Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در بخشی از گزارش تحلیلی روز یکشنبه خود در باره برنامه جامع 25 ساله همکاری های ایران و چین آورده است که این برنامه همکاری با سرمایه گذاری چینی ها می‌تواند ضمن جاری کردن خون تازه در رگ‌های اقتصاد ایران، موجب خشم آمریکا شود.  
براساس پیش نویس این برنامه همکاری، ایران و چین همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را ترسیم کرده‌اند که راه را برای میلیاردها دلار سرمایه گذاری چین در بخش انرژی و سایر بخش‌ها باز می‌کند و می‌تواند تلاش‌های دولت ترامپ برای منزوی کردن دولت ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توافق شامل سرمایه گذاری پکن در امور بانکی، ارتباطات، بنادر، راه آهن و ده‌ها طرح دیگر است. 
در این برنامه همکاری، به آموزش و تمرین‌ها و تحقیقات مشترک، توسعه سلاح‌ها و اشتراک گذاری اطلاعات نیز اشاره شده که هدف آن مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق انسان و جرایم مرزی یاد شده است. 
 «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته گفت این مشارکت برای نخستین بار توسط «شی جین‌پینگ» رییس جمهوری چین در سال ۲۰۱۶ حین سفر به ایران پیشنهاد شده بود و در کابینه «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در ماه ژوئن (خرداد) تصویب شد. حال این طرح همکاری برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. 
بی شک این برنامه همکاری، فصل جدید نوع مناسبات میان چین و آمریکا آغاز می‌کند؛ روابطی که همین حالا هم در شرایط چندان مناسبی قرار ندارد. علاوه بر این، این توافق ضربه بزرگی به سیاست تهاجمی دولت ترامپ در مقابل ایران می‌زند که از زمان خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) سیاست فشار حداکثری را علیه آن آغاز کرده است. 
حال در بحبوحه تقلای واشنگتن با رکود اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا و انزوای بین المللی، پکن ضعف آمریکا را درک کرده است. درواقع پیش نویس برنامه همکاری این کشور با ایران نشان می‌دهد که برخلاف اکثر کشورها، چین خود را در موقعیتی می‌داند که می‌تواند با واشنگتن مخالفت کند و از توان خود برای ایستادگی در برابر مجازات‌ها و تحریم‌های آمریکا آگاه است. 
سرمایه گذاری‌های چین در ایران در طول ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد بود و ممکن است باعث فشار آمریکا بر چین و آن دسته شرکت های چینی که قصد دارند در قالب این برنامه با ایران همکاری کنند، داشته باشد. 
 

برچسب‌ها چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین ایالات متحده آمریکا چین ایالات متحده آمریکا برنامه همکاری سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۳۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی استانداری تهران در انعقاد تفاهمنامه فرهنگی،اجتماعی و سلامت

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صائبی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران از برگزاری نشست مشترک با معاونت سازمان بوستان‌های شهرداری تهران و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و اظهار کرد: این نشست به منظور هم فکری در خصوص برنامه‌های مشترک در حوزه توسعه فرهنگی، اجتماعی و سلامت استان تهران برگزار شد.

مشاور استاندار تهران با تاکید بر ضرورت گسترش تعاملات و همکاری‌های علمی و تحقیقاتی استانداری با مراکز علمی، بازدیدها و همکاری‌های تحقیقاتی را مهم دانست و عنوان کرد: در این زمینه بهره مندی از توان تجربی و نیروی انسانی طرفین برای انجام طرح‌های مطالعاتی تحقیقاتی راهگشا خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران بر ضرورت برنامه ریزی های مطلوب در حوزه توسعه فرهنگی، اجتماعی و سلامت استان تهران تاکید کرد و گفت: به طور کلی، توسعه، رشد تدریجی برای رسیدن به پیشرفت را یادآوری می‌کند، لذا ما می‌توانیم با برنامه ریزی های صحیح، همکاری و تعاملات مشترک ویژه، اتفاقات مطلوبی را در این بخش رقم بزنیم.

صائبی از آمادگی استانداری تهران برای انعقاد تفاهم نامه همکاری درحوزه نیازهای مشترک فرهنگی، اجتماعی و سلامت در پایتخت خبر داد.

کد خبر 6087141

دیگر خبرها

  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم
  • نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • برنامه جامع مشارکت مردم در اقتصاد امروز نهایی می‌شود
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد
  • آمادگی استانداری تهران در انعقاد تفاهمنامه فرهنگی،اجتماعی و سلامت