Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل شعبانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون با وقوع ۱۴ فقره آتش‌سوزی شامل ۱۲ فقره در مناطق چهارگانه تحت مدیریت و ۲ فقره در حاشیه مناطق تحت حفاظت در مجموع ۱۲۰ هکتار از اراضی در آتش سوخت، اما با اطفای به موقع حریق از خسارت و گستردگی آتش جلوگیری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: این آتش‌سوزی‌ها با حضور تیم‌های علمیات واکنش سریع در کمترین زمان ممکن و در کمتر از پنج ساعت با کمک نیرو‌های اداره کل منابع طبیعی، هلال احمر و افراد بومی و محلی مهار شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های درگز، قوچان، تربت‌جام و نیشابور روی داده و در هر یک از شهرستان‌های کلات، سرخس و طرقبه شاندیز نیز یک فقره حریق در مناطق تحت حفاظت این یگان ثبت شده است.

شعبانی فر بیان کرد: بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی بوده که به خاطر بی‌توجهی و سهل‌انگاری گردشگران و اغلب در روزای تعطیل و جمعه رخ داده است.
او تصریح کرد: به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آن‌ها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه گزارش تلفات گونه‌های جانوری در این تعداد آتش‌سوزی نداشته‌ایم و بیشتر سطوح مرتعی دچار حریق شده است تاکید کرد: در این آتش‌سوزی‌ها بالغ بر ۲۰ اصله درخت ارس و ۲۵۰ درختچه مرتعی نیز دچار حریق شده است.
بیشتر بخوانید: تغییر کاربری زمین های کشاورزی،خطری بزرگ علیه امنیت غذایی مردم
او  از شهروندان و طبیعت گردان خواست در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری نموده و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست یا شماره ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ به اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی منطقه اطلاع دهند.   انتهای پیام//ف.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: یگان حفاظت محیط زیست خطای انسانی محیط زیست خراسان رضوی تلفات گونه جانوری محیط زیست خراسان رضوی حفاظت محیط زیست آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۷۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: جمع‌آوری و ساماندهی حدود ۹۰ تن زباله و نخاله، دستاورد اجرای پویش «مسیر سبز- ایران پاک» از اسفند ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ در استان بوده و تداوم چنین طرح‌هایی، راهکار مناسبی جهت یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط زیست است.

یوسف یوسفی در جمع خبرنگاران افزود: در بازه زمانی یک ماهه با مشارکت دستگاه‌های متولی و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی «مسیر سبز- ایران پاک» ۴۸۰ هکتار از اراضی استان پاکسازی و حدود ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی جمع‌آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی مسیر سبز - ایران پاک  را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، بویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، مناطق روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

یوسفی اظهار کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

به گفته وی، طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها ‌مصوب ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۳ مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بر عهده بخشداری‌هاست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جان باختن پاکبان مشهدی بر اثر لغزندگی خیابان و بی احتیاطی راننده
  • لغزندگی خیابان و بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی