوانان خوش ذوق و سلیقه و توانمند در عرصه های مختلف فناوری اطلاعات وجود دارند که به دلیل محدودیت ها و عدم حمایت برخی از مسئولان تاکنون نقش حداکثری خود را ایفا نکرده اند و چه بسیار استعدادهایی که به دلیل نبود امکانات کشف نشده اند.

 

اگر بخواهیم در عرصه فضای مجازی و فناوری های نوین نقش آفرین و پیشتاز باشیم ناچار باید زمینه و ظرفیت ها فراهم شوند و سرمایه گذاری در این عرصه صورت بگیرد و برخی از قوانین نیز تسهیل و شرایط برای جهاد در فضای مجازی در جنبه های فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و اجتماعی بیش از گذشته آماده شود.

 

زیست بوم کانون های فرهنگی و هنری مساجد حرکتی برای فعالیت در فضای مجازی

 

از سه سال پیش تاکنون با انجام تغییرات اساسی در ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد، تمرکز جدی در حوزه فضای مجازی صورت گرفته تا اینکه بر بستر زیست بوم کانون ها، فعالیت های شاخصی در فضای مجازی انجام شود اما تداوم این راه نیازمند فعالیت جدی کارشناسی و مشارکت کانون های فرهنگی و هنری مساجد را می طلبد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه فضای مجازی در مدیریت جدید ستاد، گفت: تبادل اطلاعات و شفاف سازی فعالیت های کانون ها بر بستر اینترنت و در زیست بوم کانون های مساجد انجام می شود و این فرصت خوبی برای معرفی تمامی قابلیت و ظرفیت های مساجد است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سایت بچه های مسجد فعالیت ها و ظرفیت های خود را به نمایش گذاشته اند و آموزش، فعالیت های فرهنگی و سمعی و بصری نیز از طریق این سامانه به زودی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به محدودیت های صورت گرفته ناشی از شیوع بیماری کرونا، اظهارداشت: برگزاری جلسات به صورت ویدئوکنفرانس و ارائه خدمات فرهنگی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مانع از تعطیلی خدمات رسانی کانون های فرهنگی و هنری مساجد شده است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: کانون های مساجد در این مسیر با محدودیت های امکاناتی روبرو هستند که گاهی ترمز حرکت فعالیت های آن ها را گرفته و برای سرمایه گذاری بیشتر در حوزه های فرهنگی در بستر فضای مجازی و دهکده جهانی باید این موانع رفع شود.

 

وی اضافه کرد: ستاد کانون های مساجد کشور محدودیت های اعتباری برای تامین زیرساخت ها دارد اما باید برای رفع این چالش از راه های دیگر استفاده کرد.

 

 

امکانات برای فعالیت در فضای مجازی محدود است

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن با اشاره به نقش و جایگاه فضای مجازی گفت: ظرفیت های زیادی برای فعالیت در فضای مجازی وجود دارد اما امکانات برای فعالیت در این حوزه محدود است.

 

«مریم عبدالهی» با بیان اینکه هفته فرهنگ و هنر امسال شهرستان فریدن با تمرکز بر فضای مجازی برگزار شد، افزود: این بستر فرصت خوبی برای انجام این دسته از فعالیت ها بود اما با محدودیت هایی نیز روبرو بوده ایم.

 

وی ادامه داد: توسعه تجهیزات و زیرساخت ها برای کانون های فرهنگی و هنری به عنوان تنها نهاد های فرهنگی روستاها و مناطق محروم فرصت را برای توسعه فعالیت در فضای مجازی فراهم می کند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن تصریح کرد: در مناطق محروم خیریه و خیرین کمتر حضور دارند و اعتبارات دولتی نیز کمتر برای تجهیز امکانات نهادهای فرهنگی مثل کانون های مساجد اختصاص می یابد که باید مسئولان در مرکز کشور راهکارسنجی و اقدام اساسی انجام دهند.

 

مسئولان شناخت مطلوبی از فضای مجازی ندارند

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: مسئولان شناخت مطلوبی از فضای مجازی ندارند و این موضوع در تصمیم گیری های آن ها موثر بوده است.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» افزود: ظرفیت و جنبه های مثبت فضای مجازی بیش از معایب آن است اما عدم شناخت این جنبه های ارزشمند موجب شده تا عقب نشینی در این حوزه صورت بگیرد و ظرفیت های آن کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه فعالان فرهنگی و طلاب و روحانیون باید از این بستر برای ارتباط گیری با جامعه خود استفاده کنند، تصریح کرد: تولید محتواها در این بستر و تولید کلیپ، رسانه های دیجیتال و محتواهای چندرسانه ای و نشر آن در فضای مجازی امروز مطالبه می شود.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری در این عرصه و تامین منابع و امکانات برای فعالان فرهنگی امکان توسعه فعالیت ها فراهم می شود و البته باید شخصیت های فرهنگی، هنری و دینی نیز نقش خود را در تولید محتوا و اقدامات خلاقانه بکار بگیرند.

 

خلاقیت و امکانات برای فعالیت در فضای مجازی

با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تنها نقد و بیان مشکلات کاری را حل نخواهد کرد و باید متولیان امر و مسئولان در این زمینه اقدام کنند و با بهره گیری از ظرفیت های نوین مانع از فراگیری توطئه های دشمنان و گرفتاری در ناهنجاری های اجتماعی بشویم.

 

ارزش های ایرانی و اسلامی قابلیت صدور به دنیا را دارد اما باید این مفاهیم با ابزارهای روز آن عرضه شود.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان فعالان فرهنگی اصفهان فضای مجازی کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای فعالیت در فضای مجازی امکانات برای فعالیت کانون های مساجد ستاد کانون فعالان فرهنگی سرمایه گذاری فضای مجازی محدودیت ها ظرفیت ها فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۱۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس البرز گفت:‏‎ ‎کاربران‎ ‎و‎ ‎مدیران گروه ها و کانال ‏ها در‎ ‎آستانه‎ ‎مرحله‎ ‎دوم‎ ‎انتخابات‎ ‎مجلس‎ ‎شورای‎ ‎اسلامی در‎ ‎این‎ ‎استان‎ ‎،‎ ‎اخلاق‎ ‎مداری‎ ‎را‎ ‎در‎ ‎فضای‎ ‎مجازی‎ ‎اولویت‎ ‎فعالیت‎ ‎خود‎ ‎قرار‎ ‎دهند‎.‎ - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سرهنگ ‌سید مرتضی موسوی " اظهار کرد: با گسترش و توسعه ارتباطات و تغییر سبک تبلیغات و فعالیت های مرتبط با فضای مجازی و حواشی این فعالیت ها نیز تغییرات زیادی کرده و مدیریت این فضا ضروری است.

وی اضافه کرد:  مدیران گروه ها و کانال های فضای مجازی مسوولیت سنگینی برای حفظ ارزش های اسلامی و رعایت اصول حرفه ای در انتشار مطالب دارند که باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس البرز  افزود:در این سیر زمانی باید دست به دست هم دهیم تا فضی مجازی را بیش از پیش ایمن و مطمئن نگه داریم.

وی گفت: مدیران گروه ها و کانال‌های فضای مجازی باید رعایت اصول اخلاقی در پیشگیری از هر نوع تشنج و تشویش افکار عمومی را مد نظر قرار دهند و از دامن زدن به مسائل حاشیه ای خودداری نمایند.

این مقام انتظامی با اشاره به افزایش حجم تبلیغات انتخاباتی در روزهای آتی و علاقمندی کاربران به استفاده از نرم افزارهای موبایل پایه، یادآورشد: کاربران نرم افزارهای تبلیغاتی را از منابع رسمی انتشار که بررسی های امنیتی لازم را در خصوص امنیت آن ها انجام شده استفاده کنند.

وی گفت: در این شرایط کلاهبرداران و سودجویان فرصت را غنیمت دانسته و با ترفندهای مختلف از جمله ایجاد اینگونه نرم افزارها در پوشش تبلیغ و ارسال آن در شبکه های اجتماعی مختلف و تحریک افراد به دانلود و نصب آنها، دست به سودجویی از کاربران می زنند.

سرهنگ موسوی ادامه داد: با نظارت و کنترل بر شبکه های اجتماعی توسط ادمین ها در فضاهای مجازی می توان از بسیاری از آسیب هاجلوگیری کرد.

وی تاکید کرد : با توجه به اینکه مدیران گروه ها و کانال ها در فضای مجازی مسوولیت فضای مجازی را عهده دارند از قراردادن هرگونه لینک و آدرس ناشناس خودداری کنند و قبل از عضوگیری در گروه‌ و کانال‌های خود حتما فعالیت کاربرها را مورد رصد و پایش قرار دهند.   

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷۷ کانون تخصصی خواهران در مساجد آذربایجان‌شرقی فعال است
  • بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • بلینکن: فضای مجازی، دلیل انتقادات گسترده از اسرائیل است!
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎